Daten, maar geen oppas

24-01-2020 11:58 134 berichten
Ik ben op zoek naar tips voor leuke dates / momenten samen.

Wij hebben een zoon van 6 en hebben momenteel door omstandigheden even geen opties om oppas te regelen. Een betaalde oppas wordt al snel prijzig helaas en in onze omgeving hebben we ook even niemand die het kan doen.

Dus ik ben echt op zoek naar ideeën voor dingen die we samen kunnen doen thuis of eventueel ideeën voor dingen die leuk zijn om te doen als gezin, maar waarbij zoon dan ook word beziggehouden waardoor we ook even wat tijd samen hebben. Bijvoorbeeld wat we wel eens doen is even een kopje koffie bij Ikea drinken, terwijl zoon in Smaland is. :roll:

Ik hoop dat er misschien nog meer leuke dingen zijn die ik over het hoofd zie.

Edit: je kan niet in iemands portemonnee kijken, dus de tip om een oppasmeisje te krijgen is niet echt waar ik naar zoek.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 12:05
7.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen dochter (3) regelmatig mee uit eten al vanaf dat ze heel klein is. Ze is het hierdoor ook wel gewend. Kiezen dan wel een geschikt restaurant, waar ze voor ons lekker eten hebben en voor haar een speelhoekje. Dochter vermaakt zich meestal prima met haar nieuwe beste vriendje die ze daar dan gevonden heeft en wij zijn er even lekker uit. Dit kan m.i. ook bij een lunch of ergens borrelen. Zolang er maar meer kinderen zijn vermaakt onze dochter zich eigenlijk altijd. Laatst gingen we een stukje wandelen met z'n drieën en daarna nog wat drinken waar ook een speeltuin en speelhoekje was. Het leek net een koffiedate met z'n tweeën. Natuurlijk moesten we een oogje op onze dochter houden, maar die had alweer een nieuwe bff gevonden en wou eigenlijk niet meer mee naar huis toen we weggingen. Maar eerlijk gezegd is een oppas nemen bij dit soort dingen net zo duur, want nu betaal ik eten en drinken voor onze dochter en de oppas voor dezelfde tijd is ongeveer net zo duur en eten thuis voor haar een stuk goedkoper. Dus qua besparing heb je hier niet zoveel aan ben ik bang.

Thuis deden we vroeger weleens een romantisch 3 gangen diner voor 2, dus samen nieuwe recepten uitzoeken en dan uitgebreid samen koken. Tafel mooi dekken, muziekje aanzetten. We hadden dit idee opgedaan na een kookworkshop die we samen hadden gedaan waar je onder begeleiding van een chef je eten maakte en zelf ging opeten. We bedachten toen dat we dat ook gewoon thuis konden doen. Zonde eigenlijk dat we dit nooit meer doen, door jouw topic ga ik dit weer voorstellen aan mijn man.

Verder is spelletjes avond ook altijd leuk. Lekkere hapjes op tafel een stapel leuke spelletjes en zo heb je ook een zo goed als gratis avondje quality time. En tussendoor hebben we dan wel goede gesprekken.

Als je graag wandelt kan je ook zoon en een vriendje of vriendinnetje meenemen. Wij nemen weleens een vriendje van dochter mee naar het bos of de dierentuin en dan spelen zij lekker samen en hebben mijn man en ik net iets meer tijd en aandacht voor elkaar dan als we met z'n drieën gaan. Is natuurlijk anders dan echt met z'n tweeën op pad gaan, maar dochter vraagt veel minder aandacht van ons als ze een vriendje heeft om mee te spelen.

1 keer per maand proberen we zonder dochter wat te gaan doen samen. We willen de oma's dan niet vragen, want die passen door de week al 1 dag op (op eigen verzoek), dus dochter gaat dan bijvoorbeeld logeren bij vrienden met kinderen en die logeren ook af en toe bij ons als die vrienden een feestje hebben of samen uit willen en een van de tantes past meestal op als wij een nachtje weg gaan. Dat is een feestje voor zowel dochter als tante. Overigens wonen de tantes hier ook allemaal ver weg (1,5 uur rijden), dus doen we dan meestal iets daar in de buurt. Met een beetje "ruilhandel" met vrienden met kinderen komen we een heel eind en de kinderen vinden dit ook heel leuk. Die vragen regelmatig wanneer ze weer mogen logeren. Toen ik nog geen kinderen had paste ik trouwens ook regelmatig (uiteraard gratis) op de kinderen van een vriendin, dus het hoeft niet eens altijd een ruil te zijn bedenk ik nu. Je moet het alleen wel vragen. Toen wij laatst een feestje hadden dat qua eindtijd te laat zou worden voor een betaalde oppas (ik vind het niet fijn om zo'n meisje tot half 3 's nachts op te bank te laten zitten) heb ik gewoon een vriendin gevraagd of mijn dochter daar kon logeren. Nee is immers ook een antwoord. Mijn tip is dus vooral vraag het in je omgeving (bijvoorkeur aan mensen met kinderen waar je zoon leuk speelt, dan is het voor alle partijen leuk).
Alle reacties Link kopieren
Toen onze oudste zoon nog een baby was heb ik eens zo'n pot gemaakt met daarin briefjes met verschillende activiteiten voor twee. 80% daarvan was thuis en dan gewoon van die simpele dingen als een diner bij kaarslicht, spelletjes spelen, massages, film kijken vragenuurtjes... Ik had toen een hele lijst van Pinterest gehaald en was erg leuk! Gewoon een vaste dag in de week met z'n tweeën. Even alle tijd en aandacht omdat het leven zo hectisch is met kleine kinderen erbij. Daarvoor hoef je echt geen honderden euro's aan te besteden buiten de deur.
Wat een leuke ideeën allemaal, ik denk dat ik hier toch ook wat van ga proberen te doen. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan soms thuis 'uit eten'. Dan bereid ik 's middags al een lekkere ovenschotel voor en eventueel nog meer gerechten. De kinderen eten op hun gewone tijd en gaan naar bed, daarna gaan wij uitgebreid aan tafel met een glaasje wijn erbij.

We gaan ook weleens onder schooltijd samen lunchen of koffiedrinken.

Samen een kleine wandeling in de buurt maken met de babyfoon aan (babyfoonapp op je telefoon) doen we ook weleens.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
24-01-2020 12:45
TO vraagt om ideetjes voor een avondje samen, om echt samen te zijn en jij komt aan met dat ze overdag moet gaan werken? Tjongejongejonge
Ze moet helemaal niks. En ik heb meer geschreven in dit topic dan dit.

Maar het kan wel fijn zijn om te werken als het kan. Heb je zelf ook wat meer om handen, geeft wat financiële ruimte. Ik zou er niet aan moeten denken niet te werken ook al zou mijn man voldoende binnenbrengen.
Trien30 schreef:
24-01-2020 13:51
Ze moet helemaal niks. En ik heb meer geschreven in dit topic dan dit.

Maar het kan wel fijn zijn om te werken als het kan. Heb je zelf ook wat meer om handen, geeft wat financiële ruimte. Ik zou er niet aan moeten denken niet te werken ook al zou mijn man voldoende binnenbrengen.

Ik moest er zelf 6 jaar geleden ook niet aan denken om geen werk te hebben. Helaas kan je soms worden ingehaald door omstandigheden. Ik hoop dat het jou niet zal overkomen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
24-01-2020 14:00
Ik moest er zelf 6 jaar geleden ook niet aan denken om geen werk te hebben. Helaas kan je soms worden ingehaald door omstandigheden. Ik hoop dat het jou niet zal overkomen.
Absoluut, vandaar ook dat ik schreef als het kan.
Er kunnen dingen zijn die ervoor zorgen dat het gewoon niet binnen de omstandigheden past ook al wil je het wel graag.
Trien30 schreef:
24-01-2020 14:33
Absoluut, vandaar ook dat ik schreef als het kan.
Er kunnen dingen zijn die ervoor zorgen dat het gewoon niet binnen de omstandigheden past ook al wil je het wel graag.

Ja, is ook zo. En inmiddels heb ik het wel een plekje kunnen geven gelukkig hoor, wellicht in de toekomst dat ik het toch weer ga proberen.
Ik wilde even een kleine update geven.

Dankzij jullie opmerkingen besefte ik me dat ik teveel in onmogelijkheden aan het denken was. Mijn zoon is elke zaterdag bij een clubje, dit is maar een uurtje, maar we hebben vandaag even lekker in een cafeetje daar in de buurt een bakje koffie gedronken en gekletst tijdens zijn "les". We vonden het allebei zo fijn dat we dit er wel in willen gaan houden. :flirting:
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-01-2020 11:48
Ik wilde even een kleine update geven.

Dankzij jullie opmerkingen besefte ik me dat ik teveel in onmogelijkheden aan het denken was. Mijn zoon is elke zaterdag bij een clubje, dit is maar een uurtje, maar we hebben vandaag even lekker in een cafeetje daar in de buurt een bakje koffie gedronken en gekletst tijdens zijn "les". We vonden het allebei zo fijn dat we dit er wel in willen gaan houden. :flirting:
wat fijn :)
Alle reacties Link kopieren
Super! Ik zag ook echt wel leuke ideeën langskomen hier. Als er weinig kan, kom je ook snel in die mindset. Bij mij is er soms ook even een tijdje nodig om om te buigen van 'kan niet' naar 'hoe kan het wel?'
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Mijn man is 1 x in de 14 dagen op dinsdag vrij! Ik heb altijd op dinsdag vrij, ik laat hem dan ook echt niet tandarts afspraken doen of de kapper etc. Dat kan toch elke dag na school? Dat is echt een vrije dag. Wij gaan lekker bak koffie drinken en/of lunchen mocht het qua tijd lukken.
Oh zie nu net dat jullie ook een oplossing vinden 👌👌👌
Dus je hebt wel geld voor een evt date met je man maar geen geld voor een oppas (over)? Vreemd, ja dan houd het een beetje op..
peaches100 schreef:
25-01-2020 16:38
Dus je hebt wel geld voor een evt date met je man maar geen geld voor een oppas (over)? Vreemd, ja dan houd het een beetje op..

wat een geweldig handige bijdrage. Fijn dat je dit even hebt gepost. :facepalm:
ZijZei schreef:
25-01-2020 12:58
Mijn man is 1 x in de 14 dagen op dinsdag vrij! Ik heb altijd op dinsdag vrij, ik laat hem dan ook echt niet tandarts afspraken doen of de kapper etc. Dat kan toch elke dag na school? Dat is echt een vrije dag. Wij gaan lekker bak koffie drinken en/of lunchen mocht het qua tijd lukken.
Ja, vreselijk als hij ook wat doet op zijn vrije dag? Het kan toch beiden op die dag?
Ik snap die opmerking sowieso niet... Hoezo zouden zulke dingen elke dag na school kunnen? Mijn man werkt. Hij vertrekt rond 8 uur en is rond 6 uur terug.
mindervanmij schreef:
24-01-2020 12:04
Je kan niet in iemands portemonnee kijken he? Ik zoek echt ideeën zonder dat ik daar een betaalde oppas voor moet regelen.
En ikea kost niets? Tenzij je er vlak naast woont moet je er naar toe, 3x vervoer of brandstof en de koffie is niet gratis toch?

Dit is al het zoveelste topic vandaag waarbij ik een jaja 't zal wel gevoel bij krijg.
Waarom daten trouwens als jullie samen al een kind van 6 hebben.
Ik neem aan dat je je man wel kent na zoveel jaar.
En dan het volgende, kind zit gewoon de hele dag op school. Tijd genoeg lijkt me om een keer de hele dag in bed te liggen met z'n twee (als je dat bedoelt met daten tenminste)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon het hele topic lezen ipv zomaar iets te spuien...
mindervanmij schreef:
25-01-2020 16:52
Ik snap die opmerking sowieso niet... Hoezo zouden zulke dingen elke dag na school kunnen? Mijn man werkt. Hij vertrekt rond 8 uur en is rond 6 uur terug.
10 uur per dag van huis, en blijkbaar 5 dagen per week, en dan niet een tientje over hebben voor een oppas.
Dan doe je toch iets verkeerd.
Friezin71 schreef:
25-01-2020 17:29
Je kunt ook gewoon het hele topic lezen ipv zomaar iets te spuien...

Sommige mensen blijkbaar niet ;-) Maar die gaan tegenwoordig gewoon lekker onder negeer
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
24-01-2020 12:06
We hebben genoeg sociale contacten, alleen ik heb gewoon niet zo'n zin om elke keer mensen om een gunst te moeten vragen.
Sluit dit topic maar want je vraagt hier van ons ook een gunst.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
25-01-2020 18:18
Sluit dit topic maar want je vraagt hier van ons ook een gunst.

Wat kom je hier doen als je niks inhoudelijk te zeggen hebt?
Friezin71 schreef:
25-01-2020 17:29
Je kunt ook gewoon het hele topic lezen ipv zomaar iets te spuien...
Mocht je mij bedoelen, ik heb niet het hele topic maar wél alle posts van TO gelezen.
Man werkt lang, zij werkt niet. Kind is 6 en zit dus de hele dag op school. Iedere twee weken is man vrij op vrijdag. En TO wil geen geld uitgeven aan een oppas alhoewel dat net zo veel kost als eten en drinken voor een kind.
Dat ze eens gaan wandelen op vrijdag ipv de rot klussen, die net zo goed op zaterdag of zondag kunnen, kan ze zelf niet bedenken?
Er zijn trouwens heel veel kappers en tandartsen ook gewoon savonds te bereiken dus dat is ook geen excuus.
Buiten dat vind ik het apart dat je alleen kan praten als je wandelt. Gewoon savonds op de bank werken mijn stembanden ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
25-01-2020 18:43
Mocht je mij bedoelen, ik heb niet het hele topic maar wél alle posts van TO gelezen.
Man werkt lang, zij werkt niet. Kind is 6 en zit dus de hele dag op school. Iedere twee weken is man vrij op vrijdag. En TO wil geen geld uitgeven aan een oppas alhoewel dat net zo veel kost als eten en drinken voor een kind.
Dat ze eens gaan wandelen op vrijdag ipv de rot klussen, die net zo goed op zaterdag of zondag kunnen, kan ze zelf niet bedenken?
Er zijn trouwens heel veel kappers en tandartsen ook gewoon savonds te bereiken dus dat is ook geen excuus.
Buiten dat vind ik het apart dat je alleen kan praten als je wandelt. Gewoon savonds op de bank werken mijn stembanden ook gewoon.
Ja, ik bedoelde jou. Superonvriendelijke manier van posten. Ik hoopte dat het kwam omdat je nog niet alles gelezen had, maar kennelijk is dit gewoon je manier. Zonde hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven