Ga ik er goed mee om?

18-02-2010 21:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Kunnen ze 'm niet gedwongen ergens in 'n afkickkliniek op laten nemen? Hij maakt in z'n eentje jullie hele gezin kapot als je ouders hem blijven faciliteren.
Lieve Dance Shoes,

Wat een moeilijke situatie voor jou en je ouders!

Ik heb helaas verschillende drugsverslaafden van redelijk dichtbij mee mogen maken en ik ben er van overtuigd dat er maar 1 uitweg is, en dat is "de bodem raken". Daarmee bedoel ik dat ik alleen heb meegemaakt dat verslaafden voor een beter leven kozen op het moment dat het verslaafde leven echt heel naar werd, En op dat moment kan het eigenlijk 2 kanten op, ze kiezen voor de verslaving of ze kiezen voor afkicken. Er bestaat niet zoiets als "zelf afkicken" of "rustig afbouwen" of wat ze dan ook allemaal mogen verzinnen om onder het een serieus traject uit te komen. Zolang er uitvluchten zijn, zullen ze die blijven gebruiken.

Het is heel mooi hoe jullie hem als gezin zijn blijven steunen en proberen hem te helpen, maar voel je niet schuldig wanneer de grens bereikt is. Jullie kunnen niets voor hem doen, dat moet hij zelf doen. En dat wil hij waarschijnlijk pas als alle andere opties er niet meer zijn,

Ik wens jullie heel veel sterkte!
.
.
quote:Dance_shoes schreef op 18 februari 2010 @ 21:58:

Jammer genoeg is hij meerderjarig...

En op straat willen ze hem niet gooien. Maar ze hebben het punt inmiddels wel bereikt dat ze zoiets hebben van... dan moet de boel maar escaleren door geen geld meer te geven. Er is al meer keer geprobeerd de geldkraan helemaal dicht te draaien. Maar hij gaat zo ontzettend door het lint tegen het agresieve aan... Is iets waar mijn ouders uit moeten komen denk.

Misschien moet hij dan toch maar veel dieper gaan. Want als hij zichzelf wat probeert aan te doen... en een gevaar voor zichzelf vormt wordt hij volgens mij wel gedwongen opgenomen. Als ik het goed begrijp tenminste.

Mischien moet dat dan maar zo... jammer genoeg...Maar als hij agressief wordt en je ouders gaat bestelen kunnen ze hem waarschijnlijk wel aangeven en uit huis laten plaatsen zodat ie wel gedwongen moet afkicken toch? Of laten ze je met 'n ontspoorde verslaafde die 'n gevaar voor zijn omgeving kan zijn (je zou er maar naast wonen en dus kans lopen op inbraak) zitten?
hoe oud is je broertje?

bij volwassenheid kan iemand gedwongen worden opgenomen wanneer hij zichzelf of anderen in gevaar brengt.

Om zover te komen moet je broertje bekend zijn bij bv een Riagg/jellinek zodat een psychiater dit kan aanvragen bij de rechtbank en de burgermeester (RM = rechtelijke machtiging) (IBS= in bewaring stelling)

beide zijn via een rechter/psychiater verplicht te verkrijgen...

de 1 is semi vrijwillig de ander niet..

Je broertje lijkt mij aardig in aanmerking te komen.

bij onvolwasenheid kan dit ook via Bureau Jeugdzorg en de rechtbank.

Om hier bij bekend te komen is via zorgmeldingen, dit kan bv via de politie en de raad van de kinderbescherming.

ik weet in iedergeval 1 ding:

een verslaafde stopt pas met zijn verslaving als hij er zelf voor kiest.

sterkte.
.
een RM/IBS kan ook met spoed worden aangevraag als je broertje op het politiebureau beland, dan komt er een psychiater met spoed kijken.

politie inschakelen is dus altijd een goede optie!!
.
Wat een vreselijke situatie.

Zoals je zelf al zegt: je ouders houden de verslaving mee in stand doordat hij hen manipuleert met emotionele chantage.

En het had mooi geweest als ze daar vanaf het begin af aan niet waren ingetrapt.....maar dat is voor ouders zó ontzettende moeilijk.

Hij zal als enige de stap kunnen zetten om af te kicken en dat kan (meestal) alleen als hij totaal op zichzelf wordt teruggeworpen.....maar dat is heel hard. Hopelijk maakt hij de goede keus.....

Op een andere manier blijft het een ellenlange lijdensweg voor alle partijen.
.
Ik ken mensen die hun volwassen verslaafde zoon wél hebben aangegeven. Maar die brak ook in bij hen om aan geld te komen voor z'n shotjes. Hebben de buren er nog geen last van dat ze naast zo'n risicofactor wonen? Misschien kunnen die in actie komen als je ouders het niet doen. Lijkt me niet zo prettig eigenlijk als er 'n verslaafde naast je woont die tot alles in staat is om z'n drugs te kunnen kopen.
.
.
.
.
quote:Dance_shoes schreef op 18 februari 2010 @ 22:13:

MEfunny... thanks voor je reactie...

Ik zal deze reactie in m'n achterhoofd houden en erover nadenken. En wat dingen uitzoeken op die punten. Misschien dat ik aan de hand van je reactie wat punten aan m'n ouders mee kan geven.

Dat een verslaafde pas stopt als hij het zelf wil is mij ook heel duidelijk inderdaad.

Thanks!

ook jij kan een zorgmelding maken bij de politie. (misschien te moeilijk voor je ouders?)

of laat je informeren bij een riagg of je huisarts.

er zijn niet voor niks wegen om te bewandelen.

het gaat om de veiligheid van je broertje, en die kan hij zichzelf niet geven op het moment waardoor een ander het moet doen.
.
als hij in staat is de auto mee te nemen, dan vind ik het je plicht om hem aan te geven: hij zou met z'n verslaafde drugskop maar iemand dood rijden!
Je kunt ns bij een aantal hulpverlende instanties bij jou in de omgeving, die kunnen waarschijnlijk jou/je ouders wel veel informatie geven en sowieso is het misschien voor jouw ouders fijn om eens met een professional hierover te praten.

En ja, wat hierboven ook al wordt gezegd: hij moet er zélf last van krijgen, om te willen afkicken. Zolang hij een dak boven zijn hoofd heeft, zijn natje en droogje heeft en geld heeft voor drugs, zal hij er dus geen last van krijgen.

Wat ene ontzettend moeilijke situatie voor jullie, sterkte!
.
.
Hij is een gevaar voor zichzelf, bespreek dat ook zo met je ouders, zet alvast wat dingen op een rijtje over de mogelijkheden die er hier genoemd worden. Hij neemt nu de verantwoordelijkheid niet voor zichzelf, dus moet iemand anders dat doen, ook al is hij meerderjarig.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven