Eigenlijk ben ik af en toe best wel egoïstisch, wie ook?

17-08-2009 12:52 53 berichten
Zoals de titel het al zegt: Eigenlijk ben ik af en toe best wel egoïstisch.

Situatie: Ik deel een flat met mijn zus in het buitenland.

Een aantal jaren terug hadden we een vriendin te logeren en laten we zeggen dat dat een groot fiasco was. Ze dacht namelijk dat het een hotel bij ons was en om een lang verhaal kort te maken vertrok ze op een ochtend zonder iets te zeggen en liet ze ons met een kapotte deurklink zitten.

Sindsdien hebben wij nooit meer vrienden laten logeren, behalve degenen waarvan we zeker wisten dat ze zich zouden gedragen en familie.

Nu kreeg ik afgelopen zaterdag een sms van een meisje die ik nog niet zo heel erg lang ken, laten we zeggen een vriendin in de maak, met de vraag of ze bij mij mocht blijven slapen, omdat ze problemen had met haar huisgenoot en nergens naar toe kon.

En toen had ik zoiets van: nee. Ik zit daar helemaal niet op te wachten, want:

a) Waar moet ze slapen? In mijn bed vind ik geen goed idee, want het is hier tegen de 30 graden ´s nachts.

b) Waarom gaat ze niet naar haar vriend?

c) Als ze al blijft slapen dan is mijn hele weekend naar de maan. (Ik hou niet van onverwachte "verrassingen" vooral niet wanneer ik al plannen heb gemaakt).

d) Ik ken haar nog helemaal niet zo lang.

e) Wie zegt dat ze zondag een andere onderkomen vind?

f) Waarom gaat ze niet naar een hostal.

Het is eigenlijk heel erg, maar ik heb uiteindelijk een smoesje verzonnen. Het weekend is nu eenmaal heilig voor mij en vooral na dat voorval heb ik liever geen mensen in mijn huis tenzij het ver van te voren gepland is en er een lange relatie/band met die persoon is.

Zijn er nog meer egoïstische mensen hier?
Alle reacties Link kopieren
quote:Xaloy schreef op 17 augustus 2009 @ 13:20:

Owww.. geen zin in bezoek en wonende in het buitenland kan ik nu roepen:

LET'S SHAKE HANDS!!

Zelfs familie komt er hier niet meer vanzelfsprekend in. Ons hotel is gesloten! Wij gaan binnenkort de logeerkamer ombouwen. Klaar. Weg ermee Gelukkig heb je het Gasthofje om de hoek, daar zullen wij ons verpozen, dus je hebt van ons alleen de lusten, niet de lasten.
Geen bijzonderheden
Altijd welkom!

Maar serieus, jullie mogen nog in de logeerkamer. Die is er dan ws nog wel.

Kan toch geen pieton weigeren
eeeh? Grammatica Yas? Waar heb jij je groene boekje verstopt? Mijn god zeg..
Heb ik een grammaticale fout gemaakt? Ikke?

Toch fijn te horen dat de logeerkamer voor ons nog operationeel blijft.

Echter, ik vind het Gasthofje erg prettig.
Geen bijzonderheden
Dat wil zeggen, in de zomer. In de winter weet ik het niet
Geen bijzonderheden
Ik vind het niet egoïstisch omdat ik vind dat het je goed recht is 'nee' te zeggen op een vraag, helemaal gezien je uitleg (alleen jammer dat je die niet aan haar gegeven hebt).

Ik ben heeeeeel makkelijk met logées. Ten eerste omdat ik het leuk vind (vooral als het buitenlanders zijn, contacten van langgeleden en soms vrienden van vrienden) en ten tweede omdat ik zélf al zo vaak gebruik heb kunnen en mogen maken van logeeradressen in het buitenland.

Ik heb zelf altijd zoiets van 'als ik in deze situatie graag zou willen dat iemand 'ja' tegen mij zegt' dan doe ik dat meestal wel, als het even kan.

Overigens kan ik me heeeeeel goed voorstellen dat je als NL in het buitenland helemaal genoeg krijgt van niet-betalende logées die zich gedragen als hotelgasten...
Ik vind dat ook niet egoïstisch hoor, misschien ben ik het dan zelf ook wel een beetje maar toch. Eerst jezelf, dan een ander is mij altijd geleerd. Je bent de enige die om jezelf kan denken.
Verpozen is niet wederkerend. Je verpoost in het hotel. Je verpoost je niet.

Ik, al jarenlang woonachtig in het bûûtenlandse, weet dat veel beter dan jij.

Tammetuk, wij waren ook adres voor goedkope vakanties. Maar dat is nu voorbij. Mensen mogen alleen nog logeren als ze niet hun ski- dan wel zomervakantie daarmee bedoelen. Jawel, wij hebben ze allebei, helaas.
Nou, dat doen wij niet, wees maar niet bang

Wij komen enkel een paar daagjes klaverjassen en een beetje rondkiek'n. M kent jouw gebied nog niet, vindt ie wel leuk om te zien.

Gaan vrijdag de fricandellen nog door?
Geen bijzonderheden
quote:Xaloy schreef op 17 augustus 2009 @ 13:39:

Tammetuk, wij waren ook adres voor goedkope vakanties. Maar dat is nu voorbij. Mensen mogen alleen nog logeren als ze niet hun ski- dan wel zomervakantie daarmee bedoelen. Jawel, wij hebben ze allebei, helaas.Heeeeel herkenbaar! Niet zozeer bij mezelf, maar bij verschillende vrienden in het buitenland. Gouden regels die ik heb gehoord en die misschien ook iets voor jullie zijn: Altijd eigen lakens en handdoeken mee (anders blijf je wassen) en om de dag een keer koken... (ben je heel veel mensen zo al kwijt!)
quote:Lucifer1983 schreef op 17 augustus 2009 @ 12:52:

Zoals de titel het al zegt: Eigenlijk ben ik af en toe best wel egoïstisch.

Situatie: Ik deel een flat met mijn zus in het buitenland.

----

Sindsdien hebben wij nooit meer vrienden laten logeren, behalve degenen waarvan we zeker wisten dat ze zich zouden gedragen en familie.

Nu kreeg ik afgelopen zaterdag een sms van een meisje die ik nog niet zo heel erg lang ken, laten we zeggen een vriendin in de maak, met de vraag of ze bij mij mocht blijven slapen, omdat ze problemen had met haar huisgenoot en nergens naar toe kon.

En toen had ik zoiets van: nee. Ik zit daar helemaal niet op te wachten, want:

a) Waar moet ze slapen? In mijn bed vind ik geen goed idee, want het is hier tegen de 30 graden ´s nachts.

b) Waarom gaat ze niet naar haar vriend?

c) Als ze al blijft slapen dan is mijn hele weekend naar de maan. (Ik hou niet van onverwachte "verrassingen" vooral niet wanneer ik al plannen heb gemaakt).

d) Ik ken haar nog helemaal niet zo lang.

e) Wie zegt dat ze zondag een andere onderkomen vind?

f) Waarom gaat ze niet naar een hostal.

Het is eigenlijk heel erg, maar ik heb uiteindelijk een smoesje verzonnen. Het weekend is nu eenmaal heilig voor mij en vooral na dat voorval heb ik liever geen mensen in mijn huis tenzij het ver van te voren gepland is en er een lange relatie/band met die persoon is.

Zijn er nog meer egoïstische mensen hier?Op sommige vlakken ben ik zeker ook wel 'egoistisch' en ik hou ook niet zo van onverwachte logees, maar als een vriendin me belt en aangeeft dat ze nergens naartoe kan, dan vraag ik me echt niet af waarom ze niet naar een hostel gaat. Nergens naartoe kunnen betekent in mijn ogen dat ze ook niet naar haar vriend kon. Dat zou ik misschien nog wel even navragen, maar verder was ze van harte welkom geweest. Gelukkig heb ik vrienden waarvan ik weet dat ze me de deur ook niet wijzen als ik nergens heen zou kunnen....
Dat zeg ik....
Ga er trouwens vanuit dat dit een vriendin is die in je omgeving woont en niet iemand die vanuit NL op vakantie komt
Dat zeg ik....
Ik vind het super stoer dat je besluit dat je het niet wilt. En als dat egoistisch is, dan is het zo. Kies voor jezelf. Het is jouw eigen huis!

Gewoon eerlijk zijn. En als je dat moeilijk vindt, verschuil je je achter je zus. Die wil het niet...
Volg je hart. Dat klopt.
Tammetuk, dat koken hebben wij deze zomer voor het eerst ook gedaan. Dat ging prima maar betekende alsnog dat wij van begin juli tot 10 augustus (steeds weer ander) bezoek hadden.

Teveel, telang. Dus nu gewoon niet meer. We hebben geleerd 'nee' te zeggen.

Moet eerlijk bekennen: als een vriendin mij zou vragen of ze mocht logeren vanwege relatieproblemen zou ik niet snel nee zeggen. Maaar dat is een hele andere situatie.
'n Zwangere vriendin die last heeft van d'r buik en weinig meer zelfstandig kan doen, vraagt of ik op mijn vrije dag haar wil helpen met d'r andere kindje. Zo van: 'als jij die dag niks te doen hebt, mag je me komen helpen als je dat leuk vindt'. Daar heb ik dus geen zin in. Heb niet voor niets zelf nog geen kinderen. Heel leuk, maar niet op mijn vrije dag, zeg maar.

Moet er wel bij zeggen dat ik zoiets wel zou doen voor een hele goede vriendin. Maar dat is zij niet. Vind ik best egoïstisch van mezelf. Gelukkig heb ik die dag al andere plannen...
ik vind het niet egoistisch als je geen zin hebt in een loge....

zeker niet als het niet noodzakelijk is.

nee hoor.... is normaal.
Lijkt me best lullig als je gebruikt wordt als hotel. Als ik bij mensen in 't buitenland op bezoek ga, slaap ik juist liever in 'n hotel en spreek overdag met ze af en/of ga 's avonds samen uit eten.
Als een vriendin een nacht onderdak nodig heeft en nergens naar toe kan, dan zal ik haar nooit op straat laten staan. Als het niet echt uitkomt zal ik wel met haar kijken of er een andere oplossing is. Maar is die er niet, dan is mijn bank zo opgemaakt.

Ik weet hoe naar het voelt als je het gevoel hebt nergens naar toe te kunnen.

Dus ja, als je niet even checkt of ze echt wel ergens anders terecht kan, vind ik dat best egoïstisch.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Elninjoo: je LAAT je gebruiken. Het is onze eigen schuld. 'Nee' is maar een klein woord maar soms zo moeilijk als je gastvrijheid in je bloed hebt zitten.
Zo ik kom net terug van lunchen en zie 3 pagina´s met reacties.

Ik voelde me best wel rot, want ik had echt het gevoel dat ik voor het blok werd gezet, omdat zij nergens naar toe zou kunnen, dan zou ik de badgirl zijn om haar te weigeren.

Ze is hier pas komen wonen en deelt een flat met een gescheiden man van 45. Zij is 26. Ze huurt bij hem een kamer.

Ze had al een paar weken problemen met hem (hij zag haar in mijn ogen wel zitten) en ik heb haar tientallen telefoonnummers en advertenties gestuurd van mensen die ook een kamer te huur hadden. (voor een redelijke prijs). Maar het was iedere keer niet goed, want ze moet en zal haar eigen badkamer hebben. En dat is nu eenmaal moeilijk te vinden voor het bedrag waarvoor zij wil huren. Daar komt bij dat hij een paar basisregels had, waaraan zij zich niet hield.

Maar goed, ik wilde toch eens peilen of ik nu echt egoïstisch was of niet :-)
Woon ook in het buitenland en heb regelmatig logés. Mijn ervaringen zijn heel erg wisselend. De prettigste gasten vind ik mensen die gezellig zijn, maar daarnaast ook hun eigen gang gaan. Sommige mensen verwachten echt dat ze constant ge-entertained worden of dat man en ik ze aan één stuk door verzorgen. Anderen nemen zelf het initiatief om op stap te gaan, pakken zelf een boterham als ze honger hebben of hebben al lekker voor ons gekookt als we 's avonds thuiskomen. Dat vind ik stukken prettiger! Het gekke vind ik dat van tevoren lang niet altijd in te schatten is wat voor 'soort logé' iemand is. Soms is het onverwacht buitengewoon leuk en gezellig en andere keren valt het enorm tegen.

Maar goed, dit was de vraag natuurlijk niet. Ik vind 'Nee' zeggen tegen logé's niet egoistisch. Ik zou zelf niet zo snel besluiten om cathegorisch 'niemand meer te laten logeren, tenzij je zeker weet dat...' op basis van één negatieve ervaring. Daarvoor heb ik te veel onverwacht leuke logeerpartijen meegemaakt.
quote:Lucifer1983 schreef op 17 augustus 2009 @ 14:11:

Ze is hier pas komen wonen en deelt een flat met een gescheiden man van 45. Zij is 26. Ze huurt bij hem een kamer.

Ze had al een paar weken problemen met hem (hij zag haar in mijn ogen wel zitten) en ik heb haar tientallen telefoonnummers en advertenties gestuurd van mensen die ook een kamer te huur hadden. (voor een redelijke prijs). Maar het was iedere keer niet goed, want ze moet en zal haar eigen badkamer hebben. En dat is nu eenmaal moeilijk te vinden voor het bedrag waarvoor zij wil huren. Daar komt bij dat hij een paar basisregels had, waaraan zij zich niet hield.

Maar goed, ik wilde toch eens peilen of ik nu echt egoïstisch was of niet :-)Het klinkt eerder verstandig dan egoistisch, want voor je 't weet krijg je d'r niet meer uit jouw huis weg.
xx
quote:Visotsky schreef op 17 augustus 2009 @ 14:16:

Woon ook in het buitenland en heb regelmatig logés. Mijn ervaringen zijn heel erg wisselend. De prettigste gasten vind ik mensen die gezellig zijn, maar daarnaast ook hun eigen gang gaan. Sommige mensen verwachten echt dat ze constant ge-entertained worden of dat man en ik ze aan één stuk door verzorgen. Anderen nemen zelf het initiatief om op stap te gaan, pakken zelf een boterham als ze honger hebben of hebben al lekker voor ons gekookt als we 's avonds thuiskomen. Dat vind ik stukken prettiger! Het gekke vind ik dat van tevoren lang niet altijd in te schatten is wat voor 'soort logé' iemand is. Soms is het onverwacht buitengewoon leuk en gezellig en andere keren valt het enorm tegen.

Maar goed, dit was de vraag natuurlijk niet. Ik vind 'Nee' zeggen tegen logé's niet egoistisch. Ik zou zelf niet zo snel besluiten om cathegorisch 'niemand meer te laten logeren, tenzij je zeker weet dat...' op basis van één negatieve ervaring. Daarvoor heb ik te veel onverwacht leuke logeerpartijen meegemaakt.

Met het vertgedrukte pas ook problemen bij mensen die bij mij kwam logeren. Ik had al aagegeven dat ik het wat lang vond en dat ik wat werk dingetjes moest regelen tussendoor, in de verwachting dat ze zichzelf wel zouden vermaken. Niet dus, het werd me uiterst kwalijk genomen dat ik een ochtendje ging werken. "Lees dan goed wat ik in mijn emails geschreven heb", denk ik dan.

Als ik de indruk heb dat vrienden of bekenden alleen maar een goedkoop logeeradresje bij me willen hou ik soms de boot af. Is mijn goed recht vind ik zelf

Een vriendin die nergens anders terecht kan is wel welkom, maar wat heir beschreven wordt is toch een andere situatie. Vind het vooral tekenend dat de vriendin zich dus bij haar vorige adres niet aan de regels hield...:S
visite en vis blijft slechts drie dagen fris

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven