Ex-man terminaal

06-09-2021 11:28 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.

Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.

Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.

Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.

En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.

Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
Een koppel in de zin van naar de buitenwereld weer samen zijn ? Dat houdt in dat zowel jouw als zijn relatie zoals die nu is beëindigd zal worden. Ik vind dat nogal wat, jij moet straks wel verder.

Daarbij is hij niet jouw geliefde, is hij niet de man die jouw gelukkig maakt maar hij vraagt wel je leven on hold te zetten omdat hij terminaal is.
Snap best dat hij de kinderen veel wil zien en dat je in een bepaalde rol wel bij hem kunt en wil zijn, maar niet als zijn partner.
Voornu schreef:
06-09-2021 19:13
Dat is zo. Maar elke keer ook weer weg moeten gaan lijkt mij heel zwaar voor de kinderen.

Juist thuis kan het lichter voelen dan 'op bezoek' en makkelijker gaan over dagelijkse dingen. Of kan makkelijker even wat anders gaan doen, zonder dat het voelt als weggaan.

Ik zou er alles voor doen om mijn kind de 'beste' laatste tijd met zijn vader te geven. Als dat betekent dat ik de vader van kind in huis neem, dan zou ik dat doen.
Ik wilde vanmiddag ook al iets over dat weggaan schrijven, ik denk dat dat voor kinderen heel veel angst en stress met zich meebrengt om steeds weg te moeten gaan. Dat was voor mij ook de eerste gedachte, grappig dat jij dat ook noemt.
Am Yisrael Chai!
We hebben ondertussen een goed gesprek gehad. Uitgesproken dat we inderdaad nog zeer veel gevoelens voor elkaar hebben, maar ook voor onze nieuwe partners. Iemand schreef "een koppel dat niet bij elkaar kan zijn, maar ook niet zonder elkaar kan". Ik denk dat dat de perfecte omschrijving is voor hoe het altijd tussen ons geweest is.

Jullie commentaren hebben me zeker heel veel inzicht gegeven. Deze ochtend neigde ik eerder richting doen, nu ben ik meer en meer overtuigd dat het geen goed idee is om echt terug samen te wonen. Ik heb hem vooral voorgesteld om zijn flat hier in de buurt te houden. Hij kan dan beslissen op basis van hoe hij zich voelt en hoe het evolueert. We hebben wel afgesproken om zeker meer met z'n vieren te doen en dat hij ook regelmatig naar ons huis komt, dus niet enkel hij met de kinderen, maar ik er ook bij. Dus dat hij, zolang hij nog goed genoeg is, wel nog van het vroegere gezinsleven kan genieten, wat ook voor de kinderen een meerwaarde zou moeten geven. Dat lost het probleem nog niet op van de laatste periode, wanneer hij echt zwak wordt, dus daar moeten we wel nog over nadenken.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Je hoeft niet alles nu te beslissen. Sommige keuzes hoef je "pas" te maken als deze zich aandienen.

Het belang van jullie kinderen staat voorop en ik hoop dat jullie, ondanks de verdrietige tijd die nu is, ook nog veel mooie momenten samen zullen hebben.
Fijn dat jullie er over hebben kunnen praten. Ik moest vandaag regelmatig aan je topic denken. Mijn exman is ook overleden maar de kinderen waren ouder, eentje was het huis al uit,ik ben was al enige jaren opnieuw getrouwd. De relatie tussen mijn ex en mij was helaas niet meer van dien aard dat ik nog iets voor hem kon doen dus ik heb me op mijn kinderen gericht. Dat was al moeilijk genoeg, al vielen mijn zorgen en verdriet in het niet vergeleken met wat hij en de kinderen doormaakten.

Ik kan je over je huidige situatie niet veel adviseren. Alleen..het lijkt me heftig als je vorig en huidig leven weer zo door elkaar gaan lopen. Misschien weer familie en vrienden zien van je ex die je al jaren niet meer ziet, het verleden dat je inhaalt. En wat doet dat met je huidige relatie..
Ik heb veel verdriet om mijn kinderen gehad na zijn overlijden, en nog.. ik had ze het makkelijk gegund. Ik had er niet op gerekend dat de ' buitenwereld' het vreemd vond dat ik verdriet had. Maar je bent de andere ouder van je kinderen kwijt. Diegene die ondanks dat je niet meer samen bent, diegene is die vanaf het begin je kinderen kent, net zo trots is als jij. Dat ik geen herinneringen met hem meer kan ophalen,of huidige successen vieren, doet me pijn. Nu ging dat de laatste twee jaar door omstandigheden toch al niet meer samen maar we wisten van de ander dat er liefde was voor de kinderen. Dat mis ik en doet pijn. En dat moest ik soms ook nog uitleggen. Dat je verdriet hebt als ex. Om wat er ooit was, anders werd, nieuw evenwicht werd en nu weg is...
Ik wens je veel kracht, en ik hoop erg dat je je verdriet en zorgen bij je partner kwijt kunt, en bij anderen die om je geven. Dit wordt pittig dus laat ook voor jou zorgen..
Liefs Ambra
Jufjoke schreef:
06-09-2021 16:24
Inderdaad, alleen al om dat laatste vind ik het nou niet bepaald integer.
Dat laatste vind ik iets heel essentieels en het zegt heel veel, zo niet alles over de ex. Het is niet zo dat iemand die terminaal is, ineens de meest geweldige persoon op aarde wordt. Hij kan nog net zo’n oetl.l zijn als hij altijd al geweest is.
Vergeet vooral niet om de huidige partners open en transparant te betrekken in dit verhaal. Zij moeten niet opeens opzij gezet worden. Zijn vriendin gaat haar geliefde óók verliezen.
En jij wil met jouw vriend na dit ook verder neem ik zomaar aan.

Dus gesprekken moeten gaan met inbegrip van alle relaties aanwezig.
Fizz schreef:
07-09-2021 11:25
Dat laatste vind ik iets heel essentieels en het zegt heel veel, zo niet alles over de ex. Het is niet zo dat iemand die terminaal is, ineens de meest geweldige persoon op aarde wordt. Hij kan nog net zo’n oetl.l zijn als hij altijd al geweest is.

Nee, maar het is ook niet zo dat je de man nog kan veranderen of er iets mee moet. Blijkbaar is hij wat egoïstisch. Het maakt nu niet zoveel meer uit hè.

TO hoeft alleen maar haar eigen grenzen in de gaten te houden en wat zij wil. Blijkbaar heeft zij genoeg mededogen en liefde in zich om binnen haar grenzen iets te willen doen. Die oetlul is wel de vader van je kinderen die dood gaat. Nogal makkelijk en onzinnig om het af te doen met "het is misschien wel een oetlul".
Ik vind het een enorm egoïstisch verzoek.

Wellicht is dit ook wel gerechtvaardigd in zijn situatie om wat egoïstisch te zijn, maar ik zou er zeker niet in meegaan. Ik zou mij vooral richten op de kinderen. Zij verliezen een ouder op jonge leeftijd en dat hakt erin.

Natuurlijk kun je er best ook binnen grenzen voor hem zijn, maar dat zou m.i. niet jouw prioriteit moeten zijn.
Ik zou ook wel willen weten in hoeverre zijn vriendin van dit verzoek op de hoogte is.
Sterkte met de situatie.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Unicorntje schreef:
06-09-2021 11:38
Ik vind het nogal een vraag die hij je stelt.
Zou er persoonlijk niet aan moeten denken om me moreel verplicht te voelen terug een relatie in te gaan met mijn ex omdat dat zijn laatste wens is.
Het is dan ook niet oprecht, want diep in jouw hart wil jij je huidige liefde niet kwijt. Als hij het niet gevraagd had, had jij het ook niet uit jezelf voorgesteld.
En nee ik denk niet dat je huidige relatie stand zal houden als je dit aangaat.

Ik ken iemand die voor haar ex heeft gezorgd tot het eind. Ik denk niet dat ze zich verplicht voelde. Het was de vader van haar kind, de man met wie ze onder andere omstandigheden toch een heel lang leven samen had voorgesteld.
Parella schreef:
07-09-2021 11:33
Nee, maar het is ook niet zo dat je de man nog kan veranderen of er iets mee moet. Blijkbaar is hij wat egoïstisch. Het maakt nu niet zoveel meer uit hè.

TO hoeft alleen maar haar eigen grenzen in de gaten te houden en wat zij wil. Blijkbaar heeft zij genoeg mededogen en liefde in zich om binnen haar grenzen iets te willen doen. Die oetlul is wel de vader van je kinderen die dood gaat. Nogal makkelijk en onzinnig om het af te doen met "het is misschien wel een oetlul".
Ze is niet voor niets gescheiden en er zijn grenzen. Die grens wordt overschreden op het moment dat je ex je vraagt je nieuwe relatie te verbreken. Je kunt je ook afvragen of TO in staat is om haar eigen grenzen in de gaten te houden. Sommige mensen kunnen heel manipulatief zijn.
Fizz schreef:
07-09-2021 13:27
Ze is niet voor niets gescheiden en er zijn grenzen. Die grens wordt overschreden op het moment dat je ex je vraagt je nieuwe relatie te verbreken. Je kunt je ook afvragen of TO in staat is om haar eigen grenzen in de gaten te houden. Sommige mensen kunnen heel manipulatief zijn.
Precies.
Fairway schreef:
07-09-2021 13:09
Ik ken iemand die voor haar ex heeft gezorgd tot het eind. Ik denk niet dat ze zich verplicht voelde. Het was de vader van haar kind, de man met wie ze onder andere omstandigheden toch een heel lang leven samen had voorgesteld.
Als stel?
En heeft ze toen ook de huidige partner aan de kant gezet omdat die zieke ex dat wilde?
FeeLucifer01 schreef:
07-09-2021 13:34
Als stel?
En heeft ze toen ook de huidige partner aan de kant gezet omdat die zieke ex dat wilde?
Dat vooral. Zonder die wederzijdse nieuwe partners kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat je onder deze omstandigheden voor een korte tijd weer bij elkaar kruipt, maar dat deel van het plan vind ik echt heel raar.
Fairway schreef:
07-09-2021 13:09
Ieder verhaal is anders. Ik ken ook iemand die op het einde voor haar ex (die een goede bekende van ons was) zorgde. Toen hij overleden was, bleek alleen dat ze dat niet bepaald belangeloos had gedaan. Daarna bekeek ik haar toch met heel andere ogen.
Fizz schreef:
07-09-2021 13:54
Ieder verhaal is anders. Ik ken ook iemand die op het einde voor haar ex (die een goede bekende van ons was) zorgde. Toen hij overleden was, bleek alleen dat ze dat niet bepaald belangeloos had gedaan. Daarna bekeek ik haar toch met heel andere ogen.

Waarom zou ze dat belangeloos moeten doen?
Birdie schreef:
07-09-2021 14:53
Waarom zou ze dat belangeloos moeten doen?
Laten we het erop houden dat het niet tegen een redelijke vergoeding was, maar dat het heel veel verder ging. Ik ga hier niet de details vermelden, want dan wordt het verhaal te herkenbaar.
Maar de TO heeft kinderen met hem. Lijkt mij logisch dat die twee kinderen en evt TO eerder zullen erven dan bijvoorbeeld zijn nieuwe vriendin.
sneeuwwitje80 schreef:
07-09-2021 15:16
Maar de TO heeft kinderen met hem. Lijkt mij logisch dat die twee kinderen en evt TO eerder zullen erven dan bijvoorbeeld zijn nieuwe vriendin.
Zoals ik al schreef is ieder geval anders. In dit geval zou ik als ik TO was nooit mijn relatie verbreken, omdat ex dit vraagt. Zelfs niet als hij terminaal ziek is. Als hij zoveel om zijn ex-vrouw zou geven, dan zou hij haar het geluk met een nieuwe partner gunnen.
Fizz schreef:
07-09-2021 15:28
Zoals ik al schreef is ieder geval anders. In dit geval zou ik als ik TO was nooit mijn relatie verbreken, omdat ex dit vraagt. Zelfs niet als hij terminaal ziek is. Als hij zoveel om zijn ex-vrouw zou geven, dan zou hij haar het geluk met een nieuwe partner gunnen.
Ja eens, en TO en de kinderen kunnen ook wel erven zonder deze constructie. Zijn nieuwe vriendin erft ook niet automatisch omdat zij vaak bij hem is. Hij kan prima zijn laatste tijd doorbrengen met zijn nieuwe vriendin en toch veel nalaten aan zijn ex en kinderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik kan mij eigenlijk alleen iets voorstellen in de zin dat een zieke ex-man vraagt om de komende maanden méér tijd dan gebruikelijk met de kinderen door te brengen, of met zijn vieren.
Met name voor de kinderen kan het fijn zijn wanneer ex-man regelmatig bij jullie komt eten met zijn vieren, en uitjes in het weekend of een weekendje weg. Het kan voor hun fijn zijn straks herinneringen te hebben aan gezellige en harmonieuze momenten met zijn vieren.

Maar de kinderen zijn oud genoeg om te beseffen dat er een scheiding is geweest en dat er een nieuwe situatie is ontstaan. Met nieuwe partners.
Voor mijn gevoel laat je iedereen het meest in zijn waarde als je het zo oplost.

Als ex-man in een later stadium bedlegerig zou worden, kun je altijd nog bezien wat de beste oplossing is in die situatie (logeren bij jullie in huis, bij zijn huidige vriendin of in zijn eigen huis).
ambra schreef:
06-09-2021 21:31

Ik heb veel verdriet om mijn kinderen gehad na zijn overlijden, en nog.. ik had ze het makkelijk gegund. Ik had er niet op gerekend dat de ' buitenwereld' het vreemd vond dat ik verdriet had. Maar je bent de andere ouder van je kinderen kwijt. Diegene die ondanks dat je niet meer samen bent, diegene is die vanaf het begin je kinderen kent, net zo trots is als jij. Dat ik geen herinneringen met hem meer kan ophalen,of huidige successen vieren, doet me pijn. Nu ging dat de laatste twee jaar door omstandigheden toch al niet meer samen maar we wisten van de ander dat er liefde was voor de kinderen. Dat mis ik en doet pijn. En dat moest ik soms ook nog uitleggen. Dat je verdriet hebt als ex. Om wat er ooit was, anders werd, nieuw evenwicht werd en nu weg is...
Mijn ex-man is ook overleden en ik herken zó wat je schrijft. Het doet zo’n pijn en ik heb zoveel verdriet, het is een soort stil verdriet, want de buitenwereld begrijpt het overwegend niet. Maar ik voel me weduwe. Ik heb met mijn kinderen naast de kist gestaan waar hun vader inlag, het was het zwaarste wat ik ooit heb moeten doen. Hun verdriet, mijn machteloosheid, mijn verdriet, wat jij hierboven beschrijft. Het maakt ongelooflijk veel los.
Geloof niet alles wat je denkt.
La-Gamine schreef:
07-09-2021 23:16
Mijn ex-man is ook overleden en ik herken zó wat je schrijft. Het doet zo’n pijn en ik heb zoveel verdriet, het is een soort stil verdriet, want de buitenwereld begrijpt het overwegend niet. Maar ik voel me weduwe. Ik heb met mijn kinderen naast de kist gestaan waar hun vader inlag, het was het zwaarste wat ik ooit heb moeten doen. Hun verdriet, mijn machteloosheid, mijn verdriet, wat jij hierboven beschrijft. Het maakt ongelooflijk veel los.
Wat ontzettend verdrietig :hug:
Ik ben 5 jaar gescheiden en heb een goede band met mijn ex. Ook beide nieuwe relatie. Mijn kinderen zijn even oud als de jouwe. Als mijn ex dit zou voorstellen zou ik echt direct nee hebben gezegd. Ook tegen het bij jou in huis wonen. Het is over. Al zoveel jaar. Mijn kinderen zouden het echt bizar vinden als wij weer bij elkaar kwamen. Mijn ex is echt een lieve man maar ik zou hem echt niet meer 24 uur per dag om me heen hoeven hebben.

Bovendien zegt het ook heel veel hoe hij met zijn vriendin om gaat. Hij wil de relatie verbreken vlak voor hij dood gaat. Hoe traumatisch is dat voor haar? Je partner gaat dood en vlak doorvoor maakt ie t uit en gaat terug naar zijn ex. Ik zou dat tegenover haar al niet kunnen maar die ex zou ook direct zo erg in achting dalen dat ik t niet eens meer zou overwegen. Hij gaat dood... dat is naar. Maar mensen om hem heen blijven wel leven maar hij neemt ze nog even een deel van hun leven af voor hij sterft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven