Dilemma bij uitnodiging feestje

14-05-2022 10:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september geven mijn man en ik een feestje. We hebben niet zo'n grote familie, een paar broers en zussen, 4 kinderen en een moeder van boven de 90.

We hebben een dilemma. Mijn broer en zijn vrouw hebben al jaren ernstige relatieproblemen. Er is door beide sprake geweest en nog steeds, maar in mindere mate, van lichamelijke en geestelijke mishandeling. Mijn schoonzus belt met nogal wat drama als het weer uit de hand is gelopen naar een van ons (ook naar moeder van boven de 90). In het verleden is de politie er wel eens bij geweest en zijn familieleden meerdere keren 's nachts naar ze toe gegaan om de boel te sussen. De hele familie is er goed klaar mee. Er wordt door mijn broer en zijn vrouw geen enkel besef getoond van dat al die ellende ook de betrokken familieleden niet in de koude kleren is gaan zitten, we moeten net doen of er niets aan de hand is en niets is gebeurd. Zaken fatsoenlijk uitpraten is er niet bij en wordt afgekapt met praatjes over de vakantie en het weer.

Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren. Daarom wil ik ze niet uitnodigen en daar desgevraagd naar hen toe ook eerlijk over zijn. Anderzijds sluiten we ze dan wel nadrukkelijk buiten. Dat voelt ook niet goed. Geen feestje is geen optie, dat ze hun eigen leven verpesten is tot daar aan toe.

Wat zou jij doen?
Love is the meaning of life
Je mag absoluut grenzen aangeven en ik denk dat het heel goed is als to dat doet. Maar ik denk dat een feestje daar niet het juiste moment voor is. Geef aan dat jullie niet meer betrokken willen worden. Dat dit hun problemen zijn. Maar nodig ze wel uit voor het feestje. Ik denk dat dat zinvoller is dan niet voor een feestje uitnodigen maar wel nog bij elk probleem opdraven.
Dropdrop schreef:
14-05-2022 12:44
Als zij zich tijdens een feestje normaal kunnen gedragen, vind ik dat je de boel alleen maar ellendiger maakt als jij ze niet uitnodigt.

Dan is het gewoon voor straf dat ze niet mogen komen. En daar leer je ze niets mee. Je voegt alleen maar jouw eigen drama toe.

Jullie moeten leren om je grenzen op het juiste moment aan te geven. Wanneer ze overschreden worden, niet door ze buiten te sluiten op momenten dat er niks aan de hand is.
Mee eens. Je zegt dat jullie meerdere keren hebben aangegeven dat jullie er last van hebben dat jullie steeds betrokken worden bij de ellende van je broer en schoonzus. Een gesprek daarover is niet mogelijk. Toch laten jullie je steeds opnieuw betrekken bij hun sores. Wat is er mis met op het moment zelf tegen je broer of schoonzus te zeggen dat je hier niet meer in mee gaat, dat je hun therapeut niet bent en dat ze zelf maar professionele hulp moeten zoeken omdat je het graag gezellig houdt voor alle familieleden. Ze kunnen weer langs komen als ze geleerd hebben hun problemen niet steeds over de schutting te gooien. Het is aan de familie (of aan TO individueel) om deze gedragsverandering in te zetten. Waarom heb(ben) je (jullie) dat eigenlijk niet gedaan ?
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dat ze jullie excuus aanbieden voor hen gedrag. Dat mag, maar kennelijk willen ze dat niet. Dan houdt het op, je kunt iemand niet dwingen om erover te praten.

Is het niet beter om je niet meer te laten betrekken in hun ruzies? Heel nobel om ze te willen helpen, maar dit houdt toch geen mens vol?
Als ze dan toch kiezen om bij elkaar te blijven dan is dat hun zaak, maar ik zou echt niet willen fungeren als praatpaal.

Hier wordt je toch niet gelukkig van, TO? Waarom laten jullie je jarenlang betrekken in hun problemen?
Alle reacties Link kopieren
Niet uitnodigen, prima, maar dat hele we moeten allemaal eerlijk tegen elkaar zijn en alles tegen elkaar kunnen zeggen: in die valkuil zou ik nou net niet trappen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je ze uitnodigt is er een olifant in de kamer.
Als je ze niet uitnodigt is er een olifant in de kamer.

Kies dan de oplossing met de minste gevolgen voor je feestje.
Je geeft aan dat ze gewoon normaal doen in gezelschap.
Gebruik dit feestje dan niet om je grenzen aan te geven.
Overleg eens met je andere familieleden hoe zij er in staan met je broer en schoonzus maar doe dat apart van je feestje. Het draait dan namelijk alleen om jou en dit is een probleem van meerdere mensen en niet alleen om jou.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:07
Ze zullen zich op het feestje niet misdragen, daar gaat het ook niet om. Maar iedereen moet net doen of die jarenlange ellende er niet is geweest en ook niets met de familie gedaan heeft. Zij hebben ons er wel bij betrokken (en nog).
Dit is sowieso een belangrijk punt in de communicatie hierover naar hen. De reactie bij expliciet niet-uitnodigen zal snel zijn "maar wij doen toch gewoon bij feestjes?". Houd het zeker "bij jezelf" zoals dat heet: jij hebt in de loop van de jaren een associatie opgebouwd "broer en vrouw = niet relax". Sommige mensen kunnen dat (voldoende) scheiden, jij misschien niet. Of niet genoeg om een fijn feest te hebben voor zichzelf. En dat is menselijk.

Het laat denk ik wel zien dat je je grenzen beter wat verder weg had kunnen leggen in het verleden. Dat is voor de toekomst; voor nu is het nou eenmaal zo gelopen en is jouw gevoel zoals het is.

Mocht je niet-uitnodigen dan heb je wel even een nieuwe elephant-in-the-room, maar wel eentje waar je zelf de controle over hebt: gewoon uitleggen hoe het zit en hoe je het hebt aangepakt en dan over tot de orde van de dag / het feestje. Hopelijk respecteert iedereen dat: wel iets om van tevoren even in te schatten voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft in je OP:
'Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren.'

Maar er IS niks aan de hand op je feestje, want je zegt zelf dat ze zich dan zullen gedragen. Dus hoeft er ook geen toneelstukje te worden opgevoerd, maar is er gewoon een feestje waar iedereen zich gedraagt.
Dat ze de familie al 20 jaar lastigvallen met hun relatieproblemen, daar zijn jullie zelf bij. Daar had je al veel eerder een grens moeten trekken. Het is heel raar en gaat een hoop extra gezeik opleveren als je dat punt nu ineens gaat maken door middel van je eigen feestje, waar ook nog eens niks aan de hand was geweest als je ze wel had uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
14-05-2022 13:19
Je wilt dat ze jullie excuus aanbieden voor hen gedrag. Dat mag, maar kennelijk willen ze dat niet. Dan houdt het op, je kunt iemand niet dwingen om erover te praten.

Is het niet beter om je niet meer te laten betrekken in hun ruzies? Heel nobel om ze te willen helpen, maar dit houdt toch geen mens vol?
Als ze dan toch kiezen om bij elkaar te blijven dan is dat hun zaak, maar ik zou echt niet willen fungeren als praatpaal.

Hier wordt je toch niet gelukkig van, TO? Waarom laten jullie je jarenlang betrekken in hun problemen?
De hele familie zegt al jarenlang hetzelfde: zoek samen hulp, stop elkaar het leven zuur te maken en ga uit elkaar of laat het zo, maar betrek ons er niet meer bij. Kies zelf. Door niet voor 1 of 2 te kiezen, wordt het 3, maar worden we er nog wel steeds bij betrokken als er weer iets is voorgevallen. Dan gaan we er inhoudelijk niet op in, maar geven we weer consequent de keuze 1, 2 of 3 aan. Zeer vermoeiend inmiddels.
Love is the meaning of life
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.

Er wordt nu gedaan alsof je ze ont-uitnodigt, alsof ze een soort basisplaats hebben die je nu intrekt. Nee, voor elke gelegenheid kijk je gewoon wie je daar graag bij hebt.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 14-05-2022 13:39
45.31% gewijzigd
TO wil helemaal geen grenzen aangeven, TO wil gewoon een feestje geven en zelf bepalen wie ze uitnodigt en niet mensen uitnodigen omdat ze zich verplicht voelt om ze uit te nodigen.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 13:32
De hele familie zegt al jarenlang hetzelfde: zoek samen hulp, stop elkaar het leven zuur te maken en ga uit elkaar of laat het zo, maar betrek ons er niet meer bij. Kies zelf. Door niet voor 1 of 2 te kiezen, wordt het 3, maar worden we er nog wel steeds bij betrokken als er weer iets is voorgevallen. Dan gaan we er inhoudelijk niet op in, maar geven we weer consequent de keuze 1, 2 of 3 aan. Zeer vermoeiend inmiddels.

Maar je geeft zo te lezen geen grens aan. Je blijft aanhoren en advies geven. Een grens aangeven is zeggen lieve broer en schoonzus, ik wil niet meer betrokken worden bij jullie problemen. En dan als ze over hun problemen bellen, dat afkappen. En als ze toch doorgaan, ophangen.
navyblue schreef:
14-05-2022 13:37
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.
Precies.
_Branwen_ schreef:
14-05-2022 13:39
Maar je geeft zo te lezen geen grens aan. Je blijft aanhoren en advies geven. Een grens aangeven is zeggen lieve broer en schoonzus, ik wil niet meer betrokken worden bij jullie problemen. En dan als ze over hun problemen bellen, dat afkappen. En als ze toch doorgaan, ophangen.
Misschien wil iemand helemaal niet in een positie gedrukt worden waar je gedwongen wordt een grens aan te geven.
navyblue schreef:
14-05-2022 13:40
Misschien wil iemand helemaal niet in een positie gedrukt worden waar je gedwongen wordt een grens aan te geven.

Tsja, dan blijf je dus hun problemen ‘moeten’ aanhoren. Daar doe je jezelf ook geen plezier mee.
_Branwen_ schreef:
14-05-2022 13:42
Tsja, dan blijf je dus hun problemen ‘moeten’ aanhoren. Daar doe je jezelf ook geen plezier mee.
Ja, maar dat is nu dan ook niet de kwestie. TO is gewoon haar feestje aan het plannen, en wie ze daar graag bij zou hebben. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je sommige mensen liever niet op je feestje ziet. Ook redenen zoals deze. Maar ja, ik ben niet zo iemand bij wie familie boven alles gaat.
Als je niet hun problemen wilt moet je of op het moment dat ze jullie erbij betrekken hard zijn en afwijzen of het contact volledig verbreken. Wat je nu wilt is een beetje halfslachtig. Wel contact maar niet als er een feestje is maar ook de shit blijven aanhoren.
Tja, dan maar halfslachtig. TO is ook maar een mens.
navyblue schreef:
14-05-2022 13:44
Ja, maar dat is nu dan ook niet de kwestie. TO is gewoon haar feestje aan het plannen, en wie ze daar graag bij zou hebben. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je sommige mensen liever niet op je feestje ziet. Ook redenen zoals deze. Maar ja, ik ben niet zo iemand bij wie familie boven alles gaat.

Een korte termijn oplossing voor een deel van het probleem, dat kan. Wellicht kan TO op het moment idd even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Want je wil graag hun problemen bespreken op je feestje? :huh:
Alle reacties Link kopieren
Het duurt nog best even voor het september is.
Wil je eigenlijk helemaal het contact met ze verbreken?
Wat wil je eigenlijk nog wél met ze? Kan je dát met ze bespreken?

De boodschap van hoe je het voortaan wel/niet wil hoeft misschien niet gecombineerd te worden met de niet-uitnodiging voor het feest?
Ik vind er niks halfslachtig aan. Dat je iemands gezeur aanhoort betekent niet dat je verplicht bent om diegene op al je feesten uit te nodigen.
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
14-05-2022 13:37
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.

Er wordt nu gedaan alsof je ze ont-uitnodigt, alsof ze een soort basisplaats hebben die je nu intrekt. Nee, voor elke gelegenheid kijk je gewoon wie je daar graag bij hebt.
Dit idd.. Luister naar je hart/ gevoel. Vlgs mij zegt dat niet uitnodigen. Ga je met je verstand allerlei afwegingen maken dan wordt het almaar ingewikkelder.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 12:20
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.
Persoonlijk denk dat daar eerder de oplossing zit: niet meer in die drama-driehoek stappen.

Ik zou ze wel uitnodigen, maar ze wel vragen om die problemen voortaan binnenskamers te houden. Het is echt waanzin om daar een hele familie mee lastig te vallen. En als ze beiden dader en slachtoffer zijn hoef je ook met geen van beiden compassie te hebben. Blijkbaar is dit hoe hun relatie werkt.

Zijn er kinderen in het spel?
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 12:20
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.
Persoonlijk denk dat daar eerder de oplossing zit: niet meer in die drama-driehoek stappen.

Ik zou ze wel uitnodigen, maar ze wel vragen om die problemen voortaan binnenskamers te houden. Het is echt waanzin om daar een hele familie mee lastig te vallen. En als ze beiden dader en slachtoffer zijn hoef je ook met geen van beiden compassie te hebben. Blijkbaar is dit hoe hun relatie werkt.

Zijn er kinderen in het spel?
Alle reacties Link kopieren
Tja dubbel…..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven