Dramavakantie? OP aangepast

08-08-2025 08:35 611 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
MissUnderstood schreef:
08-08-2025 12:11
Dit is voor nu echt de belangrijkste vraag.
Natuurlijk is dat belangrijk. Ritalin kan je over het algemeen makkelijk tijdelijk niet slikken. AD kan je bijvoorbeeld niet zomaar mee stoppen. Is het iets om agressie te onderdrukken dan wil je sowieso niet zonder. Etc.

(of was je niet sarcastisch)
moiren wijzigde dit bericht op 08-08-2025 12:15
4.16% gewijzigd
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:57
Ik heb idd zo ongeveer alles geregeld. Ook het regelen van de nodige papieren als alleenreizende ouder met kinderen heb ik opgepakt.

Oei oei, de beste man heeft het voor elkaar dat hij gewoon kan blijven sjokken, want ook de nieuwe partner loopt zijn gaten dicht (terwijl het jouw kinderen niet eens zijn!!).

Ik denk dat je nu ook begint te beseffen hoe scheef het is dat hij dat niet heeft geregeld - en in plaats van de consequenties ervoor dragen (namelijk, niet op vakantie kunnen), ben jij ingesprongen en heeft hij dat nog toegelaten ook. Ik zou me kapotschamen als mijn nieuwe partner ouderschapstaken van mij over moest nemen, terwijl ik gewoon functionerende hersenen heb en vingers om mee te typen.
Een goed moment om te stoppen met die foute dynamiek voordat het nog erger wordt!

Wat betreft de vakantie: ik zou denk ik ook kiezen voor elke dag een vast blok tijd voor mezelf en 'gezinstijd' voor hen... Denk dat dat op alle fronten wel goed kan uitwerken. Jij hebt af en toe even rust en ruimte voor wat jij leuk vindt (want je hebt al veel ingeleverd), hij is op die momenten de enige volwassene dus moet zijn rol wel pakken, de kinderen hebben even tijd met hun ouder alleen...
Moiren schreef:
08-08-2025 12:08
TO, welke medicatie slikt dochter?
Ik gok xx
lungo wijzigde dit bericht op 08-08-2025 13:39
3.77% gewijzigd
Moiren schreef:
08-08-2025 12:13
Natuurlijk is dat belangrijk. Ritalin kan je over het algemeen makkelijk tijdelijk niet slikken. AD kan je bijvoorbeeld niet zomaar mee stoppen. Is het iets om agressie te onderdrukken dan wil je sowieso niet zonder. Etc.

Dat bedoelde ik dan ook; ik was het met je eens.
Misschien valt het allemaal wel mee TO .
Moiren schreef:
.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:52
70.50% gewijzigd
Weet iemand of je met spoed een medicatie verklaring kan aanvragen?
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 12:07
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb me zo laten meeslepen in dit verhaal. Zijn ultieme blijheid dat zijn twee grote meiden ook mee wilden. Maar ik kan gewoon echt nu niet meer afhaken. We vliegen maandag. Zijn jongste dochter logeert vanaf morgen bij mij (en rijdt dan ook met mij naar vliegveld) en is zo druk met haar koffertje inpakken enzo.
Misschien dan afspreken dat jij je vooral met de jongste bezighoudt en de oudste twee grotendeels aan hem overlaat. Met als voorwaarde dat hij dit weekend nog zorgt dat alles wat er geregeld moet worden echt goed wordt geregeld zodat jij daar niet alsnog puin kan gaan ruimen. En ik zou een herziening willen van de kostenverdeling. En afspreken dat hij vooral voor zijn dochters moet betalen en kopen wat hij wil, maar dat dat dus ook voor zijn kosten komt.

Ik zou wel absoluut weigeren te gaan vliegen met medicijnen en zonder medicijnverklaring.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als hij echt maar overal achteraan sjokt en verder niks regelt of organiseert dan snap ik wel dat hij gescheiden is. Ex-vrouw had er gewoon geen zin meer in om alles maar alleen te moeten doen en een volwassen kind erbij te hebben i.p.v. een echtgenoot die je steunt en je helpt.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 12:15
Ze slikt op structurele basis antidepressiva en daarnaast zo nodig (is dagelijks zoals ik begreep) alprazolam en elke nacht slaapmedicatie. Die laatste twee vallen onder de opiatenwet.

Ik heb opgezocht: acuut stoppen kan echt niet. Forse ontwenningsverschijnselen.

Waarom dit niet geregeld is: ik heb contact gezocht met haar moeder hierover, die zou het regelen maar heeft het niet gedaan. Ze heeft wel een internationaal medicatiepaspoort opgevraagd bij de apotheek. Ze zei dat ze dacht dat dit voldoende moest zijn.
Pa had dat moeten monitoren.

Ik moest ooit eens acuut stoppen met slaapmedicatie tijdens een ziekenhuisopname (nare en eigenwijze arts). Geloof me, dat is geen pretje. Na een dag of 4 was ik echt de weg kwijt, o.a. door het niet slapen.

Is het mogelijk om een recept mee te krijgen en daar de medicatie voor de vakantie op te halen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zomer2025 schreef:
Ze slikt op structurele basis antidepressiva en daarnaast zo nodig (is dagelijks zoals ik begreep) alprazolam en elke nacht slaapmedicatie. Die laatste twee vallen onder de opiatenwet.

Waarom dit niet geregeld is: ik heb contact gezocht met haar moeder hierover, die zou het regelen maar heeft het niet gedaan. Ze heeft wel een internationaal medicatiepaspoort opgevraagd bij de apotheek. Ze zei dat ze dacht dat dit voldoende moest zijn.

Dat is niet voldoende. Ik vreesde al dat het om medicatie ging waarmee niet zomaar gestopt kan worden.
Dit betekent dat bovenop alle voorzienbare moeilijkheden tijdens deze vakantie, je dus ook te dealen zult hebben met een tiener met ontwenningsverschijnselen. Dit zou voor mij een reden zijn echt niet mee te gaan.
Zomer2025 schreef:

Ze gaat met haar vader mee. Het is de verantwoordelijkheid van vader, veel meer dan van moeder in deze situatie.
Moiren schreef:

@TO, en wat betekent het voor dochter zelf als zij de medicatie niet mee kan nemen? Hoe is dat voor haar welzijn? Kan/wil ze dan nog mee? En kan zij dat zelf bepalen, of in overleg met een arts? Weet moeder dat de medicatie mogelijk niet mee kan? Lijkt me iets dat vooraf besproken moet worden en niet bij de douane...
Poeh, ik vind dit wel heel erg hoor... dat je daarin je kind eigenlijk verwaarloost. Deze man laat best wel zijn karakter zien, ik hoop dat jij het ook wil zien.

En tot slot: eigenlijk zou jij al deze dingen niet eens moeten weten, en je al helemaal niet ermee bezig hoeven houden (verklaring alleenreizen wel of niet geregeld, medicatie etc). Want dat is zijn pakkie-an. Jij hebt verantwoordelijkheid voor jou en jouw bikini's en slippers en leesboek. That's it.
Ik zou de rest vriendelijk maar duidelijk weer bij hem parkeren.
Zomer2025 schreef:

Al typende was er al weer 1,5 pagina bijgekomen…..

TO, dit kan echt niet. Dit horen haar ouders te regelen en anders kan ze niet mee. Je wilt niet gepakt worden met die medicatie en je wilt niet dat het wordt ingenomen en ze dus plotseling zonder zit.
Graze schreef:
08-08-2025 12:18
Als hij echt maar overal achteraan sjokt en verder niks regelt of organiseert dan snap ik wel dat hij gescheiden is. Ex-vrouw had er gewoon geen zin meer in om alles maar alleen te moeten doen en een volwassen kind erbij te hebben i.p.v. een echtgenoot die je steunt en je helpt.
De moeder zou het regelen, maar dat is niet gebeurd. De vader heeft het daarbij gelaten. Beiden zijn daar laks in.
Ik kan het overigens niet rijmen dat hij voor de scheiding overal achteraan sjokte, maar nu regelmatig brandjes gaat blussen. Ze hebben het altijd zonder zijn inzet gedaan en nu moet hij continu komen opdagen? Ik zou denken dat zijn ex het toch wel gewend is dat ze aan hem niks heeft, waarom nu dan wel? En voor nu: waarom kan hij wel brandjes blussen maar niet brandjes voorkomen?
Zomer2025 schreef:

Jeetje. Dit is toch gewoon een accuut probleem waardoor je niet kan gaan? Ik zou dit denk ik - terecht - aangrijpen om niet mee te gaan. Straks ben je medeplichtig ofzo? Ook dit valt onder drugssmokkel he. In NL kom je er misschien mee weg dat je “gewoon” niet mee mag. Maar in het buitenland???
Zomer2025 schreef:

Waarom dit niet geregeld is: ik heb contact gezocht met haar moeder hierover, die zou het regelen maar heeft het niet gedaan. [einde quote]

Waarom jij??
stoepkrijt wijzigde dit bericht op 08-08-2025 12:23
2.92% gewijzigd
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 11:42
De medicatieverklaring kan niet meer. Dat moet via het CAK en die procedure duurt minimaal twee weken. Partner heeft wel een medicatiepaspoort met daarin een ondertekend briefje van de psychiater kunnen regelen. Maar formeel gezien is dat niet voldoende voor dit type medicatie.
Wij moesten voor onze kinderen ook altijd een dergelijke verklaring aanvragen en hadden hem vaak (ook in de vakantie periode) bijna altijd per omgaande in huis. Dus altijd proberen, het is kosteloos dus niet geschoten etc.
MissUnderstood schreef:
08-08-2025 12:19
Dat is niet voldoende. Ik vreesde al dat het om medicatie ging waarmee niet zomaar gestopt kan worden.
Dit betekent dat bovenop alle voorzienbare moeilijkheden tijdens deze vakantie, je dus ook te dealen zult hebben met een tiener met ontwenningsverschijnselen. Dit zou voor mij een reden zijn echt niet mee te gaan.
Mee eens.
Johanna schreef:
08-08-2025 12:20
De moeder zou het regelen, maar dat is niet gebeurd. De vader heeft het daarbij gelaten. Beiden zijn daar laks in.
Zeker zijn ze er beide laks in geweest. Maar de primaire verantwoordelijkheid lag in mijn ogen bij vader. Ze gaat met vader op vakantie, niet met moeder.
Met dat soort medicatie zou ik het er echt niet op wagen... Wat je partner nog zou kunnen doen (maar dat is wel een gok!), is nu de voorschrijvend arts bellen en vragen om internationale recepten. Daarmee zou je dan op de plaats van bestemming naar een apotheek kunnen gaan. Maar dan moet je wel het geluk hebben dat de juiste medicatie op voorraad is.

En verder zou ik heel duidelijk maken aan iedereen dat jij niet alles gaat regelen en iedereen gaat vermaken. En als de pubers de hele dag op bed willen liggen tiktokken, laat ze dan gewoon. Ga je niet druk maken over of hun plezier. Jullie geven (nou ja eigenlijk jij...) ze de mogelijkheid om het leuk te hebben, het is aan hun of ze daar gebruik van maken.

En meld even aan je partner dat 50/50 financiën natuurlijk volslagen ridicuul is in de huidige omstandigheden!
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Sinneljocht schreef:
08-08-2025 12:22
Wij moesten voor onze kinderen ook altijd een dergelijke verklaring aanvragen en hadden hem vaak (ook in de vakantie periode) bijna altijd per omgaande in huis. Dus altijd proberen, het is kosteloos dus niet geschoten etc.
Ze gaan maandag al, dus dat wordt echt heel erg krap.
Jij hebt contact met de moeder opgenomen? Waarom jij? En ik snap wel dat moeder geen zin heeft om van alles te regelen voor een ex die zogenaamd niks kan en snapt..

Heb je de term weaponized incompetence wel eens gehoord? Past vrees ik heel goed op jouw partner..

Kan jouw partner niet met zijn twee oudste dochters op vakantie, en jij met de jongste? Los van elkaar dus.. heeft hij ook niet meer het probleem van het vliegen met verboden middelen.

Zijn de oudere en jongere dochters van dezelfde moeder?
MissUnderstood schreef:
08-08-2025 12:02
Over die medicatie: is dit het soort medicatie die bij zomaar ineens ermee stoppen, een enorme gedragsverandering teweeg zal brengen? Ik vind het feit dat die medicatie dus waarschijnlijk niet mee kan (want ik ga ervan uit dat jullie gaan vliegen) eigenlijk het grootste probleem van alles. Althans: als het het soort medicatie is wat ik vermoed. Ik zou de verantwoordelijkheid niet willen nemen daarvoor, en aangezien vader dat blijkbaar ook niet doet, zou dat voor mij het grootste probleem zijn.

Dit. Straks zit je met een kind dat psychotisch wordt of hevige afkickverschijnselen heeft. Heel onverantwoord.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven