Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
...........
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik bedacht me net dat ik haar tel. nr nog heb, ik haar net een smsje verstuurd.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Oké.. ik ben echt benieuwd hoe het nu met haar gaat! Hoop dat ze reageert.
Ik ook! Ik houd het topic in de gaten. Reageert ze niet, probeer ik wel met Digi in contact te komen, oke? Tenzij er hier al iemand contact heeft met Digi, dan lijkt me dat weer makkelijker.

Voel me een beetje Sherlock Holmes zo.
quote:Elmervrouw schreef op 06 april 2009 @ 13:50:

Misschien wel een goed idee, Artemis. Ik weet eigenlijk niet met wie ze contacten heeft.

Ja, mooie post, Face. Dank je wel. Genoeg overleefd: leef nu. Ja!

Eigenlijk is er ook niet méér dan het hier en nu. Verleden is voorbij. (Nou ja, met nog wat uithaal naar het nu.) En toekomst: ik weet niet of ik die zie. Het is net of alles nu in een soort *afwacht-modus* is. In werkelijkheid moet ik ook nog wat dingen afhandelen om echt verder te kunnen met een schone lei.

EV, je hoeft nog niet te denken aan de toekomst. Je mag ook genieten van het hier en nu.

EV laat het komen zo het komt en zo jij graag wilt dat het komt.

Toekomst heb je toch vaak niet in de hand.

je kan een bepaald toekomstbeeld hebben maar nogmaals,

leef nu de toekomst komt vanzelf daarmee.
Feli heeft als laatste gepost onder topic'Totaal in de war na weerzien ex'.

13/03.

Daarna idd. niets meer.
Misschien is ze wel gewoon met vakantie ofzo, maar ik maak me toch wel een beetje zorgen...

quote:Artemis schreef op 06 april 2009 @ 14:11:

Ik ook! Ik houd het topic in de gaten. Reageert ze niet, probeer ik wel met Digi in contact te komen, oke? Tenzij er hier al iemand contact heeft met Digi, dan lijkt me dat weer makkelijker.

Voel me een beetje Sherlock Holmes zo.

Ik heb geregeld contact met Digi. Ook met Feli, trouwens, maar idd, sinds een paar weken niets. Ik heb haar ook al gesmst en geprobeerd te bellen. Het is aan één kant moeilijk om niet ongerust te zijn, maar aan de andere kant denk ik: Feli is Feli. Die loopt niet in 7 sloten tegelijk.

Waarschijnlijk heeft ze even (erg) veel behoefte aan tijd voor zichzelf. En/of is ze bij haar vader?

Ik weet het niet 100% zeker, maar aangezien Feliman en Felibroer mij ook kennen, denk ik wel dat zij het zouden laten weten als er iets ergs met haar aan de hand was.

Ze weet ons ongetwijfeld te vinden als ze ons nodig heeft.
Daar heb je wel gelijk in Mastermind.
Hey MM, dankjewel voor jouw berichtje! Ik ben er weer wat meer gerust op, zeker gezien jij ook wat meer mensen in haar privé kent.
Meisjes, ik heb net een berichtje terug gehad. MM, het was inderdaad het op en neer reizen naar haar vader. Alsof we het hier aanvoelden, want hij is vannacht overleden...

Rust zacht papa van Feli.
MM, heb jij Feli's adres misschien voor me? Kan ik een kaartje sturen. Je kunt me mailen op zusje78 @ gmail.com.
Jeetje, wat een naar bericht... Lieve Feli, heel veel sterkte!

En MM, als het mag, zou ik Feli's adres ook graag willen krijgen.

artemis1980@live.nl
Heel veel sterkte voor Felica...

Ben de afgelopen dagen veel gaan nadenken en het lijkt wel of ik alleen maar in rondjes aan het lopen ben. Ik merk dat ik me voor mijn moeder afsluit en zelfs niet wil dat ze me aanraakt en weet je, dat doet me toch pijn. Ik wil een gewone relatie met haar hebben maar ik besef maar al te goed dat dat niet gaat. Omdat ze anderen interessanter vindt...Omdat ze nooit meer kan goedmaken wat ze in mijn jeugd heeft verpest...

En dan ben ik weer aan het huilen geslagen....
..........
EV, via de vriendenuitnodiging hier op viva?

En anders kun je mij mailen op bovenstaand mailadres, dan mail ik je als ik wat van MM heb gehad.
Oh ja, dat is goed. Doe ik zo, Zusje. Dank je!
Lieve mensen, ik durf ook niet zomaar Feli's adres door te geven.. Ook al kennen jullie haar ook, het is niet aan mij om privégegevens van een ander door te spelen.. Hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen, het is niets persoonlijks ofzo maar het voelt niet juist om andervrouws irl-gegevens door te geven, zeker niet omdat ik niet 100% weet hoe Feli daar over denkt.

Feli (f)

Ik denk aan je, lieverd. Gecondoleerd met je pappa (f)
Dat neem ik je absoluut niet kwalijk MM, ik begrijp je helemaal.
Misschien dat het via Viva mag? Dat degene die willen, iets voor Feliciaatje aan Viva sturen? Dan geef ik eventueel haar adres wel aan de Vivamensen, als die het daar niet hebben. ??
Ik vind het prima, hoe kunnen we dat regelen. Even bij een van de angels vragen (mailtje of in het modtopic)?
Ik stuur wel een mailtje naar de engeltjes en/of naar Naomi, goed?
Prima, lief van je.
Done, hoop dat het mag. Ik laat het weten als ik iets weet ok?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven