eetgedrag vriendin

12-07-2010 11:55 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal jaren een goeie vriendin. We hebben geen geheimen voor elkaar en als we afspreken is het altijd gezellig. Er is echter 1 ding waar ik me steeds meer aan gaan ergeren en ik wil het er wel graag met haar over hebben maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Dit is het geval:

Ze heeft zichzelf niet onder controle als het om eten gaat. Als we bijvoorbeeld in de kroeg zitten met een vriendinnen en we bestellen snacks om met elkaar te delen dan valt ze meteen aan. Ze pakt dan niet netjes 1 , maar meteen handen vol. Binnen 5 minuten is de schaal leeg. Wij hebben dan bijna niet eens de kans om iets te eten óf we moeten net als haar meteen aanvallen.

Ook als we bij elkaar gaan eten dan heeft ze binnen no-time haar eten op en dan wacht ze niet tot de rest klaar is met eten, ze gaat meteen door naar het toetje. Laatst had ik chocolaatjes meegenomen als toetje en toen ze haar eten op had begon ze meteen chocolaatjes te snaaien, de één na de ander ging naar binnen.Ze houd er geen rekening mee dat de rest misschien ook een chocolaatje wil. Het lijkt wel of ze niet kan stoppen of zo. Daarbij komt nog dat ze ook heel erg smakt wat het allemaal nogal onsmakelijk maakt.

Ik heb al eens gezegd zo van: jeetje wat eet je snel! ( ook als we naar de bios gaan, dan eet ze in 5 minuten al smakkend alles op ).

Er is ook al eens gezegd als we in de kroeg zitten en wat te snaaien besteld hebben: nu moeten we niet alles in 5 minuten alles opeten. Dat helpt allemaal niet.

Hoe zouden jullie brengen? Gewoon recht op de man af?

Na het eten klaagt ze altijd over buikpijn en dat ze te veel gegeten heeft.
Wees goed voor anderen maar vergeet jezelf niet
ik ben eigenlijk zoals je vriendin, maar dan met gene :D

valt het haar dan helemaal niet op?
Als je ervan baalt dat je achter het net vist, zou ik dat gewoon zeggen: 'ik wil ook wel wat snacks, dus laat je wat voor me over?'.

Ik zou er geen interventie van maken.
gewoon op het moment zelf zeggen, Bewaar je ook wat voor ons vreetzak?
Waarom zou je het willen zeggen?

Zit jij er zelf echt mee, heb je er last van of maak je je ongerust om haar gezondheid, is ze ook echt veel te zwaar?
quote:zusenzo schreef op 12 juli 2010 @ 12:00:

Waarom zou je het willen zeggen?

Zit jij er zelf echt mee, heb je er last van of maak je je ongerust om haar gezondheid, is ze ook echt veel te zwaar?

Ik stoor me er gewoon ontzettend aan omdat ik het niet netjes vind. Zelf denk ik altijd aan een ander, maar zij duidelijk niet.

Nee, ze is juist super dun
Zulke eters ken ik ook. Snaaien, graaien, eten alsof het een wedstrijd is. Ik erger me eraan maar baal niet dat ik daardoor zelf achter het net vis, mijn eetlust is compleet verdwenen als ik mensen op een dergelijke manier zie eten. Ik heb nog liever honger dan dat ik me tot dat gegraai ga laten verlagen.
Ik zou gewoon vragen of ze ook wat voor jou/jullie bewaard.
Je maakt je dus geen zorgen maar je ergert je aan haar gedrag, dan zou ik er gewoon wat van zeggen dat ze best een beetje rekening mag houden met de rest.
Opperen dat ze zelf haar eigen schaaltje hapjes in de kroeg moet bestellen?

Slecht grapje.

Ik zou haar erop aanspreken. Als je goede vriendinnen bent, dan moet je juist dit soort dingen tegen elkaar kunnen zeggen. Misschien is ze zich er helemaal niet bewust van dat ze zo over komt.

En ik vind het ook helemaal niet beledigend als je probeert een rem bij haar erop te zetten. Het is niet netjes al aan een toetje beginnen als de rest nog zit te eten.
Nope
Oja. Zo ken ik er ook een paar. Dan bestel je een paar dingen en dan betaal je uiteindelijk voor iets waarvan je misschien maar 2 snacks hebt gehad.

Ik heb nu toch maar besloten om niet meer gezamelijk te bestellen. Ik geef liever mijn geld uit aan eten waarvan ik ook daadwerkelijk gegeten heb.

Ze zal wel geen rem hebben.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 12 juli 2010 @ 12:05:

Slecht grapje.

Ik vind het eigenlijk wel een goede suggestie
De eerstvolgende keer dat jullie in de kroeg snacks bestellen of thuis iets op tafel zetten, zou ik het bij haar uit de buurt zetten en (bij wijze van 'grapje' en dus met een glimlach) zeggen: "lieverd, wacht je even met aanvallen en let je er even op dat je niet alles alleen op eet?". En dan niet daarna op een ander onderwerp overgaan, maar haar reactie afwachten. Op dat moment kun je het toch bespreekbaar maken? Ook als zij compleet verbaasd reageert kun je van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat het jullie allemaal is opgevallen dat ze altijd in haar eentje alle snacks op eet en vragen of ze dat zelf in de gaten heeft.

Als een dergelijke confrontatie je te veel lijkt, zou ik de snacks zelf bij de bar op gaan halen en de schaal rondgeven, zodat iedereen steeds 1 snack kan pakken.
Ik zou er zeker iets van zeggen als iemand alles opeet als je samen iets bestelt. Inderdaad in de trant van "Laat je ook iets voor ons over?" Of "Zullen we voor jou maar een aparte schaal bitterballen bestellen?"

Die laatste is misschien wel hard, maar misschien ook wel gewoon de oplossing. Want het is natuurlijk onzin als jullie betalen voor iets dat zij alleen opeet.

En als je bij iemand gaat eten, pak je dan zelf het toetje? bizar!

Ik ben ook een snelle eter en vaak als eerste klaar, maar ik let wel op dat ik gewoon evenveel bitterballen neem als een ander. En ik wacht ook met een tweede keer opscheppen of nemen van toet op de rest. Het is al erg genoeg dat ik het zo wegschoffel, namelijk...
Het klinkt best grappig eigenlijk. Gelukkig heb ik niet zulke vriendinnen, maar ik zou me er wel zwaar aan ergeren!!

Ik denk dat het makkelijkste is om te vragen of ze ook iets voor jou (jullie) overlaat. Dat moet duidelijk genoeg zijn.
Ze klinkt als een egoïstisch en onsmakelijk persoon. Het snaaigedrag is irritant maar dat smakken en achteraf klagen zou voor mij echt een dealbreaker zijn.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 12 juli 2010 @ 12:05:

Slecht grapje.Waarom een grapje? Lijkt mij een beste oplossing. Als het je niet om zorgen gaat en je hebt geen zin je vriendin t moeten opvoeden, dan houden jullie eten toch gewoon gescheiden. Lijkt me vrij makkelijk.
Heel herkenbaar... Ik heb ook zo'n vriendin. Alleen het verschil met haar is, dat zij dus wel heel erg is aangekomen. En ik me dus wel zorgen ging maken.

Heb je enig idee waarom ze zo gefocust op eten is?

Je kunt haar natuurlijk voor alle snacks laten betalen, maar toch zou ik het (ook) bespreekbaar maken. Misschien is ze zich er helemaal niet bewust van...
quote:Semafoor schreef op 12 juli 2010 @ 12:15:

Ik denk dat het makkelijkste is om te vragen of ze ook iets voor jou (jullie) overlaat. Dat moet duidelijk genoeg zijn.Ja precies, en dan niet in de 'we'-vorm, zoals je boven schrijft ("we moeten nu niet alles binnen 5 minuten opeten"). Het moet duidelijk worden dat het om haar gedrag gaat. Dat schijnt ze nu niet door te hebben.

Andere vraag: vermoed je iets van een eetstoornis bij haar (omdat ze zo dun is en na het eten altijd klaagt over buikpijn) of denk je dat het gewoon gulzigheid is?
@ nukje

Dat van die schaal rondgeven vind ik een goed idee!

@ Nachttrein

Ja, ik vind het ook dat ook al eet je snel dan kun je best even wachten tot de rest klaar is. Zo hoort het vind ik. Meestal zet ik de toetjes in de koelkast en als ze het eten op heeft dan haalt ze het gewoon uit de koelkast en gaat door met eten. Daarna gaat ze bij de tafel weg ( samen met nog een vriendin ) om op het balkon te gaan staan roken terwijl de rest nog zit te eten!
Misschien heeft ze het inderdaad helemaal niet door wat ze doet. Ik denk dat als je met haar praat over dit soort dingen dat ze er rekening mee kan houden. Maar probeer haar niet voor schut te zetten met een opmerking. Vrouwen zijn nou eenmaal kwetsbaar als het op eten-opmerkingen aankomt. Hoe dik of dun ze ook zijn...

Praat een keer alleen met elkaar. Zoek een gesprekstof waarop je uidraait dat je elkaar eens mag vertellen wat je aan elkaar irriteert af en toe. Dat zijn serieuze gesprekken en misschien komt er andersom zelfs wel uit dat ze een beetje loopt te ergeren aan het feit dat jullie zo langzaam eten... Wat ik mij dan ook weer kan voorstellen dat ze dat denkt, omdat het haar natuurlijk ook opvalt dat ze anders eet dan jullie.
Maar heb je daar dan nog nooit iets van gezegd? Het lijkt me toch normaal dat je met het toetje wacht tot iedereen klaar is. Veel gezelliger ook. Dat kun je toch tegen elkaar zeggen zonder dat het meteen een zwaar gesprek hoeft te worden.
@ Nukje

Ik denk dat het gewoon gulzigheid is. Zelfs haar moeder heeft al eens gezegd van kind eet eens wat rustiger! Het is trouwens niet alleen met eten. Ook met uitgaan heeft ze geen rem. Ze drinkt dan vanalles door elkaar om maar snel genoeg aangeschoten te raken.

Ik denk niet dat ze eetstoornis heeft, daarvoor ken ik haar te goed. Als er iets met haar aan de hand is, dan merk ik dat altijd meteen.
quote:Iklustgeenkaas schreef op 12 juli 2010 @ 12:19:

@ nukje

Dat van die schaal rondgeven vind ik een goed idee!

@ Nachttrein

Ja, ik vind het ook dat ook al eet je snel dan kun je best even wachten tot de rest klaar is. Zo hoort het vind ik. Meestal zet ik de toetjes in de koelkast en als ze het eten op heeft dan haalt ze het gewoon uit de koelkast en gaat door met eten. Daarna gaat ze bij de tafel weg ( samen met nog een vriendin ) om op het balkon te gaan staan roken terwijl de rest nog zit te eten!

Klinkt alsof ze op de een of andere manier, per ongeluk niet is opgevoed. Je beklagen bij haar ouders heeft geen zin meer maar dit vind ik wel erg ver gaan.

Wat vinden je andere vriendinnen hiervan?
Dat vind ik asociaal en daar zou ik echt iets van zeggen. Dus niet alleen de omstandigheden veranderen door het doorgeven van de schaal, maar gewoon echt zeggen 'zullen we even met het toetje wachten tot iedereen klaar is met eten? Wel zo gezellig.'

Moeilijker hoef je het niet te maken volgens mij: duidelijk, eerlijk, geen gedraai, geen verwijten, gewoon jouw wens over hoe er in jouw huis gegeten wordt. Met mes en vork, zonder foodfights (neem ik zomaar aan) en wachten tot iedereen klaar is. Heel normaal ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven