financiële verdeling

04-09-2018 09:56 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang meelezen, zoeken naar hoe anderen het doen, kan ik eigelijk nergens een situatie zoals die van ons vinden.
Hier mijn/ons verhaal en vraag mij dus vooral af hoe anderen het doen in soortgelijke situaties.

Ik, vrouw van 31 met een dochter van 7 uit huwelijk met ex-man. Werk momenteel 32-40 uur in wisseldiensten (13.30-22.00 of 21.30 - 06.00, wisseldiensten dus (plus 2 uur reistijd per dag) verdien helaas niet zo gek veel (1551 bruto op basis van de 32 uur)
Geen alimentatie, ex heeft verschrikkelijk veel schulden gecreëerd tijdens ons huwelijk in gemeenschap van goederen, dat deze op nihil is gesteld, zodat hij deze gaat afbetalen ( al 6 jaar dus geen alimentatie, hij betaald ze minimaal af) en regelmatig komen ze hier langs met als gevolg dat ik ze moet betalen. Ik hamerde dus al op een samenlevingscontract om zijn bezittingen te beschermen voor ik bij hem introk.

Mijn partner met wie ik sinds 2 jaar samen woon, verdient bruto 4x zoveel.
Woonsituatie ; in zijn koopwoning met een hypotheek, ongeveer gelijk aan mijn oude huurwoning (647eu) toen, kreeg ik alleen allerlei toeslagen, vrijstelling gemeentelijke heffingen..
Nu ging het al enige tijd zo :

Boodschappen 50/50 (hij bodybuilder, eet veel, ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)
Vaste lasten (hypotheek, gwl, gemeentelijke heffingen etc ; 50/50
Leuke dingen : 50/50

Overigens sta ik nergens als erfgename of iets ook vermeld, ‘zijn ouders erfen het, en ik mag er dus dan blijven wonen tot ik een ander huis heb’ dan vraag ik mij dus af, zouden ze geduldiger zijn als er ook een kleinkind van hun woont? Het beeld, alsof het niet erg genoeg is dat je je partner verliest, dat je in je achterhoofd meteen weet dat als dat gebeurt je ook mag verhuizen, met de tijd dan.. maar de termijn staat niet in steen geschreven, ik vind dat dus een naar idee waar ik best wakker van kan liggen. Misschien had ik me harder moeten opstellen voor ik introk!?

De persoonlijke uitgaven zoals zorgverzekering, auto (heb ik niet), zijn motor, kleding, ook echt alles dus ook alles wat mijn dochter nodig heeft : eigen rekening
Vakantiekosten ; 50/50
Met als gevolg dat wij vaak niet op vakantie kunnen, mijn budget voldoet niet aan zijn wensen (Mexico, dominicaanse, Cuba, et) en hij wilt niet naar de landen die voor mij betaalbaar zijn.

In de relatie met zijn ex deed zijn moeder het huishouden hier, betaald, ze aten vaak daar ; ex was een ransbak😂 (waterkoker vol groene aanslag en een koelkast vol overdatum producten van haar) toen ik hier kwam nam ik dat al snel over, vond her belachelijk dat zij dit op haar 70+leeftijd nog moest doen(al dit ze dit vast met liefde hoor) met als gevolg dat dit zo is gebleven, naast mijn baan van wisseldiensten (en dus ook de zorg van mijn dochter, maak ik belachelijk lange dagen) de discussies erover, want zelfs het kleinste klusje ‘vergeet’ hij. vermoeien mij, want heb ik dit zelf gedaan? Of snapt hij niet dat ik mij gebruikt voel als goedkope huishoudster?

Stel hem dan ook vaak de vraag hoe hij dit voor zich ziet als er een kleine van ons geboren zou mogen worden?
Ik, of alle uren blijven werken.. (leeglopen op de opvang, want ook die zal vast gedeeld worden terwijl ik, voor mijn dochter toen ik alleen was nog maar een schijntje hoefde te betalen) of minder werken, en dan helemaal niets meer overhouden?
Ik wil absoluut niet stoppen met werken, al zou een dagje minder fijn zijn als er wel een 2e zou mogen komen. Maar ik weet niet hoe ik het hem aan zijn verstand krijg dat hij zich financieel als een samen moet gaan zien, ipv elk zelf maar zien hoe je je broek ophoud?
Heb hem al gevraagd of hij ooit zn vader heeft horen zeggen tegen moeders ; we kunnen niet op vakantie, want jij heb geen geld? Ze zorgt immers voor het gehele huishouden al haar hele leven (dit doe ik dus naast mijn baan in de wisseldiensten)
Is het raar dat ik er graag iets van een compensatie voor zou zien, al is het maar dat hij bijv zomers het deel wat wij missen, bij zijn dure vakantie wensen en mijn lage inkomen en dus ook in verhouding lagere vakantie geld, deze inlegt? Ik heb hem nog nooit gevraagd iets voor mij te betalen, sterker nog, hij schoof al vanaf dag 1 aan bij mijn thuiskapster, welke ik voor hem betaalde.. en er nooit iets van heb teruggevraagd (15 euro per 5 weken a ruim een jaar...) het frustreert me.. enorm! Dat zal duidelijk zijn na dit enorm lange verhaal..
Bespottelijk dat jij hierin mee gaat zeg. Wat een aanfluiting.

Betalen naar rato!!!! Of weer apart verder. Zou ik doen, direct. Gekkigheid.
Dus je wil een baby maken om in het huis te blijven wonen?
Annie31 schreef:
04-09-2018 11:20
Ik had verwacht inderdaad dat het anders zou gaan. Ik was in het prille begin van onze relatie net ‘werkloos’, wia 100% en in behandeling voor mijn anorexia nog. Toen het beter ging, ben ik gaan werken, maar toen ik introk had ik dus geen werk! Maar betaalde ik mijn bijdrage van mijn wia (zonder toeslagen, logischerwijs)Het huishouden was mijn ding, hij werkte natuurlijk, ik niet! maar al heel snel hard ik werk, en ondanks alles, veranderde er niets aan de verhoudingen
Lieve TO, heb je hier al eens een gesprek over gehad? Waarin jij zegt dat het echt niet kan dat hij geen zak uitvoert in het huishouden?
Niet zo handig dat je tijdens een labiele/zwakke periode met deze man bent gaan samenwonen. Eerst op eigen benen staan, dan pas moet samenwonen een overweging zijn. Goed, daar heb je nu niks meer aan. Maar heb je al eens echt een gesprek gehad waarin je uitlegt dat hij de helft moet doen of dat het anders einde relatie is?
En wat is juist de reden dat jij er nog een kind zou bij willen? Nog niet genoeg problemen? Of in de hoop dat hij dan meer geld zal lossen?
Je hij's en zij's zijn ontzettend onduidelijk TO.
een man die je eerst moet uitleggen dat hij ook eens wat moet doen is een man die er bij mij niet in komt
Lorem Ipsum
Ik vraag me af of zijn ex echt een ransbal was, of dat je vriend dit gewoon is.
Hij regelde eerst zijn moeder en nu jij. Hij doet niks.

Ik zou een huishoudster nemen en hem de kosten laten betalen.

Als hij op dure vakantie wil, kun je niet mee. Dat geld heb je gewoon niet. Dus niet jij in de stress, maar hij. Verplaats het probleem naar hem en niet naar jou. Poot stijf houden. Maar eerst beginnen met een gesprek, want dit is niet de situatie waarin je wil leven. Schrijf het eerst op. En houd je poot stijf. Probeer niet alles voor hem op te lossen.
Tja genoeg geprobeerd, gepraat en gezeurd. En je kunt hier door blijven klagen wat je wilt maar je laat de situatie toch echt zelf toe.

Wat heb je in vredesnaam nog te zoeken bij die vent? Vind je dit een gezonde omgeving voor je dochter?
Star² schreef:
04-09-2018 11:34
Dus je wil een baby maken om in het huis te blijven wonen?
Nee natuurlijk niet, haha!
Het was iets dat ik bij hem heb neergelegd, zijn ouders zijn erfgename mocht er iets gebeuren. Waarbij ik hier mag blijven wonen tot ik iets anders heb. En wat nou als dat niet zo 123 lukt? Het is meer de nare bijsmaak die ik kreeg ; mag ik er wel blijven als er een Biologisch kleinkind is? Alsof dat pas mijn ‘recht’ vastlegt.. alsof het al niet erg genoeg is dat je dan je partner verliest, kan je na de begrafenis meteen op zoek naar woonruimte...

Het is meer ik voelde mij de laatste tijd afvraag of het dus raar is dat ik mij Assepoester voel. Niet dus!
Annie31 schreef:
04-09-2018 11:43
Nee natuurlijk niet, haha!
Het was iets dat ik bij hem heb neergelegd, zijn ouders zijn erfgename mocht er iets gebeuren. Waarbij ik hier mag blijven wonen tot ik iets anders heb. En wat nou als dat niet zo 123 lukt? Het is meer de nare bijsmaak die ik kreeg ; mag ik er wel blijven als er een Biologisch kleinkind is? Alsof dat pas mijn ‘recht’ vastlegt.. alsof het al niet erg genoeg is dat je dan je partner verliest, kan je na de begrafenis meteen op zoek naar woonruimte...

Het is meer ik voelde mij de laatste tijd afvraag of het dus raar is dat ik mij Assepoester voel. Niet dus!

Gelukkig. Deze man klinkt niet zo heel erg leuk.
Ik zou nú al op zoek gaan naar andere woonruimte. En daar ook zo snel mogelijk naartoe verhuizen. En als je eventueel bij je ouders terecht kan, zou ik daar vandaan zoeken.

Het is helemaal niet raar dat je je Assepoester noemt, want zo behandelt hij je ook.
En natuurlijk kan je met hem gaan praten, maar je maakt mij niet wijs dat hij zelf niet door heeft dat deze regeling heel erg in zijn voordeel is en dat jij alleen maar inlevert.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je doet dit jezelf aan hoor.
Jij vindt dus dat de vrouwen in zijn leven verantwoordelijk zijn voor de financiën, het eten en het huishouden.

Het was vies, dus zijn ex was ranzig.
Het was vies, dus zijn moeder maakte schoon.
Het was vies, dus jij nam het over.

Hij moet eten, dus zijn moeder kookte voor hem
Hij moet eten, dus jij kookt voor hem.

Zie je?

Ga lekker op jezelf wonen met je dochter, hier heb je toch niks aan.
Voordat jij bij hem introk stond alles op zijn naam dus hoe is het gekomen dat jij nu geld aan hem moet overhandigen? Ik neem aan dat hij niet zomaar in jouw bankrekening kan. Ik ben benieuwd hoe deze situatie is ontstaan want op een gegeven moment moet hij jou gevraagd hebben om x bedrag..? Vervolgens zei jij oke, hier heb je t?
Kun je dat uitleggen?
GroteZakChips schreef:
04-09-2018 10:32
TO, tijdens het lezen van het verhaal viel me direct op dat jij veel voor hem doet en hij dat normaal lijkt te vinden? Welke volwassen man verwacht nou van zijn partner dat zij lunch klaarmaakt? Hij is toch geen kleuter?

Daarnaast, zijn ex was een viespeuk??? Really? Waarom deed je partner zijn eigen huishouden niet? Hoezo kwam (komt?) zijn moeder schoonmaken?

Je komt over als een lieve, zelfstandige (kind zelf opvoeden, baan) vrouw. Waarom wil jij een kind met deze man?
Anno 2018!!
Wat een redenatie! Krijgt de ex de schuld terwijl partner duidelijk aantoont geen vinger uit te steken. Wie is er dan de smeerlap? Die ex is toch allang weg!!!! En dan nóg krijgt ze de schuld van smerige zooi.

Dit is geen relatiemateriaal als je het mij vraagt. Ik nam de benen.
Je bent bepaald geen ster in het uitzoeken van een goede mannen, wel? Vorige was een schuldenaar en nu zit je weer met zo'n halfvolwassene…
toen ik introk hebben we een gesprek gehad over hoe en wat. En afspraak gemaakt dat ik zou bijdragen in de vaste lasten zodra ik mijn huis zou opzeggen. Zo gezegd zo gedaan
Dus jij wordt zowel misbruikt door je ex (je betaalt zijn schulden af), als door je huidige vriend (je bent zijn huishoudster en hij verdient 4x zoveel maar legt hetzelfde in als jij=oneerlijk). De mannen profiteren dus van jou. Wat is jouw winst in deze? Vindt jij dit eerlijk?
Annie31 schreef:
04-09-2018 12:26
toen ik introk hebben we een gesprek gehad over hoe en wat. En afspraak gemaakt dat ik zou bijdragen in de vaste lasten zodra ik mijn huis zou opzeggen. Zo gezegd zo gedaan
Maar jullie hebben niet de afspraak gemaakt dat HIJ een bijdrage zou leveren in het huishouden, een gelijk aandeel!

Domme afspraken, je hebt er niet goed over nagedacht en nu zit je met 2 kinderen. Je dochter, en met hem! En o ja, hij brengt nog een beetje geld in het laatje. En dan klaagt hij impliciet dat jij niet genoeg verdient omdat de vakanties die hij wil te duur zijn voor jou en hij dus niet voor jou wil betalen.

Wat een halve zeg, dat is toch geen vent! Laat hem maar voor een werkster betalen!
waar kan ik een man vinden die overal de helft van betaalt en het huishouden doet?
wij slapen nooit.
iones schreef:
04-09-2018 12:24
Anno 2018!!
Wat een redenatie! Krijgt de ex de schuld terwijl partner duidelijk aantoont geen vinger uit te steken. Wie is er dan de smeerlap? Die ex is toch allang weg!!!! En dan nóg krijgt ze de schuld van smerige zooi.

Dit is geen relatiemateriaal als je het mij vraagt. Ik nam de benen.
Je bent bepaald geen ster in het uitzoeken van een goede mannen, wel? Vorige was een schuldenaar en nu zit je weer met zo'n halfvolwassene…
Mening over ex is puur gebaseerd over wat ik aantrof toen ik hier voor het eerst was. Zij ging weg, nam enkel dr kleding mee, liet dr katten achter en kwam soms binnen waaien voor de post.
Weigerde mee te werken verkoop huis aan hem omdak ze meer wilde dan er uit de taxaties kwam ( ik snap ergens wel dat hij daarom meer op zn centjes zit vanwege hoe zij hem heeft uitgekleed, daar ging ook alles 50/50, maar zij had een goedbetaalde baan, net als hij, dr overige geld ging gewoon op aan hobby, hoeft hij niet voor op te draaien vind ik) ik daarin voel me gestraft met deze regel voor mijn lagere inkomen.
Schoonmoeder deed dus de grote klussen, hij de rest, ex niks.
valentinamaria schreef:
04-09-2018 12:31
waar kan ik een man vinden die overal de helft van betaalt en het huishouden doet?
Als zulke mannen niet zouden bestaan, vertel mij eens waarom vrouwen dan een relatie zouden willen met een man? Seks kunnen ze zó ook wel krijgen en kinderen ook. Hoef je alleen maar een beetje voor te rampetampen. Meer niet.
En jij gelooft die verhalen over zijn ex? Niets is zijn schuld hè...
Life is short. Eat dessert first.
iones schreef:
04-09-2018 12:33
Als zulke mannen niet zouden bestaan, vertel mij eens waarom vrouwen dan een relatie zouden willen met een man? Seks kunnen ze zó ook wel krijgen en kinderen ook. Hoef je alleen maar een beetje voor te rampetampen. Meer niet.
ik heb al kinderen en een huis.
als het huishouden gedaan wordt, ik de helft minder kwijt ben aan vaste lasten en hij verder nergens recht op heeft kan ik leven als god in Frankrijk...:)
wij slapen nooit.
hallekie schreef:
04-09-2018 10:32
Tip: een gezamenlijke rekening openen, daar naar rato geld op storten. Verder een samenlevingscontract opstellen en zorgen dat alles goed is geregeld mocht hij overlijden.
Dit alles voordat je aan een nieuw kind begint.
En als hij dat niet ziet zitten, dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben of ik wel bij zo iemand wil blijven/horen/wonen.
Dat zijn zomaar wat dingetjes die in mij opborrelen als ik jouw post lees.
Dit ja! Waarom betaal jij mee aan een hypotheek die niet op jouw naam staat? Daar zou ik mee stoppen. Rest van de vaste lasten wel 50/50. Het zou je partner sieren als hij zelf wat meer bijlegt als hij zo nodig ver op vakantie wil.
Hoezo heeft ex hem uitgekleed?
Hij kleed jou uit!! Ga lekker op jezelf wonen, profiteer van alle toeslagen, ga samen met je kind op vakantie naar iets wat je kan betalen en ga latten met hem.
Hou je meer geld én tijd over. En is je huis schoner.
Annie31 schreef:
04-09-2018 12:26
Oke, maar hij weet toch hoeveel jij verdient en hij weet ook dat jij weet hoeveel hij verdient?
Heeft hij jou expliciet gevraagd om de helft bij te dragen? Daar kan ik met me hoofd niet bij eigenlijk..

Ik vind hem in ieder geval geen aardig persoon (laat staan partner) als hij jou met deze kennis ook nog eens wil opzadelen met vakanties die voor jou onbetaalbaar zijn.
Ik zou in ieder geval direct stoppen met het stukje hypotheek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven