Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik ben Nederlandse, maar woon in België (Franse deel). Nog niet zo lang, dus mijn beeld is nog veel aan verandering onderhevig.

Woon samen met huisgenoten, voornamelijk Belgen, zowel uit Vlaanderen als Wallonië. Vind het heel leuk. En sommigen zijn directer dan ik van Belgen verwacht had. Heb echter wel meerdere keren meegemaakt dat iemand ergens over geïrriteerd was en me negeert. Dat vind ik jammer, want als het uitgesproken wordt, kunnen we het ook samen oplossen. Nu kan ik blijven gissen en ernaar vragen en er is dan zogezegd niks aan de hand.. Of dit nu iets typisch Belgisch is weet ik niet, maar heb eerlijk gezegd een vermoeden van wel.

Vind overigens wel dat de Belgen beleefder zijn, bijvoorbeeld qua deuren openhouden (in NL laten ze hem in de trein gewoon in je gezicht dicht vallen hoor..). En zie veel minder irritaties en agressie op straat. Er wordt wel getoeterd, maar zie niet bijzonder veel middelvingers en hoor relatief weinig mensen schreeuwen/schelden. Kan ook wel begrijpen dat men hier vindt dat Nederlanders arrogant overkomen. Heb ook het idee dat het accentverschil hierin meespeelt, het Nederlands klinkt toch harder en daardoor soms onbedoeld onvriendelijker.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:38
zeg dat over een marokkaan en het is racisme maar op belgen lopen zeiken dat mag blijkbaar allemaal! chance dat wij belgen niet zo'n korte tenen hebben.
Veel Belgen zijn behoorlijk racistisch!
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:36
Wat een leuk topic! Ik ben Nederlandse, maar woon in België (Franse deel). Nog niet zo lang, dus mijn beeld is nog veel aan verandering onderhevig.

Woon samen met huisgenoten, voornamelijk Belgen, zowel uit Vlaanderen als Wallonië. Vind het heel leuk. En sommigen zijn directer dan ik van Belgen verwacht had. Heb echter wel meerdere keren meegemaakt dat iemand ergens over geïrriteerd was en me negeert. Dat vind ik jammer, want als het uitgesproken wordt, kunnen we het ook samen oplossen. Nu kan ik blijven gissen en ernaar vragen en er is dan zogezegd niks aan de hand.. Of dit nu iets typisch Belgisch is weet ik niet, maar heb eerlijk gezegd een vermoeden van wel.

Vind overigens wel dat de Belgen beleefder zijn, bijvoorbeeld qua deuren openhouden (in NL laten ze hem in de trein gewoon in je gezicht dicht vallen hoor..). En zie veel minder irritaties en agressie op straat. Er wordt wel getoeterd, maar zie niet bijzonder veel middelvingers en hoor relatief weinig mensen schreeuwen/schelden. Kan ook wel begrijpen dat men hier vindt dat Nederlanders arrogant overkomen. Heb ook het idee dat het accentverschil hierin meespeelt, het Nederlands klinkt toch harder en daardoor soms onbedoeld onvriendelijker.
Oh ja ook een hele herkenbare. Geïrriteerd zijn maar dan niet zeggen waardoor of waarom. Sterker nog gewoon zeggen: ik ben niet geïrriteerd!

En idd, mijn Belg is veel galanter. Hij houdt deuren open, laat mij voor gaan, in gevaarlijke situatie gaat hij eerst en helpt mij dan altijd. Is heel beschermend en zorgzaam.

Echter als er een probleem is wil hij mij dat niet altijd zeggen en moet ik het uit hem trekken. Zelfs dan zegt hij het vaak niet en vraagt hij om mijn vertrouwen dat hij het oplost.
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 20:22
Dat kan je allemaal gewoon online opzoeken... Als je ook alles per post wilt ontvangen, kan je dat makkelijk aangeven. Er worden véél (te veel) belastingen geïnd, vooral op arbeid (dat is een ander issue), maar dat gaat er wel nogal transparant aan toe. De FOD financiën kan bijvoorbeeld ook niet gewoon geld van je rekening halen, dat moet je zelf storten. Als je het niet eens bent met het geïnde bedrag, heb je tot een half jaar (zelfs 5 jaar via een andere procedure) om bezwaar aan te tekenen. Wat een vreemde opmerking.
Hier zo vaak om papieren gevraagd maar ze sturen niets op.
Het ging over een belastingen van een bedrijf wat we gehad hebben. Konden we niet goed inzien online. Dat klopt toch ook niet? Dat hoort toch zo te zijn?
Loekie12345 schreef:
11-02-2020 18:21
Ik heb Belgische collega's. Mijn ervaring is dat ze erg beleefd en voorkomend zijn, anders dan sommige Nederlanders die lomp overal overheen walsen. Dat vinden de Belgen soms ook moeilijk, in ons bedrijf hebben ze het idee dat Nederlanders zich beter voelen.

Ik kan zelf doorgaans goed met mijn Belgische collega's, al zijn zij (net als de Nederlandse) natuurlijk niet representatief voor al hun landgenoten. Ik ben benieuwd naar jullie verschillen in je relatie.
Dit.

Ik woon aan de grens en merk zelfs hier al cultuurverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Ze zijn vaak minder direct, maar daardoor soms ook juist achterbaks omdat ze niet in je gezicht durven zeggen wat ze écht vinden.

Persoonlijk vind ik de Vlaamse cultuur wel tof, je hebt altijd mensen met wie het niet klikt, maar ik kan over 't algemeen wel goed met Vlamingen.
Sensu schreef:
11-02-2020 20:44
Oh ja ook een hele herkenbare. Geïrriteerd zijn maar dan niet zeggen waardoor of waarom. Sterker nog gewoon zeggen: ik ben niet geïrriteerd!

En idd, mijn Belg is veel galanter. Hij houdt deuren open, laat mij voor gaan, in gevaarlijke situatie gaat hij eerst en helpt mij dan altijd. Is heel beschermend en zorgzaam.

Echter als er een probleem is wil hij mij dat niet altijd zeggen en moet ik het uit hem trekken. Zelfs dan zegt hij het vaak niet en vraagt hij om mijn vertrouwen dat hij het oplost.
Herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 20:48
Hier zo vaak om papieren gevraagd maar ze sturen niets op.
Het ging over een belastingen van een bedrijf wat we gehad hebben. Konden we niet goed inzien online. Dat klopt toch ook niet? Dat hoort toch zo te zijn?
Heb ook geen goeie ervaringen met de bureaucratie.. in NL kost het je 10 minuten om je verhuizing online te regelen, hier kost het je 6 maanden om het bij de gemeente te laten fixen.. Kan ook aan de specifieke gemeente liggen wellicht, maar erg fijn is het niet.

En moet er ook nog aan wennen dat ik op heel erg veel plekken niet kan pinnen. En bij mij om de hoek zit een zeer goed lopende cd-winkel, dan vraag ik me ook af hoe dat kan. Het klinkt heel erg onaardig, maar het heeft een charme: in België wonen voelt toch een klein beetje als teruggaan in de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 20:48
Hier zo vaak om papieren gevraagd maar ze sturen niets op.
Het ging over een belastingen van een bedrijf wat we gehad hebben. Konden we niet goed inzien online. Dat klopt toch ook niet? Dat hoort toch zo te zijn?
Neen dat zou inderdaad niet mogen! Vreemd dat je het online niet terugvindt, daar vind ik echt alles, zelfs dingen waarvan ik niet wist dat ik die ooit met de gemeente/overheid had gedeeld :D Als je langsgaat bij je lokale bureau/kantoor, helpen ze je (ten minste in mijn ervaring) wel vaak goed verder hoor (al is dat nu vast water onder de brug)!
Alle reacties Link kopieren
En nog een verschil: Belgen zijn veel beter met lekkere dingen. Hier haal je je taart bij een goeie banketbakker, vlees bij een goeie slager en je chocolade bij de chocolaterie. Ipv in Nederland, waar je een zielig doosje Merci krijgt als cadeau. Of zeebanket van de Ap. Ik dacht altijd dat ik bonbons, sorry, pralines is het juiste woord, vies vond. Maar mijn mening heb ik 180 graden moeten bijstellen. Ben overigens ook de nodige kilo's aangekomen hier, laten we het daar maar op houden ;)

En de Nederlandse krenterigheid zie je hier ook niet terug. Heeft ook z'n charme.
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:53
Heb ook geen goeie ervaringen met de bureaucratie.. in NL kost het je 10 minuten om je verhuizing online te regelen, hier kost het je 6 maanden om het bij de gemeente te laten fixen.. Kan ook aan de specifieke gemeente liggen wellicht, maar erg fijn is het niet.

En moet er ook nog aan wennen dat ik op heel erg veel plekken niet kan pinnen. En bij mij om de hoek zit een zeer goed lopende cd-winkel, dan vraag ik me ook af hoe dat kan. Het klinkt heel erg onaardig, maar het heeft een charme: in België wonen voelt toch een klein beetje als teruggaan in de tijd.
Een Nederlandse kennis probeerde eens haar motor over te laten schrijven van NL naar BE. Maanden moest ze er achteraan bellen. En steeds hetzelfde antwoord: we zijn ermee bezig mevrouw. Om dan na bijna een jaar te horen te krijgen dat de formulieren kwijt waren en of ze even nieuwe wilde indienen. En toen was het binnen een paar weken geregeld.

Is dat ook typisch van die instanties?
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:56
En nog een verschil: Belgen zijn veel beter met lekkere dingen. Hier haal je je taart bij een goeie banketbakker, vlees bij een goeie slager en je chocolade bij de chocolaterie. Ipv in Nederland, waar je een zielig doosje Merci krijgt als cadeau. Of zeebanket van de Ap. Ik dacht altijd dat ik bonbons, sorry, pralines is het juiste woord, vies vond. Maar mijn mening heb ik 180 graden moeten bijstellen. Ben overigens ook de nodige kilo's aangekomen hier, laten we het daar maar op houden ;)

En de Nederlandse krenterigheid zie je hier ook niet terug. Heeft ook z'n charme.
Ik ga ook vaak net over de grens verse pistolets halen en preparé!
Of natuurlijk een broodje martino!
Alle reacties Link kopieren
Het grootste verschil dat mij opvalt is dat in NL zoveel vrouwen de achternaam van hun man aannemen.
Nog een groot verschil merk ik dat nederlanders het moeilijk hebben om direct met iets akkoord te gaan. Altijd moet over alles eerst nutteloos en oeverloos gediscussieerd worden en dat is niet altijd nodig.
Ik vind het trouwens beter om de term ‘Vlaming’ te gebruiken ipv Belg omdat daar ook de Walen bij horen en die hebben toch weer een heel andere cultuur!
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 20:56
Neen dat zou inderdaad niet mogen! Vreemd dat je het online niet terugvindt, daar vind ik echt alles, zelfs dingen waarvan ik niet wist dat ik die ooit met de gemeente/overheid had gedeeld :D Als je langsgaat bij je lokale bureau/kantoor, helpen ze je (ten minste in mijn ervaring) wel vaak goed verder hoor (al is dat nu vast water onder de brug)!
We zijn ermee bezig, was het standaard antwoord.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-02-2020 20:57
Ik ga ook vaak net over de grens verse pistolets halen en preparé!
Of natuurlijk een broodje martino!
Jaa lekker. Of gewoon een heerlijke steak tartare met frietjes en een goed glaasje bier erbij :) :)
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:58
Jaa lekker. Of gewoon een heerlijke steak tartare met frietjes en een goed glaasje bier erbij :) :)
Kaaskroketten! En scampi curry/pernod! Yum! :-9
En idd de vele vele fantastische bieren!
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:56
En nog een verschil: Belgen zijn veel beter met lekkere dingen. Hier haal je je taart bij een goeie banketbakker, vlees bij een goeie slager en je chocolade bij de chocolaterie. Ipv in Nederland, waar je een zielig doosje Merci krijgt als cadeau. Of zeebanket van de Ap. Ik dacht altijd dat ik bonbons, sorry, pralines is het juiste woord, vies vond. Maar mijn mening heb ik 180 graden moeten bijstellen. Ben overigens ook de nodige kilo's aangekomen hier, laten we het daar maar op houden ;)

En de Nederlandse krenterigheid zie je hier ook niet terug. Heeft ook z'n charme.
Ja zeker waar.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 20:58
We zijn ermee bezig, was het standaard antwoord.
Mja het hangt ook een beetje af van in welke provincie je woont. Het is waar dat de bureaucratie soms wel een tandje mag bijsteken.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
11-02-2020 20:58
Het grootste verschil dat mij opvalt is dat in NL zoveel vrouwen de achternaam van hun man aannemen.
Nog een groot verschil merk ik dat nederlanders het moeilijk hebben om direct met iets akkoord te gaan. Altijd moet over alles eerst nutteloos en oeverloos gediscussieerd worden en dat is niet altijd nodig.
Ik vind het trouwens beter om de term ‘Vlaming’ te gebruiken ipv Belg omdat daar ook de Walen bij horen en die hebben toch weer een heel andere cultuur!
Ja klopt, in Nederland moet iedereen eerst even zijn mening geven... typisch poldermodel. Vind overigens wel dat ze hier in België ook lang kunnen vergaderen/discussiëren.

Ik maak op dat jij uit België komt? Ik merk wel een bepaalde distantiëring van de Vlamingen naar de Walen en andersom.. Ik vind dat logisch (andere taal en ook cultuur), maar ook apart, want het is toch één land. Hoe ervaar jij dit?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-02-2020 21:00
Kaaskroketten! En scampi curry/pernod! Yum! :-9
En idd de vele vele fantastische bieren!
Nu heb ik honger.
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
11-02-2020 20:56
En de Nederlandse krenterigheid zie je hier ook niet terug. Heeft ook z'n charme.
Ja! Die tikkies, dat zou hier niet zo goed werken denk ik (gelukkig maar).
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
11-02-2020 20:58
Het grootste verschil dat mij opvalt is dat in NL zoveel vrouwen de achternaam van hun man aannemen.
Nog een groot verschil merk ik dat nederlanders het moeilijk hebben om direct met iets akkoord te gaan. Altijd moet over alles eerst nutteloos en oeverloos gediscussieerd worden en dat is niet altijd nodig.
Ik vind het trouwens beter om de term ‘Vlaming’ te gebruiken ipv Belg omdat daar ook de Walen bij horen en die hebben toch weer een heel andere cultuur!
Jep eens!
Achternaam Man is hier heel normaal idd. En dat eeuwig ouwehoeren ook!
Alle reacties Link kopieren
Vlamingen zijn ook kampioen in regeltjes omzeilen en terwijl men in NL daarover beschaamd is, is een Vlaming daar trots op! Ik weet wel niet of dat voor de jongere generatie ook nog geldt.
En Nederlanders kunnen niet ‘zachtjes’ praten, die hoor je al van ver afkomen.
Sensu schreef:
11-02-2020 20:57
Is dat ook typisch van die instanties?
Het is geen toeval dat de FOD Financiën (of andere dienst, al spant financiën de kroon) vaak als verwijzingen naar/synoniemen voor absurde bureaucratie, inefficiëntie en traagheid in uitvoering, gebruikt wordt. Behoorlijk typisch dus ja.
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
11-02-2020 21:00
Ja klopt, in Nederland moet iedereen eerst even zijn mening geven... typisch poldermodel. Vind overigens wel dat ze hier in België ook lang kunnen vergaderen/discussiëren.

Ik maak op dat jij uit België komt? Ik merk wel een bepaalde distantiëring van de Vlamingen naar de Walen en andersom.. Ik vind dat logisch (andere taal en ook cultuur), maar ook apart, want het is toch één land. Hoe ervaar jij dit?
Walen zijn tof hé, maar echt heel anders dan Vlamingen en al zeker Nederlanders. Ook ander bestuur en andere regels!
poker wijzigde dit bericht op 11-02-2020 21:08
3.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit ! Ik ben zelf aardig wat keren tegen interessante cultuurverschillen aangelopen toen ik zelf 4 jaar in België woonde (Leuven en Gent). De clichés kloppen aardig over de-grote-bek-Hollanders versus de beleefde-maar-hypocriete en Vlaming die sneller bang is voor gezag en de al dan niet goedkeurende mening van anderen.

Ik heb ooit een Vlaming horen zeggen dat Hollanders Belgen wel leuk vinden, maar niet respecteren en dat Belgen Hollanders wel respecteren, maar ze weer niet leuk vinden.
Persoonlijk heb ik vooral een minderwaardigheidscomplex weten te bespeuren in België en dat uitte zich vooral in Vlamingen die alles constant zaten te vergelijken met Nederland en die ‘Ollanders’. Om uiteindelijk vast te stellen dat die ‘Ollanders’ dan toch wel weer meevielen ;)
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven