De ondankbare bruid

05-05-2012 19:02 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat schijn ik nu dus te zijn. Weet even niet wat ik met de situatie aan moet. Ik ga over een paar maand dus trouwen. Een jaar geleden vroeg mijn nichtje, toen 4, of zij bruidsmeisje mocht zijn als ik ging trouwen. Voor de aardigheid heb ik haar nu, samen met een ander nichtje, dochter van mijn zus aangewezen als bruidsmeisje. Ze gaan helemaal op in het gebeuren. Ik vind het schattig om te zien. Ze hebben zelf een jurkje uitgezocht op het internet. Deze heb ik inmiddels besteld.

Nu hoorde ik gisteren via mijn nicht dat haar moeder, mijn tante, helemaal enthousiast aan het naaien is gegaan en heeft ze maar liefst 5 bruidsmeisjesjurkjes genaaid. Voor de twee dochters van mijn broer, de twee dochters van mijn zus, en voor haar dochter (enige kleinkind). Nu heb ik haar gebeld ten eerste natuurlijk voor alle moeite maar ook met mijn twee bezwaren:

Ten eerste dat ik zelf twee bruidsmeisjes heb aangewezen die een beetje een geschikte leeftijd hebben. Die hun jurkje hebben uitgezocht.

Ten tweede, is er ook nog een andere kant van de familie. Mijn vriend heeft ook nog eens twee nichtjes en een neefje... die dan niet betrokken zijn.

Maar goed, nu ben ik dus ondankbaar en na alle zwoegen en uren werk van de jurkjes voor noppes geweest. Tante teleurgesteld.

Jeetje hoe houd ik iedereen in hemelsnaam tevreden. Een vriendin van mij was namelijk ook alweer teleurgesteld dat haar dochtertje die ik meer zie dan mijn nichtjes niet gevraagd heb als bruidsmeisje.

Iemand een goede tip, ik hoor namelijk vooral over bridezilla-gedrag, dat ben ik echt niet, maar ik had nooit rekening gehouden met zilla gedrag van familie en vrienden.

(zijn al wat meer, andere voorvalletjes geweest)
Jeetje chocomuffin, wat een debiele (sorry voor het woord) schoonzus. Zij nodigt HAAR buren uit op JULLIE bruiloft.

Het moet niet gekker worden.
quote:thee schreef op 05 mei 2012 @ 21:17:

Jeetje chocomuffin, wat een debiele (sorry voor het woord) schoonzus. Zij nodigt HAAR buren uit op JULLIE bruiloft.

Het moet niet gekker worden.Heb al wel 'ns vaker gehoord dat (schoon)ouders hun buren en hun vrienden ongewenst denken te kunnen uitnodigen, maar dat (schoon)zussen zoiets ook al doen?? Moet idd niet gekker worden!
Even met tante overleggen dat ze zelf een leuk familiefeest organiseert waarop de kinderen de kleren aan kunnen de ze gemaakt heeft?
Maar die (niet door jullie uitgenodigde) mensen laat je dan toch gewoon weer vertrekken als ze op komen dagen?

Ik snap nooit zo goed dat mensen dergelijke shit maar accepteren om de lieve vrede te bewaren. Houd toch op met je vrede, je buren en je kennissen en zelfs familieleden die op eigen initiatief mensen uitnodigen. En mensen die zich gepasseerd voelen omdat ze ook een kind hebben dat ook bruidsmeisje had willen zijn. Dan gaan ze toch lekker zelf (nog een keer) trouwen?

Familie kies je niet, maar dat betekent niet dat je alle crap moet accepteren.
Je hebt er niet om gevraagd, het wordt je opgedrongen. Jij bent niet ondankbaar, je tante is te dwingerig.
Zoals in zoveel andere topics... degene die fout zit weet altijd heel erg goed aan te wijzen waar de ander in moet veranderen. Geef je tante maar een spiegel.
quote:toffifee schreef op 05 mei 2012 @ 20:17:

[...]

Nou eh, ik herken echt niets uit de topics van de afgelopen tijd over trouwen. Mijn familie heeft zich vanaf begin af aan aan onze wensen aangepast. Niet dat die zo bizar waren ofzo, maar het is toch ook ONZE dag?! Was, ben al weer 5 jr getrouwd.

TO, lief gebaar van je tante, maar ook enorm manipulatief. Zij bepaalt nu gewoon wat jouw bruidsmeisjes aan doen en wie het worden. Kom op zeg! Belachelijk. Jij bent echt geen bridezilla, jij bent gewoon iemand die het op haar eigen manier wil doen, daar is NIETS mis mee.

Precies.

Gewoon een rare tante.

Kan gebeuren. Jammer dat zij al is gaan naaien. Zal leuk staan bij de meisjes maar wie bruidsmeisjes zijn bepaalt het bruidspaar. Simpel.

Hier zonder prolemen en met een groot feest getrouwd. Het is niet áltijd gedoe en ook niet per definitie vréselijk om te trouwen. Het kan ook ontzettend leuk zijn.

Zolang je de regie maar in eigen hand houdt.
Misschien dat je de meisjes op je feest nog kan laten rondlopen met mandjes vol aandenken voor de gasten (als je die hebt). Of zoiets. Niet dat je je moet laten manipuleren door je tante, maar kan me zo indenken dat de meisjes zich al verheugen op een rol bij de bruiloft. Ik was bloemenmeisje op mijn tantes bruiloft, samen met mijn nichtje. Was toen piepklein, maar kan me nog herinneren hoe leuk ik het vond.
Meisjes op ons huwelijk waren weg van de sleep. We hebben samen (oké, ik had eet wel vijf, jongens en meisjes) en paar ere rondjes geparadeerd. Iedereen blij en het grut ging spelen.

Volle adoratie omdat je zo mooi bent is natuurlijk prima!
Jee chocomuffin das toch ook niet normaal! Heb je nog contact met je lieve schoonzus?
Ik snap dat standpunt van 'Onze bruiloft is ONZE dag en we hoeven met niemand rekening te houden' niet zo goed. Tegelijkertijd verwacht je wel dat je gasten komen opdraven, zich opdoffen, cadeaus meebrengen en gezellig doen. Dan mag je je ook best een beetje aanpassen aan je gasten en ze op hun gemak laten voelen.

Ik vond Hellonijntjes advies van veel wijsheid getuigen.
quote:dubiootje schreef op 05 mei 2012 @ 19:13:

Interessant hoe een bruiloft de familieverhoudingen aan het licht brengt. Tante drukt haar zin door (dominante zus in het gezin?), moeder sust (de vredestichter?) en jij wordt geacht je aan te passen (net als je moeder altijd heeft gedaan).

Je kan tante hartelijk bedanken maar je HEBT al jurkjes (had u het mij maar even gevraagd!). Moeder hoeft zich geen zorgen te maken want jij lost het allemaal keurig op met tante. Iedereen blij Zo ging het ook altijd in mijn familie! Mijn moeder (was een heel lief mens) deed ook alles om de lieve vrede te bewaren :puke:
quote:Mieomij schreef op 05 mei 2012 @ 22:40:

Ik snap dat standpunt van 'Onze bruiloft is ONZE dag en we hoeven met niemand rekening te houden' niet zo goed. Tegelijkertijd verwacht je wel dat je gasten komen opdraven, zich opdoffen, cadeaus meebrengen en gezellig doen. Dan mag je je ook best een beetje aanpassen aan je gasten en ze op hun gemak laten voelen.

Ik vond Hellonijntjes advies van veel wijsheid getuigen.Ik vind de grens toch wanneer gasten zonder overleg je bruiloft op hun manier gaan invullen, en zelf dingen gaan verzinnen. Zelf mensen gaan uitnodigen is toch een paar bruggen te ver. Wat krijgen we binnenkort anders nog, dat iemand van de gasten eist om stuk tekst tijdens de mis voor te lezen, de eerste dans wil doen, of zelf de feestzaal gaat kiezen omdat die handiger in de buurt is?
quote:Mieomij schreef op 05 mei 2012 @ 22:40:

Ik vond Hellonijntjes advies van veel wijsheid getuigen.

Door als bruidspaar geen vervelende dure eisen te stellen als 'n kledingcode en het feest in 'n weekend te vieren zodat je gasten geen vrije dag hoeven opnemen, vind ik dat je als genodigde niet echt iets te klagen hebt. En 'n uitnodiging is nog steeds geen verplichting, als je niet wil, dan kom je gewoon niet.

Komt wel steeds vaker voor dat een bruidspaar doorgeeft dat ze geen stukjes zoals flauwe ABC's willen. Dat vind ik ook alleen maar 'n grote vooruitgang. Elke keer die onderbreking voor amateuristische rijmelarij vind ik tenenkrommend.
Wat er hier al eerder is gezegd dat je tante het eerst aan jouw had moeten vragen. Krijg je nu bruidsmeisjesjurken die ook nog eens zeerwaarschijnlijk lelijk zijn.
@Minny, ik heb voor mijn twee oudste nichtjes gekozen, die zijn 4 en 5 jaar oud. De rest is nog beneden 2 jaar.

De kleindochter van mijn tante zelfs pas 8 maanden. Mijn indruk is dat hiermee gepronkt moet worden. Dat is de hele opzet.

Toen mijn nicht trouwde, drie jaar geleden, was het nog een vanzelfsprekendheid dat kinderen niet welkom waren op de bruiloft (met alle respect trouwens). Kinderen mochten vooral niet de aandacht van de bruid afleiden.
Ik zou er een grap van maken, als je tante zegt dat zij bruidsjurkjes heeft gemaakt zou ik hard gaan lachen en vragen of zij dit als grap bedoelt.... en dat jij en je as man dit niet willen.

Luchtig zeggen dat het niet op prijs wordt gesteld
Geef alle kinderen een rol, ik snap nooit dat sommige kinderen belangrijker worden gemaakt dan andere. Leuk dat die tante jurkjes heeft gemaakt. prima toch? Mandjes met rijst erbij en laat die kinderen maar lekker strooien
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 mei 2012 @ 23:39:

Geef alle kinderen een rol, ik snap nooit dat sommige kinderen belangrijker worden gemaakt dan andere. Leuk dat die tante jurkjes heeft gemaakt. prima toch? Mandjes met rijst erbij en laat die kinderen maar lekker strooienOmdat mijn grootste bezwaar is dat ze de nichtjes en neefje van mijn vriend in dit verhaal vergeet. Dus dan lopen alleen mijn nichtjes in bruidsjurkjes. En de nichtjes/ neefje van vriend niet.
Kan je de tante dan niet vragen om nog drie pakjes te maken? Opgelost.
En eigenlijk zijn het verder allemaal nog babies en dreumessen. Alleen de twee nichtjes die ik had uitgezocht zijn ouder dan vier.
Nou en, wat maakt het nou uit wat ze dragen. Misschien wil een andere tante iets voor die andere neefjes en nichtjes maken, of bestel nog wat op internet. Die jurken doen er niet toe, geef alle kinderen een rol of nodig de kinderen niet uit. Niet de 1 bombarderen tot bruidsmeisje en de ander niet, dat is zo armoeiig
quote:Mieomij schreef op 05 mei 2012 @ 23:49:

Kan je de tante dan niet vragen om nog drie pakjes te maken? Opgelost.Dat wil ze niet, ze was al blij dat de klus af was, zoveel werk was het. En dat ze nooit weer zoiets zou doen.
de leeftijd doet er toch ook niet toe?
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 mei 2012 @ 23:51:

Nou en, wat maakt het nou uit wat ze dragen. Misschien wil een andere tante iets voor die andere neefjes en nichtjes maken, of bestel nog wat op internet. Die jurken doen er niet toe, geef alle kinderen een rol of nodig de kinderen niet uit. Niet de 1 bombarderen tot bruidsmeisje en de ander niet, dat is zo armoeiig

Op die manier heb ik 34 bruidsmeisjes en jonkers.

Ik heb nog meer nichten en neven met kinderen. En vriendinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven