douchen en hyperventileren
maandag 12 mei 2008 om 21:44
Ik heb het ook weleens. Hyperventileren gaat gewoon wat sneller/gemakkelijker onder de douche door de luchtvochtigheid/benauwdheid.
Dus het kan zijn dat je het normaal ook hebt, maar dan heb je frisse lucht om je heen en is de lucht die je dan inademt fris...
Al adem je met hyperventileren trouwens toch TEVEEL zuurstof in? Hmmm...
Na ja, ik wordt ook weleens duuizelig met mijn vriend onder de douche en bij mij 0,0 negatieve ervaringen. Denk dus dat het door de douche komt.
Dus het kan zijn dat je het normaal ook hebt, maar dan heb je frisse lucht om je heen en is de lucht die je dan inademt fris...
Al adem je met hyperventileren trouwens toch TEVEEL zuurstof in? Hmmm...
Na ja, ik wordt ook weleens duuizelig met mijn vriend onder de douche en bij mij 0,0 negatieve ervaringen. Denk dus dat het door de douche komt.
dinsdag 13 mei 2008 om 02:02
quote:Poezewoes schreef op 12 mei 2008 @ 20:46:
Iemand die je normaal wel toe laat in je haptonomische ruimte, kan te veel van die ruimte innemen als je in een situatie zit, waarin je er niet voor kan kiezen om zelf die ruimte even te nemen. In een douche, een lift, of in een kroeg of discotheek.
herkenbaar?
Voor mij wel!
Ik heb het ook in de rij voor de kassa. Soms voel ik dat er iemand heel dicht achter me staat. Daar kan ik helemáál niet tegen.
Krijg altijd de neiging om te zeggen 'u staat in mijn aura'. Helaas hou ik dan toch mn mond.
En t.o.; niks forceren, zoals al gezegd werd. Luister naar je lijf als dat aangeeft dat het te benauwend is...
Iemand die je normaal wel toe laat in je haptonomische ruimte, kan te veel van die ruimte innemen als je in een situatie zit, waarin je er niet voor kan kiezen om zelf die ruimte even te nemen. In een douche, een lift, of in een kroeg of discotheek.
herkenbaar?
Voor mij wel!
Ik heb het ook in de rij voor de kassa. Soms voel ik dat er iemand heel dicht achter me staat. Daar kan ik helemáál niet tegen.
Krijg altijd de neiging om te zeggen 'u staat in mijn aura'. Helaas hou ik dan toch mn mond.
En t.o.; niks forceren, zoals al gezegd werd. Luister naar je lijf als dat aangeeft dat het te benauwend is...
dinsdag 13 mei 2008 om 03:15
Ik heb het ook in de douche en ook alleen wanneer ik met man douche. Verder ook 0 nare ervaringen. Iemand heeft mij inderdaad eens uitgeled dat het te maken heeft met warme lucht, kleine ruimte enz. Ik voel me dan ook duizelig, kortademig, enz. En moet er echt uit. Niet meteen te diep graven denk ik.
dinsdag 13 mei 2008 om 08:15
Ik heb dit ook een paar keer gahad. Terwijl ik met mijn vriend onder de douche stond werd ik plotseling heel licht in het boofd, duizelig en misselijk. Het gevoel flauw te vallen. Ik denk dat het te maken heeft met een tekort aan zuurstof in de ruimte en dat het niet iets 'psychisch' is. Sinds die aanvallen let ik er op dat ik de badkamerdeur een stukje open laat tijdens het douchen. Verder goed ventileren of een raampje (als dat er is) openzetten als je gaat douchen. Mijn broer heeft dit vroeger eens gehad. Hij kiepte opeens om en nam de douchestang + gordijn mee. Hij was even helemaal weg en kwam gelukkig snel weer bij. Bij hem was het ws ook een zuurtstofgebrek. Het komt dus vaker voor tijdens douchen.
dinsdag 13 mei 2008 om 10:02
Ik herken het, heb er ook last van voor zover ik dat kan zeggen. Ik douche gewoon liever alleen, klaar. Ik herkende dat stuk van de ruimte om je heen heel erg, daar komt het deels door bij mij icm nare sexuele ervaringen vroeger. Ik heb dat prima verwerkt maar onder de douche voel ik me idd heel kwetsbaar, alsof alles in me open is en dan is de nabijheid van een ander al snel storend. Ik krijg het daar heel benauwd van.
Ik vind het niet erg, dat is gewoon tijd voor mijzelf.
Ik vind het niet erg, dat is gewoon tijd voor mijzelf.
dinsdag 13 mei 2008 om 18:54
Angelique, ik heb het dus ook nog nooit gehad terwijl ik alleen douchte. De keren dat ik het had was mijn vriend erbij. Ik blijf erbij dat het door een combinatie van te weinig zuurstof en door de hitte komt. De temperatuur loopt hoog op als je onder de douche staan en al helemaal als je met zijn tweeën bent en dan ook nog eens met elkaar bezig bent. Ik vind het in ieder geval niet zo vreemd dat zoiets dan kan gebeuren. Mijn broer had die aanval wel erg hevig omdat hij dus echt neerviel en weg was. Hij was toen net wakker en misschien nog erg slaperig. Als je je er niet lekker bij voelt om samen te douchen dan zou ik het niet meer doen. Er zijn genoeg andere plekken...