Even spuien.. en graag tips!

23-06-2022 09:02 120 berichten
Goedemorgen allemaal,

Ik wil graag even spuien, maar ben ook zeker op zoek naar meedenken/spiegels/etc.

Vanochtend ruzie met mijn man. Hij is al een tijd lang in een mineurstemming, hij had een groot evenement op zijn werk vorige week waar hij stress van had en daarnaast speelt er ook veel op zijn werk, mensen die ineens vertrekken, etc. Het geeft hem veel stress. Hij is daardoor vermoeid en vooral snel aangebrand en bot. Onze dochter slaapt momenteel slecht, dus ook dat werkt niet mee.

Ik heb zelf moeite met zijn stemming, ik ben een rationeel persoon en over het algemeen ben ik vrolijk. Voor mij voelen zijn buien persoonlijk en ik betrek het (zeker als ik moe ben, zoals nu) op mijzelf.

Vanochtend maak ik man wakker om 07.15, omdat ik om 07.30 naar mijn werk vertrek en hij de kinderen dus moet overnemen want ik moet me klaarmaken. Ik knuffel hem even, hij wordt slecht wakker en terwijl ik me aan begin te kleden en een beetje vertel over de ochtend met de kinderen blijft hij stil. Ik vraag hem uiteindelijk wat er is en hij geeft aan stress te hebben. Hij begint te vertellen, gisteren opnieuw drama op zijn werk en hij heeft er erg veel last van, na een tijd te luisteren en het verhaal is afgerond vertel ik hem over iets wat ik nog hoorde over een collega wat eraan gerelateerd is op een positieve wijze als zijnde: joh ik hoorde dit en dat is misschien een lichtpuntje. Dan gaat de beerput open, er komen nog veel meer verhalen, het is allemaal slecht.

Maar ik moet naar mijn werk, het is al 07.30 geweest. Ik luister naar hem, stel voor om het er vanavond uitgebreid erover te hebben als ik terugkom van mijn werk. Daar is hij extreem geïrriteerd over en dan kom ik aan bod, ik ben steeds s avonds weg (feit: 1 avond per week sport ik, vorige week was hij 4 avonden weg), ik ga steeds vroeg slapen waardoor er weinig ruimte is voor knuffelen laat staan meer (we liggen samen op bed, ik zeg om 22.15 dat ik ga slapen, hij gaat uiteindelijk 22.30 slapen), ik lijk genoeg aan mezelf te hebben, etc.. Inmiddels zijn we naar beneden gelopen en de kinderen zijn erbij, het is inmiddels 07.45 en ik moet echt naar mijn werk.

Ik kan hier zo boos over worden. Ik ga nu met een rotgevoel naar mijn werk en het voelt zo onredelijk. Ik vat het zelf ook veel persoonlijker op want ik ben ook erg moe door de nachten maar die mineurstemming ga ik zo slecht op. Tegen de kinderen kan het altijd vrolijk etc, maar tegen mij is dat een brug te ver ofzo.

Terwijl ik dit typ merk ik al dat ik rust krijg maar ik ben zo benieuwd of mensen mij handvatten kunnen geven om hiermee om te gaan. Had ik dit gesprek niet moeten beginnen? Had ik meer de tijd moeten nemen en daarmee (veel) te laat moeten komen op mijn werk? Ik ben een rationeel persoon en erg rechtvaardig ingesteld, ik heb dus vaak moeite met zijn mineurstemming als ik daar zelf de oorzaak niet van ben. Hebben jullie daar nog tips voor?

Mijn man heeft in het verleden een burnout gehad en slikt nog steeds medicatie. Het is ook wel echt iets wat bij hem hoort, het negatieve en snel gestresst zijn. Daar heb ik voor gekozen, maar zoek wel manieren om hiermee om te gaan. Ik probeer me vaak invoelend op te stellen of vrij te spelen van de kinderen zodat hij wat kan uitrusten, wat niet wordt gewaardeerd (snap ik op zich ook wel, misschien wat betuttelend), maar als ik mijn eigen plan trek, valt dit ook vaak verkeerd. We hebben het er wel eens over gehad en volgens mij verwacht hij dat we gewoon doorgaan zoals altijd maar ik heb dan veel last van zijn humeur. Het maakt me onzeker.

Goed.. hopelijk tips!
RainyDays schreef:
23-06-2022 10:51
Ja, mee eens. Toen ik de OP las dacht ik meteen: ik zou zó niet zitten te wachten op suggesties om het positief te gaan bekijken. Hij is niet voor niks gestrest; de dingen waar hij last van heeft zijn niet 1-2-3 op te lossen, anders had hij dat al wel gedaan. Vreselijk dus, dat aanhoren van de klaagzang en dan meteen proberen om het om te buigen naar iets positiefs. Ik snap ergens de intentie, maar het is voor iemand op zo'n moment echt totaal niet helpend. Mijn ervaring is dat ik me daar juist alleen maar rotter en meer onbegrepen door voel.

Inderdaad vragen of hij een luisterend oor of erkenning wil of input/oplossingen/iets positiefs. Of gewoon een knuffel.

Ik zou ook met hem bespreken dat je dit graag van hem zelf hoort. Dat hij gaat beginnen met aangeven wat hij van jou nodig heeft. Logisch dat hij daar nu in z'n stress niet bij stilstaat, maar het kan wel helpen als hij dit zelf gaat aangeven. Maar dan heeft ie waarschijnlijk even een zetje van jou nodig. En verder misschien weer iets van therapie inderdaad, lijkt me ook niet onverstandig.

Eens dat er een serieus gesprek moet komen maar met deze insteek gaat het er wel heel erg om wat hij wil en nodig heeft en dat TO dat maar moet faciliteren. Hij is degene die zich als een hork gedraagt, dus de grootste verandering in gedrag moet van hem komen, niet van TO. Het is slopend om constant maar op je tenen te moeten lopen om te voorkomen dat je doelwit wordt van iemands negativiteits diarree en verwijten, terwijl je er zelf niet de oorzaak van bent.
Discobar schreef:
23-06-2022 11:13
Eens dat er een serieus gesprek moet komen maar met deze insteek gaat het er wel heel erg om wat hij wil en nodig heeft en dat TO dat maar moet faciliteren. Hij is degene die zich als een hork gedraagt, dus de grootste verandering in gedrag moet van hem komen, niet van TO. Het is slopend om constant maar op je tenen te moeten lopen om te voorkomen dat je doelwit wordt van iemands negativiteits diarree en verwijten, terwijl je er zelf niet de oorzaak van bent.
Yup.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-06-2022 11:12
Ik heb 2 kinderen, ik kom om in kinderen, groot en klein in mijn omgeving, ik zal je wijsheid even doorgeven aan al die ouders die kinderen hebben die niet goed slapen. Ze zullen je advies vast heel goed kunnen gebruiken.

:bonk:
Je mag heel erg laatdunkend doen hoor. Het boeit mij totaal niet. Ga vooral zo door met al die denigrerende smileys in topics.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag eens of hij wil scheiden.
Damned if I don’t
Doreia* schreef:
23-06-2022 11:07
Kun je om lachen, maar het kan wel degelijk hoor.

5 uur is het koudste moment van de nacht.
Bij ons was een warmere deken of een pyjama met lange mouwen dé oplossing voor 2 uur langer slaap.

Ook helpt het in de zomer dat we een verduisteringsgordijn op hebben gehangen tegen de vroege zonsopkomst en de ramen dicht hebben tegen de vrolijk fluitende vogels in de boom vlak bij het raam.

2 uur meer slaap maakt een wereld van verschil op je psyche.
Na 4 jaar slechte slapers hebben we geconstateerd dat erbij neerleggen het minste stress geeft.

Het is soms beter, soms slechter. Het is nooit leuk want 'beter' is nog steeds niet wat je zou willen en we vragen niet veel (07.30?).

Overigens heb je helemaal gelijk hoor! Er is echt een duidelijk verband te zien in de hoeveelheid onenigheid en hoe goed onze dochters slapen. Daarom benoem ik het ook. We hebben alleen al heeeeeeeeeeeeel veel geprobeerd en het niet werken en uitzoeken van volgende maatregelen en stress etc., kost ons meer energie dan nu. Nachten afwisselen en oordoppen... aan die knop valt gewoon niet meer te draaien helaas.

Maar ik hecht heel veel waarde aan ons gezin en ons huwelijk en ik zoek handvatten om daar het beste mee om te gaan :).
DrBrowns schreef:
23-06-2022 11:30
Na 4 jaar slechte slapers hebben we geconstateerd dat erbij neerleggen het minste stress geeft.

Het is soms beter, soms slechter. Het is nooit leuk want 'beter' is nog steeds niet wat je zou willen en we vragen niet veel (07.30?).

Overigens heb je helemaal gelijk hoor! Er is echt een duidelijk verband te zien in de hoeveelheid onenigheid en hoe goed onze dochters slapen. Daarom benoem ik het ook. We hebben alleen al heeeeeeeeeeeeel veel geprobeerd en het niet werken en uitzoeken van volgende maatregelen en stress etc., kost ons meer energie dan nu. Nachten afwisselen en oordoppen... aan die knop valt gewoon niet meer te draaien helaas.

Maar ik hecht heel veel waarde aan ons gezin en ons huwelijk en ik zoek handvatten om daar het beste mee om te gaan :).
En hij? Wat doet hij?

En ben je thuis ook zo pleasend?
Alle reacties Link kopieren Quote
DrBrowns schreef:
23-06-2022 11:30
Na 4 jaar slechte slapers hebben we geconstateerd dat erbij neerleggen het minste stress geeft.

Het is soms beter, soms slechter. Het is nooit leuk want 'beter' is nog steeds niet wat je zou willen en we vragen niet veel (07.30?).

Overigens heb je helemaal gelijk hoor! Er is echt een duidelijk verband te zien in de hoeveelheid onenigheid en hoe goed onze dochters slapen. Daarom benoem ik het ook. We hebben alleen al heeeeeeeeeeeeel veel geprobeerd en het niet werken en uitzoeken van volgende maatregelen en stress etc., kost ons meer energie dan nu. Nachten afwisselen en oordoppen... aan die knop valt gewoon niet meer te draaien helaas.

Maar ik hecht heel veel waarde aan ons gezin en ons huwelijk en ik zoek handvatten om daar het beste mee om te gaan :).
Ik zou je adviseren met dat laatste eens te stoppen.
Je vent klinkt kinderachtig maar het is natuurlijk een volwassene.
Damned if I don’t
LuciFee2022 schreef:
23-06-2022 11:32
En hij? Wat doet hij?

En ben je thuis ook zo pleasend?
Ik weet niet wat hij doet. Het is geen onmens hoor, ik ga er helemaal vanuit dat hij op zijn manier er ook mee bezig is.

Nee, ik zou me niet als pleasend neer willen zetten. Bij elke reactie die ik typ, typ ik eerst een heel stuk verdedigend materiaal, wat ik dan weer verwijder omdat ik mensen heb gevraagd om me een spiegel voor te houden. Ik ben heel bewust aan het proberen om iets in die spiegel te zien waar ik iets aan heb. Als je mensen die vraag stelt en je gooit ze daarna vanalles voor de voeten, vind ik dat niet correct. Ik kan erg slecht tegen kritiek dus het is een goede oefening voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slaaptekort en ook in de nacht 'aan' moeten staan is niet bevorderlijk voor de metnale gesteldheid. En als je man al onder druk staat, is dit een bijkomende factor.

Stuur hem in elk geval terug naar de behandelaar en laat zijn medicatie controleren.
Dat is stap 1 in hem terug de goede kant op te krijgen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
DrBrowns schreef:
23-06-2022 11:45
Ik weet niet wat hij doet. Het is geen onmens hoor, ik ga er helemaal vanuit dat hij op zijn manier er ook mee bezig is.

Nee, ik zou me niet als pleasend neer willen zetten. Bij elke reactie die ik typ, typ ik eerst een heel stuk verdedigend materiaal, wat ik dan weer verwijder omdat ik mensen heb gevraagd om me een spiegel voor te houden. Ik ben heel bewust aan het proberen om iets in die spiegel te zien waar ik iets aan heb. Als je mensen die vraag stelt en je gooit ze daarna vanalles voor de voeten, vind ik dat niet correct. Ik kan erg slecht tegen kritiek dus het is een goede oefening voor mezelf.
Wie zegt dat hij een onmens is ;-) Ik niet hoor. Maar ik lees wel gedrag wat niet oke is.

Dus je mag best wat meer voor jezelf opkomen en zulk gedrag afkappen. En hij mag ook wat meer zijn best doen voor zijn eigen gemoed/gezondheid en jullie relatie. Je hoeft niet alles in je eentje te dragen.

Daarnaast hoef je ook geen hele uitleg te gaan geven aan mensen die denken dat goed slapende kinderen iets is wat je zomaar af kan dwingen. Je komt heel pleaserig over, dat is nergens voor nodig. Ook thuis niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-06-2022 11:55
Wie zegt dat hij een onmens is ;-) Ik niet hoor. Maar ik lees wel gedrag wat niet oke is.

Dus je mag best wat meer voor jezelf opkomen en zulk gedrag afkappen. En hij mag ook wat meer zijn best doen voor zijn eigen gemoed/gezondheid en jullie relatie. Je hoeft niet alles in je eentje te dragen.

Daarnaast hoef je ook geen hele uitleg te gaan geven aan mensen die denken dat goed slapende kinderen iets is wat je zomaar af kan dwingen. Je komt heel pleaserig over, dat is nergens voor nodig. Ook thuis niet.
Welke forummer schreef dat dan?
Wat heb jij een náre manier van reageren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Discobar schreef:
23-06-2022 11:13
Eens dat er een serieus gesprek moet komen maar met deze insteek gaat het er wel heel erg om wat hij wil en nodig heeft en dat TO dat maar moet faciliteren. Hij is degene die zich als een hork gedraagt, dus de grootste verandering in gedrag moet van hem komen, niet van TO. Het is slopend om constant maar op je tenen te moeten lopen om te voorkomen dat je doelwit wordt van iemands negativiteits diarree en verwijten, terwijl je er zelf niet de oorzaak van bent.
Daarom samen afspraken maken. Klagen en je (merkbaar) rot voelen mag op de afgesproken tijd. TO zal dan echt luisteren en niet met positieve opmerkingen komen. De man van TO zal buiten de afgesproken klaagtijd gezellig aanwezig zijn, ook als de kinderen niet thuis zijn of op bed liggen. TO en haar man mogen elkaar daar aan houden en op aanspreken. Zo werken ze allebei aan een betere sfeer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Discobar schreef:
23-06-2022 11:13
Eens dat er een serieus gesprek moet komen maar met deze insteek gaat het er wel heel erg om wat hij wil en nodig heeft en dat TO dat maar moet faciliteren. Hij is degene die zich als een hork gedraagt, dus de grootste verandering in gedrag moet van hem komen, niet van TO. Het is slopend om constant maar op je tenen te moeten lopen om te voorkomen dat je doelwit wordt van iemands negativiteits diarree en verwijten, terwijl je er zelf niet de oorzaak van bent.

Als je fatsoenlijk aandacht en ruimte geeft aan iemand die slecht in z'n vel zit, dan ontstaat er bij die persoon vanzelf meer ruimte. En ja, dat initiatief ligt dan voor nu even bij TO, maar is dat erg? Je wil degene van wie je houdt toch helpen? De tips zijn er toch op gericht om hem te helpen, de communicatie te verbeteren etc., met als doel dat hij beter in z'n vel komt te zitten, waardoor de relatie automatisch weer gelijkwaardiger wordt? Om daar te komen moeten er dingen veranderen, en dat degene die slecht in z'n vel zit daar niet direct zelf de oplossing voor ziet is niet zo gek. Anders was ie in de eerste plaats al niet zo gestrest.

Maar met luisteren, oprechte aandacht en samen afstemmen wat handig is (wil hij juist tips / moet TO tips geven, of is even luisteren / een knuffel voldoende) kan de sfeer op dat moment echt snel veranderen. De problemen van de man van TO zijn er niet mee opgelost, maar door op een andere manier met elkaar (ik heb nergens gezegd dat het alleen aan TO is om zich anders op te stellen) om te gaan wordt het luchtiger en kun je de problemen op zo'n moment iets makkelijker naar de achtergrond verplaatsen.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Meesterkees schreef:
23-06-2022 10:07
Ik begrijp je reactie niet. Hoe maakt haar partner haar verantwoordelijk voor zijn emotionele welzijn? En wat houdt die rode vlag in?
Ik begrijp jouw reactie niet. Wie stelt er dat TO's partner haar verantwoordelijk maakt voor zijn emotionele welzijn? Ik niet (en zie ook niemand anders dat doen). Met alle respect, dit is een mooi voorbeeld waarbij er een stropop wordt gecreëerd door andere mensen woorden in de mond te leggen door hun eerdere bericht te verdraaien.

Ik heb enkel gezegd dat ik daarvan enkele alarmerende kenmerken (de rode vlag) zie. En dat baseer ik op TO's partner die aandacht opeist voor zijn emotionele welzijn door te verlangen dat ze te laat op haar werk komt en er moeite mee te hebben als ze haar eigen plan trekt.
margjem wijzigde dit bericht op 23-06-2022 12:53
10.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
DrBrowns schreef:
23-06-2022 10:15
Nou, hij heeft meer het gevoel dat ondanks zijn gedrag hij daar geen consequenties van hoeft te ervaren. In de zin van "gezellig" wel nog als gezin dingen doen maar dan is hij leuk naar de kinderen maar als die dan even zelf bezig zijn en we lopen even samen een stukje dan heeft hij zijn bokkenpruik weer op. Dat is niet leuk voor mij en geeft mij ook echt een rotgevoel, vooral omdat ik dan het idee heb dat het weer beter gaat (vrolijk lachen en grapjes met de kinderen), maar ohnee..... toch niet. Dat ik dan liever zelf maar op pad ga met de kinderen en hem daarmee ook tijd voor zichzelf probeer te geven vind hij dan onzin. Maar ik heb gewoon niet zoveel zin om op die manier dingen te ondernemen samen.

Nou klinkt het wel heel zwaar als ik het zo opschrijf, dat is natuurlijk alleen soms in het weekend als we allebei thuis zijn. Het is ook niet altijd zo.
Heeft je man ondertussen al op enige manier hulp gezocht? want dit gaat wel verder dan alleen een stressvolle periode op werk. Dat het zwaar klinkt komt doordat duidelijk impact de impact blijkt op jou en je gezin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad, tijd voor ene goed gesprek. En hij mag aangeven, wat hij van je nodig heeft. En jij geeft aan, wat jij nodig hebt.
En dan kijk je of dat wenselijk en haalbaar is. De conclusie kan ook zijn, dat je elkaar niet (langer) gelukkig(er) kunt maken
Dat is ook een prima conclusie, liefst nog voor het huwelijk echt in brand staat. Dan is samen opzoek naar een leven zonder elkaar nog te regelen
Alle reacties Link kopieren Quote
Elleke schreef:
23-06-2022 11:59
Daarom samen afspraken maken. Klagen en je (merkbaar) rot voelen mag op de afgesproken tijd. TO zal dan echt luisteren en niet met positieve opmerkingen komen. De man van TO zal buiten de afgesproken klaagtijd gezellig aanwezig zijn, ook als de kinderen niet thuis zijn of op bed liggen. TO en haar man mogen elkaar daar aan houden en op aanspreken. Zo werken ze allebei aan een betere sfeer.

Ik weet niet of klagen op vaste tijden nou zo helpend is. Als ik me om 4 uur 's middags shit voel is het nogal rot als ik daar pas om 9 uur 's avonds iets over mag zeggen. Ik kan dan ook echt niet leuke gezelligheid veinzen tot die tijd. Maar als ik even 5 minuten met iemand praat, vertel wat me dwars zit en een luisterend oor of knuffel krijg, of soms een advies (afhankelijk van waar de behoefte ligt), dan voel ik me vaak echt zóveel beter dat het me dan wél weer lukt om gezellig mee te doen. En dat hoef ik dan niet te veinzen. Dat is de grote winst dus. Op die manier verbetert de sfeer echt, en dat vaak binnen 5 of 10 minuten. Even aandacht voor je gevoel zodat je daarna weer met veel minder spanning verder kunt. Daar heeft iedereen baat bij. Dan is de tijd tot 9 uur een stuk relaxter en gezelliger, in plaats van dat je al die tijd met spanning / een rotgevoel zit.

En mijn omgeving ervaart dit totaal niet als last. Ze doen het met liefde omdat ze zien wat het effect is. En andersom doe ik het voor hen ook indien nodig.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
RainyDays schreef:
23-06-2022 12:54
Ik weet niet of klagen op vaste tijden nou zo helpend is. Als ik me om 4 uur 's middags shit voel is het nogal rot als ik daar pas om 9 uur 's avonds iets over mag zeggen. Ik kan dan ook echt niet leuke gezelligheid veinzen tot die tijd. Maar als ik even 5 minuten met iemand praat, vertel wat me dwars zit en een luisterend oor of knuffel krijg, of soms een advies (afhankelijk van waar de behoefte ligt), dan voel ik me vaak echt zóveel beter dat het me dan wél weer lukt om gezellig mee te doen. En dat hoef ik dan niet te veinzen. Dat is de grote winst dus. Op die manier verbetert de sfeer echt, en dat vaak binnen 5 of 10 minuten. Even aandacht voor je gevoel zodat je daarna weer met veel minder spanning verder kunt. Daar heeft iedereen baat bij. Dan is de tijd tot 9 uur een stuk relaxter en gezelliger, in plaats van dat je al die tijd met spanning / een rotgevoel zit.

En mijn omgeving ervaart dit totaal niet als last. Ze doen het met liefde omdat ze zien wat het effect is. En andersom doe ik het voor hen ook indien nodig.
maar waarom mag jij zoveel 'nemen'? waarom moeten anderen zich aan jou aanpassen?
Dat ze het liefde doen, zegt vooral iets over hen. Waarom kun jij als tegenprestatie niet veinzen, dat het wel goed gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Random tip ten aanzien van het slechte slapen: een white noise apparaatje. Ik geloof meteen dat je al van alles hebt uitgeprobeerd en ik claim niet de oplossing te hebben, maar ik dacht: misschien heb je hier nog nooit van gehoord en wie weet kan het helpen. Ik vind het zelf in ieder geval fijn met slapen; baby's/kinderen schijnen er vaak ook baat bij te hebben.

Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/p/distinq-white- ... androidapp
Here am I in my little bubble
Doen jullie wel eens samen?
Uit eten zonder kids?
Een wandeling van meer dan een uur?

Even tijd voor elkaar, de week doorspreken, samen zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
DrBrowns schreef:
23-06-2022 11:30
Na 4 jaar slechte slapers hebben we geconstateerd dat erbij neerleggen het minste stress geeft.

Het is soms beter, soms slechter. Het is nooit leuk want 'beter' is nog steeds niet wat je zou willen en we vragen niet veel (07.30?).

Overigens heb je helemaal gelijk hoor! Er is echt een duidelijk verband te zien in de hoeveelheid onenigheid en hoe goed onze dochters slapen. Daarom benoem ik het ook. We hebben alleen al heeeeeeeeeeeeel veel geprobeerd en het niet werken en uitzoeken van volgende maatregelen en stress etc., kost ons meer energie dan nu. Nachten afwisselen en oordoppen... aan die knop valt gewoon niet meer te draaien helaas.

Maar ik hecht heel veel waarde aan ons gezin en ons huwelijk en ik zoek handvatten om daar het beste mee om te gaan :).
Je gezin en jullie huwelijk is een teameffort. Hobbels zijn absoluut te overwinnen, maar dan moet je wel beiden hetzelfde in de wedstrijd staan.

Uit wat je tot nu toe schrijft (maar snap dat je door het willen delen van je verhaal misschien ook niet super volledig bent) haal ik niet echt welke inspanningen je man doet om de huidige situatie te verbeteren (en het gaat me er dan niet om dat dat gelijk hartstikke succesvol moet zijn, maar een stukje eigenaarschap van het probleem en zelf actief pogen tot een oplossing/verbetering te komen). Ervaar jij wel dat je man zich inspant?
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
23-06-2022 13:03
Doen jullie wel eens samen?
Uit eten zonder kids?
Een wandeling van meer dan een uur?

Even tijd voor elkaar, de week doorspreken, samen zijn?
en de man van TO, wil er wel weer eens overheen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
lilalinda schreef:
23-06-2022 12:59
maar waarom mag jij zoveel 'nemen'? waarom moeten anderen zich aan jou aanpassen?
Dat ze het liefde doen, zegt vooral iets over hen. Waarom kun jij als tegenprestatie niet veinzen, dat het wel goed gaat?

Omdat dat bakken met energie kost en het dan alleen maar slechter gaat. Dat heb ik jarenlang gedaan. Door therapie ga ik er nu langzaamaan anders mee om en dat gaat nu vele malen beter.

Ik vind het een beetje raar gezegd dat ik dan veel zou 'nemen'. Juist niet. Door tijdig aan te geven wat er is en daar op de juiste manier mee om te gaan voorkom je juist een boel negatieve energie. Soms lukt het me zelf, soms heb ik daar een ander voor nodig.

En wat ik al zei: als een ander zich even shit voelt, een luisterend oor of knuffel nodig heeft, dan doe ik hetzelfde voor hen. Dus dat ik alleen maar veel zou 'nemen' is niet waar. Mensen vinden het over het algemeen fijn om elkaar te helpen en het is dan ook wel zo prettig als je weet hoé je iemand zo goed mogelijk kunt helpen. En dat is dus niet puur eenrichtingsverkeer zoals jij hier nu lijkt te schetsen.

Als je elkaar kunt helpen om je beter te voelen, waarom zou je dat dan niet doen? En als de één daar op een bepaald moment net iets meer voor nodig heeft, is dat dan erg? De ene keer zit de één er slechter bij; de andere keer de ander. Ik vind dat niemand zou hoeven veinzen dat het goed gaat als dat niet zo is. Daar voel je je op termijn vaak alleen maar slechter door.
Here am I in my little bubble
lilalinda schreef:
23-06-2022 12:59
maar waarom mag jij zoveel 'nemen'? waarom moeten anderen zich aan jou aanpassen?
Dat ze het liefde doen, zegt vooral iets over hen. Waarom kun jij als tegenprestatie niet veinzen, dat het wel goed gaat?
Precies ! De kunst om een rotgevoel te parkeren is aan te leren. Het is een vaardigheid. Je hoeft niet elk gevoel altijd zo bloedserieus te nemen dat je omgeving altijd onmiddellijk klaar moet staan om een schouder en een luisterend oor te bieden. Het leren parkeren heeft meer voordelen, je leert relativeren, je leert zelf naar oplossingen te zoeken en vaak blijkt na een poosje het gevoel vanzelf verdwenen. Wat eventueel overblijft van het rotgevoel kun je dan bespreken.
RainyDays schreef:
23-06-2022 12:42
Als je fatsoenlijk aandacht en ruimte geeft aan iemand die slecht in z'n vel zit, dan ontstaat er bij die persoon vanzelf meer ruimte. En ja, dat initiatief ligt dan voor nu even bij TO, maar is dat erg? Je wil degene van wie je houdt toch helpen? De tips zijn er toch op gericht om hem te helpen, de communicatie te verbeteren etc., met als doel dat hij beter in z'n vel komt te zitten, waardoor de relatie automatisch weer gelijkwaardiger wordt? Om daar te komen moeten er dingen veranderen, en dat degene die slecht in z'n vel zit daar niet direct zelf de oplossing voor ziet is niet zo gek. Anders was ie in de eerste plaats al niet zo gestrest.

Maar met luisteren, oprechte aandacht en samen afstemmen wat handig is (wil hij juist tips / moet TO tips geven, of is even luisteren / een knuffel voldoende) kan de sfeer op dat moment echt snel veranderen. De problemen van de man van TO zijn er niet mee opgelost, maar door op een andere manier met elkaar (ik heb nergens gezegd dat het alleen aan TO is om zich anders op te stellen) om te gaan wordt het luchtiger en kun je de problemen op zo'n moment iets makkelijker naar de achtergrond verplaatsen.

Het is niet aan TO om ervoor te zorgen dat hij beter in zijn vel komt te zitten. De oorzaak ligt bij zijn werk, dus laat hem daar beginnen want daar zal de oplossing ook liggen. Verder is het natuurlijk goed om een gesprek te voeren over zijn gedrag en hun wisselwerking en hoe dat beter kan, dat lijkt me logisch. Maar zoals jij het beschrijft ligt er in mijn ogen een te groot deel bij TO. TO heeft óók een baan, last van slaapgebrek, vangt al veel van de kinderen op om haar man te ontlasten en wordt daarnaast stikonzeker door zijn gedrag, geeft hij haar een rotgevoel, maakt hij haar verwijten en mag zij een deel van de last van zíjn werkstress dragen. Niet lekker in je vel zitten is geen vrijbrief om je partner slecht te behandelen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven