Feedback cadeau vriend

27-06-2020 08:54 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk maar een klein probleempje hier, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan want ik twijfel erover of en hoe.

Van mn vriend heb ik een ketting met hangertje gekregen, aardig ding en hij was er trots op dat ie het uitgezocht had, goede kwaliteit enzo.
Nu herkende Ik het direct van een bekende Chinese site. En hij vindt zelf dat ik daar geen sieraden (of überhaupt dingen) moet kopen want dat is troep.
Nu zijn er de volgende opties mbt zijn cadeau:
- hij heeft het uit china. Op de ethische dingen na in principe geen probleem en cadeau technisch niet feedbackwaardig.
- hij heeft het voor een hogere prijs in een Nederlandse winkel gekocht.
Dit zou ik dus zonde van het geld vinden en ik heb ergens het gevoel dat ik hem daarvoor moet behoeden voor een volgende keer dat ie iets koopt. Het levert mij mogelijk wat op (het gevoel dat ie teveel betaalt voor een product in de toekomst), maar mogelijk ook niet, want ik schat hem minder in staat China VS niet-China te herkennen met dit soort dingen. Ik weet ook niet of hij het erg vindt als het een veelvoud gekost heeft.
Qua ‘mannendingen’ is hij daar beter in.
Nadeel van feedback geven:
Als hij inderdaad via een secundaire verkoper gekocht heeft, zal ik het cadeau voor hem devalueren als ik zeg dat het China spul is. Dat zeg ik omdat ik hem ken. Dat zou hij niet leuk vinden, hij is wel krenkbaar op dat gebied.
Feedback mbt cadeau zelf: het is wat grover dan ik normaal draag (hij had het niet opengemaakt nog en zei hij zelf ook). Het is leuk genoeg om wel te dragen zo nu en dan, maar zal geen vervanging worden voor mn ‘vaste ketting’. Ik geloof ook niet dat je verwacht dat dit mn vaste ketting zal worden.

Samenvatting:
- vriend willen behoeden voor mogelijk te dure aankopen tov waarde (mijn doel)
- gevoel van devalueren van cadeau en krenking zal een gevolg zijn maar niet het doel, maakt het niet wenselijk.

Zouden jullie dit aangeven en hoe en waarom?

Zou je benoemen dat cadeau uit China komt?

Totaal aantal stemmen: 151

Ja, want vooral behoeden voor te hoge prijs (3%)
Ja, want hij wilde geen China meuk (7%)
Ja, want zo helpt t mooiers uit te zoeken (3%)
Nee want krenking (59%)
Nee want t heeft geen zin (29%)
TO, ik snap je wel...ik zou dat ook gewoon tegen mijn man kunnen zeggen en mijn man ook tegen mij. Hij weet ook dat ik dingen heel mooi, leuk kan vinden louter en alleen omdat hij ze heeft uitgezocht voor mij. Ik lees jou helemaal niet als ondankbaar, of wat voor andere negatieve conclusies (pun intended) hier door anderen worden getrokken...als jij en je vriend mekaar begrijpen, hoef je je daar verder niks van aan te trekken. Dat is lastiger dan gezegd, maar als iemand niet eens de moeite neemt om iets vanuit jouw standpunt te bekijken, is die mening dan echt belangrijk? Trek je op aan het feit dat er mensen zijn die wel aardig voor je zijn, in de eerste plaats je vriend.
poloppie wijzigde dit bericht op 27-06-2020 12:46
0.15% gewijzigd
Elmex schreef:
27-06-2020 12:07
Nee het gaat niet om de waarde op zich, ik vind een duur cadeau niet belangrijk. Maar als je weet dat iets ook een factor 5 of 10 goedkoper kan dan vind ik dat zonde, maar gelukkig boeit t m geen biet.
Het gezegde een gegeven paard niet in bek kijken...het feit dat je wil gaan uitzoeken of met de factor 5 of 10 goedkoper zou kunnen is al bijzonder. Natuurlijk kan dat, alleen niet van echt zilver.

Je wil kwaliteit, het mag daar en daar niet vandaan komen maar je gaat wel kijken of het via die weg goedkoper kan en dan is het jammer van het geld....tja, je kan ook e.a. niet uitzoeken en gewoon blij zijn. Mag een ander misschien zelf beslissen wat hij aan jou uitgeeft zonder dat het op een gouden weegschaaltje wordt gelegd.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-06-2020 12:46
9.10% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik had er wel wat van gezegd. Ik ben namelijk allergisch voor nikkel. Vriend en ik zijn ook anti ali. Voor die rede weet ik dat hij het heel fijn zou vinden dat ik hem dropshipper uit zou leggen. Andersom hoop dat hij voor mij het zelfde zou doen.
whitewolves schreef:
27-06-2020 12:45
Ik had er wel wat van gezegd. Ik ben namelijk allergisch voor nikkel. Vriend en ik zijn ook anti ali. Voor die rede weet ik dat hij het heel fijn zou vinden dat ik hem dropshipper uit zou leggen. Andersom hoop dat hij voor mij het zelfde zou doen.
Het is van echt zilver dat heeft ze al geschreven. En het kwam van een Nederlandse website, want dat stond op het doosje....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-06-2020 12:46
Het is van echt zilver dat heeft ze al geschreven. En het kwam van een Nederlandse website, want dat stond op het doosje....
Nou en. Ze kwam soortgelijk op ali tegen. Dus ik had het dubbel gecheckt. Ik kan ook die ketting op ali kopen, nieuwe doos er om en net zoals ali beweren dat het zilver is. En op mijn website weer verkopen.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 12:52
19.47% gewijzigd
maar waarom uberhaupt zoiets natrekken? Ik snap dat niet, echt niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
whitewolves schreef:
27-06-2020 12:48
Nou en. Ze kwam soortgelijk op ali tegen. Dus ik had het dubbel gecheckt. Ik kan ook die ketting op ali kopen, nieuwe doos er om en net zoals ali beweren dat het zilver is.
Wanneer je zo speurt en zo over je eigen vriend denkt????
viva-amber schreef:
27-06-2020 12:51
Dat zegt niks over mijn vriend. Alleen over de verkoper.
Je bent naïef als je denkt dat dit niet gebeurt.
rosanna08 schreef:
27-06-2020 12:50
maar waarom uberhaupt zoiets natrekken? Ik snap dat niet, echt niet

Ik heb een kennis die dit doet.
Zij gaat écht na een verjaardag alle cadeautjes en de verpakking bekijken en het grondig googlen voor meer informatie.. nou ja, eigen wil ze gewoon weten wat het gekost heeft.
Maar ik geloof niet dat het TO hier om te doen was.. dat ze wilde checken hoeveel ze waard is.
viva-amber schreef:
27-06-2020 12:51
https://www.ad.nl/show/modelijn-maxime- ... ebook.com/

https://www.ad.nl/show/gekopieerd-of-ni ... ~a2a4b980/
Maar is hij nou tegen "Chinese-meuk" of vindt hij vooral dat je niet zoveel moet kopen? Want mijn partner is wel tegen Ali e.d. en daar zou ik het dus ook zeker tegen durven zeggen.
TO, ik snap je gedachtegang wel. Tenminste, dat je in jouw ogen iets goedbedoelds tegen je vriend wil zeggen maar twijfelde omdat je ook snapt dat het kwetsend zou kunnen zijn. Als ik in het echt een vriendin van je was en je vroeg dit aan me dan zou ik waarsch gezegd hebben
“haha jeetje El, je hebt er wel goed over nagedacht zeg. Maar ik zou gewoon bedankt zeggen en het loslaten als ik jou was. Als hij elke week sieraden voor je koopt en dus maandelijks 100en euro’s teveel betaald, dan kan je het altijd nog zeggen. Zullen we nu weer verder gaan met onze analyse over de zin van het leven?”

Je geeft aan dat er autisme in de familie zit en je manier van denken kan daardoor komen. Soms kan het wel handig zijn een diagnose te hebben zodat je makkelijker inzicht in jezelf kan krijgen en misschien makkelijker onderscheid kunt leren maken tussen waar wel over analyseren en wat gewoon laten gaan. Scheelt veel denk-energie en frustratie voor jezelf (nog niet eens zo voor je omgeving denk ik in jouw geval, aangezien je juist dingen voor jezelf houdt en erover blijft nadenken ipv dat je onbedoeld je omgeving kwetst door alles maar te zeggen. Dus das fijn voor je omgeving dat je aanvoelt dat het kwetsend kan zijn, maar kost jou alsnog veel energie).
Maar wanneer je echt wilt weten of het nep is dan laat je die ketting zien aan een juwelier voordat je je vriend 'confronteert'. Zegt die juwelier : het is echt dat is de hele discussie al niet nodig om met je vriend te voeren. Je trekt voor niets een cadeau in het negatieve. Zegt een juwelier dat het geen zilver is, dan zou je het wellicht kunnen bespreken, maar er een bestaan van die types die van alles iets negatiefs weten te maken of het nu een vlekje op je schoenen is of iets wat er naast heeft gelegen. Het is de vraag of je daar de hele tijd mee bezig wil zijn? En of je anderen daar steeds in mee wil nemen?
Pindakaasjes schreef:
27-06-2020 12:57
Ik heb een kennis die dit doet.
Zij gaat écht na een verjaardag alle cadeautjes en de verpakking bekijken en het grondig googlen voor meer informatie.. nou ja, eigen wil ze gewoon weten wat het gekost heeft.
Maar ik geloof niet dat het TO hier om te doen was.. dat ze wilde checken hoeveel ze waard is.
maar dan is het toch niet leuk om iets aan haar cadeau te doen?
Mijn partner mag sowieso geen sieraden meer uitzoeken voor mij. Nou ja mag wel maar de kans dat ik het mooi vind ( ik heb echt weinig met sieraden dus als ik al eens iets draag wil ik iets wat mijn smaak is) nihil. Ik heb al 2x iets geruild. Ik durfde het niet te zeggen, want lief...maar mijn gezicht zei het voor mij.

Onze smaak match voor geen meter. Niet met sieraden of kleding. En ik hou ook nog eens niet van de meeste typische cadeautjes zoals chocolade en bloemen enz.

Gelukkig weet hij ongeveer waar ik wel blij van wordt ondertussen en halen we samen wat of vist zelf even goed voor hij wat besteld. Of we gaan samen wat leuks doen. Vind ik veel leuker dan een ketting. Zeker als mijn smaak niet is. ;-)
viva-amber schreef:
27-06-2020 12:46
Kan het nog steeds van een dropshipper zijn.
Als je de ketting mooi vindt gewoon laten gaan voor nu.
Als je heb niet mooi vindt dan zou ik het er wel over hebben. En als je denkt dat je vriend is afgezet door een dropshipbedrijf, zeg er dan over een tijdje wat over. Niet nu.
rosanna08 schreef:
27-06-2020 12:39
ik snap best dat de reacties je hard vallen, maar ik denk dat de meeste voortkomen uit een soort gekwetsheid/beledigd zijn, omdat je zo om gaat met iets wat je gekregen hebt. Dat de meesten hier het best vervelend zouden vinden als zij in de plaats van je vriend zouden staan. Het gaat er niet om om jou, Elmex af te maken, maar om je duidelijk te maken dat het gewoon nogal ongevoelig overkomt zoals je er in de OP mee om gaat.
Best raar, vind je niet , beledigd zijn in plaats van die vriend.

Ik heb de OP twee keer gelezen en ik kan het nog steeds niet helemaal volgen. TO, als je het niet mooi vindt kan je vragen of het geruild kan. Vind je het wel leuk? Dan volstaat "dank je wel". Je vriend is boven de 7 en het is aan hem zelf waar hij zijn cadeaus voor jou wel of niet koopt. Jij hoeft hem nergens voor te behoeden.
YagaBaba schreef:
27-06-2020 14:39
Best raar, vind je niet , beledigd zijn in plaats van die vriend.

Ik heb de OP twee keer gelezen en ik kan het nog steeds niet helemaal volgen. TO, als je het niet mooi vindt kan je vragen of het geruild kan. Vind je het wel leuk? Dan volstaat "dank je wel". Je vriend is boven de 7 en het is aan hem zelf waar hij zijn cadeaus voor jou wel of niet koopt. Jij hoeft hem nergens voor te behoeden.
je begrijpt best dat ik dat niet letterlijk bedoel. Als jij een cadeautje aan iemand geeft, vind je het toch ook fijn als diegene er gewoon blij mee is of niet?
rosanna08 schreef:
27-06-2020 14:50
je begrijpt best dat ik dat niet letterlijk bedoel. Als jij een cadeautje aan iemand geeft, vind je het toch ook fijn als diegene er gewoon blij mee is of niet?
Ik regeerde hier op:
ik denk dat de meeste voortkomen uit een soort gekwetsheid/beledigd zijn, omdat je zo om gaat met iets wat je gekregen hebt. Dat de meesten hier het best vervelend zouden vinden als zij in de plaats van je vriend zouden staan.
Waarom moeten mensen hier plaatsvervangend beledigd zijn? Dat is toch geen rechtvaardiging om iemand af te zeiken?
rosanna08 schreef:
27-06-2020 12:39
ik snap best dat de reacties je hard vallen, maar ik denk dat de meeste voortkomen uit een soort gekwetsheid/beledigd zijn, omdat je zo om gaat met iets wat je gekregen hebt. Dat de meesten hier het best vervelend zouden vinden als zij in de plaats van je vriend zouden staan. Het gaat er niet om om jou, Elmex af te maken, maar om je duidelijk te maken dat het gewoon nogal ongevoelig overkomt zoals je er in de OP mee om gaat.
Knap dat jij van het hele forum weet hoe ze zich voelen en wat de intentie achter hun reacties was.
YagaBaba schreef:
27-06-2020 15:12
Ik regeerde hier op:

Waarom moeten mensen hier plaatsvervangend beledigd zijn? Dat is toch geen rechtvaardiging om iemand af te zeiken?
de meeste reacties waren echt niet om af te zeiken.
Honingdropje2 schreef:
27-06-2020 15:14
Knap dat jij van het hele forum weet hoe ze zich voelen en wat de intentie achter hun reacties was.
ja, goed he
rosanna08 schreef:
27-06-2020 15:39
de meeste reacties waren echt niet om af te zeiken.
Echt wel.
ikBedoelHetGoed schreef:
27-06-2020 15:50
Echt wel.
het antwoord hierop kun je hierboven vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven