Fotoboeken - confronteren of niet?
maandag 12 mei 2025 om 21:38
Ik heb een dilemma waar ik al een aantal weken mee rondloop en misschien kunnen jullie mij advies geven.
Ik ben 4 jaar getrouwd en ken mijn man al 11 jaar. Hij heeft een aantal goede vrienden die elkaar ook al zo lang kennen en ze gaan nog altijd 5-6 keer per jaar stappen en dan blijven ze vaak ergens slapen, bij één van hen thuis of in een hotel.
Nu hebben ze in de afgelopen jaren ook al een aantal keer bij ons geslapen omdat we in een stad wonen. Ze zijn inclusief mijn man met zijn vieren en twee ervan lagen toen in onze logeerkamer/kledingkastkamer en eentje in de woonkamer en mijn man bij mij in bed in de slaapkamer.
Ik heb nadat we getrouwd zijn een paar keer een 'zeer privé fotoshoot zonder kleding' laten maken en heb daarvan twee fotoboeken laten maken voor mijn man. Die lagen altijd boven op de kledingkast en vanuit de kamer kon je een beetje zien liggen.
Een paar weken terug vertelde een vriendin van mij (ze is de vriendin van één van de twee die op de logeerkamer sliep) dat ze al een tijdje daarvoor in zijn telefoon een gesprek had gelezen tussen haar eigen vriend en de vriend die in de woonkamer lag. Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden en toen kwam ook dit gesprek naar boven omdat mijn naam in een bericht werd genoemd. Daar hadden ze het erover dat ze het wel wilden weten of ik nog nieuwe foto's had gemaakt en of wij thuis nog meer boekjes verstopt hadden en dat ze de volgende keer weer bij ons wilden blijven slapen als ze zouden gaan stappen en nog wat opmerkingen. Dus weet ik genoeg.
Nou twijfel ik wat ik moet doen. Ik vind het natuurlijk niet de bedoeling en ook gewoon ongemakkelijk want we zien ze allemaal regelmatig en maar het is nu ongeveer 6 maanden geleden dat ze hier voor het laatst waren blijven slapen en ze hebben los van het appgesprek (voor zover ik weet) er verder nooit iets over gezegd en naar mij en ik denk ook naar mijn man nooit iets laten blijken. En ze weten ook niet dat mijn vriendin het gesprek heeft gelezen.
Als ik ze nu hiermee zelf confronteer of het tegen mijn man zeg ben ik bang dat het juist allemaal ongemakkelijk gaat worden terwijl mijn man er nu niet eens van weet en het zijn al lang vrienden die er altijd voor elkaar zijn. En dan wordt het wel weer groot, ook omdat ze nog niet weten dat mijn vriendin het wel weer aan mij heeft verteld maar nog niet aan haar eigen vriend. En hoewel ik het niet leuk vindt dat ze zomaar in die boeken hebben gekeken heb ik er ook niet aan gedacht om ze weg te halen en ik zou het eerlijk gezegd zelfs nog een beetje kunnen begrijpen dat ze die boeken hebben bekeken toen ze ze zagen liggen (ook al moest je ze van de kast af pakken om te kunnen zien wat voor fotoboeken het waren). Maar ik kan het ook weer niet loslaten dat ze mijn foto's hebben gezien en ik moet ik steeds net moet doen of ik dat niet weet als ik we elkaar zien zoals afgelopen weekend als ze hier allemaal komen bbqen.
Hoe kan ik dit loslaten of moet ik toch iets doen?
Ik ben 4 jaar getrouwd en ken mijn man al 11 jaar. Hij heeft een aantal goede vrienden die elkaar ook al zo lang kennen en ze gaan nog altijd 5-6 keer per jaar stappen en dan blijven ze vaak ergens slapen, bij één van hen thuis of in een hotel.
Nu hebben ze in de afgelopen jaren ook al een aantal keer bij ons geslapen omdat we in een stad wonen. Ze zijn inclusief mijn man met zijn vieren en twee ervan lagen toen in onze logeerkamer/kledingkastkamer en eentje in de woonkamer en mijn man bij mij in bed in de slaapkamer.
Ik heb nadat we getrouwd zijn een paar keer een 'zeer privé fotoshoot zonder kleding' laten maken en heb daarvan twee fotoboeken laten maken voor mijn man. Die lagen altijd boven op de kledingkast en vanuit de kamer kon je een beetje zien liggen.
Een paar weken terug vertelde een vriendin van mij (ze is de vriendin van één van de twee die op de logeerkamer sliep) dat ze al een tijdje daarvoor in zijn telefoon een gesprek had gelezen tussen haar eigen vriend en de vriend die in de woonkamer lag. Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden en toen kwam ook dit gesprek naar boven omdat mijn naam in een bericht werd genoemd. Daar hadden ze het erover dat ze het wel wilden weten of ik nog nieuwe foto's had gemaakt en of wij thuis nog meer boekjes verstopt hadden en dat ze de volgende keer weer bij ons wilden blijven slapen als ze zouden gaan stappen en nog wat opmerkingen. Dus weet ik genoeg.
Nou twijfel ik wat ik moet doen. Ik vind het natuurlijk niet de bedoeling en ook gewoon ongemakkelijk want we zien ze allemaal regelmatig en maar het is nu ongeveer 6 maanden geleden dat ze hier voor het laatst waren blijven slapen en ze hebben los van het appgesprek (voor zover ik weet) er verder nooit iets over gezegd en naar mij en ik denk ook naar mijn man nooit iets laten blijken. En ze weten ook niet dat mijn vriendin het gesprek heeft gelezen.
Als ik ze nu hiermee zelf confronteer of het tegen mijn man zeg ben ik bang dat het juist allemaal ongemakkelijk gaat worden terwijl mijn man er nu niet eens van weet en het zijn al lang vrienden die er altijd voor elkaar zijn. En dan wordt het wel weer groot, ook omdat ze nog niet weten dat mijn vriendin het wel weer aan mij heeft verteld maar nog niet aan haar eigen vriend. En hoewel ik het niet leuk vindt dat ze zomaar in die boeken hebben gekeken heb ik er ook niet aan gedacht om ze weg te halen en ik zou het eerlijk gezegd zelfs nog een beetje kunnen begrijpen dat ze die boeken hebben bekeken toen ze ze zagen liggen (ook al moest je ze van de kast af pakken om te kunnen zien wat voor fotoboeken het waren). Maar ik kan het ook weer niet loslaten dat ze mijn foto's hebben gezien en ik moet ik steeds net moet doen of ik dat niet weet als ik we elkaar zien zoals afgelopen weekend als ze hier allemaal komen bbqen.
Hoe kan ik dit loslaten of moet ik toch iets doen?
dinsdag 13 mei 2025 om 21:34
Dat is het niet, maar een ruzie leidt m.i niet echt ergens toe behalve dat we daarna niet meer met elkaar omgaan ofzo. Boos worden is niet zo moeilijk maar ik vind het wel beter om gewoon als volwassene tegen iemand te zeggen hoe raar/ kinderachtig of vervelend diegene heeft gedaan en dan de reactie af te wachten maar dan moet je dat wel goed voorbereiden. Gewoon maar boos worden vind ik daarom eigenlijk juist niet een sterke reactie en bereikt eigenlijk ook nooit dat je daarna nog een normaal gesprek kunt voeren maar negeren voelt ook niet goed en uit alle reacties blijkt dat ze in ieder geval\ confronteren hier wel echt op zijn plaats is (en ik ben het daar mee eens)Wombat schreef: ↑13-05-2025 20:54Ik vind je heel mild, TO. Kan zijn dat je het echt niet zo heel erg vindt.
Maar als het is omdat je bang bent om ruzie te creëren: dat is nou precies waarom veel vrouwen veel te veel maar accepteren. Als we het maar gezellig houden. Boos worden is eng want wat vindt een ander daarvan?
Daar mag het wel eens klaar mee zijn. Je hebt net zoveel recht op ruimte als een man. Ook op psychologische ruimte! Ze zijn een grens over gegaan, dat weten ze donders goed, en dat mogen ze ook echt wel horen, op een directe manier.
Ik wil niet beweren dat je voortaan maar scheldend over straat moet, of dat we allemaal een ultrakort lontje moeten krijgen, maar je hebt er nu echt álle reden toe om gewoon boos te zijn.
dinsdag 13 mei 2025 om 21:36
Begrijp ook echt niet waarom je dit maar zo zo vindt. Voel jij dan zelf niet dat dit zo respectloos is? Zo over alle grenzen? Ben je bang dat dit tot ruzie gaat leiden bij jouw vriend of je vriendin? Blijkbaar tolereren jullie allebei (jij en die vriendin van je) nogal wat van mannen, om maar niet voor flauw uitgemaakt te worden.
Het is gewoon niet ok om jouw prive domein (jouw lichamelijke integriteit) zo grenzeloos te passeren en er achter jouw rug om allerlei gedachten en meningen over te hebben en je te gaan bespreken. En dan mag je alleen nog maar hopen dat het bij dit ene gesprekje blijft of er geen foto's zijn gemaakt. Zolang je als vrouw niet moeilijk moet doen en er liefst geen gedoe van moet maken, blijven kerels maar over vrouwen en hun grenzen heengaan en ze letterlijk als een stuk vee behandelen waar je blijkbaar schaamteloos onderling met elkaar over mag roddelen en jezelf op aftrekken (als je voldoende lekker bent) of op afgeserveerd worden (als je niet voldoende lekker bent) en belachelijk gemaakt.
Het is gewoon niet ok om jouw prive domein (jouw lichamelijke integriteit) zo grenzeloos te passeren en er achter jouw rug om allerlei gedachten en meningen over te hebben en je te gaan bespreken. En dan mag je alleen nog maar hopen dat het bij dit ene gesprekje blijft of er geen foto's zijn gemaakt. Zolang je als vrouw niet moeilijk moet doen en er liefst geen gedoe van moet maken, blijven kerels maar over vrouwen en hun grenzen heengaan en ze letterlijk als een stuk vee behandelen waar je blijkbaar schaamteloos onderling met elkaar over mag roddelen en jezelf op aftrekken (als je voldoende lekker bent) of op afgeserveerd worden (als je niet voldoende lekker bent) en belachelijk gemaakt.
dinsdag 13 mei 2025 om 23:07
Nou dat laatste mag je er allemaal bij bedenken maar dat lijkt eerlijk gezegd meer een persoonlijke ervaring van jouNomenNesci0 schreef: ↑13-05-2025 21:36Begrijp ook echt niet waarom je dit maar zo zo vindt. Voel jij dan zelf niet dat dit zo respectloos is? Zo over alle grenzen? Ben je bang dat dit tot ruzie gaat leiden bij jouw vriend of je vriendin? Blijkbaar tolereren jullie allebei (jij en die vriendin van je) nogal wat van mannen, om maar niet voor flauw uitgemaakt te worden.

dinsdag 13 mei 2025 om 23:09
Ergens anders logeren sta ik ook wel achter, aangezien ik het toch met ze ga bespreken. Dan hoeft dat niet meer nee.
dinsdag 13 mei 2025 om 23:56
woensdag 14 mei 2025 om 01:24
Hoezo? Jij komt jouw ervaring vertellen over deze losers (want dat mag je rustig stellen). Niet ik. Waarom zou jouw ervaring ineens de mijne zijn? Die volg ik echt niet.
Ik heb godzijdank deze ervaring niet, noch gehad. Dat soort types hou ik mijlenver bij mij vandaag en mijn man heeft ook geen enkele interesse in vriendschappen of omgang met dergelijke figuren. Daarin zitten we echt zonder dit ooit uitgesproken te hebben op dezelfde lijn en dat weet ik door hoe hij hier zelf instaat en wat voor sneue mannen hij dergelijke typen vindt. Ik hoef dat niet eens te bespreken om het te weten.
woensdag 14 mei 2025 om 02:01
Ze wil natuurlijk eerst even weten hoe TO erin zit voor ze er een hele toestand van maakt. Dat zou ik juist wel waarderen.Vivalafete25 schreef: ↑13-05-2025 23:56Ik vind de rol van die vriendin ook dubieus. Dat verhaal hoe ze bij het gesprek komt, is al discutabel en ik snap niet dat ze niet meteen haar partner confronteert. En jou dan weer wel inlicht maar je mag het vooral niet laten blijken.
Mijn relaties zouden het niet zijn.
woensdag 14 mei 2025 om 05:45
woensdag 14 mei 2025 om 08:15
Ik vond het niet zo ongeloofwaardig, eigenlijk. Ik gebruik die zoekfunctie heel veel. Maar sowieso gaat het niet om haar, wat mij betreft. Wees blij dat ze TO heeft geïnformeerd.Vivalafete25 schreef: ↑14-05-2025 05:45Dat weet je helemaal niet.
Dat verhaal over hoe ze bij het gesprek kwam is al uiterst ongeloofwaardig natuurlijk.
woensdag 14 mei 2025 om 08:20
Dat van dat rukken op haar foto's verzin je er toch allemaal zelf bij om je punt te maken? TO kaatst m terug en daar heeft ze natuurlijk helemaal gelijk in.NomenNesci0 schreef: ↑14-05-2025 01:24Hoezo? Jij komt jouw ervaring vertellen over deze losers (want dat mag je rustig stellen). Niet ik.
.
woensdag 14 mei 2025 om 08:23
woensdag 14 mei 2025 om 10:59
Het is maar net wat je onder boos worden verstaat. Kijk, gillen en krijsen zou ik niet doen. Maar je kunt ook prima boosheid veel kalmer en beheerster laten zien en daarbij inderdaad nog steeds het gesprek aangaan en confronteren. Ze mogen heus wel weten dat ze een grens over zijn gewalst.
En ja die confrontatie daar heb je absoluut alle reden toe!
woensdag 14 mei 2025 om 11:16
Ja hoor, daar kan ik me prima iets bij voorstellen. Een cadeau dat geregeld wordt voor een vriend, ophalen van Schiphol of weet ik veel. Hele normale dingen, waarvan je weet dat de ander dat toen en toen met die en die geregeld had.
woensdag 14 mei 2025 om 11:41
Ik kijk ook wel eens sporadisch op de telefoon van mijn man (daar zijn we niet geheimzinnig over) als ik iets moet weten en gebruik dan idd de zoekfunctie. Bijv. een adres waarvan je weet dat die zeer waarschijnlijk ergens staat, maar je geen tig appjes voor gaat doorscrollen. Kan me daar best iets bij voorstellen.
woensdag 14 mei 2025 om 12:00
Dit zou mijn eerste stap zijnLila-Linda schreef: ↑14-05-2025 10:40Je kunt toch echt tegen je partner zeggen: "goh ik hoorde van Annelies, dat Harry & Vincent mijn fotoboeken hebben bekeken, was jij daarvan op de hoogte?'
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 14 mei 2025 om 12:13
Nou worden hier wel een aantal speculaties gedaan. Ze zei tegen mij dat ze de zoekfunctie even gebruikte omdat ik een verjaardag had doorgestuurd dus dat geloof ik op zich wel. Maar daar gaat het ook niet echt om toch? Zelfs als zou ze bewust zijn hele telefoon doorzocht hebben maakt dat de situatie niet anders en ben ik blij dat ze wel eerst mij even gesproken heeft zodat ik zelf kan bepalen wat ik hiermee wil?Vivalafete25 schreef: ↑14-05-2025 05:45Dat weet je helemaal niet.
Dat verhaal over hoe ze bij het gesprek kwam is al uiterst ongeloofwaardig natuurlijk.
woensdag 14 mei 2025 om 12:15
Daar heb je inderdaad gelijk in hoor en inderdaad confronteren om te zeggen dat ik boos ben en me nu zacht uitgedrukt niet op mijn gemak voel en dat zij dat voor mij moeten gaan oplossen wil ik wel doen. Ik vraag ze denk ik gewoon: we zitten nu in deze situatie en hoe gaan jullie dit oplossen? En dan kijk ik welke reactie ze geven...Wombat schreef: ↑14-05-2025 10:59Het is maar net wat je onder boos worden verstaat. Kijk, gillen en krijsen zou ik niet doen. Maar je kunt ook prima boosheid veel kalmer en beheerster laten zien en daarbij inderdaad nog steeds het gesprek aangaan en confronteren. Ze mogen heus wel weten dat ze een grens over zijn gewalst.
woensdag 14 mei 2025 om 12:22
Ja ze hebben het erover gehad op de app met de tekst die ik in het eerste bericht had gezet van wat ik van mijn vriendin weet en niet over aftrekken en afzeiken en alles wat jij erbij haalt hoor. Dat is toch ook helemaal niet waar dit om gaat, ze hebben foto's bekeken in een boek dat ze toevallig zagen liggen en daarmee zijn ze natuurlijk mijn de grens over gegaan en ze zijn er blijkbaar ook nog steeds mee bezig zonder dat ik ervan wist en je hebt gelijk dat dat respectloos is en ik hoef ze hier niet meer hebben om te blijven slapen maar waar jij over praat is in kerels die vrouwen als vee behandelen, erop aftrekken en afzeiken en belachelijk maken en dat is denk ik echt jouw eigen invulling of ervaring.NomenNesci0 schreef: ↑14-05-2025 01:24Hoezo? Jij komt jouw ervaring vertellen over deze losers (want dat mag je rustig stellen). Niet ik. Waarom zou jouw ervaring ineens de mijne zijn? Die volg ik echt niet.
Ik heb godzijdank deze ervaring niet, noch gehad. Dat soort types hou ik mijlenver bij mij vandaag en mijn man heeft ook geen enkele interesse in vriendschappen of omgang met dergelijke figuren. Daarin zitten we echt zonder dit ooit uitgesproken te hebben op dezelfde lijn en dat weet ik door hoe hij hier zelf instaat en wat voor sneue mannen hij dergelijke typen vindt. Ik hoef dat niet eens te bespreken om het te weten.
jj91 wijzigde dit bericht op 14-05-2025 12:39
3.66% gewijzigd
woensdag 14 mei 2025 om 12:35
Ze hebben meerdere misstappen begaan to. Ze zijn al asociaal bezig geweest door spullen te pakken waar ze met hun tengels vanaf hadden moeten blijven. Maar vooruit, laten we idd zeggen dat ze hierin weinig fatsoen kennen en je ze dit vergeeft. Misschien kan je je inleven dat je zelf ook wel bij anderen mensen op logeerkamers fotoboeken gaat zitten bekijken vanuit nieuwsgierigheid en heb je er vanuit inleving niet zo'n moeite mee.
Maar dan komt punt twee, ze stuiten zo overduidelijk op materiaal die daar niet ligt voor hun entertaining en overduidelijk dat dit zéér privé is. Wat iemand al eerder aangaf, als ze zoiets zou treffen, zou ze van schrik dat boek dichtklappen en weer terugleggen en daar nooit ook maar een woord over zeggen. Omdat je in dat stadium al weet dat je fout zit en iets bekijkt wat duidelijk niet voor jou bedoeld is.
Nee hoor, deze mannen hebben dat boek van jou uitgebreid bekeken, vinden het zelfs zo leuk, dat ze hopen meer aan te treffen en hebben hier met elkaar over lopen lullen en willen vaker bij jullie slapen.
Ze zijn daarbij niet 1 grens over gegaan, maar vele grenzen van respect. Je bent besproken en over de tong gegaan. Door over jou te praten, meer materiaal hopen te vinden en willen bekijken. Waarvoor denk je dat ze dat doen? Als inspiratie om een boodschappen lijstje mee te maken? Ze hebben nu een beeld van jou (goed of slecht) en dat ze meer willen zien is echt niet voor zuivere redenen.
Maar hé, als jij het niet zo erg vindt, jij kiest jouw vrienden en jouw grenzen.
Maar dan komt punt twee, ze stuiten zo overduidelijk op materiaal die daar niet ligt voor hun entertaining en overduidelijk dat dit zéér privé is. Wat iemand al eerder aangaf, als ze zoiets zou treffen, zou ze van schrik dat boek dichtklappen en weer terugleggen en daar nooit ook maar een woord over zeggen. Omdat je in dat stadium al weet dat je fout zit en iets bekijkt wat duidelijk niet voor jou bedoeld is.
Nee hoor, deze mannen hebben dat boek van jou uitgebreid bekeken, vinden het zelfs zo leuk, dat ze hopen meer aan te treffen en hebben hier met elkaar over lopen lullen en willen vaker bij jullie slapen.
Ze zijn daarbij niet 1 grens over gegaan, maar vele grenzen van respect. Je bent besproken en over de tong gegaan. Door over jou te praten, meer materiaal hopen te vinden en willen bekijken. Waarvoor denk je dat ze dat doen? Als inspiratie om een boodschappen lijstje mee te maken? Ze hebben nu een beeld van jou (goed of slecht) en dat ze meer willen zien is echt niet voor zuivere redenen.
Maar hé, als jij het niet zo erg vindt, jij kiest jouw vrienden en jouw grenzen.
woensdag 14 mei 2025 om 12:40
Mooie reactie vind ik. Ben benieuwd hoe ze reageren. Wanneer zie je ze weer?JJ91 schreef: ↑14-05-2025 12:15Daar heb je inderdaad gelijk in hoor en inderdaad confronteren om te zeggen dat ik boos ben en me nu zacht uitgedrukt niet op mijn gemak voel en dat zij dat voor mij moeten gaan oplossen wil ik wel doen. Ik vraag ze denk ik gewoon: we zitten nu in deze situatie en hoe gaan jullie dit oplossen? En dan kijk ik welke reactie ze geven...
En hoe doe je dat met je vriend, licht je hem van tevoren in?
What a nuanced anxiety
woensdag 14 mei 2025 om 14:08
ik denk dat je meer bezig bent met je gelijk halen dan met proberen iets te zeggen waar TO wat aan heeft. Dat is okay, maar dat rechtvaardigt niet de sneer aan het eind van je berichtNomenNesci0 schreef: ↑14-05-2025 12:35Ze hebben meerdere misstappen begaan to. Ze zijn al asociaal bezig geweest door spullen te pakken waar ze met hun tengels vanaf hadden moeten blijven. Maar vooruit, laten we idd zeggen dat ze hierin weinig fatsoen kennen en je ze dit vergeeft. Misschien kan je je inleven dat je zelf ook wel bij anderen mensen op logeerkamers fotoboeken gaat zitten bekijken vanuit nieuwsgierigheid en heb je er vanuit inleving niet zo'n moeite mee.
woensdag 14 mei 2025 om 14:44

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in