Dilemma bij uitnodiging feestje

14-05-2022 10:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september geven mijn man en ik een feestje. We hebben niet zo'n grote familie, een paar broers en zussen, 4 kinderen en een moeder van boven de 90.

We hebben een dilemma. Mijn broer en zijn vrouw hebben al jaren ernstige relatieproblemen. Er is door beide sprake geweest en nog steeds, maar in mindere mate, van lichamelijke en geestelijke mishandeling. Mijn schoonzus belt met nogal wat drama als het weer uit de hand is gelopen naar een van ons (ook naar moeder van boven de 90). In het verleden is de politie er wel eens bij geweest en zijn familieleden meerdere keren 's nachts naar ze toe gegaan om de boel te sussen. De hele familie is er goed klaar mee. Er wordt door mijn broer en zijn vrouw geen enkel besef getoond van dat al die ellende ook de betrokken familieleden niet in de koude kleren is gaan zitten, we moeten net doen of er niets aan de hand is en niets is gebeurd. Zaken fatsoenlijk uitpraten is er niet bij en wordt afgekapt met praatjes over de vakantie en het weer.

Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren. Daarom wil ik ze niet uitnodigen en daar desgevraagd naar hen toe ook eerlijk over zijn. Anderzijds sluiten we ze dan wel nadrukkelijk buiten. Dat voelt ook niet goed. Geen feestje is geen optie, dat ze hun eigen leven verpesten is tot daar aan toe.

Wat zou jij doen?
Love is the meaning of life
turquasi schreef:
14-05-2022 19:29
Ik zou ze wel uitnodigen maar dan wel net vlak voor het feestje aangeven hoe je echt over ze denkt met hun gedoe. Zal je zien dat ze niet komen om je een hak te proberen te zetten... :yes:
En dan een beetje paniekerig vragen: "Maar jullie komen toch nog wel? Anders is het hele feest verpest."
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze gewoon uitnodigen. Jullie hebben nog contact met ze. En daarnaast zijn er toch geen tekenen dat ze zich op het feestje gaan misdragen? Daar kan jij vooraf duidelijk over zijn. Indien jullie ruzie gaan maken op ons feest wil ik dat je direct vertrekt.

Verder wordt het tijd dat jullie je als familie minder gaan bemoeien met je broer en zijn vrouw. Het zijn volwassen mensen die zelf (blijven) kiezen voor deze relatie. Jullie hebben hulp aangeboden maar ze maken hun eigen keuzes. Zolang er geen kinderen de dupe zijn (dan zou VTT ingeschakeld moeten worden) laat ze gewoon.

- Geef aan dat je direct vertrekt zodra er sprake is van geweld of wangedrag (en doe dat ook.
- Geef aan dat ze jullie niet meer bellen of informeren als ze ruzie hebben. Verwijs door naar de politie, maatschappelijk werk, de huisarts of gemeente.
- verander direct van onderwerp als ze beginnen over ruzie of geweld. "Daar wil ik het niet meer over hebben, ik kan het niet voor jou veranderen, zoek hulp. Heb je al gehoord dat X, Y, Z?
- Begin zelf niet meer over de situatie. Verlang niet dat het uitgepraat wordt als ze dat niet willen.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
14-05-2022 20:40
Ik zou ze gewoon uitnodigen. Jullie hebben nog contact met ze. En daarnaast zijn er toch geen tekenen dat ze zich op het feestje gaan misdragen? Daar kan jij vooraf duidelijk over zijn. Indien jullie ruzie gaan maken op ons feest wil ik dat je direct vertrekt.

Verder wordt het tijd dat jullie je als familie minder gaan bemoeien met je broer en zijn vrouw. Het zijn volwassen mensen die zelf (blijven) kiezen voor deze relatie. Jullie hebben hulp aangeboden maar ze maken hun eigen keuzes. Zolang er geen kinderen de dupe zijn (dan zou VTT ingeschakeld moeten worden) laat ze gewoon.

- Geef aan dat je direct vertrekt zodra er sprake is van geweld of wangedrag (en doe dat ook.
- Geef aan dat ze jullie niet meer bellen of informeren als ze ruzie hebben. Verwijs door naar de politie, maatschappelijk werk, de huisarts of gemeente.
- verander direct van onderwerp als ze beginnen over ruzie of geweld. "Daar wil ik het niet meer over hebben, ik kan het niet voor jou veranderen, zoek hulp. Heb je al gehoord dat X, Y, Z?
- Begin zelf niet meer over de situatie. Verlang niet dat het uitgepraat wordt als ze dat niet willen.
Dit vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 13:32
De hele familie zegt al jarenlang hetzelfde: zoek samen hulp, stop elkaar het leven zuur te maken en ga uit elkaar of laat het zo, maar betrek ons er niet meer bij. Kies zelf. Door niet voor 1 of 2 te kiezen, wordt het 3, maar worden we er nog wel steeds bij betrokken als er weer iets is voorgevallen. Dan gaan we er inhoudelijk niet op in, maar geven we weer consequent de keuze 1, 2 of 3 aan. Zeer vermoeiend inmiddels.
Mijn collega had een verslaafde broer die (mede daardoor) regelmatig vast zat. Continu benaderde hij familie omdat hij geld, eten, een huis etc nodig had. Of vervoer uit het ziekenhuis als hij weer eens betrokken was bij een vechtpartij of lichamelijk onwel werd. Heeft jaren geduurd voor ze eindelijk een grens heeft getrokken. Toen hij haar toch belde vanuit het ziekenhuis heeft ze gezegd dat niet meer te doen. De enige plek waar ze hem nog heen zou brengen was de kliniek. Voor zijn vervoer moest hij maar met het ov of de taxi. Dat gaf haar heel erg veel rust.

Overige familieleden hebben dat toen niet gedaan en het patroon herhaalde zich continu. Tot bedreigingen en diefstal van familie aan toe.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
14-05-2022 20:40
Ik zou ze gewoon uitnodigen. Jullie hebben nog contact met ze. En daarnaast zijn er toch geen tekenen dat ze zich op het feestje gaan misdragen? Daar kan jij vooraf duidelijk over zijn. Indien jullie ruzie gaan maken op ons feest wil ik dat je direct vertrekt.

Verder wordt het tijd dat jullie je als familie minder gaan bemoeien met je broer en zijn vrouw. Het zijn volwassen mensen die zelf (blijven) kiezen voor deze relatie. Jullie hebben hulp aangeboden maar ze maken hun eigen keuzes. Zolang er geen kinderen de dupe zijn (dan zou VTT ingeschakeld moeten worden) laat ze gewoon.

- Geef aan dat je direct vertrekt zodra er sprake is van geweld of wangedrag (en doe dat ook.
- Geef aan dat ze jullie niet meer bellen of informeren als ze ruzie hebben. Verwijs door naar de politie, maatschappelijk werk, de huisarts of gemeente.
- verander direct van onderwerp als ze beginnen over ruzie of geweld. "Daar wil ik het niet meer over hebben, ik kan het niet voor jou veranderen, zoek hulp. Heb je al gehoord dat X, Y, Z?
- Begin zelf niet meer over de situatie. Verlang niet dat het uitgepraat wordt als ze dat niet willen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Update. Ik hou wel van mijn broer, heb hem vanavond gesproken. Heb verteld van ons feestje en dat we ze graag zouden uitnodigen, maar dat iets ons er van weerhoudt en wat dat is. Eigenlijk was er meteen begrip en hij stelde dat zij zelf niet aan een feestje met familie toe zijn. Ze willen voorlopig met rust gelaten worden. Goed gesprek gehad, zonder wanklank of verwijten. De deur blijft open. Dank voor alle tips.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
15-05-2022 22:10
Update. Ik hou wel van mijn broer, heb hem vanavond gesproken. Heb verteld van ons feestje en dat we ze graag zouden uitnodigen, maar dat iets ons er van weerhoudt en wat dat is. Eigenlijk was er meteen begrip en hij stelde dat zij zelf niet aan een feestje met familie toe zijn. Ze willen voorlopig met rust gelaten worden. Goed gesprek gehad, zonder wanklank of verwijten. De deur blijft open. Dank voor alle tips.

Fijn dat je het met hem hebt kunnen bespreken!
Super fijn TO! Knap dat je het gesprek bent aangegaan.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een gesprek hebt gehad. Ik lees alleen niet dat je een grens hebt aangegeven qua gedrag. De deur blijft open betekent in dit geval dat zij bij problemen weer opnieuw een beroep op jullie gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
14-05-2022 13:37
Je bent mensen geen uitleg verschuldigd waarom je ze ergens wel of niet bij wil hebben. Ook familie niet.

Er wordt nu gedaan alsof je ze ont-uitnodigt, alsof ze een soort basisplaats hebben die je nu intrekt. Nee, voor elke gelegenheid kijk je gewoon wie je daar graag bij hebt.

Ja dat is in theorie natuurlijk heel leuk bedacht van je. Maar in de praktijk is dat een bom die je onder de familie legt.

TO, als ze op feestjes gewoon normaal doen, dan zou ik ze niet gaan lopen 'straffen' voor eerder gedrag door ze niet uit te nodigen. Het is niet alsof ze jou persoonlijk wat aangedaan hebben. Ik zou het zelfs bijzonder kinderachtig en petty van je vinden als je ze niet zou uitnodigen. En al helemaal als je daarna gaat zeggen "waarom".

Ik vind dit veel zeggen over jouw karakter, eigenlijk. Niet iets leuks.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nog steeds de relatie tussen hun relatie en jouw feestje niet.

Maar als je broer zelf niet wil komen.....in september....tja.
elfjetwaalfje schreef:
15-05-2022 22:10
Update. Ik hou wel van mijn broer, heb hem vanavond gesproken. Heb verteld van ons feestje en dat we ze graag zouden uitnodigen, maar dat iets ons er van weerhoudt en wat dat is. Eigenlijk was er meteen begrip en hij stelde dat zij zelf niet aan een feestje met familie toe zijn. Ze willen voorlopig met rust gelaten worden. Goed gesprek gehad, zonder wanklank of verwijten. De deur blijft open. Dank voor alle tips.
Fijne update: klinkt mij alsof jullie een gesprek hebben gehad dat jullie allebei al een tijdje wilden hebben.
ik denk dat je dat netjes hebt gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Ga een gesprek aan met beiden. Zeg dat jij en je man een feestje geeft maar dat jullie niet zitten te wachten op hun drama en dat zij alleen welkom zijn als zij zich gedragen. Zo niet, dan liever niet komen.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Monica1973 schreef:
17-05-2022 15:26
Ga een gesprek aan met beiden. Zeg dat jij en je man een feestje geeft maar dat jullie niet zitten te wachten op hun drama en dat zij alleen welkom zijn als zij zich gedragen. Zo niet, dan liever niet komen.
?
Beter even alles lezen...
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
15-05-2022 22:10
Update. Ik hou wel van mijn broer, heb hem vanavond gesproken. Heb verteld van ons feestje en dat we ze graag zouden uitnodigen, maar dat iets ons er van weerhoudt en wat dat is. Eigenlijk was er meteen begrip en hij stelde dat zij zelf niet aan een feestje met familie toe zijn. Ze willen voorlopig met rust gelaten worden. Goed gesprek gehad, zonder wanklank of verwijten. De deur blijft open. Dank voor alle tips.
Mooi om te horen. En dat je broer open stond voor het gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven