Dramavakantie? OP aangepast

08-08-2025 08:35 611 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
To, is dit meisje vaker op vakantie geweest?
Want een vreemde omgeving kan veel psychische problemen triggeren. Zeker met twee mensen waar ze geen goede band mee heeft.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:15
Mijn partner is gewoon oprecht een goedzak die echt in geen enkel opzicht iemand wil benadelen of tekort wil doen. Zeker zijn dochters en mij niet. Het ontbreekt hem wel aan gevoel van verantwoordelijkheid en het overzicht om taken op te pakken die noodzakelijk zijn in deze. Ik geloof absoluut niet dat hij stiekem gaat doen of medicatie ongevraagd in tassen gaat stoppen. En ook: ik realiseer me ook dat ik diegene ben die (ongevraagd) snel in actie komt. Ik zie mezelf verder niet als naïef. Wellicht wat te meegaand in deze situatie. En die rol past mi ook bij het willem meedraaien met een gezin van een ander.
Wil je meedraaien in het gezin van een ander? Want de formulering suggereert van niet. En hij lijkt ook eerder iets anders te willen. Hij lijkt eerder uit op iemand die zijn verantwoordelijkheden oppakt zodat hij dat niet hoeft.
Waarom zou hij dat niet kúnnen? Hij functioneert in het dagelijks leven toch wel? Heeft een baan en zo? Hij kan echt wel verantwoordelijkheid oppakken en overzicht houden op uit te voeren taken. Hij kan daar immers gewoon hulp bij vragen of dingen over opzoeken. Hij lijkt echter gewend dat er iemand is die dat van hem overneemt. Heb je daar zin in? De eindopzichter zijn voor kinderen die niet eens van jou zijn?
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:15
Mijn partner is gewoon oprecht een goedzak die echt in geen enkel opzicht iemand wil benadelen of tekort wil doen. Zeker zijn dochters en mij niet. Het ontbreekt hem wel aan gevoel van verantwoordelijkheid en het overzicht om taken op te pakken die noodzakelijk zijn in deze. Ik geloof absoluut niet dat hij stiekem gaat doen of medicatie ongevraagd in tassen gaat stoppen. En ook: ik realiseer me ook dat ik diegene ben die (ongevraagd) snel in actie komt. Ik zie mezelf verder niet als naïef. Wellicht wat te meegaand in deze situatie. En die rol past mi ook bij het willem meedraaien met een gezin van een ander.
Maar besef je dan niet dat een meisje met deze problematiek meer nodig heeft dan medicatie? Het klinkt als een kwetsbaar en beïnvloedbaar meisje, die je niet los kan laten zoals je een andere 17 jarige doet. Die grenzen duidelijkheid en begeleiding nodig heeft. Die uit haar eigen routines en vertrouwde omgeving is. Die een makkelijke prooi is voor mannen met niet veel goeds in de zin in een bruisende badplaats, in een buitenland waar je heel wat minder leuk behandeld wordt als je iets rookt of slikt wat niet mag.

En vader gaat haar die begeleiding niet bieden. Neem jij dan die verantwoordelijkheid?

Niemand hier zegt dat je partner een kwaaie is. Wel een slappe.

En ja, ik vind je wel naïef hierin. Dit zijn heftige problemen waar ouders ontzettend mee kunnen worstelen. En jij denkt dat jullie dat aankunnen tijdens 2 weken vakantie? Een man zonder verantwoordelijkheidsgevoel en een vrouw zonder opvoedervaring die het hele kind niet kent?
patchouli_ wijzigde dit bericht op 08-08-2025 13:24
1.70% gewijzigd
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:19
Klopt. Dat weet ik allemaal (nog) niet. Je vroeg eerder al naar haar zelfredzaamheid. Ze heeft een licht verstandelijke beperking en volgt regulier onderwijs. Ze heeft veel hulp gehad en ze redt zich inmiddels aardig en zou bijv wel zelf een ijsje kunnen gaan kopen om de hoek, even lopend gaan shoppen met haar zussen oid. Langere tijd alleen zou ik sws niet zien zitten, ook niet voor de andere twee
Dat moet je vriend dan wel echt goed informeren en als hij de medicijnen voor haar moet klaarzetten, zou ik op die tijdstippen echt een alarm op de telefoon instellen. In zijn geval inclusief doseringen. Het zit totaal niet in zijn systeem, dus dat is echt geen overbodige luxe. Ik zou eventueel ook een aftekenlijst maken en meenemen. Het zijn zo te horen geen medicijnen die je af en toe wel even kan vergeten, of per ongeluk dubbel in kan nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
S-Groot schreef:
08-08-2025 13:17
Echt hè? Ik begrijp wel dat het een ellendige scheiding was en die man jarenlang amper contact had met zijn kinderen. En TO vult lekker het gapende gat op waar hij lekker omheen loopt. Mijn hemel, wat een lamzak, maar hij heeft toch maar weer mooi een regelaar weten te strikken.

En hij komt nog lekker weg met er gewoon niet over praten ook, wtf?
Eens, ik zit me er gewoon over op te winden!
Als stiefmoeder zeg ik, los van de vele andere dingen die je noemt: je zou niet mee moeten gaan op een vakantie met kinderen die je nauwelijks kent en met wie vader pas sinds kort weer contact heeft. Over al het andere valt ook genoeg te zeggen, maar dat meegaan lijkt me voor nu echt het voornaamste en de eerste hobbel die je niet zou moeten nemen.
72Jelle schreef:
08-08-2025 13:20
To, is dit meisje vaker op vakantie geweest?
Want een vreemde omgeving kan veel psychische problemen triggeren. Zeker met twee mensen waar ze geen goede band mee heeft.
Vorig jaar. Met moeder en haar vriend. Dit ging dus mis en binnen 3 dagen waren ze weer thuis.

Je snijdt een punt aan waar ik me dus ook heel druk om maak. Partner kent haar eigenlijk ook niet goed meer. Wat heeft ze nodig als het lastig wordt? Moeder geeft hierin niet thuis en mijn partner voorziet geen problemen.
Jullie hadden gewoon eerst een midweekje naar Bakkum moeten gaan.
De grenzen die je nu (niet) stelt blijven je je hele relatie achtervolgen. Duidelijke verwachtingen uitspreken naar je partner, aangeven wat je van hem verwacht en wat je zelf niet wenst op te pakken (o.a medicijnen) en dat je dit onaantrekkelijk en irritant vindt als het niet per omgaande door hem wordt geregeld. Zorgen voor zijn kinderen ligt (nog) niet bij jou. Ik zou heel duidelijk vooraf communicatief en in je gedrag aangeven waar je grenzen liggen en dit actief uitvoeren op vakantie. Gezellige dingen doen met 5 is prima. De regelnicht moeten spelen omdat pa dat niet wil of kan, onmiddellijk afkappen.
kers15 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 13:29
4.12% gewijzigd
Inmiddels snap ik eigenlijk ook niet dat moeder die meiden mee laat gaan onder deze omstandigheden.
pina schreef:
08-08-2025 13:26
Jullie hadden gewoon eerst een midweekje naar Bakkum moeten gaan.
Eens. Volledig.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:25
Vorig jaar. Met moeder en haar vriend. Dit ging dus mis en binnen 3 dagen waren ze weer thuis.

Je snijdt een punt aan waar ik me dus ook heel druk om maak. Partner kent haar eigenlijk ook niet goed meer. Wat heeft ze nodig als het lastig wordt? Moeder geeft hierin niet thuis en mijn partner voorziet geen problemen.
Hier is eigenlijk al je antwoord. Ga als je dochter plezier wil doen met alleen de jongste iets doen en laat partner met de oudste 2 gaan. Of ga gewoon niet.

Partner ziet geen problemen omdat hij ziet dat jij alles wel oplost.
Zomer2025 schreef:

Maar hoe leek dit überhaupt ooit een goed plan? Een of twee daagjes hier in Nederland was dan beter om eens te proberen, zeker nadat er zo’n tijd geen contact is geweest.
Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar naast dat je de formulieren voor de medicatie nodig hebt, is het het beste om ze in de originele verpakking te houden waar de naam en adres van het kind opstaat. Dan kan het nagekeken worden.

Voordat ik de updates las wilde ik aanraden om korter te gaan en bijvoorbeeld zelf nog paar dagen naar een stad in de buurt te gaan.
Itsnojoke schreef:
08-08-2025 13:27
Inmiddels snap ik eigenlijk ook niet dat moeder die meiden mee laat gaan onder deze omstandigheden.
Dat wilde ik net zeggen. Moeder lijkt een houding te hebben van "zoek het maar lekker uit" maar het zijn de kinderen die de dupe worden. Ik snap haar laconieke houding hierin ook echt niet. No way dat ik onder deze omstandigheden mijn kinderen mee zou geven, zeker niet eentje die extra zorg nodig heeft.
Itsnojoke schreef:
08-08-2025 13:27

Mogelijk omdat ze denkt dat Pa het dan maar zelf moet ervaren als hij denkt dat het allemaal wel goed gaat.
Zomer2025 schreef:

Recept voor heel veel problemen.
Teddydeniffler schreef:
08-08-2025 13:29
Hier is eigenlijk al je antwoord. Ga als je dochter plezier wil doen met alleen de jongste iets doen en laat partner met de oudste 2 gaan. Of ga gewoon niet.

Partner ziet geen problemen omdat hij ziet dat jij alles wel oplost.
Precies dit. Al blijf ik het onverantwoord vinden als vader met die twee oudste meiden gaat, ik zou vooral mijn hart vasthouden voor de meest kwetsbare van de twee (en ook voor die andere dat die dan waarschijnlijk degene is die de brokken opvangt) maar TO kan dat niet oplossen, want ze heeft geen band met die meiden en ook niet met moeder. Dus dan zou ik inzetten op een zo zorgeloos mogelijke vakantie voor de jongste. Ook primair de verantwoordelijkheid van vader, maar in dit geval nog wel iets wat ik zou doen.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:19
Klopt. Dat weet ik allemaal (nog) niet. Je vroeg eerder al naar haar zelfredzaamheid. Ze heeft een licht verstandelijke beperking en volgt regulier onderwijs. Ze heeft veel hulp gehad en ze redt zich inmiddels aardig en zou bijv wel zelf een ijsje kunnen gaan kopen om de hoek, even lopend gaan shoppen met haar zussen oid. Langere tijd alleen zou ik sws niet zien zitten, ook niet voor de andere twee
Dat boerderijtje omboeken naar het vakantiehuis in een bruisende badplaats met de boulevard en cocktailbars op loopafstand, was misschien dan nog niet eens nodig of wenselijk geweest.
Merys schreef:
08-08-2025 13:31
Mogelijk omdat ze denkt dat Pa het dan maar zelf moet ervaren als hij denkt dat het allemaal wel goed gaat.
Totaal niet denken in het belang van dochter. Zorgelijke ouders, zowel vader als moeder.
Peertjes schreef:
08-08-2025 13:32
Dat boerderijtje omboeken naar het vakantiehuis in een bruisende badplaats met de boulevard en cocktailbars op loopafstand, was misschien dan nog niet eens nodig of wenselijk geweest.
LVB pubers zijn ook gewoon pubers hè, die pubervermaak willen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Susan schreef:
08-08-2025 13:30
No way dat ik onder deze omstandigheden mijn kinderen mee zou geven
Julie kinderen zijn jouw bezit, en jij hebt de volledige autoriteit om omgang met hun vader af te houden?

Je "geeft" je kinderen niet "mee" aan hun vader.
[
Zomer2025 schreef:

Ik begin gewoon heel ernstig aan dit verhaal te twijfelen. Er komt steeds een nieuwe rode vlag tevoorschijn waarvan ik denk: die kun je toch niet genegeerd hebben?

Dat de vakantie met moeder mis ging na 3 dagen en jullie gaan doodleuk 2 weken naar het buitenland.

Dat het moeder blijkbaar geen ruk kan schelen of het wel goed geregeld is voor haar kinderen op een plek waar ze niet zomaar even naar toe kan als het mis gaat.

Ik geloof het gewoon niet. Wil het niet geloven dat mensen zo achteloos met kwetsbare kinderen omgaan.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 08-08-2025 13:38
0.16% gewijzigd
Natsuro schreef:
08-08-2025 13:34
Julie kinderen zijn jouw bezit, en jij hebt de volledige autoriteit om omgang met hun vader af te houden?

Je "geeft" je kinderen niet "mee" aan hun vader.
Oké, laat ik het dan zo zeggen: ik zou niet instemmen met die vakantie. Aangezien ze minderjarig zijn en beide ouders toestemming moeten geven, heeft moeder daar zeker wel iets over te zeggen. Zeker als je het al die jaren grotendeels alleen hebt gedaan en vader totaal niet weet wat hij met zijn (kwetsbare) dochters aan moet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven