Erfstuk (verkopen?)
woensdag 23 september 2020 om 15:20
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
woensdag 23 september 2020 om 16:23
Je wil het geld, je wil het niet dragen, niet weggeven, maar bent bang voor ruzie.PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 16:02Weggeven vind ik eigenlijk ook geen optie.
Het gaat niet om ‘maar’ een duizend of 2 en daarbij, familielid heeft dit echt laten beschrijven dat het echt voor mij was.
Voel me bezwaard om het te bewaren/verbouwen/verkopen/weg te geven én om het te laten liggen...
Als jij het nooit draagt zien anderen toch niet dat jij het niet meer hebt?
woensdag 23 september 2020 om 16:24
PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 16:04Okay, dat is een mooie manier om naar te kijken.
Dan zou ik het aan houden voor mijn kinderen.. zou anders niet weten aan wie ik het zou moeten schenken die het gaat dragen of het ook niet ‘gewoon’ zou verkopen![]()
Je hoeft het niet per se te dragen om het te waarderen. Misschien dat tante Mien er in tegenstelling tot jou wel graag wekelijks naar zou kijken. Dat weet je alleen als je er over praat.
Tenzij je echt in geldnood zit, zou ik het niet wegdoen (behalve aan familie dan).
woensdag 23 september 2020 om 16:30
Als jij de uitverkorene bent in de familie die iets erft wat heel mooi is, maar wat jij niet waardeert, dan moet je het aan een ander famiilielid gunnen en het niet verkopen zodat het niet meer in de familie blijft. Geld of waarde doet er in deze niet zo toe. Het zou een egoistische actie zijn.
En dan kun je jezelf weer wijden aan strakke kale meuk.
En dan kun je jezelf weer wijden aan strakke kale meuk.
woensdag 23 september 2020 om 16:36
dit inderdaad en anders er iets anders van laten maken. Verkopen zou ik nooit doen.
woensdag 23 september 2020 om 16:38
pejeka schreef: ↑23-09-2020 16:15Ik heb alle juwelen van mijn moeder geërfd (waarbij vele erfstukken van háár moeder en grootmoeder), en die (grotendeels) inmiddels verdeeld onder tantes, nichtjes, enz, want ik draag ze zelf uiteraard niet. Ik heb wel laten beschrijven dat ze niet verkocht mogen worden, maar dan weer terugvallen aan mij. Een paar mooie stukken heb ik bewaard voor mijn neefje (zoon van mijn broer), hij is nu 21 en als hij ooit gaat trouwen, krijgt zijn vrouw die sieraden en dát is dan een gift aan mijn neef, niet aan die vrouw, zodat ze te allen tijde familiebezit blijven.
Zonder te vragen of hij/zij er überhaupt interesse in heeft? Zodat het altijd in een kastje blijft liggen ‘want nou eenmaal ongevraagd gekregen’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 23 september 2020 om 16:40
inderdaad. En TO je geeft aan dat het niet aangepast kan worden maar je zal wellicht nog verbaasd zijn wat er mogelijk is als je naar een goede edelsmid gaat (dus niet de standaard juwelier!)
woensdag 23 september 2020 om 16:40
Een sieraad is altijd aanpasbaar.
woensdag 23 september 2020 om 16:41
Ik zou het respectloos vinden naar de je andere familieleden om het te verkopen.
Of vindt niemand het mooi?
Ik ben een sentimenteel wrak en het zou nooit in me opkomen om het te verkopen, al kan ik me voorstellen als het echt een grote waarde heeft boven de 10 k het wel aantrekkelijk is.
Zou je er een mooi sieraad voor terugkopen? of gaat het de spaar op dat zou ook wel een verschil zijn.
Of vindt niemand het mooi?
Ik ben een sentimenteel wrak en het zou nooit in me opkomen om het te verkopen, al kan ik me voorstellen als het echt een grote waarde heeft boven de 10 k het wel aantrekkelijk is.
Zou je er een mooi sieraad voor terugkopen? of gaat het de spaar op dat zou ook wel een verschil zijn.
woensdag 23 september 2020 om 16:41
Van oorbellen kun je een ring maken, of een broche, of een hanger of vice versa. Kan allemaal.
Zelf zal ik later veel mooie dingen erven. Ik heb ook nog een zus, maar zij wil bijna niks. Ik kan niet alles nemen en dat vind ik jammer. Ik zou nog liever zien dat het naar mijn zus ging, dan dat het naar vreemden ging.
Zelf zal ik later veel mooie dingen erven. Ik heb ook nog een zus, maar zij wil bijna niks. Ik kan niet alles nemen en dat vind ik jammer. Ik zou nog liever zien dat het naar mijn zus ging, dan dat het naar vreemden ging.
woensdag 23 september 2020 om 16:42
Ik weet dat de zoon van mijn broer het waardeert, en of zijn (toekomstige) vrouw het dan wel of niet draagt, doet er in feite weinig toe, want de sieraden worden bezit van mijn neef, zijn vrouw heeft dan zeg maar het gebruik, maar niet de eigendom.
pejeka wijzigde dit bericht op 23-09-2020 16:44
2.03% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 23 september 2020 om 16:43
En het gaat naar hun nazaten, die het wellicht weer wél kunnen waarderen.
woensdag 23 september 2020 om 16:45
Niet onbelangrijk: is het echt een familiestuk of is het een kostbaar sieraad wat je tante heeft gekocht of gekregen?
Als het al meerdere generaties doorgegeven is vind ik niet dat je het zonder meer kan verkopen. Als je tante de eerste eigenaar was in de familie, is het geen familie erfstuk.
Je kunt niet alles wat familie je na laat voor eeuwig in de familie houden. Als iemand anders er wel die waarde aan hecht mag je gerust vragen wat diegene er voor over zou hebben.
Het is Uiteindelijk jouw eigendom, je mag zelf beslissen wat je er mee doet en je bent niet verplicht het te houden of binnen de familie weg te geven.
Als het al meerdere generaties doorgegeven is vind ik niet dat je het zonder meer kan verkopen. Als je tante de eerste eigenaar was in de familie, is het geen familie erfstuk.
Je kunt niet alles wat familie je na laat voor eeuwig in de familie houden. Als iemand anders er wel die waarde aan hecht mag je gerust vragen wat diegene er voor over zou hebben.
Het is Uiteindelijk jouw eigendom, je mag zelf beslissen wat je er mee doet en je bent niet verplicht het te houden of binnen de familie weg te geven.
woensdag 23 september 2020 om 16:48
Er kan idd zo ontzettend veel.Een van de mooiste kettingen van mijn moeder is gemaakt van .. manchetknopeniones schreef: ↑23-09-2020 16:41Van oorbellen kun je een ring maken, of een broche, of een hanger of vice versa. Kan allemaal.
Sommige door de helft als platte gouden "kralen" en degene met steentjes of bewerkt daar tussendoor. Hartstikke leuk ding geworden.
Zelfs een hele grote diamant zou je kunnen laten klieven.
Er is geen enkel sieraad niet aan te passen of onopvallender te maken.
woensdag 23 september 2020 om 16:48
Wat raar. Ik had er nog een hoop bij geschreven maar dat zet hij niet neer!patchouli_ schreef: ↑23-09-2020 16:45
Wat ik wilde zeggen, waarom zou je niet altijd alles in de familie kunnen laten?
iones wijzigde dit bericht op 23-09-2020 17:24
24.71% gewijzigd
woensdag 23 september 2020 om 16:58
Ik heb een gouden ring en ketting van mijn oma geërfd. Zij heeft deze sieraden gedragen en daardoor was er e.e.a. beschadigd wat de kans op verliezen bij dragen heel groot maakte.
Omdat het qua kleur stenen wel heel mooi bij mij past ben ik naar een goudsmid gegaan en heb ik samen met hem een ontwerp gemaakt. Hij heeft alles heel mooi gesmeed en geslepen. Nu heb ik een prachtige gouden ring die ik kan dragen en die echt nog eer doet aan de familie waarde.
Dit alles wel in overleg met mijn vader gedaan trouwens (was zijn moeder).
Het is nog steeds een sieraad wat ik niet elke dag draag maar wel bij bijzondere gelegenheden!
Is zoiets ook nog een optie voor jou?
Omdat het qua kleur stenen wel heel mooi bij mij past ben ik naar een goudsmid gegaan en heb ik samen met hem een ontwerp gemaakt. Hij heeft alles heel mooi gesmeed en geslepen. Nu heb ik een prachtige gouden ring die ik kan dragen en die echt nog eer doet aan de familie waarde.
Dit alles wel in overleg met mijn vader gedaan trouwens (was zijn moeder).
Het is nog steeds een sieraad wat ik niet elke dag draag maar wel bij bijzondere gelegenheden!
Is zoiets ook nog een optie voor jou?
woensdag 23 september 2020 om 16:59
En dan? Als ze ze wel verkopen?pejeka schreef: ↑23-09-2020 16:15Ik heb alle juwelen van mijn moeder geërfd (waarbij vele erfstukken van háár moeder en grootmoeder), en die (grotendeels) inmiddels verdeeld onder tantes, nichtjes, enz, want ik draag ze zelf uiteraard niet. Ik heb wel laten beschrijven dat ze niet verkocht mogen worden, maar dan weer terugvallen aan mij. Een paar mooie stukken heb ik bewaard voor mijn neefje (zoon van mijn broer), hij is nu 21 en als hij ooit gaat trouwen, krijgt zijn vrouw die sieraden en dát is dan een gift aan mijn neef, niet aan die vrouw, zodat ze te allen tijde familiebezit blijven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 23 september 2020 om 17:05
Ik vind eigenlijk dat jij het gekregen hebt en dus ook vrij bent ermee te doen wat jij wil.
Een erfenis is meestal om je nabestaanden het makkelijker te maken dus met dit erfstuk heeft ze je goed achtergelaten.
Een erfenis is meestal om je nabestaanden het makkelijker te maken dus met dit erfstuk heeft ze je goed achtergelaten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 23 september 2020 om 17:07
Dat kunnen ze niet, want ik heb de eigendom. Dus degene aan wie ik de sieraden gegeven heb, kunnen die gewoon vrijelijk gebruiken om zelf te dragen of door hun dochters of schoondochters te laten dragen, ze mogen ze ook dragen wanneer ze willen, ze hebben die sieraden ook gewoon thuis in eigen beheer, maar verkopen kunnen ze die niet, want ik heb de eigendom.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 23 september 2020 om 17:14
https://www.tessareijmers.nl/in-opdrach ... erfstukken
Ik zou er iets moderns van laten maken.
Ik zou er iets moderns van laten maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 23 september 2020 om 17:17
Ja in de jaren 50.keukenstoel schreef: ↑23-09-2020 17:10Bewaren voor wellicht zware tijden.
Als je niks meer te eten hebt door scheiding bv.
Ik zou het verkopen en voor (deel van) het geld iets heel bijzonders doen waarbij je dan stilstaat bij de overledene