Familieperikelen
vrijdag 29 januari 2010 om 11:35
Graag zou ik eens horen wat jullie vinden van het volgende.
Mijn vriend heeft, na jarenlang geen contact te hebben gehad met zijn familie, nu sinds een jaar weer contact met een oom en tante en neef en nicht. Hij vindt dit helemaal geweldig en ik ben ook blij voor hem. Alleen, tot nu toe zijn wij altijd degenen die bij hen op bezoek gaan. Er is al verschillende keren gezegd “we komen nu gauw eens bij jullie hoor”, maar de daad wordt niet bij het woord gevoegd. Als we dan uiteindelijk ze zelf uitnodigen dan is er altijd wel wat waardoor het niet kan.
Nu hebben we een uitnodiging gekregen voor de verjaardag van m’n vriend z’n nicht en hij wil daar graag heen. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Weer zijn wij het die daar heen moeten maar eens bij ons komen ho maar. De uitnodiging voor m’n vriend z’n verjaardag (hij is binnenkort ook jarig) is door haar al afgezegd. Daarbij woont zij ook nog eens aan de andere kant van het land. Op zich geen ramp, maar het kost ons wel een halve tank benzine, en zoals onze financiele situatie er nu voor staat kunnen we ons dat eigenlijk niet veroorloven.
Wat zouden jullie doen in zo’n geval??
Mijn vriend heeft, na jarenlang geen contact te hebben gehad met zijn familie, nu sinds een jaar weer contact met een oom en tante en neef en nicht. Hij vindt dit helemaal geweldig en ik ben ook blij voor hem. Alleen, tot nu toe zijn wij altijd degenen die bij hen op bezoek gaan. Er is al verschillende keren gezegd “we komen nu gauw eens bij jullie hoor”, maar de daad wordt niet bij het woord gevoegd. Als we dan uiteindelijk ze zelf uitnodigen dan is er altijd wel wat waardoor het niet kan.
Nu hebben we een uitnodiging gekregen voor de verjaardag van m’n vriend z’n nicht en hij wil daar graag heen. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Weer zijn wij het die daar heen moeten maar eens bij ons komen ho maar. De uitnodiging voor m’n vriend z’n verjaardag (hij is binnenkort ook jarig) is door haar al afgezegd. Daarbij woont zij ook nog eens aan de andere kant van het land. Op zich geen ramp, maar het kost ons wel een halve tank benzine, en zoals onze financiele situatie er nu voor staat kunnen we ons dat eigenlijk niet veroorloven.
Wat zouden jullie doen in zo’n geval??
vrijdag 29 januari 2010 om 11:43
Ja lastig, ik hou er zelf niet van om de goede vrede te bewaren. Je vriend vind het heel erg leuk dat ie weer contact heeft en dat is ook wat waard. Ik zou er gewoon heen gaan en wederom aangeven dat je het leuk vind als zij de volgende keer bij jullie langskomen.
Geef ze een reden om te komen die ze niet af kunnen slaan en zeg dat ze "moeten komen". Als ze dan weer afzeggen is het tijd voor actie en desnoods laat je het escaleren. Dat zou ik doen maar het blijft lastig
Geef ze een reden om te komen die ze niet af kunnen slaan en zeg dat ze "moeten komen". Als ze dan weer afzeggen is het tijd voor actie en desnoods laat je het escaleren. Dat zou ik doen maar het blijft lastig
vrijdag 29 januari 2010 om 11:53
Zou er een achterliggende reden zijn dat ze afzeggen? Zou de afstand hun tegenstaan? Hebben ze eigen vervoer? Zijn ze angstig om in onbekend gebied te rijden? Of nachtblind.
Je zou een keer het op de man kunnen vragen waarom er nu na al die jaren nog steeds geen afspraak is bij jullie.
Je zou een keer het op de man kunnen vragen waarom er nu na al die jaren nog steeds geen afspraak is bij jullie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 29 januari 2010 om 11:54
Niet over zeuren, het is de keus van je vriend wat hij er wel of niet voor over heeft om contact te hebben. Gun hem het contact en stel alleen subtiel vragen als je vriend eronder lijdt.
Is je vriend wellicht degene die verder weg is gaan wonen? Ik merk in vriendschappen ook wel dat ik meer de kant van de ander opga dan andersom, omdat sommige mensen een ander begrip hebben van afstand. Dit omdat zij familie allemaal in de buurt hebben, in de buurt werken en in de buurt scholing hebben gevolgd. Zijn altijd in hezelfde kringetje te vinden. Dat neemt niet weg dat het jammer is hoor.
Is je vriend wellicht degene die verder weg is gaan wonen? Ik merk in vriendschappen ook wel dat ik meer de kant van de ander opga dan andersom, omdat sommige mensen een ander begrip hebben van afstand. Dit omdat zij familie allemaal in de buurt hebben, in de buurt werken en in de buurt scholing hebben gevolgd. Zijn altijd in hezelfde kringetje te vinden. Dat neemt niet weg dat het jammer is hoor.
vrijdag 29 januari 2010 om 11:55
Hmm lastig, het is erg fijn voor je vriend dat hij eindelijk weer contact heeft met zijn familie, maar kan mij goed voorstellen dat het voor jou wat dubbel voelt omdat het lijkt dat jullie er alle moeite voor moeten doen.
Dat het te veel van een kant komt...
Het is je vriends familie, dus ik vindt eigenlijk ook dat hij degene is die het bij hen dient aan te kaarten. Dat hij het erg leuk vindt om contact te hebben, maar graag zou willen dat zij ook bij jullie langskomen. Als hij dat niet wilt is dat zijn keuze...
Dat het te veel van een kant komt...
Het is je vriends familie, dus ik vindt eigenlijk ook dat hij degene is die het bij hen dient aan te kaarten. Dat hij het erg leuk vindt om contact te hebben, maar graag zou willen dat zij ook bij jullie langskomen. Als hij dat niet wilt is dat zijn keuze...
vrijdag 29 januari 2010 om 11:59
mmm voor een verjaardag naar de andere kant van Ned? Nee, dat zou ik dus nooit doen. Maar ik ga sowieso nooit naar verjaardagen. Ook moeten uitnodigingen en bezoekjes van 2 kanten komen. Het is persoonlijk natuurlijk wel lekker makkelijk dat zij nooit naar jullie toe zijn gekomen. Scheelt idd benzine en de reistijd......Waarom is eigenlijk die uitnodiging van jullie afgezegd door hun??
It's 5 o'clock somewhere
vrijdag 29 januari 2010 om 12:01
Het contact met zijn familie is belangrijk voor je vriend, dus ik zou met hem meegaan op verjaardagsvisite. Als je vriend het vervelend vindt dat ze nooit bij jullie thuis komen, kan hij daar wat van zeggen. Ik vind niet dat jij daar een punt van hoeft te maken.
Ik heb jaren geen contact gehad met een deel van mijn familie, nu weer wel en dat is heel waardevol voor me. Ik zou het heel vervelend vinden als mijn vriend bezwaren aan zou dragen. Dus misschien is dit wel een klassiek gevalletje van projectie.
Ik heb jaren geen contact gehad met een deel van mijn familie, nu weer wel en dat is heel waardevol voor me. Ik zou het heel vervelend vinden als mijn vriend bezwaren aan zou dragen. Dus misschien is dit wel een klassiek gevalletje van projectie.
vrijdag 29 januari 2010 om 12:02
Ik zou afzeggen als zij nooit naar jullie komen, want dan zit de liefde blijkbaar niet diep. Overigens zou ik gewoon eerlijk zijn bij de afzegging en aangeven dat je geen zin meer hebt om elke keer 'n tank benzine leeg te rijden om naar hen te komen, terwijl zij nooit de moeite nemen om naar jullie te komen. Mensen die mijn uitnodigingen altijd afwijzen, daarvan zal ik zelf dus ook geen uitnodigingen meer accepteren.
vrijdag 29 januari 2010 om 12:14
Ik zou je willen adviseren: jij hebt er problemen mee, niet hij. Maak jouw probleem niet zijn probleem!
Ik heb zo'n zelfde situatie mee gemaakt, lang geen contact met familie. Elke keer als wij daar heen wilden gaan, kwam er een smoesje dat het niet kon. Bleek dat ze gewoon wilde laten blijken dat ze iets voor ons over hadden. Zou toch fraai zijn als een partner dan had geroepen: die Pink komt nooit hier... En het was dus echt met smoesjes gebracht. Ik heb het toen ter sprake gebracht en toen kwam dit eruit. Ik heb toen gemeld dat ik ook wat voor hen over had.
Laat dit van je afglijden. het is ZIJN familie. Zolang hij er geen problemen mee heeft, is het niet jouw probleem. En als hij er problemen mee krijgt: bespreken en niet weer geen contact opnemen! Vaak is er een makkelijkere reden dan je nu zelf kan bedenken. Loslaten is jouw les...
Ik heb zo'n zelfde situatie mee gemaakt, lang geen contact met familie. Elke keer als wij daar heen wilden gaan, kwam er een smoesje dat het niet kon. Bleek dat ze gewoon wilde laten blijken dat ze iets voor ons over hadden. Zou toch fraai zijn als een partner dan had geroepen: die Pink komt nooit hier... En het was dus echt met smoesjes gebracht. Ik heb het toen ter sprake gebracht en toen kwam dit eruit. Ik heb toen gemeld dat ik ook wat voor hen over had.
Laat dit van je afglijden. het is ZIJN familie. Zolang hij er geen problemen mee heeft, is het niet jouw probleem. En als hij er problemen mee krijgt: bespreken en niet weer geen contact opnemen! Vaak is er een makkelijkere reden dan je nu zelf kan bedenken. Loslaten is jouw les...
Volg je hart. Dat klopt.
vrijdag 29 januari 2010 om 12:22
Het is niet aan jou anjertje. Hij is blij met het contact en wil daar dus blijkbaar graag wat extra`s voor doen. Jij kan er voor kiezen om met hem mee te gaan of niet. Maar je kan niet voor hem beslissen.
Daarbij zou ik het jou, als jouw vriend zijnde, erg kwalijk nemen als jij het zou laten escaleren. Hij is blijkbaar heel dankbaar voor het contact dat er nu weer is en dus heb je de keuzen om je daar naar te schikken en dus al je ergenis in te slikken. Of je kiest er voor om je eigen ding te doen op die momenten.
Daarbij zou ik het jou, als jouw vriend zijnde, erg kwalijk nemen als jij het zou laten escaleren. Hij is blijkbaar heel dankbaar voor het contact dat er nu weer is en dus heb je de keuzen om je daar naar te schikken en dus al je ergenis in te slikken. Of je kiest er voor om je eigen ding te doen op die momenten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 29 januari 2010 om 13:02
Ik ben er absoluut niet op uit om de boel te laten escaleren en als mijn vriend er heen wil dan gaat hij gewoon lekker, met of zonder mij. Hij heeft naar mij toe wel eens aangegeven dat het hem ook niet helemaal lekker zit dat ze nooit eens onze kant opkomen maar het eens voorzichtig aankaarten bij hen wil hij ook niet omdat hij bang is dat het contact dan weer verbroken wordt.
vrijdag 29 januari 2010 om 13:05
Als jij er zo mee zit , zou ik niet meegaan.
Ik heb het zelfde met de familie van mijn vriend .
We gingen altijd daar heen , nooit kwamen ze hier .
Ze zijn 1x geweest 2 jaar geleden voor zijn verjaardag .
Voor de verjaardagen van mijn kinderen komen ze ook niet .
Terwijl mijn zoon altijd vraagt : oma/tante puntjepuntje , komen jullie ook op mijn verjaardag ?
Onze uitnodigingen worden niet afgezegd , ze komen gewoon niet .
Heb er best veel moeite mee gehad vooral omdat ik het gevoel heb dat wij ( ik en kinderen ) er niet bij horen .
Nu gaat vriend maar lekker alleen , en heb ik er geen last meer van .
Kom er dus helemaal niet meer , maar vriend krijgt soms nog wel rare opmerkingen over mij .
Ik zucht een keer , laat gaan .
Maar zoals boven mij gezegd word , reken dit niet af op je vriend , laat hem gewoon gaan als hij wil .
Ik heb het zelfde met de familie van mijn vriend .
We gingen altijd daar heen , nooit kwamen ze hier .
Ze zijn 1x geweest 2 jaar geleden voor zijn verjaardag .
Voor de verjaardagen van mijn kinderen komen ze ook niet .
Terwijl mijn zoon altijd vraagt : oma/tante puntjepuntje , komen jullie ook op mijn verjaardag ?
Onze uitnodigingen worden niet afgezegd , ze komen gewoon niet .
Heb er best veel moeite mee gehad vooral omdat ik het gevoel heb dat wij ( ik en kinderen ) er niet bij horen .
Nu gaat vriend maar lekker alleen , en heb ik er geen last meer van .
Kom er dus helemaal niet meer , maar vriend krijgt soms nog wel rare opmerkingen over mij .
Ik zucht een keer , laat gaan .
Maar zoals boven mij gezegd word , reken dit niet af op je vriend , laat hem gewoon gaan als hij wil .
vrijdag 29 januari 2010 om 13:22
De vraag is wie er uiteindelijk meer onder lijdt als het ter sprake gebracht wordt / het initiatief aan de familie overlaat / het contact weer minder wordt.
Je vriend, of die familie.
Als ik je zo lees is het voor jou vriend heel belangrijk, en is hij blij dat hij eindelijlk weer contact heeft.
Dan raad ik jullie beiden aan je erbij neer te leggen dat dat blijkbaar op deze voorwaarden is, en later, als het contact weer echt goed is, kan je het ter sprake brengen.
Meestal bezorg je met 'het initiatief aan de ander overlaten' vooral jezelf een hoop afwachten, tandenknarsen en uiteindelijlk verdriet.
Zeker als je nog niet duidelijk uitgesproken hebt dat je mee zit.
Je vriend, of die familie.
Als ik je zo lees is het voor jou vriend heel belangrijk, en is hij blij dat hij eindelijlk weer contact heeft.
Dan raad ik jullie beiden aan je erbij neer te leggen dat dat blijkbaar op deze voorwaarden is, en later, als het contact weer echt goed is, kan je het ter sprake brengen.
Meestal bezorg je met 'het initiatief aan de ander overlaten' vooral jezelf een hoop afwachten, tandenknarsen en uiteindelijlk verdriet.
Zeker als je nog niet duidelijk uitgesproken hebt dat je mee zit.
zaterdag 27 februari 2010 om 13:52
Wat een aparte figuren. Ik zou reuze benieuwd zijn waarom ze in vredesnaam telkens afzeggen. Het is duidelijk dat ze de echte reden verzwijgen. De enige manier om hier achter te komen is toch het voorzichtig vragen. Volgens mij moet dat kunnen zonder het contact te beschadigen.
Bijvoorbeeld het feedback geven volgens de vier G's:
Gedrag: goh, het valt me op dat jullie een paar keer hebben afgezegd op uitnodigingen van ons.
Gevolg: jullie zijn daardoor nog geen een keer bij ons op visite geweest.
Gevoel: Dat vinden wij erg jammer!
Gewenst. Ik ben/wij zijn juist zo blij met dit contact en dat willen we graag behouden. En we zouden het ontzettend leuk vinden als jullie eens kwamen.
Dus is er misschien iets wat jullie /tegenhoudt om te komen? We willen het graag horen als iets jullie dwarszit, zodat we het kunnen oplossen.
Snap wel dat je vriend heel voorzichtig wil zijn, maar hier kan een normaal mens toch niet boos om worden?
Vind het wel heel goed dat je gegaan bent! Veel plezier met de verjaardag!
Bijvoorbeeld het feedback geven volgens de vier G's:
Gedrag: goh, het valt me op dat jullie een paar keer hebben afgezegd op uitnodigingen van ons.
Gevolg: jullie zijn daardoor nog geen een keer bij ons op visite geweest.
Gevoel: Dat vinden wij erg jammer!
Gewenst. Ik ben/wij zijn juist zo blij met dit contact en dat willen we graag behouden. En we zouden het ontzettend leuk vinden als jullie eens kwamen.
Dus is er misschien iets wat jullie /tegenhoudt om te komen? We willen het graag horen als iets jullie dwarszit, zodat we het kunnen oplossen.
Snap wel dat je vriend heel voorzichtig wil zijn, maar hier kan een normaal mens toch niet boos om worden?
Vind het wel heel goed dat je gegaan bent! Veel plezier met de verjaardag!
zaterdag 27 februari 2010 om 14:00
quote:anjertje schreef op 27 februari 2010 @ 13:27:
Vandaag viert m'n vriend zijn verjaardag. Oom en tante hebben afgezegd met een beetje een vaag verhaal en nicht, die toen we op haar verjaardag waren vertelde toch wel te zullen komen, heeft vanochtend ook afgezegd.Ik zou er dan toch echt helemaal klaar mee zijn. Hoe denkt je vriend erover? Gaat ie ze bij hun volgende uitnodiging weer achter hun gat aanlopen of is het voor hem nu ook eindelijk genoeg geweest?
Vandaag viert m'n vriend zijn verjaardag. Oom en tante hebben afgezegd met een beetje een vaag verhaal en nicht, die toen we op haar verjaardag waren vertelde toch wel te zullen komen, heeft vanochtend ook afgezegd.Ik zou er dan toch echt helemaal klaar mee zijn. Hoe denkt je vriend erover? Gaat ie ze bij hun volgende uitnodiging weer achter hun gat aanlopen of is het voor hem nu ook eindelijk genoeg geweest?
zaterdag 27 februari 2010 om 14:40
Wat Wuiles zegt... Het is pas een jaar. Ik weet niet hoe vaak je daarnaartoe gaat maar een jaar is vrij kort om meteen met altijd-beweringen te beginnen. Dat er in zo'n relatief korte tijd nog geen sprake is van volledig meetbare wederkerigheid vind ik nog geen reden om een probleem te zien. Zelf investeer ik ook veel minder tijd en reizen in mensen waar ik nog maar kort contact mee heb.
Het kan ook zijn dat je vriend het erg belangrijk vind maar zij het contact niet zo zien zitten. En dat ze je vriend geen onwelkom gevoel willen geven, omdat hij er duidelijk wel blij mee is, maar het zelf niet zo interessant vinden allemaal. Ik heb ook een nichtje dat altijd erg graag bij mij komt. Omdat ze niet zoveel mensen kent, nodig ik haar meestal wel uit, omdat ik haar dat niet wil ontzeggen maar ik ga niet naar haar toe. Ik houdt het contact voornamelijk in stand voor haar en vind het leuk voor haar als ze toch wat mensen leert kennen via mij. Bottom line is dat ik gewoon niets aan haar heb. Dat is eigenlijk best lullig, maar het is wel hoe het zit.
Los daarvan denk ik inderdaad dat het aan je vriend is om te bepalen of dit een probleem voor hem is. (Je hoeft niet mee te gaan, als het voor jou wel een probleem is, natuurlijk).
Het kan ook zijn dat je vriend het erg belangrijk vind maar zij het contact niet zo zien zitten. En dat ze je vriend geen onwelkom gevoel willen geven, omdat hij er duidelijk wel blij mee is, maar het zelf niet zo interessant vinden allemaal. Ik heb ook een nichtje dat altijd erg graag bij mij komt. Omdat ze niet zoveel mensen kent, nodig ik haar meestal wel uit, omdat ik haar dat niet wil ontzeggen maar ik ga niet naar haar toe. Ik houdt het contact voornamelijk in stand voor haar en vind het leuk voor haar als ze toch wat mensen leert kennen via mij. Bottom line is dat ik gewoon niets aan haar heb. Dat is eigenlijk best lullig, maar het is wel hoe het zit.
Los daarvan denk ik inderdaad dat het aan je vriend is om te bepalen of dit een probleem voor hem is. (Je hoeft niet mee te gaan, als het voor jou wel een probleem is, natuurlijk).