Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
We horen het wel, bedankt voor de moeite iig.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Oef it slipped my mind vanochtend....

Dus toch.

Feli sterkte meis.

MM super de moeite die je doet. (f)
MM, bedankt voor alle moeite die je doet. Ontzettend lief van je!
Hi iedereen, ik heb een mailtje terug ontvangen. Het is mogelijk om Feli via-via een kaart te sturen, maar het is niet de bedoeling (uiteraard) dat adressen op het forum vermeld worden. Wie wil weten naar welk adres een kaartje verstuurd kan worden: contact me via itsmastermindagain op gmail punt com

(Sorry voor de omslachtige manier van vermelden maar geen zin in de spambotjes van het www)
Mastermind, fijn, dank je wel. Ik heb je gemaild.
Me too!
Ik ook. Dank je wel voor alle moeite!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
me2.

thnx. (f)
U heeft allen bezoek gehad van de mailmeeuw!
PS Graag gedaan, zo'n moeite is het nou niet bepaald, en ik ben al lang blij dat we Feli een beetje kunnen steunen dmv een paar lieve berichten (f)

Feli we denken aan je meissie!
quote:mastermind schreef op 07 april 2009 @ 17:16:

U heeft allen bezoek gehad van de mailmeeuw!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ontvangen! En ik weet dat het niet veel werk was, maar het blijft heel lief van je.

Feli, ik sluit me aan bij MM, er wordt aan je gedacht.
Lieve Feli, er wordt zeker aan je gedacht.

Meiden, nadat ik eerder mijn vader op zijn verjaardag had gebeld, heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ook mijn moeder op haar verjaardag gebeld. Ze nam op met "Met je moeder"; maar ja, voor mijn gevoel is ze dat dus eigenlijk al een tijdje niet meer.

Na een paar minuten over koetjes en kalfjes te hebben gepraat, waren we eigenlijk in de ophangfase. Begint ze opeens te huilen, dat ze zo'n rotmens is en dat ze best begrijpt dat ik niet meer met haar om wil gaan. En nu heb ik er dus mee ingestemd om binnenkort eens bij hen langs te gaan...
Jeetje Artemis! Knap hoor dat je gebeld hebt. En wat een verrassende wending. Wat is je gevoel over de afspraak? Zal vast wel dubbel zijn. En sowieso, gaat het een beetje? Zijn toch heftige dingen...
Pfff... Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant heb ik het idee dat ik de deur heb open gezet, en wie A zegt etc. Aan de andere kant heb ik een beetje het idee dat ze me weer emotioneel chanteert door te gaan huilen enzo.

Ik kan wel janken op dit moment, en ik weet eigenlijk dus ook niet goed waarom.

Snap jij het nog?
Ja, ik snap het heel goed, daarom zei ik al: dubbel... Misschien gewoon even dat potje janken? Wellicht lucht het op voor nu.

En het is eng dat je het idee hebt dat ze je emotioneel chanteert, want als je er naar toe gaat, stel je je toch weer kwestbaar op. Misschien kun je het zien als: slechter als het was wordt het niet, dus wat heb ik te verliezen?
Gelukkig kan ik rekenen op jouw nuchtere kijk...!

Ik kan wel multitasken, want huilen en typen gaat gewoon.

:-)

Je hebt wel gelijk, slechter kan het niet worden. Maar ik ben zo bang... Dat ze weer allemaal dingen tegen me gaat gebruiken, dat ze weer mijn zelfvertrouwen tot een nulpunt weet te brengen.

Dat ik weer in die achtbaan van haar terecht kom, waarin je niet weet hoe de wind die dag staat of wat je kan verwachten.

En hoe meer ik er over nadenk, hoe zekerder ik ben van het feit dat ik er net gewoon weer ben ingetuind...
Artemis

(Zit zelf ff emo nu dus ff summiere post, maar ik begrijp je dubbele gevoel... (f) )
Nou MM, dan krijg je gewoon een lekkere dikke knuffel terug!

Als ik iets voor jou kan doen, gewoon laten weten he?
Ok, eerst een paar knuffels uitdelen voor jullie lieve meiden:

Artemis, het blijft ook een klote situatie. Kies je ervoor toch niet te gaan, dan blijf je met een wat als zitten. Maar ga je wel, dan loop je ook een risico. Als je gaat, kan Arteman dan mee, helpt dat jou? En je spreekt daar af (of misschien op neutraal terrein, in een cafe oid?), dus je kunt opstappen wanneer je wil. Voel je dat er niks veranderd is en je meegesleurd dreigt te worden, dan dat gewoon aangeven, opstaan en vertrekken. Helpt het om dat in je achterhoofd te houden misschien?
En idd MM, als je van je af wil schrijven, dan luisteren we!
Ja, zus, ik heb al gezegd dat ik niet kom als Arteman niet mee mag / kan. Ik wil daar niet alleen zitten. Artebroer heeft ook al gezegd dat hij wel mee wil, maar ik ben bang dat dat olie op het vuur zal zijn.

*zucht*

Ik moet mezelf gewoon even vermannen. Ik ben er zelf bij, en er is voor mij in ieder geval een hoop veranderd in de laatste drie jaar. Ik moet mijn eigen grenzen bewaken. Dat gaat mijn mantra worden.
Dat klinkt als een plan.

'Ik moet mijn eigen grenzen bewaken': inspreken op een bandje en 's nachts afspelen op repeat terwijl je slaapt.

Maar serieus, dat is het belangrijkste van allemaal en zeker niet makkelijk. Ik weet het als geen ander, maar je kunt het!
Thanx Zus.

Artemis wat een dilemma eigenlijk.

Tweestrijdig je gevoelens.

Vaak zegt je intuitie al genoeg.

Is alleen lullig als die bevestigd zou worden(weer).

Je angst dat ze je gebruikt voor haar emotionele 'performance'.

Ik herken het enorm helaas.

Mijn moeder deed(doet) ook zo.

realiseren dat ze mij (en andere broers/zussen) pijn doet door haar manische buien en naderhand op je inspelen op een manier dat zij het slachtoffer is juist van haar eigen handelen en ons daarin meetrekt dan.En wij daar dan weer 'intrappen'.

Wat doe je nu idd..

Wat als je niets doet,wat als je wel wat onderneemt.

Moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven