douchen en hyperventileren
maandag 12 mei 2008 om 15:49
hyperventilatie ontstaat naar mijn weten door verkeerd ademhalen dus er moet iets zijn waardoor dat bij jou ontstaat. Als jullie in bad zitten of onder de douche staan, gaat het dan alleen om je te wassen of zit er ook een sexuele lading bij?(open deur waarschijnlijk, maar ik trap er lekker toch tegen aan)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 12 mei 2008 om 16:05
maandag 12 mei 2008 om 16:12
wat had jij dan precies bij die relaties? en is het bij jou weg gegaan??
Ik heb ook nogal slechte ervaringen gehad, en daardoor trek ik het niet als iemand letterlijk zo dicht op mn huid zit. En dichterbij dan naakt onder de douche kan natuurlijk niet!
Dan heb ik het gevoel dat ik mezelf niet kan beschermen.
Ik voelde me er ook schuldig over en kon het niet van mezelf accepteren. En ik denk dat dat toch een eerste vereiste is om er iets aan te kunnen doen!
Ik heb ook nogal slechte ervaringen gehad, en daardoor trek ik het niet als iemand letterlijk zo dicht op mn huid zit. En dichterbij dan naakt onder de douche kan natuurlijk niet!
Dan heb ik het gevoel dat ik mezelf niet kan beschermen.
Ik voelde me er ook schuldig over en kon het niet van mezelf accepteren. En ik denk dat dat toch een eerste vereiste is om er iets aan te kunnen doen!
maandag 12 mei 2008 om 16:14
maandag 12 mei 2008 om 16:15
Ik denk dat moravia gelijk heeft. Samen douchen of in bad, dan ben je natuurlijk wel heel kwetsbaar. En in een kleine ruimte staat een ander makkelijk in jouw haptonomische ruimte zonder dat jij achteruit kan om je eigen veilige ruimte terug te pakken.
Ondanks dat je vriend voor jou niet bedreigend is, kan de situatie onbewust wel bedreigend voelen, juist omdat je niet terug kan stappen in je eigen veilige ruimte.
Ondanks dat je vriend voor jou niet bedreigend is, kan de situatie onbewust wel bedreigend voelen, juist omdat je niet terug kan stappen in je eigen veilige ruimte.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
maandag 12 mei 2008 om 18:31
maandag 12 mei 2008 om 19:25
Angelique, ik heb hetzelfde. Zo erg dat ik bang ben om flauw te vallen. Het heeft denk ik te maken dat er altijd al een lichte vorm van hyperventilatie aanwezig is maar je eigenlijk normaal niet merkt en dan de warmte van de douche. Het heeft in mijn geval niets te maken met nare ervaringen. Gewoon de krappe ruimte en de hitte. Ik schaam me er niet voor, het is alleen soms onhandig.
maandag 12 mei 2008 om 20:46
Het klinkt mij in de oren alsof je een probleem hebt met mensen die te snel of te lang in jou 'haptonomische ruimte' stappen. Deze ruimte is de denkbeeldige cirkel die je om jezelf heen trekt, voor een ieder is die anders. Het is de 'ruimte' die je nodig hebt om je comfortabel te kunnen voelen in gezeldschap van anderen.
Voorbeeld; soms sta je met iemand te praten, en diegene staat vrij dichtbij, en je voelt je ongemakkelijk. Een klein stapje achteruit, maakt het gesprek voor jou een stuk prettiger. Deze persoon hoeft helemaal niet iemand te zijn die je niet mag, of die je bedreigend vindt. Hij staat gewoon in jou 'haptonomische ruimte'.
Iemand die je normaal wel toe laat in je haptonomische ruimte, kan te veel van die ruimte innemen als je in een situatie zit, waarin je er niet voor kan kiezen om zelf die ruimte even te nemen. In een douche, een lift, of in een kroeg of discotheek.
Je kunt het zien als een hoepel; als iemand dichterbij je komt, veert de hoepel naar achteren, waardoor jij gewoon naar achter kan stappen in je eigen hoepel. Als je hoepel geen ruimte heeft om naar achteren te bewegen, kan je je dus heel ongemakkelijk gaan voelen.
herkenbaar?
Voorbeeld; soms sta je met iemand te praten, en diegene staat vrij dichtbij, en je voelt je ongemakkelijk. Een klein stapje achteruit, maakt het gesprek voor jou een stuk prettiger. Deze persoon hoeft helemaal niet iemand te zijn die je niet mag, of die je bedreigend vindt. Hij staat gewoon in jou 'haptonomische ruimte'.
Iemand die je normaal wel toe laat in je haptonomische ruimte, kan te veel van die ruimte innemen als je in een situatie zit, waarin je er niet voor kan kiezen om zelf die ruimte even te nemen. In een douche, een lift, of in een kroeg of discotheek.
Je kunt het zien als een hoepel; als iemand dichterbij je komt, veert de hoepel naar achteren, waardoor jij gewoon naar achter kan stappen in je eigen hoepel. Als je hoepel geen ruimte heeft om naar achteren te bewegen, kan je je dus heel ongemakkelijk gaan voelen.
herkenbaar?
oh that purrrrrrrrrfect feeling