Ex en ons huis.

05-05-2009 16:23 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem(pje)

In juli vorig jaar heb ik het uitgemaakt met mijn ex. Wij waren toen 8 jaar samen en daarvan woonden we 1.5 jaar samen.

Een week nadat ik het uitmaakte ben ik terug bij mijn ouders gaan wonen.

Na een hele tijd wikken en wegen (hij wilde kijken of hij de hypotheek in zijn eentje op kon brengen) hebben we uiteindelijk besloten om het huis te koop te zetten.

Ik betaalde toen nog gewoon het deel wat ik ook betaalde, toen we nog samenwoonden. (400 euro hypotheek en 100 euro essent)

We hadden snel al besloten dat hij in ieder geval Essent zou betalen, en na een ruzie ergens in november hebben we ook besproken dat ik nog de helft van mijn hypotheeklasten zou betalen.

Ik betaal nu dus nog 200 euro elke maand aan hem. Geen grof bedrag, maar toch zonde geld.

Sinds oktober ofzo heeft hij een nieuwe vriendin. Ze willen nog niet samenwonen, maar zij zit daar wel zeker een dag of 4 per week.

We hebben altijd nog goed contact gehad, maar de laatste keren dat ik hem tegenkwam draait hij gewoon zijn hoofd weg.

Zo ook met koninginnedag. Ik was jarig die dag, en ik kwam hem tegen op het station. Zijn vriendin stond naast hem, hij draaide zijn hoofd weg.

Geen felicitatie, smsje, niks… Nou ja, ik vind het dan niet meer dan normaal dat je iemand feliciteerd met haar verjaardag. Heb ik bij zijn verjaardag ook gedaan.

Niks mis mee toch?

Dus ik vertelde dat aan m'n moeder, dat ie zichzelf zo laat kennen (vind ik dan) en we kregen het ook weer over de kosten.

Mijn moeder zei: Als zij zoveel bij elkaar zitten, dan zou zij best wel jouw kosten (die 200 euro) over kunnen nemen.

Het is op deze manier wel lekker makkelijk voor ze. Hij kan daar gewoon z'n vriendin ontvangen, geeft mij nooit de mogelijkheid ook eens een weekend of week daar te vertoeven (niet dat ik daar behoefte aan heb, maar bij hem is dat gewoon NIET bespreekbaar) en Thila betaalt nog steeds een deel mee.

Wat vinden jullie. Moet ik met hem bespreken dat ik die 200 euro ook niet meer wil betalen? Dat hij daar op de een of andere manier met z'n vriendin uit moet komen.

Ik wil hem (en haar) niet voor het hoofd stoten… maar als hij zich zo laat kennen, en zo kinderachtig doet door zijn kop om te draaien als ie me tegenkomt, heb ik ook geen zin meer om nog maar iets er mee te maken te hebben zeg maar.

Pfff, ik ben echt een leek in dit soort dingen, ook wat betreft hypotheken. Kan die hypotheek op alleen zijn naam gezet worden?

Hopelijk hebben jullie wat raad voor mij.

Eigenlijk wil ik gewoon overal vanaf zijn, maar door dat huis blijven we verbonden nu.

Bedankt.

Liefs Thila.
Huis is (nog) van jullie beiden, dus kosten voor jullie beiden. Je hebt al een goeie deal met die tweehonderd Euro. Geen samenlevingsovereenkomst denk ik?

Voor wat hem betreft: Z.s.m. gesprek bij de bank om te kijken of hij op zijn inkomsten (+/- 3,5 keer bruto jaarinkomen) de volledige lasten zou kunnen dragen en dan bedoel ik niet of hijn het kàn. Je màg maar een beperkte last hebben op basis van je inkomen. Wellicht kun je mee met dit gesprek? Weet je gelijk hoe het er voor staat.

Als dit kan, dan kun je de financiering en woning op zijn naam laten zetten (bij notaris) en ben je er vrij snel af. Kan dit niet dan zul je toch moeten wachten op verkoop en ben je van hem afhankelijk. Wellicht kun je intussen wat afspraken, v.w.b. de kosten, met hem op schrift zetten?

Mocht je met een schuld blijven zitten, ga vast na bij de bank wat je aan lening zou kunnen krijgen (voor je schuld).

Heel veel succes!
.
Woning is van beiden. Thila koos er zelf voor om weg te gaan en kiest er zelf voor om momenteel geen gebruik meer te maken van de woning. Dit houdt niet in dat ze minder zou hoeven te betalen. Ze is hoofdelijk aansprakelijk (aanspreekbaar voor de gehele last). Nogmaals, als jullie echt niet meer voor elkaar voelen, z.s.m. naar de bank om te kijken of hij alles op zijn naam kan krijgen. Lukt hem dit niet in zijn eentje, misschien kunnen zijn ouders dan mededebiteur worden? Zou in ieder geval goede afspraken maken nu (en leg ze vast!), zodat jij weet waar je aan toe bent.
Ik zou aan hem laten weten dat hij straks 9 maanden het vruchtgebruik (wonen) van de woning heeft gehad en dat jij nu de volgende 9 maanden de woning wil gebruiken en dan wordt de constructie qua betaling omgedraaid: Jij betaald essent en driekart van de hypotheek en hij nog die 200 euro die jij nu betaald.

Als het dan negen maanden later nog niet verkocht is, kan je weer opnieuw switchen.

Succes, uit ervaring weet ik dat het een kl*te situatie is!
quote:traincha2 schreef op 06 mei 2009 @ 11:20:

[...]

Dat hoeft niet hoor. De wet zegt dat niemand in een onverdeeldheid hoeft blijven te zitten, want dat is wat er nu aan de hand is: beiden zijn voor de onverdeelde helft eigenaar. Verkoop danwel verdeling van de woning kan via de rechter worden afgedwongen.Op zich heb je hier helemaal gelijk in. Echter, ook als je een rechterlijk vonnis hebt, dan nog is dat huis niet zomaar ineens verkocht. En ik weet dus niet in hoeverre de ex van TO de boel vertraagd, of dat het huis (in de huidige crisistijd) vanuit zichzelf niet tegen deze prijs verkoopbaar is.
quote:qwertu schreef op 08 mei 2009 @ 22:58:

De logica van "bezit is van beiden, dus kosten zijn voor beiden" geldt natuurlijk alleen als TO voor 50% gebruik kan maken van de woning, die immers voor dat gedeelte van háár is. Aangezien dat niet het geval is, is er dus helemaal niets eerlijks aan.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik zit in dezelfde situatie als T.O maar ik ben degene die nog in ons huis woont met de kinderen. Ex woont inmiddels samen met zijn nieuwe partner.

Het huis staat te koop maar ex betaalt de hypotheekrente.

Ik werk 4 dagen zit net boven het bijstandsniveau en betaal alle rekeningen (ook eigenaren rekeningen van de gemeente) ik ontvang geen alimentatie voor de kinderen (of voor mezelf)

.

Ik heb een vriend en die is veel bij mij, maar hij heeft een eigen huis en eigen rekeningen en ik zou het niet fair vinden als mijn ex zou eisen dat mijn vriend moet meebetalen omdat hij regelmatig bij mij is en slaapt, mijn vriend staat buiten deze regeling om.

Misschien is het voor jou verstandig om eens met een advocaat te praten wat je mogelijkheden zijn.

De eerste 2 jaar dat je de hypotheek betaalt en je woont er niet meer kun je het aftrekken van de belasting.

Woon je nog steeds bij je ouders, of huur je ondertussen een eigen huisje?

Ik wens je succes met de verkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven