eetgedrag vriendin

12-07-2010 11:55 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal jaren een goeie vriendin. We hebben geen geheimen voor elkaar en als we afspreken is het altijd gezellig. Er is echter 1 ding waar ik me steeds meer aan gaan ergeren en ik wil het er wel graag met haar over hebben maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Dit is het geval:

Ze heeft zichzelf niet onder controle als het om eten gaat. Als we bijvoorbeeld in de kroeg zitten met een vriendinnen en we bestellen snacks om met elkaar te delen dan valt ze meteen aan. Ze pakt dan niet netjes 1 , maar meteen handen vol. Binnen 5 minuten is de schaal leeg. Wij hebben dan bijna niet eens de kans om iets te eten óf we moeten net als haar meteen aanvallen.

Ook als we bij elkaar gaan eten dan heeft ze binnen no-time haar eten op en dan wacht ze niet tot de rest klaar is met eten, ze gaat meteen door naar het toetje. Laatst had ik chocolaatjes meegenomen als toetje en toen ze haar eten op had begon ze meteen chocolaatjes te snaaien, de één na de ander ging naar binnen.Ze houd er geen rekening mee dat de rest misschien ook een chocolaatje wil. Het lijkt wel of ze niet kan stoppen of zo. Daarbij komt nog dat ze ook heel erg smakt wat het allemaal nogal onsmakelijk maakt.

Ik heb al eens gezegd zo van: jeetje wat eet je snel! ( ook als we naar de bios gaan, dan eet ze in 5 minuten al smakkend alles op ).

Er is ook al eens gezegd als we in de kroeg zitten en wat te snaaien besteld hebben: nu moeten we niet alles in 5 minuten alles opeten. Dat helpt allemaal niet.

Hoe zouden jullie brengen? Gewoon recht op de man af?

Na het eten klaagt ze altijd over buikpijn en dat ze te veel gegeten heeft.
Wees goed voor anderen maar vergeet jezelf niet
quote:absoluteEinstein schreef op 12 juli 2010 @ 16:20:

Ik begrijp het overigens volkomen als jullie denken, "Mens, waar heb je het over."

Helemaal niet, ik vind het prachtig omschreven. Eten is een waardevol iets waarmee je zorgvuldig omgaat.

Dit is ook precies de reden, ben ik net achtergekomen, waarom ik me zo kapot erger aan mensen (lees: mijn man) die troep maken in huis. Hoe kun je zo onzorgvuldig met spullen omgaan, alsof het allemaal maar vanzelfsprekend is, alsof het geen energie en geld heeft gekost.

Kwestie van opvoeding, inderdaad (ook christelijk).
Ik ben getrouwd en mijn man doet dit dus inderdaad wel. Ik ervaar dat niet als asociaal.

Ik neem aan dat je met je man in één huis woont? Lijkt me vrij normaal dat hij in zijn eigen huis doet waar hij zin in heeft ja. Hetzelfde gedrag bij anderen vertonen is dan weer totaal iets anders natuurlijk.
Bang om zelf iets te kort te komen vind ik ook een rare benadering van deze kwestie. Als je samen voor iets betaalt, vind ik het niet meer dan normaal dat je er een beetje rekening mee houdt dat je niet alles in je eentje opeet.

Verder heb ik wel een zelfde soort opvatting over eten als AbsoluteEinstein: opgegroeid met het idee dat de gezamenlijke maaltijd een sociaal gebeuren is, waarbij je aan tafel blijft zitten tot iedereen klaar is met eten. Staand of lopend eten kan ik ook niet. Het enige dat ik op straat eet is een frietje, en dan nog moet ik ergens gaan zitten, al is het maar op een muurtje . Ik vind eten of snaaien zelfs lekkerder als er iemand met me meesnaait .
quote:Aureel schreef op 12 juli 2010 @ 16:49:

Ik ben getrouwd en mijn man doet dit dus inderdaad wel. Ik ervaar dat niet als asociaal.

Ik neem aan dat je met je man in één huis woont? Lijkt me vrij normaal dat hij in zijn eigen huis doet waar hij zin in heeft ja. Hetzelfde gedrag bij anderen vertonen is dan weer totaal iets anders natuurlijk.

Ik denk dat het ook komt omdat we met vrienden inderdaad allemaal een 'doe alsof je thuis bent' - ding hebben. Ik schenk voor vrienden zelden of nooit een drankje in en zal niet snel hapjes maken. Ook als ik daar ben trek ik zelf de koelkast open of zet koffie. Dit is zo gegroeid.

Voor zakelijke contacten doen we dat dan weer wel, dan blijven we ook braaf zitten etc. Het is misschien precies dat, dat ik vind dat je voor vrienden niet zo formeel door de hoepel hoeft te springen, dat moet al vaak zat.

Maar ik begrijp ook wel dat dit een nogal persoonlijke keuze is.

Het is mij uit de OP alleen niet duidelijk wat voor vriendschap het is, en in hoeverre die vriendin echt a sociaal is of dat TO zich toch wel een beetje overmatig ergert. Als ik mijn eten op heb en er staan chocolaatjes op tafel zou ik daar best een chocolaatje van kunnen pakken. Ik zie dat niet als heel asociaal. Dat kan best een blinde vlek van me zijn hoor, dat ik dat niet zie. Maar het bemoeien met hoe snel iemand zijn snack in de bios opeet vind ik eigenlijk veel vervelender gedrag.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Nou, ik vind het wel vervelend als iemand al het lekkers in dr mond propt en ik niks krijg. Is dat hebberig? Lijkt me niet, zou dan eerder degene die alles snel opvreet hebberig noemen...

Nog vervelender vind ik het als ik nog meer gasten heb en zij helemaal niks krijgen, want ik haal lekkers in huis voor ál mijn gasten, niet voor maar eentje.

Ik heb dat dooreet probleem met maar één ding trouwens, olijven. Dan zeg ik echt dat ze het onder mijn neus vandaan moeten halen, want ik ben er net iets te dol op. De mensen die mij kennen grinniken dan doorgaans en zeggen dat ze daar al op hadden gerekend
quote:minny schreef op 12 juli 2010 @ 17:27:

Nou, ik vind het wel vervelend als iemand al het lekkers in dr mond propt en ik niks krijg. Is dat hebberig? Lijkt me niet, zou dan eerder degene die alles snel opvreet hebberig noemen...

Mee eens. Maar ik vraag me dan wel af of er dan eigenlijk wel genoeg is. Kijk als er tegen vriendin gewoon niet op te bestellen valt, en na 3 porties bitterballen heb jij er nog steeds pas 2 weten te bemachtigen, allá. Maar in principe zorg ik er gewoon graag voor dat er genoeg is. ook in de ogen van mensen met een grotere eetlust dan mijzelf.
quote:Troeta schreef op 12 juli 2010 @ 11:59:

gewoon op het moment zelf zeggen, Bewaar je ook wat voor ons vreetzak?Dat is nog eens aardig..... Praat jij zo tegen je vriendinnen?
quote:Lucifer1983 schreef op 12 juli 2010 @ 14:52:

Ik vind snel eten ook niet abnormaal, maar als je in gezelschap bent en je deelt een snack, dan is het niet meer dan normaal dat je niet alleen aan jezelf denkt, maar ook anderen de tijd gunt om van die snack te eten.

Ik denk dat TO het er maar het beste met haar vriendin over kan hebben. Gewoon netjes brengen.Precies, dat zou ik ook doen en zo hou je het ook netjes. En geen grappig bedoelde opmerkingen maken. Gewoon eerlijk zeggen dat er nog meer mensen zijn die wat willen.
Gewoon een keer een een op een gesprek met haar aangaan.
quote:lolapaloeza schreef op 12 juli 2010 @ 18:05:

[...]

Mee eens. Maar ik vraag me dan wel af of er dan eigenlijk wel genoeg is. Kijk als er tegen vriendin gewoon niet op te bestellen valt, en na 3 porties bitterballen heb jij er nog steeds pas 2 weten te bemachtigen, allá. Maar in principe zorg ik er gewoon graag voor dat er genoeg is. ook in de ogen van mensen met een grotere eetlust dan mijzelf.Ja, er moet zeker genoeg zijn, dat ben ik met je eens. Echter, ik vind het niet meer dan fatsoenlijk dat als er 6 personen zijn, en er zijn ook maar 6 bitterballen, dat ik dan maar eentje pak zodat de rest ook wat heeft.
Als ik met vriendinnen bitterballen bestel en ze zijn heel snel op omdat er 1 meer honger heeft, dan bestellen we gewoon nog een bak. Als je alle snacks per persoon gaat zitten verdelen, en erop let of iedereen wel "eet waar hij voor betaald heeft" dan vind ik dat haast nog treuriger dan een keer flink kanen zonder maat.

Ik blijf erbij dat TO zou moeten onderzoeken waarom het haar zo irriteert. En als zij de bitterbal wil waarvoor zij betaalt dan haalt ze een schaaltje voor haarzelf
Ik heb het meer andersom, kan me ergeren aan mensen die heel langzaam eten.

Bij een gezamelijke snack moet je dan uit beleefdheid op je handen gaan zitten.

Ik ben dan ook meestal diegene die betaald, dan kan ik tenminste met een gerust hart dooreten.
quote:meds schreef op 13 juli 2010 @ 00:12:

Als ik met vriendinnen bitterballen bestel en ze zijn heel snel op omdat er 1 meer honger heeft, dan bestellen we gewoon nog een bak. Als je alle snacks per persoon gaat zitten verdelen, en erop let of iedereen wel "eet waar hij voor betaald heeft" dan vind ik dat haast nog treuriger dan een keer flink kanen zonder maat.

Het kan best een keer gebeuren dat een iemand meer honger heeft en dus onbewust meer naar binnenwerkt, maar ik kan best begrijpen dat TO er zich aan ergert als het iedere keer het geval is.

Ik ken ook zo´n iemand en het wordt op een gegeven moment vervelend, omdat:

a) ze de anderen dwingt om ook te gaan schransen

b) de gezelligheid van gezellig even een hapje en drankje weg wordt genomen

c) het gewoon ontzettend onbeschoft is om bijvoorbeeld zonder te vragen of iemand anders nog wil binnen een seconde tijd de laatste twee snacks naar binnen te werken. Vooral als deze persoon in eerste instantie GEEN snacks hoefde.
quote:lolapaloeza schreef op 12 juli 2010 @ 14:44:

[...]

Ik vind snel eten niet per definitie abnormaal. Als jij in de bios lekker je popcorn al na 5 minuten op hebt, terwijl een ander er de hele film over doet, maakt dat toch verder niks uit?

Over het graaien in een gezamenlijke bak met snacks ligt het er ook maar net aan of het nacho's zijn of bitterballen. Ik vind chipie voor chipie eten ook een beetje overdreven, een hand vol bitterballen grijpen, tja dat is wel wat apart, beetje te heet om vast te houden lijkt me.

Het idee dat (a-) sociaal gedrag voor iedereen hetzelfde is, vind ik zelf een rare gedachte.Waarom citeer je mij en geef je bovenstaande reactie? Ik reageerde op Meds, dat ik het raar vond dat zij het normaal vond wat in openingspost omschreven is. Wat heeft bovenstaande er dan mee te maken? Het gaat toch helemaal niet over dat je beide een zak popcorn heb in de bioscoop en dat de één de zak eerder leeg heeft dan de ander? En wie heeft het over chips eten? Het gaat erom dat je met zijn 6en ergens gezellig zit rond een schaal bitterballen en dat 1 iemand ze in no time allemaal naar binnen schuift. En ik begrijp dus niet dat er mensen zijn die dit niet raar vinden.

Ik blijf erbij dat TO zou moeten onderzoeken waarom het haar zo irriteert. En als zij de bitterbal wil waarvoor zij betaalt dan haalt ze een schaaltje voor haarzelfIk ben het met je eens dat als je met een aantal vriendinnen een schaal bitterballen besteld en de schaal is zo leeg, dat je dan gewoon een nieuwe besteld. Maar ik zou heel raar staan te kijken als 1 iemand alle bitterballen in hoog tempo naar binnen schuift, zonder vantevoren te zeggen: sorry, ik bestel zo een nieuwe, maar heb mega trek.
quote:Baudolino schreef op 13 juli 2010 @ 09:55:

[...]

Waarom citeer je mij en geef je bovenstaande reactie? Ik reageerde op Meds, dat ik het raar vond dat zij het normaal vond wat in openingspost omschreven is. Wat heeft bovenstaande er dan mee te maken? Het gaat toch helemaal niet over dat je beide een zak popcorn heb in de bioscoop en dat de één de zak eerder leeg heeft dan de ander? En wie heeft het over chips eten? Het gaat erom dat je met zijn 6en ergens gezellig zit rond een schaal bitterballen en dat 1 iemand ze in no time allemaal naar binnen schuift. En ik begrijp dus niet dat er mensen zijn die dit niet raar vinden.De voorbeelden over popcorn en chips (of bitterballen of wat dan ook) komen uit de openingspost als voorbeelden van gedrag waarmee TO moeite heeft. En ik geef dus aan dat ik dat dus niet perse raar gedrag vind. In tegenstelling tot jou begreep ik. Vandaar.
quote:lolapaloeza schreef op 13 juli 2010 @ 10:01:

[...]

De voorbeelden over popcorn en chips (of bitterballen of wat dan ook) komen uit de openingspost als voorbeelden van gedrag waarmee TO moeite heeft. En ik geef dus aan dat ik dat dus niet perse raar gedrag vind. In tegenstelling tot jou begreep ik. Vandaar.

Jij vindt het dus niet raar dat 1 persoon uit de groep direct alles op kaant zonder dat een ander ook maar de kans krijgt om ook iets te nemen?

Wat zijn er toch een rare mensen in de wereld.
Dat heeft ook gewoon met opvoeding te maken.

Had laatst op het werk ook zoiets. Voor een gelegenheid was er tijdens de lunch voor kroketten gezorgd. Er bleven er 2 over. 1 collega pakt zonder te vragen nog een kroket, schrokt hem naar binnen en wil ook nog de 2e pakken, terwijl sommige nog gewoon bezig waren met de eerste kroket.

Ja, dat vind ik asociaal en getuigen van slechte manieren.

En dat heb ik ook tegen hem gezegd.
TO: je kent deze vriendin al een aantal jaar en je hebt hier nog nooit iets van gezegd? Alleen maar hele vage hele subtiele hints gegeven als 'dit is voor ons allemaal'?

Ik snap echt niet hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Als een vriendin bij mij thuis doodleuk alvast het toetje uit de koelkast zou gaan halen, zou ik zo verbaasd zijn dat ik er meteen een, waarschijnlijk ook nog onaardig geformuleerde, opmerking uit zou gooien. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd zeg. Dat zou ik dus meteen afkappen. En als die vriendin niet begrijpt dat ze zich heel onbeschoft gedraagt, dan zou ik me zeker nog eens bezinnen op die vriendschap.

Hetzelfde geldt voor het schransen in gezelschap. Dat zie je 3x aan en dan zeg je er wat van. Maar jij kijkt dit dus al jaren aan, samen met de rest van de vriendengroep.

Volgens mij is het heel simpel. De eerstvolgende keer dat ze een schaal leegschranst voordat anderen ook maar de kans hebben gekregen iets te pakken of meer dan één te pakken, zeg je simpelweg 'bestel jij nog even een nieuwe schaal? Je hebt namelijk zoals gewoonlijk alles in je eentje opgegeten en wij hadden ook graag wat gewild'. Of je zegt tijdens het schransen van vriendin 'niet om het één of ander, maar ik zou het op prijs stellen als je wat minder zou schransen en ook nog wat voor een ander overlaat'.

Het is echt heel simpel: terwijl het gebeurt iemand er op aan spreken. En ik snap oprecht niet hoe je al jaren vriendinnen met iemand kan zijn, zonder dat je dit ooit expliciet hebt aangekaard. Want dat je vriendin ontzettend onbeschoft is, lijkt me helder.

Ik blijf erbij dat TO zou moeten onderzoeken waarom het haar zo irriteert. En als zij de bitterbal wil waarvoor zij betaalt dan haalt ze een schaaltje voor haarzelfNou...als je met zijn zessen bent, en je besteld drie keer achter elkaar bitterballen omdat ze steeds opraken, waarbij 5 personen ieder één bitterbal hebben en eentje 13...dan ga ik wel mijn wenkbrauwen optrekken.
quote:Baudolino schreef op 13 juli 2010 @ 09:58:

[...]

Ik ben het met je eens dat als je met een aantal vriendinnen een schaal bitterballen besteld en de schaal is zo leeg, dat je dan gewoon een nieuwe besteld. Maar ik zou heel raar staan te kijken als 1 iemand alle bitterballen in hoog tempo naar binnen schuift, zonder vantevoren te zeggen: sorry, ik bestel zo een nieuwe, maar heb mega trek.Nou dat dus inderdaad. En misschien heeft zij niet alleen honger, maar anderen ook...?
quote:Baudolino schreef op 13 juli 2010 @ 09:55:

[...]

Waarom citeer je mij en geef je bovenstaande reactie? Ik reageerde op Meds, dat ik het raar vond dat zij het normaal vond wat in openingspost omschreven is.

Waarom leg je mij woorden in de mond die ik niet zeg. Ik zeg nergens dat gedrag vreetvriendin normaal is, net zo min als ik zal zeggen dat TO's reactie normaal is. Ik kan niks met het begrijp normaal.

Wat heeft bovenstaande er dan mee te maken? Het gaat toch helemaal niet over dat je beide een zak popcorn heb in de bioscoop en dat de één de zak eerder leeg heeft dan de ander? En wie heeft het over chips eten? Het gaat erom dat je met zijn 6en ergens gezellig zit rond een schaal bitterballen en dat 1 iemand ze in no time allemaal naar binnen schuift. En ik begrijp dus niet dat er mensen zijn die dit niet raar vinden.Ik vind het raar dat iedereen zit te kijken naar iemand die eet, en dat iedereen zich daar dan aan ergert. Ik zou zeggen, ga gezellig kletsen daar zit je toch voor in de kroeg? Als ik graag wil letten op een ander word ik wel kleuterjuf
quote:Baudolino schreef op 13 juli 2010 @ 10:18:

Dat heeft ook gewoon met opvoeding te maken.

Had laatst op het werk ook zoiets. Voor een gelegenheid was er tijdens de lunch voor kroketten gezorgd. Er bleven er 2 over. 1 collega pakt zonder te vragen nog een kroket, schrokt hem naar binnen en wil ook nog de 2e pakken, terwijl sommige nog gewoon bezig waren met de eerste kroket.

Ja, dat vind ik asociaal en getuigen van slechte manieren.

En dat heb ik ook tegen hem gezegd.Jij bepaalt toch niet wat normaal is? Wat een arrogantie om iemand aan te spreken op zijn gedrag. Het zijn toch niet jouw kroketten? Welk recht heb je dan om iemand aan te spreken op zijn gedrag?
quote:meds schreef op 13 juli 2010 @ 23:16:

[...]

Jij bepaalt toch niet wat normaal is? Wat een arrogantie om iemand aan te spreken op zijn gedrag. Het zijn toch niet jouw kroketten? Welk recht heb je dan om iemand aan te spreken op zijn gedrag?

Ja, hallo.

Waarom zou je iemand er niet op aanspreken?

Moet je je dan alleen maar gaan zitten ergeren. Het is objectief onbeschoft om de laatste twee kroketten zonder vragen te pakken.

En daar mag je best wat van zeggen.
quote:absoluteEinstein schreef op 14 juli 2010 @ 10:10:

[...]

Ja, hallo.

Waarom zou je iemand er niet op aanspreken?

Moet je je dan alleen maar gaan zitten ergeren. Het is objectief onbeschoft om de laatste twee kroketten zonder vragen te pakken.

En daar mag je best wat van zeggen.Maar het is jouw ergernis, is het niet ook heel onbeschoft om een ander daarmee op te zadelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven