ex nu meer respect als toen

27-02-2009 13:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er is iets gaande op het moment wat ik moeilijk kan begrijpen.

Een tijd terug zijn mijn ex en ik uiteen gegaan, hij had de laatste tijd totaal geen respect meer voor mij, heb in laatste gesprek eens goed mijn hart gelucht en dat was het dan.

Daarna moesten wij o.w.v. praktische redenen nog wat contact hebben en de eerste tijd was het van zijn kant ook nog respectloos (koud en kil), maar na verloop van tijd werd hij steeds menselijker, wat mij ten zeerste verbaasde eigenlijk.

En nu? Hij wilt totaal niet dat ik kwaad op hem ben. Hadden tijdje terug een meningsverschil en hij is echt als de dood dat ik hem iets verwijt en spreekt heel erg met mij mee. Als ik hem toevallig eens tegenkom, is hij zooo klein. Echt een enorm contrast met hoe hij laatste tijd in onze relatie was! Ik weet dat hij zich heel schuldig gevoeld heeft, veronderstel dat het hiermee iets te maken heeft?

Ben er voor de rest niets mee van plan, hoor, maar vanwaar die ommezwaai opeens?? Echt heel raar...
Misschien heeft hij in de tussentijd nagedacht en kwam hij erachter dat zijn gedrag tegen jou niet oké was, issie bang dat je boos op hem bent? en weet hij niet zo goed hoe hij tegen je moet doen? Misschien probeerd hij mindr kil/afstandelijk te zijn maar weet hij niet goed hoe ofzo.

Wel apart iig.
Is waarschijnlijk achteraf gezien toch een leermoment voor hem geweest en heeft hij blijkbaar zijn leven gebeterd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Of hij hoop dat de dingen die jullie nog moeten afhandelen zo gunstig mogelijk voor hem uitpakken. (sorry, cynisch)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ben net als Spijker van de meer negatieve benadering. Hoewel het natuurlijk niet ondenkbaar is dat je ex inziet dat hij fout zat en nu berouw toont. Moeten er nog financiele zaken worden afgehandeld, een omgangsregeling voor eventuele kinderen worden vastgelegd of andere dingen plaatsvinden waarbij het voor hem van belang is dat jij gunstig over hem gestemd bent?
Misschien is er nu een stukje spanning of belading van jullie relatie af. Je groeit op een gegeven ogenblik in een bepaalde rol in jullie relatie. En bij die rol horen verwachtingen of reacties als een soort systeem. Hij zegt dit, jij doet dat. Er zit zeg maar een soort patroon van reageren in. Nu jullie niet meer bij elkaar zijn kan het zo zijn dat dat systeempje is doorbroken en dat die druk vanuit de relatie weg is. Dat het dan niet meer uitmaakt hoe je reageert, dus het ingeslepen patroontje de kans krijgt om een nieuw patroontje te worden.

Kijk maar gewoon waar het heen gaat en wat het met je doet.
hij is gewoon bang dat jij vervelende dingen over hem gaat rondvertellen....dus bang voor zijn reputatie en gaat daarom aardig lopen doen.

Mooi niks van aantrekken.
Bedankt voor de reacties.

Nee, hebben alles zo snel mogelijk geregeld toen, omdat ik dat wou. Dat is het dus niet.

Denk wel dat kan meespelen dat hij zichzelf nog in de spiegel wilt kunnen aankijken. Of hij heeft er iets van geleerd...

Gewoon gek, want ik ben nu keihard tegen hem (bescherming in de zin van 'hij zal mij niet meer kwetsen') en nu is hij ineens een mak lammetje .
quote:tiramisuke schreef op 27 februari 2009 @ 14:56:

Gewoon gek, want ik ben nu keihard tegen hem (bescherming in de zin van 'hij zal mij niet meer kwetsen') en nu is hij ineens een mak lammetje .Ik denk dat hier de reden zit: omdat jij keihard bent en je niet meer laat raken, of dat niet meer laat merken, heeft hij geen macht over je. Sommige mensen willen graag macht over anderen, maar als dat helemaal niet lukt dan zijn ze opeens poeslief. Als het je echt fascineert kun je eens kijken of hij poeslief blijft als je hem weer toelaat of laat raken, of dat hij dan weer respectloos wordt. Ik zou zo'n experiment overigens niet willen doen, want als je hem echt toelaat is de kans aanwezig dat je weer gekwetst wordt.
quote:aikidoka schreef op 27 februari 2009 @ 16:02:

[...]

Ik denk dat hier de reden zit: omdat jij keihard bent en je niet meer laat raken, of dat niet meer laat merken, heeft hij geen macht over je. Sommige mensen willen graag macht over anderen, maar als dat helemaal niet lukt dan zijn ze opeens poeslief. Als het je echt fascineert kun je eens kijken of hij poeslief blijft als je hem weer toelaat of laat raken, of dat hij dan weer respectloos wordt. Ik zou zo'n experiment overigens niet willen doen, want als je hem echt toelaat is de kans aanwezig dat je weer gekwetst wordt.Kan wel eens best waar zijn wat je hier zegt. Hij is van nature een zeer dominant persoon. Nee, ik ga passen voor dat experiment .
Hm, interessant hoe iedereen het op zijn/haar eigen manier interpreteert!

Mijn gedachte was juist dat hij waarschijnlijk nu pas weet wat hij moet missen en vanuit de nieuwe situatie meer helder kan kijken naar zijn eigen aandeel wat voor het mislopen van de relatie heeft gezorgd. Het komt op mij (zoals anderen al zeiden) over als berouw tonen en hopen dat je dan tenminste nog vrienden kan zijn. Of zoiets.
Waarom boeit dit je eigenlijk nog? Het is toch je ex?

Niet over nadenken dus. Totaal niet interessant (en als het wel interessant is, is dat denk ik een teken dat je nog niet over hem heen bent en dat je daar je energie op kunt richten )
Ik weet niet of het hetzelfde is maar ik heb dat met een paar geflipte exen meegemaakt. Erg domineren en kleineren maar toen bij mij de maat vol was, opeens poeslief. Mijn benadering is ook negatief: ik denk niet dat hij opeens het licht heeft gezien maar gewoon de andere kant van de manupilatie-medaille nl. in jouw gunst raken voor wat reden dan ook.

Oppassen zou ik zeggen. Zeker als je zegt dat hij van 'nature' dominant is.
Bedankt voor de verdere reacties.

@Pear: idd. iedereen heeft er een ander gedacht over. Weet ook totaal niet wat ik hierover moet denken. Ben natuurlijk, met al wat er voorgaand gebeurd is, geneigd het negatief te interpreteren.

@Madhe: verstandelijk gezien geef ik je 100% gelijk. Doe er niets mee, al geef ik wel toe dat ik er wel over nadenk. Hij is ook nog niet 100% uit mijn systeem, dat zal ik niet ontkennen. Maar dan meer in de zin van over hoe alles gelopen is (ervoor en het grote verschil met nu).

@Sensy: geflipt zou ik die van mij niet noemen, hij was gewoon een dominant en moeilijk persoon (zei hij ook van zichzelf, zoveel mensenkennis had hij dan weer wel ). Maar ik ben op mijn hoede hoor en niet van plan om hier verder iets mee te doen. Denk zelf ook dat zijn schuldgevoel hem parten speelt en hij het niet kan verdragen dat ik boos op hem blijf (wat ik tijdens ons laatste gesprek ook wel enorm was), om welke reden dan ook.

Vind het gewoon zo frappant. Maar blijkbaar gebeurt het dus wel meer.
Het heeft geen zin om dat nu zo te hebben, dat had toen gogoed moeten zijn! Te laat dus! Ik heb dat ook nu mijn relatie uit is. Nu wil hij alles anders doen en respect tonen, in therapie etc. Onzin.
voer eendjes geen oorlog!
quote:tiramisuke schreef op 27 februari 2009 @ 16:47:

[...]

Kan wel eens best waar zijn wat je hier zegt. Hij is van nature een zeer dominant persoon. Nee, ik ga passen voor dat experiment .Verstandig! Zeer dominant en moeilijk klinkt als een ex van mij die zichzelf ook zo beschrijft. Alleen die heeft volgens mij gewoon heftige trekken van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Ik heb helaas nog steeds met hem te maken en nu stel ik me ook zeer zakelijk en koud naar hem op en dan is hij inderdaad ook poeslief en keurig. Maar tegen zijn nieuwe vriendin heb ik hem wel eens uit zijn dak zien gaan, dus echt veranderd is hij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven