Eigenlijk ben ik af en toe best wel egoïstisch, wie ook?

17-08-2009 12:52 53 berichten
Zoals de titel het al zegt: Eigenlijk ben ik af en toe best wel egoïstisch.

Situatie: Ik deel een flat met mijn zus in het buitenland.

Een aantal jaren terug hadden we een vriendin te logeren en laten we zeggen dat dat een groot fiasco was. Ze dacht namelijk dat het een hotel bij ons was en om een lang verhaal kort te maken vertrok ze op een ochtend zonder iets te zeggen en liet ze ons met een kapotte deurklink zitten.

Sindsdien hebben wij nooit meer vrienden laten logeren, behalve degenen waarvan we zeker wisten dat ze zich zouden gedragen en familie.

Nu kreeg ik afgelopen zaterdag een sms van een meisje die ik nog niet zo heel erg lang ken, laten we zeggen een vriendin in de maak, met de vraag of ze bij mij mocht blijven slapen, omdat ze problemen had met haar huisgenoot en nergens naar toe kon.

En toen had ik zoiets van: nee. Ik zit daar helemaal niet op te wachten, want:

a) Waar moet ze slapen? In mijn bed vind ik geen goed idee, want het is hier tegen de 30 graden ´s nachts.

b) Waarom gaat ze niet naar haar vriend?

c) Als ze al blijft slapen dan is mijn hele weekend naar de maan. (Ik hou niet van onverwachte "verrassingen" vooral niet wanneer ik al plannen heb gemaakt).

d) Ik ken haar nog helemaal niet zo lang.

e) Wie zegt dat ze zondag een andere onderkomen vind?

f) Waarom gaat ze niet naar een hostal.

Het is eigenlijk heel erg, maar ik heb uiteindelijk een smoesje verzonnen. Het weekend is nu eenmaal heilig voor mij en vooral na dat voorval heb ik liever geen mensen in mijn huis tenzij het ver van te voren gepland is en er een lange relatie/band met die persoon is.

Zijn er nog meer egoïstische mensen hier?
Alle reacties Link kopieren
.
Vind je dat egoistisch dan? Ik niet.

Je hebt gewoon geen zin in gasten. Kan toch?
Geen bijzonderheden
Heel normaal!
Je weet toch!
.
Ik vind 't normaal dat je geen zin hebt om hotel te gaan spelen. 't Is wat anders als iemand voor 'n bezoek aan jou naar je toe komt en dan 1 nachtje blijft slapen zodat je 's avonds ook gezellig wat kunt drinken en niet meer hoeft terug te rijden. Maar mensen die alleen maar komen om iets te ontvluchten hoef ik ook niet te logeren.
Vind het niet heel schokkend hoor, had het zelf denk ik wel gedaan, maar vind het prima acceptabel dat je daar geen zin in/tijd voor had.

Ikzelf heb een hekel aan mensen die eten van je bord pikken(ken je die aflevering van Friends met 'Joey doesn't share food? That's me!!). Ontzettend kinderachtig, ik weet het, maar ík vind het lekker en ík wil het dan ook helemaal hebben...
Ik vind dit ook niet egoïstisch. Rekening houden met jezelf en je eigen wensen staat volgens mij niet gelijk aan egoïsme. Bovendien is je weigering in dit geval ook nog eens mede gebaseerd op een afspraak met je zus, althans zo begrijp ik dat. Jullie laten in principe nooit vrienden en familie logeren, wat zou dan reden zijn om nu ineens een vriendin in wording te laten logeren. Nee hoor, logische beslissing van je!
Volgens mij is dit niet echt egoïstisch hoor. Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf hebt gezorgd. En bij goed voor jezelf zorgen hoort je eigen grenzen (er)kennen en aangeven en jezelf de rust en ruimte geven die je nodig hebt.
De enigen die bij mij blijven slapen zijn de mensen die ik zelf heb uitgenodigd. En verder kan in nood een aantal vrienden een beroep op mij doen, maar ook niet allemaal. En vooral ook onder duidelijke voorwaarden. 1 nachtje is 1 nachtje en niet stiekem 5 ofzo.
quote:runner84 schreef op 17 augustus 2009 @ 13:09:

Volgens mij is dit niet echt egoïstisch hoor. Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf hebt gezorgd. En bij goed voor jezelf zorgen hoort je eigen grenzen (er)kennen en aangeven en jezelf de rust en ruimte geven die je nodig hebt.Dat vind ik dan wel weer heel erg zweverig.
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 17 augustus 2009 @ 13:10:

[...]

Dat vind ik dan wel weer heel erg zweverig.
Je weet toch!
Meer dan 1 nacht vind ik sowieso te veel: zowel om ergens te logeren als om iemand te logeren te hebben. Ik heb daarvoor te veel behoefte aan ruimte/tijd voor mezelf en mensen te gast hebben of te gast bij mensen zijn (ook al zijn dat heel goeie vrienden) vreet energie.
Vind dit niet egoistisch. Denk ook dat je je doen en laten baseert op opgedane ervaring(en) althans dat maak ik uit je post op. Stel dat je negatieve ervaringen hebt met geld lenen aan mensen, dan zul je dat ook zo snel niet meer doen denk ik. Zeker niet aan iemand die je niet zo goed of zo lang kent.

En al baseer je je doen en laten niet op je negatieve ervaringen....je bent niet verplicht mensen te laten logeren vanuit een probleemsituatie.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:yasmijn schreef op 17 augustus 2009 @ 13:10:

[...]

Dat vind ik dan wel weer heel erg zweverig.

Dat vind ik niet, misschien heb ik het wel wat zweverig gebracht.

Ik bedoel dat je er niet altijd en overal klaar kan staan voor iedereen. Daar raak je helemaal op van. Je moet dus grenzen kunnen trekken en zeggen, nu is het genoeg, nu wil ik het/kan ik het even niet.
Dit vind ik niet echt egoistisch. Daarbij heb je een afspraak met je zus, dus die moet je ook houden neem ik aan.
...
bij mij komt er ook niemand in die ik niet zelf heb uitgenodigd! ( en mijn familie dan he ). Ben erg streng daarin.

Dus nee, je bent niet egoistisch.
quote:runner84 schreef op 17 augustus 2009 @ 13:13:

[...]

Dat vind ik niet, misschien heb ik het wel wat zweverig gebracht.

Ik bedoel dat je er niet altijd en overal klaar kan staan voor iedereen. Daar raak je helemaal op van. Je moet dus grenzen kunnen trekken en zeggen, nu is het genoeg, nu wil ik het/kan ik het even niet.

O.

Ja, dat klinkt al minder zweverig.
Geen bijzonderheden
Voor de degene die mij zeer na staan, heb ik alles over

Maar ik hoef niet lief en aardig te wezen voor de hele wereld
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:yasmijn schreef op 17 augustus 2009 @ 13:14:

[...]

O.

Ja, dat klinkt al minder zweverig.
Ik vind het niet egoïstisch dat je haar weigert om het zo te noemen. Wel had ik zelf (ik ben naast egoïstisch ook nog eens bot) de echte redenen benoemd.

Zelf denk ik vaak (ook) aan mezelf, een ander doet het niet voor je. Mijn definitie van egoïstisch is; een ander niets gunnen. Ik gun anderen van alles, maar niet ten koste van mezelf.
Owww.. geen zin in bezoek en wonende in het buitenland kan ik nu roepen:

LET'S SHAKE HANDS!!

Zelfs familie komt er hier niet meer vanzelfsprekend in. Ons hotel is gesloten! Wij gaan binnenkort de logeerkamer ombouwen. Klaar. Weg ermee
quote:Madhe schreef op 17 augustus 2009 @ 13:19:

Wel had ik zelf (ik ben naast egoïstisch ook nog eens bot) de echte redenen benoemd. Haha! Ik ook!
Iemand stelt een vraag. Daar mag je nee op zeggen.
quote:Madhe schreef op 17 augustus 2009 @ 13:19:

Ik vind het niet egoïstisch dat je haar weigert om het zo te noemen. Wel had ik zelf (ik ben naast egoïstisch ook nog eens bot) de echte redenen benoemd.

Zelf denk ik vaak (ook) aan mezelf, een ander doet het niet voor je. Mijn definitie van egoïstisch is; een ander niets gunnen. Ik gun anderen van alles, maar niet ten koste van mezelf.Ik vind dit een mooie omschrijving: een ander van alles gunnen, maar niet ten koste van jezelf. Dat is inderdaad waar het om draait volgens mij. En wat mij in het verleden niet altijd even goed is gelukt. Ik ga daar nu beter mee om, maar blijf het moeilijk vinden om dat dan ook echt te benoemen naar iemand. Want dat vind ik dan eigenlijk wel zo fair, dan weet de ander ook echt waar 'ie aan toe is.
anoniem_55100 wijzigde dit bericht op 17-08-2009 13:25
Reden: typefout
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven