Dramavakantie? OP aangepast

08-08-2025 08:35 611 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
Oei in dit geval stel ik mijn mening ook wel bij... ik zou denk ik toch afhaken. Ik was er van uit gegaan dat je wel al eens vaker met hem of met hem en de jongste er op uit was gegaan. Maar twee weken is wel heftig hoor. Ik vind dat met mijn éigen gezin (en twee (pre) pubers al behoorlijk pittig. Ook vanwege andere behoeften en verwachtingen.
Aneso schreef:
08-08-2025 11:24

Qua medicatie, hoe oud is dochter? Kan zij dat paspoort niet zelf aanvragen bij apotheek?
Is waarschijnlijk medicatie die onder de opiumwet valt en waarvoor een schengenverklaring of zo nodig is. Dat is wat anders dan even een papiertje halen bij de apotheek.
Itsnojoke schreef:
08-08-2025 11:42
Je hebt nu nog twijfels om mee te gaan, en je vertrekt volgende week? Lijkt me dat dat station gepasseerd is. Je kunt nu echt niet meer afhaken en verwachten dat iedereen dat prima vindt.
Ik twijfel niet om mee te gaan, maar weet wel dat het achteraf gezien niet de juiste beslissing is geweest. Ik kan dat nu niet meer terugdraaien, vandaar mijn vraag hier over tips ed.
Is het een optie om de eerste week met hen in het familiehuis te zitten en de tweede week iets voor jouzelf in de buurt te boeken? Een hotel? Een B&B?
Pfoe wat een lastige situatie. Persoonlijk zou ik ook niet gaan. Je zit daar met partner op eerste vakantie samen. Met jongste was dat al een uitdaging gweest denk ik. En nu met twee pubers die je amper kent?

En eerlijk, als jij denk dat je partner geen enkele ruggengraat heeft richting kinderen, ga je je daar toch dood aan ergeren? Dat heeft weinig met die kids te maken en alles met zijn ouderschap.

Als je gaat zou ik idd de kosten bespreken en heeeel veel tijd voor mezelf nemen. Gaat hij lekker op stap met de kids enzo. En jij lekker aan het zwembad/eigen uitjes doen.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:36
We gaan twee weken. Ik heb hem ook gevraagd wat hij het liefste doet, met of zonder mij daarbij. Maar hij durft het niet aan om zonder mij te gaan.
Wacht even; hij durft het niet aan om zonder jou met zijn eigen dochters op vakantie te gaan? Dan zou ik er heeeel goed voor waken dat jij niet de entertainment/regel/sfeer goed houden chef wordt. Sterker nog, ik zou geloof ik nu al mededelen dat ik op bepaalde momenten even helemaal mijn eigen ding zou gaan doen.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:39
Nou, dan ben je niet de enige. Vandaar mijn post.
Je twijfelt niet, zeg je.

Gaan en het beste ervan hopen. Ik zou wel proberen om het opvoeden bij je partner te laten. Je ergeren ga je sowieso doen. Maar ik zou me op vakantie, die toch al zo stressvol is, niet teveel bemoeien met hoe hij met zijn dochters omgaat. Voor hem is het ook spannend
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Timetraveler schreef:
08-08-2025 11:47
Wacht even; hij durft het niet aan om zonder jou met zijn eigen dochters op vakantie te gaan? Dan zou ik er heeeel goed voor waken dat jij niet de entertainment/regel/sfeer goed houden chef wordt. Sterker nog, ik zou geloof ik nu al mededelen dat ik op bepaalde momenten even helemaal mijn eigen ding zou gaan doen.
En dit.

En qua meebetalen, jij betaalt jouw deel. Niet 50/50. En daar ook echt standvastig in zijn. Als dat lukt.
johanna wijzigde dit bericht op 08-08-2025 11:50
11.87% gewijzigd
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Johanna schreef:
08-08-2025 11:30
Tja, ik lees vooral ook negativiteit, naast de zorgen. Door hen kan hun vakantie in september niet doorgaan, door hen kan dat prachtige boerderijtje op vakantie niet doorgaan. Ze zegt er wel steeds bij dat het in overleg is gegaan. Maar ik lees teleurstelling en een ondertoon van een soort verwijt. En dat begrijp ik wel, heus. Maar dan moet je geen relatie aangaan met iemand met kinderen.
Volgens mij gaat het er meer om dat ze uit ervaring weet dat er veel drama komt, dat ze geacht wordt mee te gaan voor support maar eigenlijk niks in te brengen heeft, dat hij heel terechte zorgen gewoon wegwuift (zoals over die medicatie) dat haar vriend haar de helft van alles laat betalen terwijl dat in feite niet heel redelijk is, want zij is helemaal niet close met die meiden, wat ook weer een voorspeller is van de kosten die ze geacht wordt in de vakantie te dragen, zoals dingen die ze daar willen gaan kopen, waar hij dan weer geen nee op durft te zeggen. Ik denk dat als het alleen om dat boerderijtje en die vakantie ging, er echt geen probleem is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:42
De medicatieverklaring kan niet meer. Dat moet via het CAK en die procedure duurt minimaal twee weken. Partner heeft wel een medicatiepaspoort met daarin een ondertekend briefje van de psychiater kunnen regelen. Maar formeel gezien is dat niet voldoende voor dit type medicatie.
Hoe komt het dat hij dat zelf niet aangevraagd heeft? Had in die 2 weken makkelijk gekund.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Timetraveler schreef:
Dit inderdaad.
Timetraveler schreef:
Dit. En pas er voor dat jij 2 weken lang zijn steunpilaar bent en vervolgens doodmoe thuis komt.
Zorg goed voor jezelf, dat is voor jou de belangrijkste taak.
Ruin it yourself.
En toch vind ik het ergens heel jammer, die tips van mijzelf en van anderen over dat "tijd nemen voor jezelf". Ik snap het, denk ook dat het nodig gaat zijn, ik gaf de tips zelf ook... maar op een bepaalde manier heeft dat ook iets verdrietigs.

Ik doe dit zelf overigens ook hoor op mijn vakanties, en dat is ook "nodig" maar tegelijkertijd - ik weet niet - ook soms wat eenzaam en verdrietig. Ben je samen, ben je nog niet samen... En ik heb eigenlijk echt geen moeite met alleen zijn. Maar of de TO in dit geval helemaal oplaadt van iedere dag drie uur "voor zichzelf" en alleen aan het zwembad, op uitstapje, over de boulevard, op een terras gaan zitten, over het stand wandelen...
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:36
We gaan twee weken. Ik heb hem ook gevraagd wat hij het liefste doet, met of zonder mij daarbij. Maar hij durft het niet aan om zonder mij te gaan.

Over je tweede vraag: wij zijn nog nooit met z’n twee op vakantie geweest. Dus zeker weten doe ik dat niet. Hij ging de afgelopen jaren met jongste dochter. En ik ging op reis met vrienden. We zijn wel heel verschillend qua karakter maar over de grote lijnen denken we wel hetzelfde over vakantie vieren.
Wow red flag! Nu snap ik ook waarom hij zo chill en gelaten doet over alles, en niet wil vooraf wil bespreken hoe jullie het aanpakken als het niet soepel gaat. Omdat hij veel liever heeft dat jij alles oplost.

Je schreef al dat je de neiging hebt om je verantwoordelijk te voelen voor ieders geluk. Daar gaat hij goed gebruik van maken.. misschien niet expres, maar het gaat zeker gebeuren. Been there done that, helaas...

Nog veel belangrijker dat jij heel duidelijk jouw eigen tijd en grenzen afbakent. Door misschien een eigen accommodatie te boeken voor de tweede week. Of vaste tijden te claimen waarop jij uitjes gaat doen zonder zijn gezin. Gewoon zoals je ook zou doen als je alleen op vakantie was.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:43
Ik twijfel niet om mee te gaan, maar weet wel dat het achteraf gezien niet de juiste beslissing is geweest. Ik kan dat nu niet meer terugdraaien, vandaar mijn vraag hier over tips ed.
Meewuiven als riet in de wind, je niet druk maken en alles gewoon maar laten gebeuren. Laat de problemen bij wie ze horen.

Alleen op het delen van de kosten zou ik scherp zijn en daarover zou ik nu vooraf vast even heel duidelijk aangegeven wat jouw verwachtingen hierover zijn, nu zijn oudste dochters ook meegaan.

Hebben alle kinderen dezelfde moeder, eigenlijk? Ik bedoel, dat kan ook nog uitmaken in eventuele verschillen in omgangsvormen.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:43
Natuurlijk kun je dat terugdraaien, waarom niet? Omdat hij niet zonder jou met zijn eigen kinderen op vakantie durft? En stel dat jij nu een been breekt, wat gaat hij dan doen?

Ik zou niet meegaan, in geen 1000 jaar. Dit is toch geen vakantie meer?
En dat er nauwelijks met hem over te praten valt zou voor mij de knoop definitief doorhakken.
.
Moiren schreef:
08-08-2025 11:49
Hoe komt het dat hij dat zelf niet aangevraagd heeft? Had in die 2 weken makkelijk gekund.
Dat vind ik ook wel slordig. Het gaat om medicijnen voor de 15-jarige of voor de 17-jarige, hoe dan ook had vader erop moeten toezien dat dit geregeld is.
Rooss4.0 schreef:
08-08-2025 11:53
Natuurlijk kun je dat terugdraaien, waarom niet? Omdat hij niet zonder jou met zijn eigen kinderen op vakantie durft? En stel dat jij nu een been breekt, wat gaat hij dan doen?

En dat er nauwelijks met hem over te praten valt zou voor mij de knoop definitief doorhakken.
Ik ook zeker niet. Het is nooit te laat om je te bedenken. Zeker niet bij gewijzigde plannen die je overvielen.
anoniem_68b738dc1598c wijzigde dit bericht op 08-08-2025 11:57
1.71% gewijzigd
Ik lees dat ze het niet zou kunnen maken om af te haken, maar in mijn ogen kan hij het niet maken om totaal niet open te staan voor een gesprek. Om wel haar steun te willen, maar verder gewoon alles weg te wuiven. Als je wil dat je partner meegaat met zoiets dan is het toch niet meer dan normaal om haar serieus te nemen en samen dingen te bespreken en te beslissen? Dat hij die medicijnverklaring zo op zijn beloop heeft gelaten (het meest concrete voorbeeld in dit verhaal) vind ik echt onverantwoordelijk voor een vader. Dit gaat gedoe geven dat hij had kunnen voorkomen, het is ook iets wat hij in mijn ogen gewoon zelf had moeten bedenken, maar dat hij het zelfs niet serieus neemt als zijn partner - die hij dus mee wil hebben omdat hij het kennelijk niet alleen durft - hem hierop wijst vind ik echt raar. Dus nee, ik vind niet dat haar iets te verwijten valt dat ze het eigenlijk niet meer heel erg ziet zitten.
Rooss4.0 schreef:

Exact.
Timetraveler schreef:
.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:50
43.14% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
Dat vind ik ook wel slordig. Het gaat om medicijnen voor de 15-jarige of voor de 17-jarige, hoe dan ook had vader erop moeten toezien dat dit geregeld is.
Geen idee wat dochter slikt en naar welk land TO gaat, maar als het op de opiumlijst staat kan het serieus problemen geven en is het zeker niet een kwestie van prullenbakje bij de douane.
Ruin it yourself.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:57
Ik heb idd zo ongeveer alles geregeld. Dat is ook wat meer mijn sterke kant dan de zijne. In zijn huwelijk sjokte hij er (oneerbiedig gezegd) ook wat achteraan. Hij overziet niet hoe dat gaat met vliegen, dingen organiseren etc. Is nooit een probleem geweest tussen ons (het is tenslotte niet mijn gezin). Maar nu wordt dit wel nogal mijn ding. Dat over die medicatie bijv. Hij wist niet eens precies wat ze allemaal gebruikt. Ook het regelen van de nodige papieren als alleenreizende ouder met kinderen heb ik opgepakt.

Nu ik dit schrijf zie ik wel ik dat het hier wellicht ook over zou moeten gaan.
Nou, dan weet je wel hoe deze vakantie gaat verlopen, je wordt reisleider, gefeliciteerd.

Vaders die geen benul hebben van welke medicatie hun kinderen slikken vind ik ook echt slecht, maar dat zal dan wellicht door het verminderde contact zijn gekomen. Hoewel het iets is dat ook veel vaders die wel met hun kinderen wonen hebben. Op de eerste hulp weten veel vaders echt niets over hun kind, en moeders dreunen uit het hoofd alle medicijnen op.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:57
Ik heb idd zo ongeveer alles geregeld. Dat is ook wat meer mijn sterke kant dan de zijne. In zijn huwelijk sjokte hij er (oneerbiedig gezegd) ook wat achteraan. Hij overziet niet hoe dat gaat met vliegen, dingen organiseren etc. Is nooit een probleem geweest tussen ons (het is tenslotte niet mijn gezin). Maar nu wordt dit wel nogal mijn ding. Dat over die medicatie bijv. Hij wist niet eens precies wat ze allemaal gebruikt. Ook het regelen van de nodige papieren als alleenreizende ouder met kinderen heb ik opgepakt.

Nu ik dit schrijf zie ik wel ik dat het hier wellicht ook over zou moeten gaan.
Dat hij alles aan jou overlaat terwijl het zijn dochters zijn (die jij amper kent) vind ik al een beetje raar, maar dat hij je dan ook nog totaal niet serieus neemt als je dingen aankaart vind ik echt schandalig van hem uit. Jij kan daar straks dus gewoon met een vegertje achter hem aan gaan lopen om alle brokken op te rapen, want van tevoren neemt hij niks van je aan.

Het zijn ZIJN kinderen. Zijn verantwoordelijkheid. Hij hoort met de vlag voorop te lopen en jij hoort, in de rol die je nu hebt, zeker naar de twee oudsten die je niet eens goed kent, grotendeels gewoon mee te zijn voor de gezelligheid.
Ik las hier op het forum dat je online heel snel die verklaring kan krijgen van het CAK. Zou sowieso zonder niet mee gaan. Of gezeik bij de douane of een kind met inhoudingsverschijnselen/problemen door geen medicatie.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven