gearrangeerd huwelijk.

27-02-2012 18:59 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen dat ik ga trouwen. Hij is 41, is getrouwd geweest en gescheiden, geen kinderen. Goede baan, eigen huis en auto en al die dingen. Ik ben 23 net klaar met mijn studie. Mijn ouders vinden het echt een goede kans. Ik ben immers al 23 en bijna overtijd, in mijn cultuur trouw je toch niet later dan 20. 25 is vaak te oud.

Ik zal ooit toch moeten trouwen, met iemand van dezelfde afkomst. En liefde daar zal geen sprake van zijn. waarom niet nu? Het leeftijdsverschil vind ik nog niet het ergste. Gewoon dat er geen gevoel is. Toen ik hem zag, we mochten een half uur alleen met elkaar praten, voelde ik niks. Geen klik, niet eens een vriendschappelijke. Moet ik met deze man mijn leven, het bed delen? Andere kant ik weet zeker dat mijn ouders zwaar teleurgesteld zullen zijn.

Ik heb met hem de volgende punten besproken.

Ik wil kunnen werken ook als er eventueel kinderen zijn.

Ik wil ook dingen kunnen doen met mijn vriendinnen, natuurlijk op gepaste tijden en gepaste locaties.

Daar ging hij mee akkoord.

Nu twijfel ik enorm. Zal ik het doen? Ga ik spijt krijgen? Als ik naar mijn ouders kijk die zijn echt gelukkig. Mijn moeder heeft mijn vader pas gezien op de dag van de bruiloft. Ik denk dat liefde kan groeien.

Wat denken jullie hierover. Ik weet dat het moeilijk is voor jullie om het te begrijpen maar zou toch een eerlijke mening willen.
Je geeft inderdaad je vrijheid op als je voor van alles en nog wat toestemming moet hebben van je man. Je wordt niet zijn vrouw maar zijn eigendom. Je bent net klaar met je studie, kun je daar nog iets mee, of moet je zo snel mogelijk een paar kinderen (bij voorkeur jongetjes) baren? Het is *** 2012, niemand kan je verplichten te trouwen, in ieder geval niet in dit land.
verba volant, scripta manent.
quote:ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 19:07:

[...]

Wat een flauwe reactie.. Volgens mij is het enkel bij Islamieten nog gebruikelijk in Nederland om uit te huwelijken. Dus ik snap wel waar die gedachte vandaan komt hoor.

Nou, is geen flauwe reactie want gerrangeerde huwelijken komen voor bij:

Hindoe's

Orthodoxe christenen ( voornl uit Syrie, Libanon etc)

Orthodoxe joden.

En uiteraard bij sommige moslims

Ja, ook die onder diegene die in Nederland wonen.

Gearrangeerd heft btw niet meteen als negatief gezien te worden,zolang het vrijwillig is van beide partners why not?

In de Nederlandse cultuur heet dat mensen aan elkaar koppelen....
Love...miss..will never forget you..
quote:helene31 schreef op 27 februari 2012 @ 19:55:

[...]

Allemaal??

2 op de 3 huwelijken eindigt niet in een scheiding, vind ik toch niet allemaal.

een groot deel wel dus.

allemaal duidde op het feit dat jullie elkaar volledig leren kennen vooraf. (snel met alles, he)
quote:purplesky schreef op 27 februari 2012 @ 19:56:

[...]

Hindoe's

Orthodoxe joden.

Ja, ook die onder diegene die in Nederland wonen.

Gearrangeerd heft btw niet meteen als negatief gezien te worden,zolang het vrijwillig is van beide partners why not?

In de Nederlandse cultuur heet dat mensen aan elkaar koppelen....Orthodoxe christene niet!
quote:MarianneDavids schreef op 27 februari 2012 @ 19:56:

Je geeft inderdaad je vrijheid op als je voor van alles en nog wat toestemming moet hebben van je man. Je wordt niet zijn vrouw maar zijn eigendom. Je bent net klaar met je studie, kun je daar nog iets mee, of moet je zo snel mogelijk een paar kinderen (bij voorkeur jongetjes) baren? Het is *** 2012, niemand kan je verplichten te trouwen, in ieder geval niet in dit land.wie zegt dat ze overal toestemming van haar man voor moet hebben? en je laatste zin is natuurlijk kul en dat weet je dondersgoed.
Lieve kind,hier even een antwoord van een opa(70)

Mag ik je een raad geven? niet doen!!!je komt in een normaal huwlijks leven al zo veel problemen tegen dat het van elkaar houden je alleen maar op de been houd.Dit kan niet goed gaan,

je gaat je leven vergooien, en je heb maar 1 leven,die man is veel te oud,die wil wel,kan ik nog wel begrijpen,maar dat jij dit wil,kom nou toch een jonge meid met zo,n man van die leeftijd?gedoemd te mislukken.Kies aub voor een normaal leven je komt heus wel iemand tegen die je wel leuk vind en zo niet? nou en?? beter als wat ze nu voor jou hebben gepland,wees verstandig.GEBRUIK JE VERSTAND
Ik ken een paar families en die leven echt perfect, waar geen NL aan kan tippen.
quote:Ksenija schreef op 27 februari 2012 @ 19:59:

[...]

wie zegt dat ze overal toestemming van haar man voor moet hebben? en je laatste zin is natuurlijk kul en dat weet je dondersgoed.Wil je het telefoonnummer van mijn Turkse vriendin? Die was ook ooit uitgehuwelijkt, nu zeer gelukkig gescheiden.
verba volant, scripta manent.
quote:Ksenija schreef op 27 februari 2012 @ 19:58:

[...]

Orthodoxe christene niet!

Nou echt wel, ken er een aantal en die zijn door middel van een gearrangeerd huwelijk getrouwd.

TO, het feit dat je hier een topic over opent geeft wel aan dat het niet je keuze is, althans de man in kwestie is niet je keuze.

Doe het svp niet alleen omdat je denkt dat men dat van je verwacht, zou verkeerd uitgangspunt zijn.

En een huwelijk is niet voor even....
sjonge.. ik kom helemaal niet uit zo'n cultuur en vind het moeilijk om er iets van te begrijpen... Maar het lijkt mij vreselijk iedere dag te moeten doorbrengen met een man waar je niets voor voelt. Een oudere man. En ook om intiem met hem te zijn... neee lijkt me niks!

Maar in jullie cultuur is het vast heel anders en jij kijkt natuurlijk naar jou ouders die het goed met elkaar hebben.. hoewel dat niet wil zeggen dat het bij iedereen zo gaat. En zit daar ook zo'n groot leeftijdsverschil?

Tja.. ik kan alleen maar reageren vanuit mezelf, ik hou ziels veel van mijn vriend die ik zelf heb uitgezocht en hij mij, en ik ben iedere avond weer blij dat we samen gezellig thuis zijn en kletsen, lachen, knuffelen, en het fijn hebben met elkaar.

Geen idee of dit kan groeien bij zo'n oudere man waarbij je niets voelt, zelfs geen klik. Ik zou zeggen nee, niet doen, kunnen ze geen andere voor je uitzoeken... ?

Je bent nog best wel jong, jammer dat jou cultuur niet met "z'n tijd mee gaat" want je kan toch nog best even wachten met trouwen? Of denk ik er nu te makkelijk over.. nogmaals ik weet verder niets van die cultuur hoor.. ver van m'n bed, dus sorry als ik iets doms zeg..
Nog even opa.GEBRUIK JE VERSTAND.
quote:MarianneDavids schreef op 27 februari 2012 @ 20:02:

[...]

Wil je het telefoonnummer van mijn Turkse vriendin? Die was ook ooit uitgehuwelijkt, nu zeer gelukkig gescheiden.

Jouw Turkse vriendin vertegenwoordigt niet alle vrouwen die door een gearrangeerd huwelijk getrouwd zijn.

Ken er ook een hoop, sommige gelukkig met hun man en sommige ongelukkig.

Maar ken ook een hoop vrouwen die getrouwd of samen zijn met de man van hun keuze en gelukkig of ongelukkig.
quote:purplesky schreef op 27 februari 2012 @ 19:56:

[...]

Hindoe's

Orthodoxe joden.

.Ja... Religie dus, geen cultuur!! Joehoeeee?! Wie hoort mij hier zeggen dat het alleen Moslims zijn...? Ik zeg alleen dat ik daar zelf aan denk.. Damn. LEZEN!!!!
Uitgangspunt moet zijn: je moet er zelf volledig achter staan anders is het gedoemd te mislukken.
Ik vind het heel erg dat dit anno 2012 in Nederland voorkomt.
quote:ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 20:07:

[...]

Ja... Religie dus, geen cultuur!! Joehoeeee?! Wie hoort mij hier zeggen dat het alleen Moslims zijn...? Ik zeg alleen dat ik daar zelf aan denk.. Damn. LEZEN!!!!

Hebben we samen geknikkerd op het schoolplein?

Nee, dus wil je ff dat toontje bewaren voor je vriendinnetjes.

Dank u!
Het is eigenlijk ook niet zo zinnig om je vraag hier te stellen. Voor de meeste Nederlandse vrouwen is het onmogelijk om zich ook maar een beetje in te leven in jouw belevingswereld.

Ik begrijp het iets beter, maar zou voor de middenweg gaan (een aanwezige klik, elkaar goed leren kennen en de dingen die jullie belangrijk vinden in het leven/in een relatie van tevoren bespreken).

Voor jezelf kiezen betekent in jouw geval geen contact meer met je ouders en je familie, en de familieband is zo sterk dat dat geen optie is.

Hier hebben we makkelijk praten, maar wanneer je contact verbreekt met je familie zul je waarschijnlijk, ondanks je geweldige eventuele partner, ook je hele leven ongelukkig zijn.

Ik vind deze gang van zaken ook niet per definitie slecht. De manier waarop het in mijn schoonfamilie gaat vind ik mooi. Mensen leren elkaar goed kennen gedurende een (paar) jaar, ze spreken ook wel alleen af, er is een goede klik en dan wordt het officieel gemaakt door de families bij elkaar te laten komen en daarna wordt er getrouwd.
quote:Mieomij schreef op 27 februari 2012 @ 20:10:

Ik vind het heel erg dat dit anno 2012 in Nederland voorkomt.

Vind ik ook.

Erg dat ouders zo bepalend kunnen zijn,of kinderen je bezit zijn,nou dat zijn ze niet, je mag ze even bij je houden, en dan slaan ze hun vleugels uit.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:_Fiefje_ schreef op 27 februari 2012 @ 20:12:

Het is eigenlijk ook niet zo zinnig om je vraag hier te stellen. Voor de meeste Nederlandse vrouwen is het onmogelijk om zich ook maar een beetje in te leven in jouw belevingswereld.

Ik begrijp het iets beter, maar zou voor de middenweg gaan (een aanwezige klik, elkaar goed leren kennen en de dingen die jullie belangrijk vinden in het leven/in een relatie van tevoren bespreken).

Voor jezelf kiezen betekent in jouw geval geen contact meer met je

ouders en je familie, en de familieband is zo sterk dat dat geen optie is.

Hier hebben we makkelijk praten, maar wanneer je contact verbreekt met je familie zul je waarschijnlijk, ondanks je geweldige eventuele partner, ook je hele leven ongelukkig zijn.

Ik vind deze gang van zaken ook niet per definitie slecht. De manier waarop het in mijn schoonfamilie gaat vind ik mooi. Mensen leren elkaar goed kennen gedurende een (paar) jaar, ze spreken ook wel alleen af, er is een goede klik en dan wordt het officieel gemaakt door de families bij elkaar te laten komen en daarna wordt er getrouwd.Nou, dat dus.
Veel mensen trouwen als ze verliefd zijn. Dan is het ook nog helemaal niet zeker of de liefde gaat groeien en of ze wel gelukkig worden. Verliefdheid is geen liefde. Kijk hier op het forum naar de topics over stellen die 7 jaar bij elkaar zijn en bij wie alle aantrekkingskracht is verdwenen. Verliefdheid is dus ook geen garantie voor een goed huwelijk.

Dan zegt iedereen wel zo hard dat ze uit liefde trouwen, en ze zullen het zelf wel geloven, maar ik zie toch ook wel stellen die gewoon bij elkaar komen omdat ze aan settelen toe zijn, of graag kinderen willen. Elke partner met vergelijkbare belangen is dan goed. Ik zie het om me heen en ik lees het hier op het forum: bij sommige mensen is het verlangen naar een gezin groter dan naar een liefdespartner.
quote:Ksenija schreef op 27 februari 2012 @ 20:00:

Ik ken een paar families en die leven echt perfect, waar geen NL aan kan tippen.Geen huwelijk is perfect, noch met een ander te vergelijken.
quote:NouEvenNiet schreef op 27 februari 2012 @ 20:16:

Veel mensen trouwen als ze verliefd zijn. Dan is het ook nog helemaal niet zeker of de liefde gaat groeien en of ze wel gelukkig worden. Verliefdheid is geen liefde. Kijk hier op het forum naar de topics over stellen die 7 jaar bij elkaar zijn en bij wie alle aantrekkingskracht is verdwenen. Verliefdheid is dus ook geen garantie voor een goed huwelijk.

Dat vind ik ook dom hoor, snel trouwen.

Ik ben na 8 jaar samen pas getrouwd en merk ook eigenlijk geen verschil met ervoor.

Ja, we hebben dat papiertje, in de praktijk verandert er gelukkig niets.

Bij ons is de basis liefde en wederzijds respect.
quote:Orthodoxe christene niet!sommige wel hoor. Ik ken een man met wie ik in de klas heb gezeten, die heeft zijn vrouw zelfs laten uitzoeken door de kerkeraad, niet eens door familie. Maar dat was een nogal sektarisch gezelschap.
Wat moeilijk. Ik geloof ook dat liefde kan groeien, maar om iets te laten groeien moet er al "iets" zijn. M.a.w. wat niet is kan niet groeien, denk ik.....Wellicht merk je in de eerste maand al snel dat je toch wel dat "iets" voelt. Ik hoop het oprecht voor je.

Wat een ander al zegt hier is dat wij jou hier zo slecht in kunnen adviseren of jouw vragen kunnen beantwoorden, dit is zo persoonlijk.

Kun je hier met je moeder over praten of andere naaste familieleden? Kun je bijv. vragen om na een beetje tijd een soort van tussenstand in te bouwen waarin je eerlijk mag zeggen hoe je je voelt en het dan evt toch nog mag afzeggen?

....ga ik toch nog zitten te adviseren

Sterkte!
Optimist tot in de kist!
Dat bepaal ik zelf wel Purplesky. Dat mag namelijk op een openbaar forum. Als jij niet kan lezen nie in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven