Eenzaamheid

24-05-2007 17:02 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik start hierbij een topic voor mensen die zich wel eens eenzaam voelen, om welke reden dan ook. En natuurlijk voor iedereen die handige anti-eenzaamheidstips heeft!
quote:Mijn dochter (8 jaar) zegt altijd dat 'eenzaam' niet zo erg is, maar 'alleenzaam' wel.Voel jij je dan eenzaam? Je bent toch getrouwd en hebt naast je relatie nog een minnares?
Wat een herkenbaar topic! Ik had twee vriendinnen waar ik best goed mee omging. (Ik ben op de middelbare school bevriend met ze geraakt) Sinds ze allebei een vriend hebben zie ik ze een stuk minder.

Ik heb zelf ook sinds een paar maanden een vriend maar hij is wel heel hecht met zijn vrienden. Ze zien elkaar ongeveer wel zo'n drie keer per week. Soms maakt me dat wel verdrietig. Ik zou willen dat ik ook zo'n goed contact had met mijn vriendinnen.. Dit geeft me wel een soms wat eenzaam gevoel.

Verder woon ik nog maar alleen thuis bij mijn ouders. Mn zussen zijn allebei al het huis uit. Dat mis ik ook best wel.
Ook ik herken me in dit onderwerp. Ik heb zelfs een leuke vriendengroep, best aardig wat mensen om te bellen als ik iets me dwarszit, en toch voel ik me dagelijks eenzaam. Ik ben 26, geen relatie, en heb mijn eigen appartementje. En wat voor leuke dingen je ook doet met vrienden, uiteindelijk kom je altijd weer alleen thuis.

Dat geldt ook voor vakanties. Iedereen om me heen lijkt al plannen te hebben en ik niet. Een weekendje weg, prima, maar echt vakantie in de zin van 2 weken weg zit er met vrienden dan gewoon niet in. Ik weet dat ik dan mijn eigen plan moet trekken, en dat doe ik ook (ik heb dit jaar een talenreis geboekt voor 2 weken), maar dat gaat me lang niet altijd even goed af. Doordat ik me alleen voel merk ik dat ik gevoelig ben voor signalen van afwijzing en vrienden die het soms laten afweten. Ik trek me dat dan heel persoonlijk aan, terwijl als ik reeel kijk er vaak niets speciaals mee bedoeld is en er niets aan de hand is. Verstandelijk weet ik precies wat ik moet doen, activiteiten ondernemen, je aansluiten bij nieuwe groepen etc, maar gevoelsmatig werkt het helaas niet zo makkelijk. De stap om je in je eentje ergens bij aan te sluiten is nu eenmaal groot als je niet zo extravert bent.
ok ik herken me toch ook wel in bepaalde dingen.

Niet zozeer dat ik niemand om me heen heb. Woon samen met mijn vriend.

Echter ik ben voor hem van de ene kant van Nederland naar de andere kant verhuist.

Kortom ik woon ergens waar ik NIEMAND ken, en ja mijn beste vriendin uit mijn 1ste studenten stad (waar ik op kamers zat) die is ook heel ver weg gaan wonen (en dat terwijl we een paar x per week dingen samen deden: zoals zwemmen, boodschappen doen, gezellig dvdtjes kijken! etc) en de rest van mijn vriendinnen van de middelbare school (waar we nog wel een leuk contact me hebben wonen dus ook verspreid door NL)

En ja mijn medestudenten op mijn 2de WO studie zijn totaal niet van mijn leeftijd. (35+)Dus ja daar heb je toch een andere "band" mee dan met leefstijds genoten.

Dus ik voel me ook regelmatig eenzaam!! (helaas heeft mijn vriend ook amper vrienden dus ja ) Mijn vriend vind het totaal niet erg dat ie "alleen"" mij heeft. Ik eigenlijk wel!

Misschien hebben vrouwen dat gevoel ook eerder?? Wij willen gezellig roddelen /dvdtjes kijken en choco eten;)
Hi!

Had dit berichtje al onder de pijler psyche gezet maar vond dus daarna dit topic pas, dus zet mijn berichtje hier ook maar even neer.

Ik voel me dus ook met regelmaat alleen. Dat gevoel kan me ineens overvallen.

Ik ben sinds anderhalf jaar single en ben ook blij met mijn single leven, hoef voorlopig even geen partner.

Mijn leven is na de scheiding drastisch is veranderd. In het kort komt het erop neer dat je je echte vrienden leert kennen in tijden van crisis, dus er zijn maar weinig over gebleven, waar ik op zich erg blij mee ben want wil geen negatieve-energie-mensen meer om me heen. Ook ben ik n.a.v. deze afgelopen relatie (was de zoveelste rasechte foute man in mijn leven) met mezelf aan de slag gegaan om te achterhalen waarom ik toch steeds voor de foute man viel. Oke, dat hele proces gehad en ben daardoor zelf dus ook enorm veranderd en ben daar erg blij mee.

Maar, ik heb nu wel soms momenten dat ik me behoorlijk alleen kan voelen. Mijn echte vriendinnen wonen niet naast de deur dus even spontaan iets ondernemen is er niet bij.

Hier in de omgeving mis ik dus gelijkgestemde vrouwen. Merk dat veel single-vrouwen erg bezig zijn met het item "man" en daten. Daar heb ik dus totaal geen trek in.

Ook wil ik niet mijn hele agende vol plannen om dat eenzame gevoel maar te ontvluchten. Maar ja, dan kom je dus in weekenden zoals dit tegen dat je je ineens weer alleen voelt.

Dan zou het fijn zijn om dan iemand te kunnen bellen om even een eindje mee te gaan fietsen of een leuke wandeling maken en daarna wat eten/drinken ofzo. Maar die zijn hier dus niet in de omgeving, of althans, ik ben ze nog niet tegengekomen.

In de winter vind ik dat nog niet eens zo erg, dan duik ik op de bank met een dvd of een goed boek, slaap uit or whatever.

Maar met dit mooie weer ga ik dat dus niet doen. Want dan voel ik me weer schuldig dat ik met dat mooie weer binnen zit.
Helaas ook hier herkenning. Hoewel ik genoeg vrienden heb, en ook wel vrienden die geen partner hebben, voel ik me toch regelmatig alleen. Ik hoef niet perse een relatie, maar ik ben ook niet het type dat alleen op vakantie gaat. En dan is het soms gewoon moeilijk. Ik raak gefrustreerd om de keuzes die ik moet maken (hoe en met wie ga ik dit jaar op vakantie?) en en altijd alleen thuiskomen. Het went, en meestal is het prima, lekker zelfs. Maar zo nu en dan voel ik me er enorm eenzaam door.
Ik ben ook niet het type dat alleen op vakantie gaat, in de zin van echt helemaal alleen reizen. Een groepsreis doe ik dus wel. Wil graag veel van de wereld zien dus dan is dat de enige manier.

Het alleen thuis komen vind ik niet erg. Heerlijk soms juist.

Maar die lege weekenden... bah.. Soms wel lekker, maar als je dan overspoelt wordt door een eenzaam gevoel of zin hebt om iets leuks te gaan doen en niemand hebt of niemand kan bellen...
Hoi allemaal, ik herken dit ook. Vooral met dit mooie weer zou het leuk zijn om met vriendinnen op een terrasje te gaan zitten, naar het strand of gewoon bij elkaar thuis.

Is het geen idee om hiervan een groep te maken, kijken wie er bij elkaar in de buurt wonen, per provincie en dan wat af te spreken.

Ik begin als eerste: Ik ben 41 jaar, woon in Utrecht en zoek leuke vriendinnen, leeftijd maakt me niets uit, voor uitgaan, picknick in het park, strand, winkelen, terras maar ook voor doordeweeks na het werk.

Wie o wie?
Helemaal mee eens. Goed idee!

Ik woon in Den Bosch en ben 39.
Leuk dat je dit een goed idee vind.

Den Bosch is niet zo ver. We kunnen een keer met meerderen een meeting houden.

Of gewoon iets leuks gaan doen.

Hou je van het strand, bv. met een groep naar Zandvoort, zonnen en zwemmen en 's avonds bij een strandtent eten?

De zomer is nog lang.

Of met een groep barbequen.

Ik hou deze topic in de gaten.

Zo is het al een stuk minder eenzaam, he?

Omdat we met z'n allen ook wat kunnen ondernemen.

Groetjes Roza
Een meeting lijkt me zeker leuk om een keer te doen! Of inderdaad een keer iets ondernemen.

Ik hou zeker van het strand. Heerlijk! Alleen ben ik niet zo'n voorstander van overvolle stranden met hippe wannebee's (zoals in Bloemendaal) en jengelende kinderen.. ;)
We wachten nog even op andere reacties. Ik heb het idee dat dit een actueel onderwerp is en vooral in de zomer.

Dan kunnen we iets ondernemen: bv een barbeque of picknick met z'n allen en kunnen we elkaar beter leren kennen.

Ik zal hier dagelijks blijven kijken.

Groetjes Roza
Heb zelf vooral last van eenzaamheid als ik niet degene ben die bepaalt dat ik alleen ben. (Snappie?)

Dus; als ik een avond alleen ben, omdat ik daar bewust voor heb gekozen; heerlijk! Ben ik de avond erna alleen omdat ik dacht, ik bel wel even iemand, en niemand blijkt te kunnen.. dán voel je je alleen.

Zelfde met dat winkelen denk ik; als je eigenlijk liever met iemand samen wilt is dat anders als dat je in je eentje gaat omdat je in je eentje wil.

Maakt het er niet minder frustrerend van, maar het gaf mij wel inzicht in hoe ik er zelf invloed op kan uitoefenen:P

Veel plezier als jullie een uitje doen, leuk idee!
Ik heb hetzelfde als jou.

En dingen alleen ondernemen is leuk maar altijddd dingen alleen moeten ondernemen is niet leuk en sommige dingen (zoals alleen op 't terras zitten) durf ik niet zo goed alleen.

Toch ben ik vandaag in mijn uppie naar 't strand gegaan. Ik houd van strand en kan nooit iemand vinden die meewilt en als het dan mooi weer is dan ga ik toch want hoe vaak is het nou echt lekker strandweer. Heb me prima vermaakt maar mijn zijn tweetjes zou het toch leuker zijn geweest. Helemaal als je mensen gezellig met mekaar ziet zitten. Ondanks dat ik toch dingen alleen onderneem, blijft het knagende gevoel van met iemand erbij zou het leuker zijn...

Het is niet leuk om dingen alleen te doen als je geen keuze hebt tussen samen of alleen. Ik denk dat veel mensen DAT niet begrijpen
Nou ik begrijp dat wel hoor ;)

Wat ik bijvoorbeeld graag zou willen is naar een leuk concert of naar een cabaretvoorstelling of andere theatervoorstelling. Maar ik krijg dus nooit iemand mee. En alleen naar een concert of theater zie ik dus echt niet zitten.

Tuurlijk zijn er genoeg dingen om alleen te doen, maar na de zoveelste alleen-activiteit gaat het me soms toch een beetje de keel uithangen.

Winkelen of een beetje rondslenteren door een stadje (moeten wel de winkels open zijn) wat ik nog niet ken, vind ik heerlijk. Dus dat vind ik niet zo'n ramp. Maar ik kan toch moeilijk iedere keer gaan winkelen als ik me eenzaam voel. En de meeste stadjes die ik niet ken zijn allemaal minimaal 1,5 uur rijden, en daar heb ik ook niet altijd zin in of het geld voor.
quote:precious1 schreef op 31 mei 2009 @ 19:29:

Maar ik kan toch moeilijk iedere keer gaan winkelen als ik me eenzaam voel. En de meeste stadjes die ik niet ken zijn allemaal minimaal 1,5 uur rijden, en daar heb ik ook niet altijd zin in of het geld voor.Haha dat is geen oplossing nee! Dan ga je je eenzaamheid wegkopen met nieuwe kleding enzo, werkt wel maar niet voor de portemonnee!
Count me in! Zullen we een No More Lonelyness Party gaan doen deze zomer? Ik ga dus voor het eerst dit jaar ook niet op vakantie en herken mij wel in een aantal van de verhalen sinds er geen man meer in mijn leven is en vriendinnen allemaal bezet met kinderen...
Ja herken het ook. Is wel moeilijk om bespreekbaar te maken , lijkt toch net alsof er dan wat mis met je is, terwijl ik ook echt wel weet dat het aan de omstandigheden ligt...ben 38, vrijgezel en al mijn familieleden en vrienden zitten in de kinderen, doen gezellige uitstapjes met het gezin...Ik zou het wel geweldig vinden om andere meiden te leren kennen om dingen mee te ondernemen.

Wilde zo graag een skievakantie, niemand om mee te gaan.

nu met mooie weer, zit ik met een boek in de tuin.

Nee zoek geen opvulling van een leegte in mijn leven, maar een verrijking..

Dat houdt ook in dat dat over langere tijd moet voortduren.. en niet alleen voor het moment dat je zonder een partner bent..

Morgen op werk wordt er geinformeerd naar je weekend, tja...

Herkennen jullie dat?

Wie weet vormt er zich via deze oproep een club meiden die

het leuk vindt er samen op uit te trekken... Festivals, strand, winkelen, gekke invallen..fietsen in Ardennen, stedentrips,...noem maar op, ben er wel aan toe de wereld weer te ontdekken...

Heb lang genoeg in een te klein kringetje rondgedwaald voor m'n gevoel..

Hoop wat van iemand te horen, afstand vind ik geen bezwaar

Groet

Merenthe
Hoi Merenthe!

Had net een heel bericht getypt en deed mijn internet raar... bericht weg!

Nog maar een keer dan...

Klinkt heel herkenbaar wat je schrijft! Ook die vragen op het werk.. Maar ben er tegenwoordig maar gewoon eerlijk over, dat ik me dus weleens eenzaam voel. Mijn directe collega is er inlevend en zachtaardig dus heeft daar alle begrip voor.

Ben ook wel in voor een clubje leuke meiden om leuke dingen mee te ondernemen. Roza kwam al met dat voorstel, dus sluit je aan Merenthe.

Waar kom je vandaan?
Hi Merenthe,

Heb je weleens op mijn topic gezien dus ik zeg ook: laten we eens wat afspreken!
quote:Merenthe schreef op 01 juni 2009 @ 15:43:

Morgen op werk wordt er geinformeerd naar je weekend, tja...

Herkennen jullie dat?

Ja en als je single bent dan wordt er van je verwacht dat je wat DOET. En als je onderdeel van een stel bent en je blijft een weekendje thuis lekker niksen dan is dat meer geaccepteerd want alleen niksen blijkbaar maar saai.

Ook is er mee onbegrip op financieel gebied. Werd vandaag aangekeken door 2 collega's die allebei een relatie hebben (geen kinderen) en daardoor ook meer geld te besteden hebben. Ik werd dus aangekeken omdat ik plastic *shock* tuinmeubelair in mijn tuintje heb staan i.p.v. chique houten meubels.
Bekrompen inderdaad.

Gewoon zeggen dat je in je uppie met maar 1 salaris heel blij bent met stoelen in de tuin en dat het je verder niet uitmaakt hoe chique en van welke dure materialen ze zijn gemaakt.

Ik denk dat die verwachtingen, dat je als single iets MOET DOEN in het weekend, een beetje voortkomen uit al die aandacht in de media die er aan singles wordt gegeven. Al die series over single vrouwen met al hun belevenissen, al die internetsites voor de hippe trendy happy single...

Dan is het bijna niet meer voor te stellen dat singles ook gewoon mensen zijn die behoefte hebben aan niksen en rust.
Haha ja die series geven je soms het gevoel dat er wat ontbreekt. Ik heb geen 3 vriendinnen die altijd, elk moment klaarstaan voor een theeleutmoment. Bij ons worden er agenda's gepakt en gepland! ;)
quote:kikka schreef op 24 mei 2007 @ 17:27:

hai flo...heel herkenbaar...ik heb het zelfde gevoel,relatie na 5 jaar uit...en tja daar sta je dan....weer alleen...ik heb geen vriendinnen, nooit echt gehad dus tja ik wordt hier in huis soms best eens een beetje:(....en ook ik probeer mezelf te vermaken....er zijn mensen die zeggen,kijk naar buiten tis zo mooi weer,ga naar het strand,de stad in,ga een borrel drinken....maar ja dan zit je daar wel alleen...ik moet wel eerlijk zeggen dat ik moeilijk contact maak,ik ben niet zo van dat vlotte,gezellige,grappige enzo......ik kan je niet helpen met leuke tips....maar ik hoop wel dar er meer mensen reageren op deze topic...misschien heb ik er ook wat aan!:)

Dit zou mijn verhaal kunnen zijn...

Ik probeer de laatste tijd toch om dingen in mijn eentje te gaan ondernemen. Heb pas nog een topic geopend over dingen die goed te doen zijn in je eentje. Stonden leuke ideeën in, alhoewel ik alleen op een terrasje nog steeds wel een stap vind..
Als je leuke mensen zoekt om leuke dingen mee te doen, kijk dan eens op Nieuwemensenlerenkennen.nl . Hier kun je meedoen aan allerlei activiteiten (van uitgaan tot gezellig een stukje fietsen of vakanties). De activiteiten worden door mensen zelf georganiseerd of je kunt zelf een leuke activiteit op poten zetten.

Wat ik er zo leuk aan vind is dat je veel mensen treft die het echt leuk vind om nieuwe mensen te ontmoeten (en zelf vaak ook in hun omgeving veel stellen met kinderen hebben).

En mocht je denken dat het voor zielepieten is, dan heb je het mis! Veel ondernemende, sociale en leuke mensen. Ik heb er leuke kennissen, renmaatjes, goede vriendinnen, vakantie partners en een ex aan overgehouden!

Wellicht heb je er iets aan.

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven