Erfstuk (verkopen?)

23-09-2020 15:20 204 berichten
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.

Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.

Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)

Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.

Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes
Bloem
Alle reacties Link kopieren
Een mooi sieraad kun je toch áltijd gewoon dragen? Ook al is het niet iets dat bij je dagelijkse outfit past (en sommige sieraden zijn ook niet bedoeld om bij je doordeweekse kleding te dragen), dan zijn er toch altijd nog gelegenheden dat je er eens extra mooi wilt uitzien en een mooi sieraad past daar dan toch gewoon bij?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-09-2020 15:50
Een mooi sieraad kun je toch áltijd gewoon dragen? Ook al is het niet iets dat bij je dagelijkse outfit past (en sommige sieraden zijn ook niet bedoeld om bij je doordeweekse kleding te dragen), dan zijn er toch altijd nog gelegenheden dat je er eens extra mooi wilt uitzien en een mooi sieraad past daar dan toch gewoon bij?

Het is haar smaak niet.
zou het een mogelijkheid zijn om het sieraad aan te passen naar jouw smaak? door bijv de parels eruit te halen en die tot oorbellen te laten maken, ik noem maar iets. dan hoef je het niet weg te doen en kan je het dragen ter herinnering aan familielid?
Wat een verschrikkelijk lastige situatie. Heeft het emotionele waarde voor je? Dan zou je het kunnen bewaren om er af en toe naar te kijken. Maar ik verwacht niet dat jouw kinderen er dan een emotionele binding mee zullen krijgen.

Verkopen, tja.. dan heeft er in elk geval iemand anders plezier van, niet de bedoeling om een familieruzie te ontketenen natuurlijk, misschien kan je er een draai aan geven? Geld is voor de opleiding van de kinderen? Waardoor het minder zwaar valt bij de familie?

Echt lastig hoor, ik weet het ook niet zo goed merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ander familielid dat het wel graag zou dragen? Dan gewoon doorschuiven en niet meer nadenken over de waarde, zou ik denken. Dan blijft het 'in de familie' en hoef jij er niet mee gezien te worden en ook niet mee over straat.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
23-09-2020 15:51
Het is haar smaak niet.
Dat kan. Dan zou ik een schoonzus bellen, of een ander familielid, en zeggen: Oma/moeder heeft me die ketting nagelaten, maar het is écht mijn smaak niet, maar het zou wel heel mooi zijn als die ketting gewoon in de familie bleef. Wil jij hem hebben? Dan mag je hem ophalen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Merys schreef:
23-09-2020 15:51
Het is haar smaak niet.
Nee, het is inderdaad mijn smaak niet..
chirimoya schreef:
23-09-2020 15:52
zou het een mogelijkheid zijn om het sieraad aan te passen naar jouw smaak? door bijv de parels eruit te halen en die tot oorbellen te laten maken, ik noem maar iets. dan hoef je het niet weg te doen en kan je het dragen ter herinnering aan familielid?
Nee, helaas is het niet aanpasbaar zeg maar :-(
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de rest van de familie er ook aan gehecht is zou ik het zeker niet verkopen. Buiten dat er narigheid van komt, vind ik dat ook niet netjes.
Ik zou het bewaren of er een familielid blij mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een erfstuk zeker niet verkopen en ik weet niet of aanpassen zo'n goed idee is voor de waarde. Is er iemand in de familie die het wel mooi vindt? Misschien kan het binnen de familie uitgeleend worden voor bijzondere gelegenheden. Of inderdaad bewaren voor je kinderen/nichtjes o.i.d. wanneer ze groot genoeg zijn.
GinnyJones schreef:
23-09-2020 15:53
Wat een verschrikkelijk lastige situatie. Heeft het emotionele waarde voor je? Dan zou je het kunnen bewaren om er af en toe naar te kijken. Maar ik verwacht niet dat jouw kinderen er dan een emotionele binding mee zullen krijgen.

Verkopen, tja.. dan heeft er in elk geval iemand anders plezier van, niet de bedoeling om een familieruzie te ontketenen natuurlijk, misschien kan je er een draai aan geven? Geld is voor de opleiding van de kinderen? Waardoor het minder zwaar valt bij de familie?

Echt lastig hoor, ik weet het ook niet zo goed merk ik.
Ja lastig hè :-(
Het heeft opzich wel emotionele waarde maar de waarde en het niet kunnen/willen dragen weegt eigenlijk zwaarder...
Alle reacties Link kopieren
PassieFlower schreef:
23-09-2020 15:59
Ja lastig hè :-(
Het heeft opzich wel emotionele waarde maar de waarde en het niet kunnen/willen dragen weegt eigenlijk zwaarder...
Ik denk dat het zwaarste moet wegen is: het is een erfstuk wat al langer in de familie is. JIJ hebt er geen cent voor betaald, dus als jij het niet mooi vindt of niet draagbaar en je geeft het door aan een zus/nichtje/tante of iemand anders in de familie, lijd je er geen cent verlies door, maar heb je wél gezorgd dat een familiestuk ook in de familie blijft. Daar zou voor mij het zwaartepunt liggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Weggeven vind ik eigenlijk ook geen optie.
Het gaat niet om ‘maar’ een duizend of 2 en daarbij, familielid heeft dit echt laten beschrijven dat het echt voor mij was.
Voel me bezwaard om het te bewaren/verbouwen/verkopen/weg te geven én om het te laten liggen...
Alle reacties Link kopieren
Wil je vertellen om wat voor soort sieraad het gaat ? En hebben we het echt om tienduizenden euro’s dan? Wauw, in dat geval!
Ik zou kijken of je het wellicht zodanig kunt laten vermaken zodat het wél naar jouw smaak en draagbaar is. Of een deel in tact laten en deel herbruikt voor een nieuw sieraad? Maar het hangt er dus vanaf wat voor sieraad het is.

Wij hebben de (gouden) sieraden van mijn moeder ingeruild voor iets moois naar eigen smaak dat we zelf met veel plezier en toch met een emotionele gedachte dragen. Het oud goud hergebruiken hebben we ook naar gekeken, maar het type sieraad dat we wilden was daarvoor lastig (en extra kostbaar) dat het niet aantrekkelijk was om dat te doen.

En als vermaken niet kan, zou ik het denk ik in de kast leggen en er af en toe es met een glimlach naar kijken. Weggeven zou ik niet doen denk ik. Het is niet voor niets aan jou specifiek nagelaten.
mamaonbekend wijzigde dit bericht op 23-09-2020 16:04
4.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doe er mee wat jij wil. Je hebt het gekregen. Klaar.
niks moet en alles mag
pejeka schreef:
23-09-2020 16:01
Ik denk dat het zwaarste moet wegen is: het is een erfstuk wat al langer in de familie is. JIJ hebt er geen cent voor betaald, dus als jij het niet mooi vindt of niet draagbaar en je geeft het door aan een zus/nichtje/tante of iemand anders in de familie, lijd je er geen cent verlies door, maar heb je wél gezorgd dat een familiestuk ook in de familie blijft. Daar zou voor mij het zwaartepunt liggen.
Okay, dat is een mooie manier om naar te kijken.
Dan zou ik het aan houden voor mijn kinderen.. zou anders niet weten aan wie ik het zou moeten schenken die het gaat dragen of het ook niet ‘gewoon’ zou verkopen 😬
Als het echt veel waard is, zeg 20K + dan kun je met dat geld wel echt iets nuttigs of heel bijzonders doen. Dan zou ik het gewoon verkopen.

Zeker als het van goud is, de goudprijs is nu op de top.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had meerdere sieraden van haar moeder in de kluis. Ze droeg ze nooit, maar mn zussen zijn er nu erg blij mee. Die dragen ze ook nooit, maar een erfstuk hoef je toch niet te dragen?

Ik heb een mooie oude kast geërfd van mn moeder. Die neem ik ook nergens mee naartoe hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn zus de door haar geërfde juwelen van mijn moeder verkoopt, zou ik furieus zijn.
Als de overige familie er geen probleem mee heeft, kan je ze verkopen. Maar stiekem zonder overleg? :thunder:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Een mooie plek in een vitrinekast geven?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
PassieFlower schreef:
23-09-2020 16:04
Okay, dat is een mooie manier om naar te kijken.
Dan zou ik het aan houden voor mijn kinderen.. zou anders niet weten aan wie ik het zou moeten schenken die het gaat dragen of het ook niet ‘gewoon’ zou verkopen 😬
Maar denk je dan dat je kinderen het wel mooi vinden? Of zouden zij er hetzelfde over denken als jij? Dan ligt het dus 200 jaar in een doosje in een laatje omdat grootgrootouder het mooi vond maar vervlogens niemand meer. Dan is het dus wachten op iemand die het gaat verkopen.
Degene die het je naliet, zal ongetwijfeld de waarde ervan hebben geweten.
Het is een erfenis, weet je of het de bedoeling was, dat het ( per sé) in de familie moest blijven?
Of is het 'gewoon' een erfenis war je dus mee kan doen wat je wilt..ongeacht wat andere familieleden ervan denken..
Als je het aan hen vraagt, zullen ze het noooooit verkopen, totdat ze het zelf in euro's kunnen omzetten.

Wees dankbaar voor de lieve erfenis, en besteed het aan iets wat waard is in jouw ogen. Daarom is het aan jou geschonken, en niet aan een ander :rose:
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-09-2020 16:08
Maar denk je dan dat je kinderen het wel mooi vinden? Of zouden zij er hetzelfde over denken als jij? Dan ligt het dus 200 jaar in een doosje in een laatje omdat grootgrootouder het mooi vond maar vervlogens niemand meer. Dan is het dus wachten op iemand die het gaat verkopen.
Ik heb alle juwelen van mijn moeder geërfd (waarbij vele erfstukken van háár moeder en grootmoeder), en die (grotendeels) inmiddels verdeeld onder tantes, nichtjes, enz, want ik draag ze zelf uiteraard niet. Ik heb wel laten beschrijven dat ze niet verkocht mogen worden, maar dan weer terugvallen aan mij. Een paar mooie stukken heb ik bewaard voor mijn neefje (zoon van mijn broer), hij is nu 21 en als hij ooit gaat trouwen, krijgt zijn vrouw die sieraden en dát is dan een gift aan mijn neef, niet aan die vrouw, zodat ze te allen tijde familiebezit blijven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
PassieFlower schreef:
23-09-2020 16:02
Weggeven vind ik eigenlijk ook geen optie.
Het gaat niet om ‘maar’ een duizend of 2 en daarbij, familielid heeft dit echt laten beschrijven dat het echt voor mij was.
Voel me bezwaard om het te bewaren/verbouwen/verkopen/weg te geven én om het te laten liggen...
Ik kan het me voorstellen dat het lastig is als het sieraad specifiek voor jou bedoeld was. Ik zou het dan toch even bewaren, misschien verandert je smaak nog en je zou het in de tussentijd wellicht kunnen uitlenen voor bijvoorbeeld bruiloften van familieleden, dan wordt er toch af en toe plezier aan beleefd. Later kun je het altijd nog doorgeven.
Dat het daarna zou kunnen worden verkocht vind ik echt geen goede reden om het dan maar alvast zelf te verkopen, heeft toch iets respectloos..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven