daten & stoma

27-03-2011 23:00 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een half jaar geleden heb ik na een mislukte buikoperatie een stoma gekregen. Nu ben ik aan het daten met een leuke man en ik moet het hem zo langzamerhand eens gaan vertellen. Met mijn kleren aan zie je er namelijk niks van (maar we zijn wel op een punt dat die kleren eens uit willen ). Aan de ene kant ben ik er gerust op dat hij me zo accepteert, hij is een erg begripvol type en ik heb het idee dat hij me heel erg ziet zitten. Aan de andere kant weet je het natuurlijk nooit en ik wil hem ook niet laten schrikken. Zelf ben ik er al aan gewend en wil er niet een big deal van maken (want voor mij is dat het ook niet) maar dat kan ik van hem natuurlijk niet verwachten. Wat ik ook moeilijk vind is dat ik hem via een datingsite ken, ik weet dat ik niet zo mag denken, maar ik voel me toch een beetje of ik nu een kapot product heb aangeboden...

Hoe zal ik dit brengen aan hem? En een vraag aan de mannen hier; wat zouden jullie ervan vinden als je date een stoma heeft?
quote:Pixiedust schreef op 28 maart 2011 @ 00:03:

[...]

Niet iedereen draagt een band. Om nog maar te zwijgen over de "designs" op de page die je linkt. Niet bepaald mijn smaak, zullen we maar zeggen. Ik zou juist zo'n band wel wat vinden. Bijpassend bij je ondergoed en lekker omlaten. Zo raakt'ie niet los, en heb je er een "mooie" oplossing voor. Wie weet maakt dat TO wat minder zelfbewust over haar stoma, mocht het tot seks komen.
quote:Pixiedust schreef op 28 maart 2011 @ 00:03:

[...]

Niet iedereen draagt een band.

Nee,snap ik. Maar ik kan me voorstellen dat je dat in bepaalde gevallen ( sauna, sex ) soms wel zou doen.

Om nog maar te zwijgen over de "designs" op de page die je linkt. Niet bepaald mijn smaak, zullen we maar zeggen.

Nou, in het geval van klamme lappen in slaapkamers en zwoele sferen vond ik het geen " rare " designs.

Dan lijken stippen, strepen, camouflageprinten me minder gepast.

Maar goed; smaken verschillen natuurlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@Pixiedust: ha, een kenner ;) Ik ben ook zo dat ik het de normaalste zaak van de wereld vind dat ik dat stoma heb. Meestal vergeet ik idd dat het voor een ander onbekend is.

Ja 'stoma' klinkt doodeng en vies. Als ik het aan anderen uitleg zeg ik dat ook nooit, gewoon een uitgang op mijn buik noem ik het dan.

Een plug lijkt me echt niks... oncomfortabel en onpraktisch om dat te doen vlak voor een vrijpartij.

@blijfgewoonbianca; thanx voor de link, dat is misschien wel wat, aan de andere kant wil ik me niet verstoppen, maar zoiets achter de hand hebben is wel geruststellend
quote:SweetSummer schreef op 28 maart 2011 @ 00:04:

Prachtige post pixiedust!

Oh, dank je.

quote:SweetSummer schreef op 28 maart 2011 @ 00:09:

[...]

Ik zou juist zo'n band wel wat vinden. Bijpassend bij je ondergoed en lekker omlaten. Zo raakt'ie niet los, en heb je er een "mooie" oplossing voor.

Hmm, vond wat ik zo 1-2-3 zag op de link niet in mijn straatje van "bijpassend" passen. Kreeg meer het idee van 50+er ondergoed in een zogenaamd jeugdiger kleurtje, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik ben wat dat betreft sowieso al snel wars en kies dan eerder voor een eigen stijl (al dan niet zelf gemaakt of laten maken).

quote:Wie weet maakt dat TO wat minder zelfbewust over haar stoma, mocht het tot seks komen.Daar heb je zeker gelijk in en als dat voor Beertje de juiste optie is; DOEN!
when you wish upon a star...
allen bedankt voor de eerlijke en steunende reacties trouwens
quote:beertje84 schreef op 28 maart 2011 @ 00:13:

@blijfgewoonbianca; thanx voor de link, dat is misschien wel wat, aan de andere kant wil ik me niet verstoppen, maar zoiets achter de hand hebben is wel geruststellend

Ik vind het niet zozeer iets met verstoppen te maken hebben.

Ik weet niet precies hoe de stomazakjes vandaag de dag zijn, in mijn tijd ( toen ik nog in een verpleeghuis werkte ) waren ze doorzichtig en ik kan me gewoon voorstellen dat de aanblik van een gevulde stomazak nou niet erg erotiserend is.Hoe lief en lekker je je bedgenoot ook vindt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

@Pixiedust: ha, een kenner ;) Ik ben ook zo dat ik het de normaalste zaak van de wereld vind dat ik dat stoma heb. Meestal vergeet ik idd dat het voor een ander onbekend is.

Ja 'stoma' klinkt doodeng en vies. Als ik het aan anderen uitleg zeg ik dat ook nooit, gewoon een uitgang op mijn buik noem ik het dan.

Een plug lijkt me echt niks... oncomfortabel en onpraktisch om dat te doen vlak voor een vrijpartij.

@blijfgewoonbianca; thanx voor de link, dat is misschien wel wat, aan de andere kant wil ik me niet verstoppen, maar zoiets achter de hand hebben is wel geruststellendMocht je een liefdevolle relatie hebben dan heb je ook geen enkele reden je te verstoppen meid! Sowieso al niet! Maar misschien voelt het eerst gewoon prettiger.. Ook omdat het dan wat steviger zit. Je hoeft niets te verstoppen, maar er is niets mis met eerst een liefde laten groeien voordat je "DE ZAK" laat zien.
Ik vind zo'n kanten stomaband eigenlijk wel lijken op een jarretelgordel .. Wie weet kan TO er kousen aan maken.. Dan kunnen die ook aan blijven ..
Misschien niet face to face vertellen maar als je hem de volgende keer aan de telefoon hebt. Zoiets zou bij mij namelijk even moeten landen, en als de persoon tegenover me zit heb ik toch het gevoel dat ik direct moet reageren of dat die persoon direct verwacht te horen wat ik ervan vind... je overvalt iemand er toch mee.

Als ik het aan de telefoon zou horen, zou ik het rustig kunnen nakijken op internet, me inlezen, foto's bekijken, voor mezelf bepalen wat ik er van vind en er dan de volgende keer als we elkaar weer zien ontspannen op terug kunnen komen.
Ik zou het vertellen door jullie verhaal op één of andere manier te brengen richting de mislukte opartie die je hebt gehad. Dat het achteraf gelukkig goed is afgelopen, maar dat het wel betekent dat (weet niet of het volgende klopt!) ze een stuk van je darm hebben moeten wegnemen, maar dat je gelukkig weinig hinder ondervindt van de operatie. Wel hebben ze een stoma aangelegd waarmee je gelukkig zo goed als alles nog gewoon kunt blijven doen! Je kunt vertellen dat er vaak vragen zijn van mensen over een stoma, en dat als hij iets wil weten hij het gerust mag vragen, maar dat het allerbelangrijkste is dat je er ip niet door wordt beperkt in je dagelijks leven.

Als je dit vertelt kan hij zelf bedenken wat hij van je wil weten over het stoma, terwijl jij wel duidelijk maakt dat er niet direct beperkingen zijn.
quote:Pien252 schreef op 28 maart 2011 @ 00:20:

Ik zou het vertellen door jullie verhaal op één of andere manier te brengen richting de mislukte opartie die je hebt gehad. Dat het achteraf gelukkig goed is afgelopen, maar dat het wel betekent dat (weet niet of het volgende klopt!) ze een stuk van je darm hebben moeten wegnemen, maar dat je gelukkig weinig hinder ondervindt van de operatie. Wel hebben ze een stoma aangelegd waarmee je gelukkig zo goed als alles nog gewoon kunt blijven doen! Je kunt vertellen dat er vaak vragen zijn van mensen over een stoma, en dat als hij iets wil weten hij het gerust mag vragen, maar dat het allerbelangrijkste is dat je er ip niet door wordt beperkt in je dagelijks leven.

Als je dit vertelt kan hij zelf bedenken wat hij van je wil weten over het stoma, terwijl jij wel duidelijk maakt dat er niet direct beperkingen zijn.Dit vind ik een hele goeie! Mooie inleiding, goede basis voor begrip.. etc.

Des te meer jij op je gemak bent, des te meer je een ander dat ook mee kunt geven en ze makkelijker zichzelf hierin durven te zijn (zowel positief als negatief ). Blijf dus vooral bij jezelf, bij die basisrust die je op dit gebied hebt.

quote:Een plug lijkt me echt niks... oncomfortabel en onpraktisch om dat te doen vlak voor een vrijpartij.

Lijkt, maar anderzijds zou het wat kunnen zijn qua voordelen? Het kan voor zowel jou als bedpartners veel psychische drempels verminderen of weghalen. Als dat voor jou zo zou kunnen zijn, is het misschien een idee om eens uit te proberen? Er zijn zoveel opties op deze markt. Maten, materialen, vormen, eigenlijk net zoals er veel verschillende lijven zijn. Zelf hoef ik niet te pluggen -want continent- en dus ook geen ervaring, maar ik zou mijn licht zeker eens opsteken bij mensen die het wel hebben. Ervaar dat zelf als een snelle manier om te leren wat mogelijke pijnpunten zijn en welke manieren/producten/huis-tuin-en-keuken-mogelijkheden bij de meesten goed aanslaan. Ik klooi sowieso rustig zelf veel aan. Binnen het medisch acceptabele uiteraard, maar ook wel met de instelling dat het stoma mij moet dienen en niet ik het stoma zeg maar. En dus is mijn dagelijkse leven echt niet altijd braaf volgens de "zoals het hoort"-regeltjes of met de daarvoor bedoelde producten. Als het voor mij werkt en niet schadelijk is; hoppa.

quote:@blijfgewoonbianca; thanx voor de link, dat is misschien wel wat, aan de andere kant wil ik me niet verstoppen, maar zoiets achter de hand hebben is wel geruststellend

Kende je de optie niet? Dan zou ik eens op een site zoals bijv. stomaatje.nl neuzen. Is een kleine site, maar wel Nederlandstalig en met redelijk goede basisinfo over mogelijkheden die er zoal zijn. Of kijk eens op combicare.nl onder stomazorg. De band kan zowel cosmetisch zijn als praktisch (bijv. indien een breukband nodig is). Wil je echt een ongekende berg aan informatie en ervaringen, dan is er een amerikaans forum omtrent dwarsleasies. Dat is voor jou niet van toepassing, maar er zijn diverse subfora en dit soort onderwerpen zijn er heel normaal. Veel ervaring, veel kennis, veel creatief omgaan met dit soort dingen en diverse mensen met medische achtergrond op het onderwerp.

Heb je eigenlijk een stomapleeg? Of niet? Afhankelijk van de klik en kennis/vaardigheid van een dergelijke pleeg zijn zij bij uitstek de personen die hierin een vertaalslag kunnen maken. Je wijzen op welke producten er zoal zijn, maar bijv. ook in contact brengen met anderen in jouw regio met een stoma, praten over struikelblokken om even te ventileren of handige tips te krijgen etc. En niet te vergeten; troubleshooten. Niet alleen volgens het boekje, maar een stomapleeg met hart voor het werk zal dat doen kijkend naar wat voor persoon jij bent en wat bij jou past. Handige mensen!

Maar goed, ga behoorlijk off-topic. Ga uit van wie jij bent. Zijn reactie kun je niet voorspellen of afdwingen. Die zal zijn wat het zal zijn. Blijf bij jezelf en de normaliteit die jij hierin gevonden hebt in het dagelijkse leven. Geef ruimte en laat die er zijn. Meer kun je niet doen. Nou ja, het niet oeverloos lang blijven "verzwijgen", kans dat het daarmee voor jezelf moeilijker maakt om het later te vertellen. Hoe dan ook; succes!
when you wish upon a star...
quote:Zamirah schreef op 27 maart 2011 @ 23:45:

Je kunt dat zakje toch ook af doen?

Tis geen horloge Zam
quote:beertje84 schreef op 27 maart 2011 @ 23:24:

[...]

@moeilijkenaam: het is tijdelijk, maar wel voor ongeveer 10 jaar omdat ik een kinderwens heb.

Dus als je geen kind neemt dan kun je eerder van je stoma verlost worden? Wie weet wil je potentiele partner wel geen kids?

Lijkt me eerlijk gezegd wel 'n lustbeperkende factor, iemand met 'n stoma. Als ik al van iemand houd is het wat anders dan iemand die ik net zou leren kennen. Dan is de kans op afknappen toch groter.
quote:elninjoo schreef op 28 maart 2011 @ 00:50:

[...]

Dus als je geen kind neemt dan kun je eerder van je stoma verlost worden? Wie weet wil je potentiele partner wel geen kids?

Lijkt me eerlijk gezegd wel 'n lustbeperkende factor, iemand met 'n stoma. Als ik al van iemand houd is het wat anders dan iemand die ik net zou leren kennen. Dan is de kans op afknappen toch groter.20 - 25 kg overgewicht is eerder een vette afknapper dan een stoma, met eventueel een mooi kanten bandje erover (wat een goeie suggestie trouwens van BGB)
@blijfgewoobianca: De zakjes zijn nu ondoorzichtig, ze hebben een huidskleur en zijn van stof-achtig materiaal, het ziet er dus niet smerig uit. Een doorzichtig zakje zou ik bedekken, dat ziet er gewoon te smerig uit. Ze zijn redelijk plat maar de onderkant hangt wel op je buik, dus in sommige standjes is zo'n band wel handig, houdt de boel een beetje bij elkaar.

@sweetsummer: haha, goeie van die kousen!

@pixiedust: ik heb een geweldige stomavpk en ben wel redelijk op de hoogte. In het begin heb ik allerlei zakjes geprobeerd en degene die ik nu heb vind ik prettig en het belangrijkste; ze blijven zitten. Dat was met een hoop merken namelijk niet het geval.

Overigens ben ik niet zo bang om naakt te zijn, als hij het eenmaal weet zal het waarschijnlijk eerder meevallen dan tegen. Het is vooral dat vertellen waar ik nu een beetje tegenaan hik.

[...]

Lijkt me eerlijk gezegd wel 'n lustbeperkende factor, iemand met 'n stoma. Als ik al van iemand houd is het wat anders dan iemand die ik net zou leren kennen. Dan is de kans op afknappen toch groter.

tja als hij geen kinderen wil en ik wel geef ik de relatie op lange termijn weinig kans, maar das een ander probleem. ik zou nooit mijn kinderwens laten varen om een mooiere buik te hebben, dat is het me niet waard.

als je van iemand houdt is het inderdaad anders, maar in die fase zijn we voorlopig nog niet dus ja, dat maakt het lastig.

[...]

Lijkt me eerlijk gezegd wel 'n lustbeperkende factor, iemand met 'n stoma. Als ik al van iemand houd is het wat anders dan iemand die ik net zou leren kennen. Dan is de kans op afknappen toch groter.Wat een walgelijke opmerking..en dan altijd dat kinder gedreun er weer achteraan. Bah, jij lijkt op het type kind wat ik helemaal niet leuk vindt.
Beertje, je vriend zult echt niet op je afknappen hoor.

Je accepteerd veel als je iemand echt leuk vindt.

Gewoon thuis vertellen.
Het vertellen zelf, ja, lastig.

Je wilt het hem face to face vertellen?

Misschien kun je vooraf al aangeven dat je iets wilt vertellen, dat het niet iets ernstigs is maar wel iets wat hij moet weten. Dus als voor de afspraak. Dat voorkomt dat de date erg gezellig is en je het moment niet weet te vinden voor 'het gesprek'.

Niet een week van te voren zo beginnen want dan gaat ie zich van alles in zijn hoofd halen.

Meer van: ik heb zin in onze date vanavond en blabla ik wil je iets vertellen.

Vind je het beginnen van het gesprek moeilijk? Of het gesprek in het algemeen? Of zijn reactie, waar je nog niks over weet?

Je komt over alsof je er goed mee omgaat trouwens. Geen vraag of opmerking is ook te gek hier.
Als het echt een begripvolle man is zal hij hier echt niet over vallen hoor. Lijkt me sowieso vervelender voor jou dan voor hem, een stoma.

Iets wat ik niet helemaal begrijp; wat gebeurt en dan als je kinderwens vervuld is? Waarom hoef je dan geen stoma meer?
Mijn vriend heeft op het punt gestaan een stoma te krijgen. De crisis in die zin is nu even afgewend, maar kan weer terug komen.

Ik kan er geen seconde van wakker liggen in die zin dat het mij meer waard is dat hij met een stoma een fijner leven heeft dan dat ik het vies zou vinden!
Lijkt me ook moeilijk voor jou. Ik denk trouwens dat iedereen wel iets heeft waar hij onzeker over is.

Het zou mij persoonlijk niets uitmaken of mijn nieuwe vriend een stoma zou hebben.
Cum non tum age
Hoi Beertje,

Ik kan uit ervaring zeggen dat het eigenlijk niet moeilijk is. Jijzelf geeft al aan dat het geen big deal is, dus breng het dan ook niet zo.

Zelf begon ik wat te vertellen over mijn verleden, dat ik erg ziek geweest ben, en dat de enige oplossing was om weer een normaal leven te krijgen een operatie was om het zieke gedeelte weg te halen.

Er is altijd veel begrip geweest en ik ben nooit afgewezen of anders behandeld, echt niet.

Zelf maakte ik, als er gevraagd werd of ik het zelf niet erg vond altijd de opmerking, dat ik liever mijn verdere leven zakjes plakte dan constant (30x per dag) naar de wc moeten gaan.

En neem van mij aan, de mannen die ik tegengekomen ben hebben er totaal geen probleem van gemaakt.

Wel heb ik natuurlijk laten zien hoe het een en ander in elkaar zit en hoe het werkt. Ze waren eigenlijk alleen maar nieuwsgierig, dat is alles!!!!

Succes!! Het zal je erg meevallen!!

knuffel

even een aanvulling: tijdens het vrijen is er nooit iets mis gegaan.

Je kunt overwegen om via je zorgverzekering een onderlegger aan te vragen, dit kan gewoon bij je leverancier (waarschijnlijk Combicare), je hebt er recht op.

Misschien voel je je dan wat zekerder!!
Kan me voorstellen dat je niet goed weet hoe je het moet vertellen en hoe je erover begint. Ik kwam er toevallig achter dat mijn vriend een chronische ziekte (plus apparaatje aan zijn lijf) heeft. Ik zag groot op zijn memobord staan 'griepprik halen' en vroeg hem eigenlijk tussen neus en lippen door waarom hij die kreeg. Hij bleek achteraf geschrokken te zijn, want hij wist dus ook niet hoe en wanneer hij het moest vertellen. Toen dus :-). Ik vond hem leuk, was nieuwsgierig naar hem vond die ziekte geen issue. Ik wist er niet veel van en heb dus alles gevraagd wat ik wilde weten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me later pas realiseerde dat ik toen ook geen idee had wat de invloed van die ziekte op ons leven zou zijn. Inmiddels kunnen we daar heel prima mee omgaan. Het kwam zo ideaal uit: het eerste etentje bij hem thuis, nog geen echt bloot gedoe, maar ik wist dus al wel wat hij had. De date erna schrok ik dus nergens van en hoefde hij niks uit te leggen. Ik was hooguit bang dat ik ergens tegenaan zou stoten en hem pijn zou doen bijv. Nogmaals: ik vond hem erg leuk en dacht verder niet aan zijn lijf als 'o jee, er zit iets aan'. En dat was waar hij zo bang voor was.

Er komt vast een moment dat je over gezondheid/verleden praat en iets kan zeggen over jouw ziekte. Misschien ook wel op zo'n toevallige manier? Misschien kun je daar zelfs een beetje op aansturen? Succes en vertrouw er maar op dat je een lieve vent hebt getroffen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven