Bruiloft

15-07-2026 15:48 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en dus gaan we een bruiloft organiseren! Het lijkt me leuk om hier iets van mijn hyper enthousiasme kwijt te kunnen (Ik zit op het spectrum en wanneer mijn enthousiasme eenmaal aangaat over iets.. moet ik er op letten dat ik mijn omgeving niet helemaal tot waanzin drijf :proud: )

Zijn er hier toevallig meer mensen die komend jaar gaan trouwen en het leuk vinden om hierover te kletsen? Of mensen die al getrouwd zijn, en tips hebben over wat leuk is, of wat juist absoluut niet leuk is?
Lisa99 schreef:
24-08-2026 13:12
Wat een leuk topic! Wij hebben nog minder dan 2 maanden voor we trouwen, het komt nu wel echt dichtbij. In het begin leek het nog allemaal ver weg, maar sinds we terug zijn van vakantie denken we opeens; 'chips, het is echt snel nu!'.

Iedereen die is getrouwd of verloofd, nog gefeliciteerd!

Wij kunnen bij de ceremonie een max aantal personen kwijt. We hebben er daarom bewust voor gekozen om 'partners van' alleen uit te nodigen als we die allebei weleens gesproken hebben.
Dat betekent dat 2 vriendinnen van mij wel worden uitgenodigd voor de ceremonie, maar hun partners pas voor het feest. Ik hoop dat ze dit begrijpen en het is aan hen zelf of ze het de reis voor het avondfeest waard vinden of niet.
Jij ook gefeliciteerd! 2 maanden, spannend! Zijn er nog dingen die je moet regelen of is het meeste al gedaan?

Als je een Max aantal gasten hebt snap ik dat je keuzes moet maken. Dat voelt toch wel heel anders als wanneer het is omdat je iemands relatie niet (zo) serieus neemt.

Hoeveel mensen kunnen er bij jullie ceremonie zijn?
kaartje1 schreef:
24-08-2026 16:32
Hoe denken jullie over kinderen op de bruiloft?
Mijn eigen nichtje en neefjes komen! (Kinderen van mijn broers/zus)
En natuurlijk mijn eigen kinderen.
Heel leuk.

Wij doen verder geen kinderen van vrienden/overige familie.
Inmiddels hebben er zoveel kinderen gekregen.
Dan wordt het een kinder festijn.
Bij ons zijn kinderen niet uitgenodigd. Maar onze siblings hebben nog geen kinderen. En onze vrienden die wel kinderen hebben zitten in de leeftijdscategorie van 0-3. Ik zou niet zo goed weten wat die bij een 5 gangen diner moeten doen. En heel eerlijk, ik zit er ook gewoon niet zo op te wachten op een huilend/niet luisterend kind bij de ceremonie. Bij de laatste bruiloften waar ik was zorgde kinderen toch altijd wel voor wat onrust. Als je echt een band hebt met een kind of zelf kinderen hebt snap ik dat dat anders is.
kaartje1 schreef:
24-08-2026 16:29
Wat leuk! Binnen 2 maanden al trouwen.
Bewust gekozen voor de herfst?

Betreft uitnodiging ceremonie jullie moeten dat idd zelf weten..als je de partners niet kent snap ik het nog wel.
1 vriendin van mij is getrouwd en wou het echt klein houden.
Alleen echt de mensen die dichtbij staan.
Dat betekende voor mijn vriendin dat zij 3 vriendinnen uitnodigde zonder partner en haar man 2 vrienden zonder partner.
Verder waren er alleen broers/zussen +aanhang, ouders en nog 1 opa en oma aanwezig.
Die keuze begreep ik.
Partners werden ook echt hele dag niet uitgenodigd. Echt een kleine bruiloft.
Ja, heel bewust gekozen voor de herfst. Ik houd van de kleuren! Daarnaast was het ook lekker dat de meeste leveranciers het rond die tijd minder druk hebben en dus minder haast met alles vastleggen.

Persoonlijk vind ik een ceremonie best kwetsbaar. Wat de BABS gaat vertellen is persoonlijk en we willen ook onze geloften uitspreken. Een zaal vol onbekenden lijkt mij dan toch vreemd.
Badeendje92 schreef:
24-08-2026 20:30
Jij ook gefeliciteerd! 2 maanden, spannend! Zijn er nog dingen die je moet regelen of is het meeste al gedaan?

Als je een Max aantal gasten hebt snap ik dat je keuzes moet maken. Dat voelt toch wel heel anders als wanneer het is omdat je iemands relatie niet (zo) serieus neemt.

Hoeveel mensen kunnen er bij jullie ceremonie zijn?
Nu komen er juist weer regeldingen! We hadden een paar maanden waarin we eigenlijk niks konden doen en nu is het tijd voor de uitnodigingen, bedankjes, proefkapsel en make-up, het menu, de bloemen en andere deco, mijn sieraden en kleding van de familie (die graag met mij shopt :-D ). Dus druk zat!

We kunnen 35 personen kwijt bij de ceremonie.

Wij hebben niet bewust gekozen voor een kindvrije dag, maar er zijn nog geen neefjes en nichtjes en ook vrienden hebben nog geen kinderen. 's Avonds verwachten we wel de buurkinderen, maar die zijn ook al 8+.
Betreft de kinderen. Wij hebben het inderdaad gehouden op eigen neefjes en nichtjes. Ook leuk voor onze eigen kinderen. (4 uitgenodigde kinderen in totaal)
Maar we hebben dus wel een grens getrokken met overige kinderen van vrienden en familie.
Ik zou het overigens niet erg vinden als mijn 1 jarige neefje wat geluid maakt tijdens de ceremonie. Of een keertje rond kruipt. Maar dat is ook net hoe je daar in staat. De kinderen die er zijn horen erbij en mogen er zijn. Ik zie ze dan niet als een last.

Mijn schoonzusje heeft wel geregeld dat haar moeder mijn jongste neefje kan ophalen als het niet meer gaat:).
kaartje1 wijzigde dit bericht op 25-08-2026 19:05
10.95% gewijzigd
Lisa99 schreef:
25-08-2026 07:08
Ja, heel bewust gekozen voor de herfst. Ik houd van de kleuren! Daarnaast was het ook lekker dat de meeste leveranciers het rond die tijd minder druk hebben en dus minder haast met alles vastleggen.

Persoonlijk vind ik een ceremonie best kwetsbaar. Wat de BABS gaat vertellen is persoonlijk en we willen ook onze geloften uitspreken. Een zaal vol onbekenden lijkt mij dan toch vreemd.
De herfst is prachtig qua kleuren!
Slimme keuze.

Betreft de ceremonie..jullie moeten je er wel fijn bij voelen. Dus je hebt helemaal gelijk.

Hebben jullie ook een avondfeest?
Wij hebben een avondfeest!

Ik las dat jullie dat niet gingen doen. Doen jullie wel een receptie of iets soortgelijks? Of lekker borrelen met elkaar? Of gewoon op tijd afsluiten, klinkt ook niet heel verkeerd ;-)
Lisa99 schreef:
26-08-2026 07:45

Ik las dat jullie dat niet gingen doen. Doen jullie wel een receptie of iets soortgelijks? Of lekker borrelen met elkaar? Of gewoon op tijd afsluiten, klinkt ook niet heel verkeerd ;-)
Na de ceremonie doen we een borrel moment, met taart. En maken we mogelijk nog wat extra foto’s. Daarna gaan we door naar ons lievelingsrestaurant voor een 5 gangen keuze menu. Het zal geen nachtwerk worden maar die 5 gangen zouden wel de hele avond moeten vullen. We regelen daar ook een photobooth en als mensen nog een woordje willen doen kan dat ook daar. We zijn de hele dag met net geen 40 man.
Lisa99 schreef:

Na de ceremonie doen we een borrel moment, met taart. En maken we mogelijk nog wat extra foto’s. Daarna gaan we door naar ons lievelingsrestaurant voor een 5 gangen keuze menu. Het zal geen nachtwerk worden maar die 5 gangen zouden wel de hele avond moeten vullen. We regelen daar ook een photobooth en als mensen nog een woordje willen doen kan dat ook daar. We zijn de hele dag met net geen 40 man.
1x is genoeg.
Badeendje92 schreef:
26-08-2026 07:54
Ik vind de hele avond lang tafelen ook altijd heerlijk, dus lijkt mij ook een fijne invulling van de avond!

Leuk om te lezen hoe iedereen zijn eigen invulling geeft aan de dag.
Lisa99 schreef:

Wat een leuk een avondfeest:). Lijkt mij ook super hoor. Wij hebben vanwege financiële redenen en de wens om een wat kleinere bruiloft te houden. Hier niet voor gekozen.

Wij hebben ceremonie. Proost met taart en andere zoetige hapjes. Dan nog een kort fotomoment met gasten.
Hierna gaan we bootje varen! Mits het goed weer is. Op de boot krijgen we ook een drankje en een paar borrelhapjes.
Na het bootje varen gaan we dineren.
Rond 20:30 is onze bruiloft afgelopen.

Bij slecht weer is de borrel gewoon binnen in de locatie. We kunnen de bootjes tot 24u van te voren afzeggen. We hoeven er dan ook niet voor te betalen. Hele nette deal! Gasten die niet willen varen. Krijgen ook op locatie een drankje en hapje. Dus die worden ook goed verzorgd.

Wij zijn met 46 man. Inclusief onszelf en de aanwezige kinderen. Ook weer niet super weinig mensen ofzo.
kaartje1 wijzigde dit bericht op 26-08-2026 17:54
1.78% gewijzigd
@badeentje een 5 gangen diner lijkt mij ook heel leuk! Lekker luxe.

Ik vind het ook leuk al die verschillende programma's. Leuk te lezen van ieder.

Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wat een receptie precies betekend op een bruiloft.
Voor mijn gevoel, Is dat het moment van feliciteren naar de ceremonie?
Met een hapje en drankje.
Maar of dit helemaal klopt?
Vroeger werden er toch ook mensen apart voor de receptie uitgenodigd?
kaartje1 schreef:
26-08-2026 17:47
@badeentje een 5 gangen diner lijkt mij ook heel leuk! Lekker luxe.

Ik vind het ook leuk al die verschillende programma's. Leuk te lezen van ieder.

Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wat een receptie precies betekend op een bruiloft.
Voor mijn gevoel, Is dat het moment van feliciteren naar de ceremonie?
Met een hapje en drankje.
Maar of dit helemaal klopt?
Vroeger werden er toch ook mensen apart voor de receptie uitgenodigd?
Volgens mij omschrijf je het zo goed ja. Mijn ouders vertelde laatst dat in hun tijd in principe iedereen daarbij aan kon komen waaien (dorpsleven). Maar dat het vooral collega’s en bekenden enzo zijn.

Kijken jullie ook say yes to the dress? Er is toevallig net een nieuw Nederlands seizoen begonnen
Badeendje92 schreef:
26-08-2026 18:28
Volgens mij omschrijf je het zo goed ja. Mijn ouders vertelde laatst dat in hun tijd in principe iedereen daarbij aan kon komen waaien (dorpsleven). Maar dat het vooral collega’s en bekenden enzo zijn.

Kijken jullie ook say yes to the dress? Er is toevallig net een nieuw Nederlands seizoen begonnen
Ja klopt. Ik krijg ook wel eens de vraag doen jullie ook een receptie? Vaak van de wat oudere generatie. Ik antwoord dan maar met voor de genodigden wel.

Is het wat say yes to the dress?
Ik kijk nog niet. Maar wou dat eigenlijk wel doen. Even kijken waar ik het terug kan kijken
Een receptie is behoorlijk ouderwets. Het moment voor het diner en feest. Voor mensen die willen komen feliciteren maar niet zijn uitgenodigd voor het feest. Of mensen die je niet bij de ceremonie wilt hebben. Ik zie het alleen nog bij mensen die een enorme familie hebben. Of grote groepen vanuit werk, vereniging of een eigen bedrijf. Maar eigenlijk is het iets van vroeger.
kaartje1 schreef:
26-08-2026 18:37
Ja klopt. Ik krijg ook wel eens de vraag doen jullie ook een receptie? Vaak van de wat oudere generatie. Ik antwoord dan maar met voor de genodigden wel.

Is het wat say yes to the dress?
Ik kijk nog niet. Maar wou dat eigenlijk wel doen. Even kijken waar ik het terug kan kijken
Het voelt vooral heerlijk nostalgisch om weer te zien. En het is ook een leuke opfrisser van wat voor soort jurken er eigenlijk allemaal zijn. Ik kijk het via HBO Max maar er is misschien ook wel een andere manier om het te zien?
kaartje1 schreef:
26-08-2026 17:44
Wat een leuk een avondfeest:). Lijkt mij ook super hoor. Wij hebben vanwege financiële redenen en de wens om een wat kleinere bruiloft te houden. Hier niet voor gekozen.

Wij hebben ceremonie. Proost met taart en andere zoetige hapjes. Dan nog een kort fotomoment met gasten.
Hierna gaan we bootje varen! Mits het goed weer is. Op de boot krijgen we ook een drankje en een paar borrelhapjes.
Na het bootje varen gaan we dineren.
Rond 20:30 is onze bruiloft afgelopen.

Bij slecht weer is de borrel gewoon binnen in de locatie. We kunnen de bootjes tot 24u van te voren afzeggen. We hoeven er dan ook niet voor te betalen. Hele nette deal! Gasten die niet willen varen. Krijgen ook op locatie een drankje en hapje. Dus die worden ook goed verzorgd.

Wij zijn met 46 man. Inclusief onszelf en de aanwezige kinderen. Ook weer niet super weinig mensen ofzo.
Klinkt ook als een heerlijke, relaxte, dag. Uiteindelijk is het belangrijk dat jullie een fijne dag hebben!

Ik denk dat wij wel een soort van receptie hebben (wel alleen voor genodigden). Na het eten komen de avondgasten en ik verwacht dat die ons natuurlijk ook willen feliciteren en even een praatje maken. Dus dan staat de muziek nog op standje kletsen. Vervolgens openen wij de dansvloer met een openingsdans (wat mij betreft het spannendste gedeelte van de dag).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven