Fijn als je niets meemaakt

19-04-2018 09:32 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las het net weer in een topic: een sneer naar mensen die een mening hebben, want “zo fijn dat je zelf nooit iets hebt meegemaakt waardoor je je je mening kan veroorloven”

Nou kan je boos worden om de onterechtheid van zo’n uitspraak, maar ik dacht dat het misschien beter werkt om eens een andere kant te laten zien. Dus, bij deze.

Ik kom al behoorlijk lang op dit forum, en ben één van de weinigen die openlijk al jaren stelt nooit te zullen scheiden. Dat levert meestal vrij bozige reacties op, alsof mensen het als een persoonlijke aanval ervaren dat ik dat zo stellig beweer. Want je kan nooit weten wat er gaat gebeuren. En wat nou als...?

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken dat ik makkelijk praten heb en onnozel ben omdat mijn relatie goed is. Want als je echt iets mee maakt dan beweer je niet dat je altijd bij elkaar blijft.

De wekelijkheid is toch iets anders. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik al een hele tijd diep ongelukkig ben in mijn relatie. Ook gezien onze leeftijd verwacht ik niet meer dat het ooit nog in de buurt komt van wat het was. Ik ben sinds enkele maanden pas bezig vrede te sluiten met de werkelijkheid en te aanvaarden dat het leuke deel van mijn leven gewoon voorbij is. Mijn werk maakt het nog leefbaar, en verantwoordelijkheid naar het hele gezin doet de rest. Maar het is vooral overleven en voortslepen geworden. De strijdlust is op, de uitdaging is aanvaarding geworden.

Zonder in detail te treden, ik weet vrij zeker dat als ik hier, zonder herkend te worden, mijn verhaal zou doen, ik op positieve en ondersteunendecreacties zou kunnen rekenen. Ik weet minstens zo zeker dat als mijn partner hetzelfde zou doen, dezelfde reacties zouden komen. Ofwel, we zijn beiden even fout en evenzeer slachtoffer van onszelf en elkaar. Ik ben op geen enkele manier een goed mens, laat staan een goede partner. Het enige waar ik trots op kan zijn is mijn werk, daar ben ik toevallig wel goed in, maar daar heb je verder ook niets aan.

Zou ik moeten gaan scheiden, en mogelijk zelfs een nieuwe partner zoeken om weer gelukkig te worden? Misschien. Feit is wel dat dat voor partner en kinderen een enorme impact zou hebben. Ook al verdienen we beiden genoeg om onszelf te onderhouden, alleen al de meerkosten van twee huishoudens i.p.v. één zijn toch een last.

Maar dat is niet het belangrijkste. Voor mij staat voorop: een man een man, een woord een woord. Ik heb nooit beloofd gelukkig te zijn of mijn partner gelukkig te maken. Maar ik heb me wel verbonden aan onze relatie, bij ziekte en gezondheid, in goede dagen en in slechte dagen.

Niet om te zeggen: kijk mij eens moreel hoog te paard zitten. Helemaal niet, ik ben ook maar gewoon een boerenlul die probeert de goede keuzes te maken, en ik weet dat ik onderweg mensen verdriet doe en beschadig.

Maar nee, het is niet dat ik bij gebrek aan problemen mijn mening vorm. Eerder in tegendeel. Ik snap héél goed dat mensen scheiden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Oke... durf het bijna niet te vragen (maar zou het een andere TO ook vragen)...
Hoe is de seks? Nog wel 2a3x in de week? zitten jullie op 1 lijn?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 10:20
maar jij mag niet bij je vrouw weg hoor, dan valt er een heel stuk forum-zekerheid weg! :)
:rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:23
Onze kinderen zijn niet gek, en als ze tien jaar verder zijn zullen ze ongetwijfeld weren te vertellen hoeveel last ze hebben gehad en hoeveel leuker andere gezinnen leken. Dat lijkt me realistisch en terecht.

Maar tegelijk heb ik sterk de indruk dat ze zich thuis, veilig en geliefd weten hier.
Geen gezin is perfect. Er is altijd wel iets. Het laatste is bepalend.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:23
Onze kinderen zijn niet gek, en als ze tien jaar verder zijn zullen ze ongetwijfeld weren te vertellen hoeveel last ze hebben gehad en hoeveel leuker andere gezinnen leken. Dat lijkt me realistisch en terecht.

Maar tegelijk heb ik sterk de indruk dat ze zich thuis, veilig en geliefd weten hier.
Niet leuker leken.
Leuker waren/zijn.

Gelukkige mensen zijn nu eenmaal leuker.
Ik denk eerlijk gezegd helemaal niet dat de meesten ook maar iets vind van jou en je relatie. Dat is echt jouw keuze en helemaal prima lijkt me.

Kan het eerder zijn dat je mening dat scheiden iets is wat je niet doet en de manier waarom je dat bij anderen in topics 'predikt' weerstand oproept?
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 19-04-2018 10:28
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-04-2018 10:22
als de kinderen de deur uit zijn komt er nog meer druk op die relatie. Ik vind het bewonderenswaardig dat je zegt; dan maar ongelukkig maar dat hoeft niet. Jij hebt ook recht op geluk. zeker als je kinderen zijn uitgevlogen. Ook daarin kan je een goed voorbeeld zijn voor hen. Het leven is niet zo zwart/ wit. en alles wat beloofd is kan zijn waarde verliezen en niet meer van toepassing zijn. Trouw aan de ander is een groot goed, trouw zijn aan jezelf is misschien nog groter.
:) lieve reactie, waardeer ik zeer
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
rechthoek schreef:
19-04-2018 10:22
Je kunt trouw zijn naar de zorg naar elkaar, naar een goede co ouderschap. Dat kan allemaal overeind blijven. Dat is je woord waard, dat papiertje an sich zegt niet zoveel...

Stel nou dat je weer uitzicht hebt. Niet perse naar iets of een andere vrouw (mss wel, mss niet), maar dat het leven weer openstaat voor mogelijkheden, zou dat niet fantastisch zijn?
:) klinkt waarschijnlijk ongezond of aanstellerig, of beide, maar ik richt me heel bewust op tevreden zijn met wat het is en niet op iets wat ik als onrealistisch zie. Weet je wat mee speelt: ik weet best van mezelf dat het met een ander niet beter wordt. Zo leuk ben ik zelf niet als mens
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Annelleke schreef:
19-04-2018 10:25
Daar leef ik ook, denk maar niet dat dat een beschermende factor is of dat het ongeloofwaardig is dat mensen onder invloed van een verslaving volledig kunnen veranderen. Elk weldenkend mens zou in zo'n situatie de partner moeten verlaten, zeker voor de kinderen.
Vind ik dus niet als je elkaar trouw hebt beloofd. Iemand is dan ziek. Het wordt natuurlijk anders als die persoon je mishandelt en de kinderen ook, maar om meteen alle schepen te verbranden is weer iets anders. Ligt er wel aan hoe die verslaving tot stand kwam natuurlijk maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
19-04-2018 10:24
Ik bewonder je trouw en standvastigheid, dat zie je niet vaak meer.

Wel vind ik het heel triest om te lezen dat jullie beide zo ongelukkig zijn. Ik ken een vrouw die nu apart leeft van haar man, maar ze zijn in goed overleg en zonder alle drama eromheen gescheiden en wonen nu in dezelfde straat. De kinderen (pubers) komen aanwaaien in beide huizen hoe het hen uitkomt. De ouders hebben goed vriendschappelijk contact. Verjaardagen en feestdagen worden samen gevierd, zonder enige wrevel. Ze zijn beide echt veel gelukkiger dan ze waren in 1 huis.

Zo'n situatie zou ik jullie dan toch ook gunnen.
Misschien moet dat inderdaad de route worden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:30
:) klinkt waarschijnlijk ongezond of aanstellerig, of beide, maar ik richt me heel bewust op tevreden zijn met wat het is en niet op iets wat ik als onrealistisch zie. Weet je wat mee speelt: ik weet best van mezelf dat het met een ander niet beter wordt. Zo leuk ben ik zelf niet als mens
en ik denk dat dit idd de kern een beetje is waar om mensen het minder begrijpen als je zegt wat je in de openingspost zegt in andere topics. voor wat het waard is afgaand op tekst vind ik je wel leuk maar ja, ik ben ook al zo iemand die niet leuk is als mens (en dat zie ik ook realistisch in, voor mij geen roze bril) dus wat dat waard is, waarschijnlijk niets. Ha.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 10:25
Oke... durf het bijna niet te vragen (maar zou het een andere TO ook vragen)...
Hoe is de seks? Nog wel 2a3x in de week? zitten jullie op 1 lijn?
:) als ik zeg dat de periode beter in jaren dan in weken valt uit te drukken weet je genoeg neem ik aan
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bijzonder ook dat je voornamelijk reageert op "lieve" reacties.
lilalinda schreef:
19-04-2018 10:03
Ik geloof vrij heilig in dat 'tevreden' zijn ook voldoende is
En het blijven najagen van het ultieme geluk (buiten jezelf) echt nergens toe leidt
Ik ben het met je eens. Maar je erbij neerleggen en diep ongelukkig zijn is wat anders dan tevreden zijn/genoegen nemen met wat er is.
Alle reacties Link kopieren
rechthoek schreef:
19-04-2018 10:26
Geen gezin is perfect. Er is altijd wel iets. Het laatste is bepalend.
Daar geloof ik ook heilig in
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:30
Weet je wat mee speelt: ik weet best van mezelf dat het met een ander niet beter wordt. Zo leuk ben ik zelf niet als mens
je bent een zelfbenoemde eikel die nu in de martelaarsrol kruipt?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
19-04-2018 10:26
Niet leuker leken.
Leuker waren/zijn.

Gelukkige mensen zijn nu eenmaal leuker.
Maar niet iedereen die gelukkig lijkt is het ook
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 10:27
Ik denk eerlijk gezegd helemaal niet dat de meesten ook maar iets vind van jou en je relatie. Dat is echt jouw keuze en helemaal prima lijkt me.

Kan het eerder zijn dat je mening dat scheiden iets is wat je niet doet en de manier waarom je dat bij anderen in topics 'predikt' weerstand oproept?
Dat kan zeker en dat mag natuurlijk. Maar de uitspraak die dit topic triggerde wordt vaker niet dan wel tegen mij geuit
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:30
:) klinkt waarschijnlijk ongezond of aanstellerig, of beide, maar ik richt me heel bewust op tevreden zijn met wat het is en niet op iets wat ik als onrealistisch zie. Weet je wat mee speelt: ik weet best van mezelf dat het met een ander niet beter wordt. Zo leuk ben ik zelf niet als mens
Je neemt jezelf mee, das waar. Maar je bent waarschijnlijk best wel een leuk mens en helemaal als je niet gebukt hoeft te gaan onder beloften die, zoals Meds zei, niet eens meer perse gelden vandaag de dag.

Ik hoop dat je inderdaad tevreden bent met je leven nu, wat iets anders is dan aanvaarding van een ongelukkige relatie. Het ene is goed, het andere echt niet.

Mss geeft het je relatie zelfs wel lucht als er mogelijkheden worden gecreeerd. Mogelijkheid om te ontsnappen... nu zit je opgesloten.
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:23
Onze kinderen zijn niet gek, en als ze tien jaar verder zijn zullen ze ongetwijfeld weren te vertellen hoeveel last ze hebben gehad en hoeveel leuker andere gezinnen leken. Dat lijkt me realistisch en terecht.

Maar tegelijk heb ik sterk de indruk dat ze zich thuis, veilig en geliefd weten hier.
Dit ook maar we zijn wel een fijn gezin hebben het echt leuk met elkaar en ik ben gelukkig maar bij vlagen ongelukkig .
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-04-2018 10:33
en ik denk dat dit idd de kern een beetje is waar om mensen het minder begrijpen als je zegt wat je in de openingspost zegt in andere topics. voor wat het waard is afgaand op tekst vind ik je wel leuk maar ja, ik ben ook al zo iemand die niet leuk is als mens (en dat zie ik ook realistisch in, voor mij geen roze bril) dus wat dat waard is, waarschijnlijk niets. Ha.
:proud: ik denk oprecht dat jij inderdaad op veel dezelfde manieren voor veel mensen niet zo leuk bent. Dat vind in dan weer wel leuk aan je
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:34
:) als ik zeg dat de periode beter in jaren dan in weken valt uit te drukken weet je genoeg neem ik aan
Staan jullie open voor een open relatie? Of gaat dat beiden of één van jullie te ver?
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:30
:) klinkt waarschijnlijk ongezond of aanstellerig, of beide, maar ik richt me heel bewust op tevreden zijn met wat het is en niet op iets wat ik als onrealistisch zie. Weet je wat mee speelt: ik weet best van mezelf dat het met een ander niet beter wordt. Zo leuk ben ik zelf niet als mens
Dit laatste ook zeer herkenbaar .
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-04-2018 09:38
Bewondering is niet nodig, het is een keuze uit veel mogelijkheden. Mijn vrouw denkt er in grote lijnen hetzelfde over. En ja, ook als de kinderen het huis uit zijn blijft mijn keuze hetzelfde
Toch twijfel je over de vraag of dat een juiste keuze is, lijkt me, omdat je er hier via een omweggetje een topic over opent.

Tja, ik ben ooit weggegaan uit zo'n relatie. We waren nog steeds goede vrienden maar ik dacht dat het beter moest kunnen. Voor mij was daarvoor nodig dat ik verliefd werd op iemand anders. Dat heeft nooit enige vorm gekregen, maar het maakte wel duidelijk wat er aan gevoel ontbrak in mijn eigen relatie. Dus opeens werd het urgent.

Nu heb ik nog wel een spijt (nee, eigenlijk geen spijt want ik zou het weer zo doen, ook om de ander de kans op nieuw geluk te geven), maar een soort weemoed, en mis ik die vriendschap van een partner waar ik mee kon praten en op kon bouwen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
19-04-2018 10:34
Bijzonder ook dat je voornamelijk reageert op "lieve" reacties.
Is dat zo? Ik doe heel bewust mijn bedt om op alles te reageren, behalve op mensen die naar elkaar reageren en niet naar mij. Kan dat ik onbewust toch selectief ben, kan ook dat jij gekleurd kijkt. Ik ben benieuwd waar ik volgens jou niet gereageerd heb op iemand die wel op mij reageerde.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-04-2018 10:38
:proud: ik denk oprecht dat jij inderdaad op veel dezelfde manieren voor veel mensen niet zo leuk bent. Dat vind in dan weer wel leuk aan je
wat zijn dat voor zaken denk jij?

Ik voel me vaak een android lol, snap er niets van hoe mensen dat doen. Maar hey positieve noot voor jou: je vrouw vond het ooit een prima idee met jou te trouwen en kinderen mee te maken, heb je toch mooi voor elkaar :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven