Dilemma bij uitnodiging feestje

14-05-2022 10:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In september geven mijn man en ik een feestje. We hebben niet zo'n grote familie, een paar broers en zussen, 4 kinderen en een moeder van boven de 90.

We hebben een dilemma. Mijn broer en zijn vrouw hebben al jaren ernstige relatieproblemen. Er is door beide sprake geweest en nog steeds, maar in mindere mate, van lichamelijke en geestelijke mishandeling. Mijn schoonzus belt met nogal wat drama als het weer uit de hand is gelopen naar een van ons (ook naar moeder van boven de 90). In het verleden is de politie er wel eens bij geweest en zijn familieleden meerdere keren 's nachts naar ze toe gegaan om de boel te sussen. De hele familie is er goed klaar mee. Er wordt door mijn broer en zijn vrouw geen enkel besef getoond van dat al die ellende ook de betrokken familieleden niet in de koude kleren is gaan zitten, we moeten net doen of er niets aan de hand is en niets is gebeurd. Zaken fatsoenlijk uitpraten is er niet bij en wordt afgekapt met praatjes over de vakantie en het weer.

Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren. Daarom wil ik ze niet uitnodigen en daar desgevraagd naar hen toe ook eerlijk over zijn. Anderzijds sluiten we ze dan wel nadrukkelijk buiten. Dat voelt ook niet goed. Geen feestje is geen optie, dat ze hun eigen leven verpesten is tot daar aan toe.

Wat zou jij doen?
Love is the meaning of life
Als je ze niet uitnodigt, en de rest van de familie is er wel bij, dan hangt hun afwezigheid (vooral van je broer) misschien ook als een grijze wolk in de kamer?
navyblue schreef:
14-05-2022 13:37
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.

Er wordt nu gedaan alsof je ze ont-uitnodigt, alsof ze een soort basisplaats hebben die je nu intrekt. Nee, voor elke gelegenheid kijk je gewoon wie je daar graag bij hebt.
Ja ja, dat is in theorie natuurlijk waar. Maar in de praktijk werkt het toch anders. Niet uitnodigen heeft zeker gevolgen, ook al is het to's goed recht.
Voor mijn beeld: je ziet je broer sowieso niet meer? Dus buiten de drama’s is er geen ander (leuk) contact? Want dan snap ik wel dat je ze niet uitnodigt.
Gaan je broer en schoonzus niet op vakantie een paar weken? Wellicht dan het feestje plannen als ze weg zijn.
navyblue schreef:
14-05-2022 13:37
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.

Er wordt nu gedaan alsof je ze ont-uitnodigt, alsof ze een soort basisplaats hebben die je nu intrekt. Nee, voor elke gelegenheid kijk je gewoon wie je daar graag bij hebt.
Durf er wel geld op in te zetten dat de tactiek van ze simpelweg niet uitnodigen juist voor meer drama gaat zorgen terwijl TO dat juist wil vermijden.

Als ze zo goed was in dat afhouden zat ze überhaupt niet in deze situatie.
Ik zou ze wel uitnodigen, al is het maar omdat ik zou denken dat "niet uitnodigen" uiteindelijk nog meer gezeik op zou leveren.
Ik zou ze niet uitnodigen. Ik heb mijn moeder niet uitgenodigd op mijn bruiloft omdat ik een feest wilde zonder gedoe. Ik wist dat zij alles aan zou willen doen om de boel te verpesten en daar had ik geen zin in. Niemand vond het vreemd dat zij er niet was. En ik heb zorgeloos een leuk feest gehad.

Dus kies voor jezelf en nodig hun niet uit. Het is jouw feest en jij moet het leuk hebben.
Turtlerain schreef:
14-05-2022 14:22
Voor mijn beeld: je ziet je broer sowieso niet meer? Dus buiten de drama’s is er geen ander (leuk) contact? Want dan snap ik wel dat je ze niet uitnodigt.
Klopt, er is al enige tijd geen leuk, maar alleen noodzakelijk contact, en ook dat loopt bepaald niet op rolletjes (zoals afspraken die op cruciale momenten niet worden nagekomen). Ook daar komt dan weer gedonder van, want afspraken niet nakomen accepteren we niet.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 13:32
De hele familie zegt al jarenlang hetzelfde: zoek samen hulp, stop elkaar het leven zuur te maken en ga uit elkaar of laat het zo, maar betrek ons er niet meer bij. Kies zelf. Door niet voor 1 of 2 te kiezen, wordt het 3, maar worden we er nog wel steeds bij betrokken als er weer iets is voorgevallen. Dan gaan we er inhoudelijk niet op in, maar geven we weer consequent de keuze 1, 2 of 3 aan. Zeer vermoeiend inmiddels.
Hoe raken jullie betrokken dan?

Of word jij al belast, omdat je überhaupt weet dat ze weer ruzie hebben? En ze geprobeerd hebben om dat met jou te bespreken?

Als jullie er niet op in gaan, zijn ze toch gewoon 2 familieleden waarvan iedereen weet dat ze een kutrelatie hebben.

En mensen met een kutrelatie mogen niet op jouw feestje komen. Alleen mensen met kutrelaties die het fatsoen hebben om de vuile was binnen te houden.
ExodusRedux schreef:
14-05-2022 15:14
Dus kies voor jezelf en nodig hun niet uit. Het is jouw feest en jij moet het leuk hebben.
Zo mee eens met bovenstaande.
En als ik TO goed lees is een leuk feest een feest zonder broer en vrouw.
Gedonder komt er toch wel, dan kun je maar beter een leuk feest hebben (gehad).
Anders heb je én gedonder én geen fijn feest.
En mooi weer moeten spelen op je eigen feest omwille van [insert 20 jaar ellende], geen denken aan.
TO stelt haar grens en die grens is blijkbaar dit feest. Prima.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 15:15
Klopt, er is al enige tijd geen leuk, maar alleen noodzakelijk contact, en ook dat loopt bepaald niet op rolletjes (zoals afspraken die op cruciale momenten niet worden nagekomen). Ook daar komt dan weer gedonder van, want afspraken niet nakomen accepteren we niet.
Oké, maar dan is de reden voor het niet-uitnodigen anders, namelijk dat je geen leuk contact hebt met je broer. Als je zegt dat je ze niet uitnodigt vanwege de relatieproblemen dan roept dat meer vragen op. Want hoezo ben je niet welkom als je relatieproblemen hebt?
Dan kun je dus beter zeggen dat je broer niet welkom is omdat het contact niet zo lekker loopt.
turtlerain wijzigde dit bericht op 14-05-2022 15:36
7.91% gewijzigd
Dropdrop schreef:
14-05-2022 15:20
Hoe raken jullie betrokken dan?

Of word jij al belast, omdat je überhaupt weet dat ze weer ruzie hebben? En ze geprobeerd hebben om dat met jou te bespreken?

Als jullie er niet op in gaan, zijn ze toch gewoon 2 familieleden waarvan iedereen weet dat ze een kutrelatie hebben.

En mensen met een kutrelatie mogen niet op jouw feestje komen. Alleen mensen met kutrelaties die het fatsoen hebben om de vuile was binnen te houden.
TO is daar toch anders heel duidelijk in dat die twee met kutrelatie anderen erbij betrekken met telefoontjes en hulpvragen. Ze schuwen het bellen en over de kling jagen van een hoogbejaarde (90+) nog niet. Dan kun je je toch wel het gehalte aan drama voorstellen. Neem je niet op dat bellen ze je hoogbejaarde moeder. Die je vervolgens dan ook nog uren aan het kalmeren bent. Neem je wel op dan krijg je de shit, dreigementen en wellicht huilende kinderen op de achtergrond mee en dan zul je er wel iets mee moeten (in ieder geval iets zodat je de kinderen daar weg krijgt). En dat al 20 jaar.
Dat zorgt ervoor dat je ieder woordje gaat afwegen. Refereren aan het leuke bruidskleed van nichtje A of de lekkere BBQ bij de verjaardag van B kan dan al een potentiële splijtzwam zijn. Want na die bruiloft had dat stel ook het jubileum dat voor de 25e keer de politie op de stoep stond. Na de verjaardag van B zat schoonzus op de huisartsenpost haar gescheurde wenkbrauw te laten plakken, enz.

Dat is echt van een heel ander kaliber dan iemand die al 20 jaar loopt te zeuren over wel/niet scheiden. Daar heb je hooguit het heb je haar/hem weer idee bij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Uitnodigen, maar wel erbij zeggen dat als ze zich niet kunnen gedragen dat hen vriendelijk edoch dwingend zal worden verzocht het pand te verlaten.
Het gaat er toch helemaal niet om dat die mensen zich niet zouden gedragen?
Wat is dan de reden dat ze de sfeer verzieken? Alleen door hun aanwezigheid?
TO heeft geen zin om mooi weer te spelen op haar eigen feest.
Nou, wat veel reacties en van alle kanten bekeken. Dank jullie wel. We gaan er nog eens goed over nadenken en alle plussen en minnen op een rijtje zetten. Als we er uit zijn zet ik dat op het forum. Nogmaals dank.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 15:15

Wat wil je überhaupt dan met het contact?
Ik vind dat je nogal een statement maakt door ze uitgerekend op een feest niet (meer?) uit te nodigen.
Als je het contact wil verbreken dan zou ik het op een ander moment doen.
aardbeienslof schreef:
14-05-2022 16:15
Ik vind dat je nogal een statement maakt door ze uitgerekend op een feest niet (meer?) uit te nodigen.
Als je het contact wil verbreken dan zou ik het op een ander moment doen.
Dit zeg!
Ik heb al medelijden met die mensen. Ja ze zouden beter uit elkaar gaan want hier plots een vredig huwelijk van maken zal toch niet lukken maar mogen ze dat zelf nog beslissen?
Mochten het zatlappen zijn of zoiets die waarschijnlijk met bier naar elkaar gooien op je feest zou ik je nog begrijpen maar je verwacht geen problemen op het feest. Enkel dat 'iedereen moet doen of er niets aan de hand is'.
Er zal toch niets aan de hand zijn op je feest?
We hebben ook zo'n mensen in de familie maar die worden al jaren door dik en dun gesteund wanneer nodig. Niet verbannen van familiefeestjes.
War vinden de andere genodigden/familieleden trouwens van je plan? Eerlijk, ik zou een gemis voelen op je feest waar dat koppel niet welkom is door hun privé problemen.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:07
Ze zullen zich op het feestje niet misdragen, daar gaat het ook niet om. Maar iedereen moet net doen of die jarenlange ellende er niet is geweest en ook niets met de familie gedaan heeft. Zij hebben ons er wel bij betrokken (en nog).
Ik snap het niet zo goed. Je wil toch ook juist dat dat hele gedoe niet opgerakeld wordt op jullie feest. Wat is er dan mis mee dat de familie moet doen als of die ellende er niet is geweest.
Expres zo zijn, Wauw !
Ceder schreef:
14-05-2022 13:26
Dit is sowieso een belangrijk punt in de communicatie hierover naar hen. De reactie bij expliciet niet-uitnodigen zal snel zijn "maar wij doen toch gewoon bij feestjes?". Houd het zeker "bij jezelf" zoals dat heet: jij hebt in de loop van de jaren een associatie opgebouwd "broer en vrouw = niet relax". Sommige mensen kunnen dat (voldoende) scheiden, jij misschien niet. Of niet genoeg om een fijn feest te hebben voor zichzelf. En dat is menselijk.
Dit vind ik wel een hele goede!

Ik zou wel in overweging nemen dat niet uitnodigen drama gaat creëeren, want zo werkt dat meestal met dramatische mensen. Willen ze niet meer met jullie in een ruimte vertoeven oid, vast iets wat dan ook weer de rest van de familie raakt.
Alleen als jij ze niet op je feest wil, nodig je ze niet uit. Als je het niet doet om andere mensen te ontlasten moet je ze gewoon uitnodigen. Dat familieleden niet kunnen omgaan met iemands relatieproblemen is niet jouw zorg. Laat ze het lekker bekijken.
Those who dance are thought mad by those who don’t hear the music
Ik zou ze wel uitnodigen maar dan wel net vlak voor het feestje aangeven hoe je echt over ze denkt met hun gedoe. Zal je zien dat ze niet komen om je een hak te proberen te zetten... :yes:
Lorem Ipsum
Je hebt nog tot september. Misschien alvast even het contact drastisch terugbrengen zodat het eigenlijk alleen maar logisch is dat ze niet genodigd zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven