Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
Oh het topic is weer de grote Mayashow geworden ?
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 08:08
1.01% gewijzigd
Yildizlar schreef:
04-06-2019 07:54
Oh het topic is weer degrote Mayashow geworden ?
die gewoon een 'heftige' bevalling blijkt te hebben gehad, wat raar is, want meestal bepleit ze, dat je leven perfect kan zijn, als je maar wil...
en je best doet en hard werkt
Goh, is het leven toch niet maakbaar
lilalinda schreef:
03-06-2019 21:32
Laat je vriend even terugbellen:
Zeg ma, ik heb er even over nagedacht. Jullie en de pa van TO komen tegelijk. En verder wil ik er geen woord meer over horen
Echt niet doen. Negeer het. Het leven draait niet om je schoonmoeder. Empathie heb je of niet. En zij heeft het niet. Je kunt het ook niet leren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En er ook meteen vanuit gaat dat mensen die hier ook sympathie hebben voor de vader of geen kinderen hebben of een makkelijke bevalling gehad hebben .
Hoe fout kan ze zitten .
Als je mijn schoondochter was zou ik je zeker begrijpen als je even een moment alleen met je vader nodig hebt en als ik je zou zien een dikke knuffel geven. Het is verdrietig genoeg dat je moeder er niet bij kan zijn als je straks weer moeder wordt.

Je vriend kan gewoon naar zijn ouders communiceren dat de opa's en oma's worden gebeld zodra dat kan en als jij op dat moment de behoefte hebt eerst alleen je vader te zien dan zeg je dat tegen je vriend en dan zorgt hij daar gewoon voor.
Naar mijn mening leest iedereen over de belangrijkste post na de OP heen:
NM1717 schreef:
03-06-2019 23:17
Kan het zijn dat je schoonmoeder het vervelend vond dat niet je vader, maar de vriendin van je vader de kleine eerder heeft gezien dan zij?
Dat zij zich misschien meer oma voelt omdat zij "echte" familie is?
Niet dat dit haar gedrag goed praat, maar dit zou natuurlijk zomaar eens in haar koppie kunnen zitten
Ik denk dat dit het is.

Schoonmoeder is verder een lief mens, ze doet veel voor jullie en de relatie is over het algemeen goed. Ze is een lieve oma voor jullie eerste en je hebt steun aan haar.
Jullie laten het voor nu even zo schrijf je, maar dat zou ik zelf niet doen, ik zou echt het gesprek aan gaan hoe moeilijk ook. Ze heeft niks te eisen en dat moet haar wel even duidelijk gemaakt worden. Verder gewoon tegelijkertijd uitnodigen met jouw kant van de familie want dat was je misschien al van plan.
lilalinda schreef:
04-06-2019 08:05
die gewoon een 'heftige' bevalling blijkt te hebben gehad, wat raar is, want meestal bepleit ze, dat je leven perfect kan zijn, als je maar wil...
en je best doet en hard werkt
Goh, is het leven toch niet maakbaar
Aan sommige dingen kun je echt niets doen, die disclaimer geef ik er altijd bij.
Maelstrom schreef:
04-06-2019 08:25
Naar mijn mening leest iedereen over de belangrijkste post na de OP heen:

Ik denk dat dit het is.

Schoonmoeder is verder een lief mens, ze doet veel voor jullie en de relatie is over het algemeen goed. Ze is een lieve oma voor jullie eerste en je hebt steun aan haar.
Jullie laten het voor nu even zo schrijf je, maar dat zou ik zelf niet doen, ik zou echt het gesprek aan gaan hoe moeilijk ook. Ze heeft niks te eisen en dat moet haar wel even duidelijk gemaakt worden. Verder gewoon tegelijkertijd uitnodigen met jouw kant van de familie want dat was je misschien al van plan.
Dat Zou kunnen inderdaad, maar ik ging er vanuit met haar vader alleen.
Whatsinaname1988 schreef:
03-06-2019 22:55
Nogmaals, je rukt een baby niet weg van de moeder. Zolang er geen medisch spoedgeval is gebeurd dat gewoon niet. En trouwens dat zou van het verplegend personeel ook helemaal niet mogen.
Ach kom, hele volksstammen kunnen hun baby niet continue bij hun houden na hun bevalling. En die babies houden daar echt niets aan over hoor.
Rhododendron schreef:
04-06-2019 09:04
Ach kom, hele volksstammen kunnen hun baby niet continue bij hun houden na hun bevalling. En die babies houden daar echt niets aan over hoor.
mijn oudste moest (na thuisbevalling) het ziekenhuis in
Leuke jongvolwassenen nu
_Monti_ schreef:
04-06-2019 08:31
Dat Zou kunnen inderdaad, maar ik ging er vanuit met haar vader alleen.
Ik lees in de OP 'zij' plus broer die reed en ik denk dat 'zij' op vader en nieuwe vriendin van vader slaat.
anoniem_360094 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 09:27
Reden: Tiepvaut
1.18% gewijzigd
Rhododendron schreef:
Dochter van nu 13 heeft de eerste 5 dagen van haar leven een verdieping hoger in het ziekenhuis op de high care gelegen. Ik heb haar zelfs niet direct na de bevalling vast gehouden, omdat ze meteen is meegenomen. Heeft ze niet aan over gehouden, is een superleuke meid en we zijn heel close.

Wat ouders betreft: mijn ouders kwamen 's middags (ze is om 2 uur 's nachts geboren), maar mochten haar niet vasthouden, dat mochten in het ziekenhuis alleen man en ik van de verpleging. Schoonouders kwamen dacht ik 's avonds. De 2e keer kwamen schoonouders begin van de middag (zoon is om 9 uur 's ochtends geboren), was ook logisch want dochter logeerde daar en zij kwamen haar terugbrengen. Mijn ouders kwamen denk ik de dag erna. Ik vind het zelf zo onbelangrijk wie onze kinderen als eerste hebben gezien, dat ik het niet meer precies weet.

TO, ik kan me wel voorstellen dat als je alleen je vader nog maar hebt, je in ieder geval de eerste keer dat je moeder wordt, je eigen moeder heel erg mist. En je dan extra behoefte hebt aan je vader. Ik zou met je schoonouders praten, dat je niet bewust hen later hebt laten komen, maar dat je door het gemis van je moeder heel erg behoefte had aan je vader, waardoor die als eerste is geweest. En dat daar een nieuwe partner bij hoort, die dan jullie baby ook toen heeft gezien, mocht dat zijn waar de pijn zit voor je schoonmoeder.

Ik zou ook aangeven dat je nu nog niet weet hoe de bevalling zal verlopen, maar dat als deze gewoon prima verloopt dat dan beide ouders tegelijk op de hoogte worden gesteld en dat beiden vanaf dan welkom zijn. Dan is degene die het dichtste bij woont waarschijnlijk de eerste, geen idee wie dat dan zou zijn bij jullie.

Ik wens je een fijne zwangerschap en een goede bevalling, zonder verder gedoe hierover :hug:
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Rhododendron schreef:

Dat is helaas niet waar. Lees maar eens over het gouden uur. Voor de hechting tussen ouder en kind is dat uur heel belangrijk.
https://www.kckz.nl/baby/als-er-geen-golden-hour-is/
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:40
"daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien."

Maar misschien wil je man wel eerst zijn ouders zien. Het is ook zijn kind hè.
Maar het is niet zíjn bevalling. Wel de hare.
Me dunkt dat ze zelf mag weten wie ze wel of niet (als eerste) aan haar bed wil hebben.

Als man zijn bed onder heeft gepoept, een meloen uit zijn piemel heeft geperst en zijn ballen heeft laten hechten staat het hem vrij als eerste zijn moeder te willen ontvangen.
Op sommige momenten komt er echt een alter ego in een mens omhoog hoor :-D
Mijn zus was bijv heel boos dat ik niet sneller ging met mijn bevalling. Want had ik niet door dat zij de hele dag aan het wachten was!?! :rofl:

Stel dat je je vader en schoonmoeder tegelijk laat komen, misschien is het dan nog niet goed, want ze is alsnog niet de enige eerste...denk niet dat het uit maakt wat je doet, er is vaak wel voer voor gezeur helaas.
Rhododendron schreef:
Door omstandigheden, maar hier gaat het om een gekwetste schoonmoeder. Die moet gewoon een stapje terug doen en beseffen dat het niet altijd om haar draait. Dat verhaal hierboven van iemand die zelf niet in staat was om haar kind vast te houden en later hoorde dat het al de hele familie langs was geweest vind ik echt enorm verdrietig. Ik denk dat ik dat zelf ook moeilijk los zou kunnen laten, ook al heb je daarna je kind 24/7 bij je.
Mijn oudste ging een paar uur na de bevalling naar de babykamer (ik lag er niet meer echt lekker bij). Daar is ze door de verpleging verzorgd, maar ik had het echt niet leuk gevonden als oma er als eerste bij was geweest.
MinkeDeWit schreef:
04-06-2019 09:50
Door omstandigheden, maar hier gaat het om een gekwetste schoonmoeder. Die moet gewoon een stapje terug doen en beseffen dat het niet altijd om haar draait. Dat verhaal hierboven van iemand die zelf niet in staat was om haar kind vast te houden en later hoorde dat het al de hele familie langs was geweest vind ik echt enorm verdrietig. Ik denk dat ik dat zelf ook moeilijk los zou kunnen laten, ook al heb je daarna je kind 24/7 bij je.
Mijn oudste ging een paar uur na de bevalling naar de babykamer (ik lag er niet meer echt lekker bij). Daar is ze door de verpleging verzorgd, maar ik had het echt niet leuk gevonden als oma er als eerste bij was geweest.
Precies. Als het overmacht is dan moet een baby soms weg bij de moeder, bij grote medische problemen bijvoorbeeld, maar een opdringerige schoonmoeder hoort echt niet bij een noodgeval, die mag rustig even wachten.
Met oudste in zkh bevallen en daar zat me toch een familie te wachten toen ik de kamer in werd gereden, wat een drama, ik dacht alleen maar rot op allemaal :facepalm: Maar verpleging hield dat ook goed in de gaten en stuurden ze ook weg.

De middelsten zou ik het echt niet meer weten.
Jongste moest ik geopereerd worden en heb haar pas uren na de bevalling gezien. Verpleging had baby en man een eigen plekje gegeven en pas nadat ik goed genoeg te pas was kwam gedoseerd familie.

Hoe zit het met de kraamverzorgsters tegenwoordig? Die kraamverzorgsters ' van de oude stempel ' stuurde visite gewoon weg als ze dat nodig achten. Wel handig. :-D
mater_matuta schreef:
04-06-2019 09:41
Me dunkt dat ze zelf mag weten wie ze wel of niet (als eerste) aan haar bed wil hebben.

Als man zijn bed onder heeft gepoept, een meloen uit zijn piemel heeft geperst en zijn ballen heeft laten hechten staat het hem vrij als eerste zijn moeder te willen ontvangen.
:applause:
mater_matuta schreef:

Dit. Maar volgens mij is dat sowieso niet het probleem. Ik geloof niet dat de man van TO ermee zit dat zijn schoonvader bij de eerste eerder was dan zijn moeder, of per se wil dat zijn moeder deze keer eerder komt. En het is ook niet eens zo dat TO er tegen is dat haar schoonmoeder nu de eerste zou zijn. Het gaat om de manier waarop ze het brengt, en de verwijten waar ze opeens mee komt, dat maakt het op voorhand al geen fijn, ontspannen bezoek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
TO, ik lees dit topic nu pas en ter relativering: mijn schoonmoeder had het te druk om haar eerste kleinkind te komen bewonderen. Die is pas langsgekomen na 1 week!!!

Natuurlijk is het niet leuk dat je schoonmoeder zo doet, maar geloof me: liever dit dan dat er zo weinig belangstelling is dat ze het ook wel prima vinden om pas een week later te komen. Gelukkig is er wel heel veel interesse en komt jullie kindje straks in een warm bad terecht waar alle oma's en opa's heel veel interesse hebben en nu al staan te popelen om hun nieuwe kleinkind te ontmoeten. :hug:
TO, toen je voor de eerste keer moeder werd was dat iets wat je heel graag met je moeder had willen delen en waarin je juist jezelf heel erg met je eigen moeder verbonden had gevoeld.
Dat jij toen je vader als eerste gevraagd hebt, is niet meer dan logisch want in dat diepste verdriet om het gemis van je moeder, wil je toch graag de persoon/personen om je heen die jou heel dierbaar zijn.

Dat je schoonmoeder reageert zo ze reageert, het getuigt van ontbreken aan inleving. Het zou het beste zijn om hierover met haar in gesprek te gaan. Dan mag je gerust uiten dat het niet was om haar te passeren maar dat jij in jouw verdriet en het gemis om je eigen moeder, dat bijzondere moment graag met jouw vader en dierbaren wilde delen en zij met jou. Want ook je vader en je broer zullen het op dat moment best moeilijk gehad hebben.

Je mag gerust uiten dat jij wat dat betreft teleurgesteld bent omdat je graag had gezien dat zij rekening zouden houden hoe het voor JOU zou zijn. Dan is gepaste afstand zeker op zijn plaats en al helemaal geen reden om jezelf achtergesteld te voelen.

Als je dit in alle openheid met elkaar kunt bespreken en de band is verder goed dan komen jullie er wel uit.
merle78 schreef:
04-06-2019 01:06
Ik geloofde ook niet dat dat bestond totdat ik zelf zo'n (nu ex) schoonloeder op kraambezoek had die weigerde weg te gaan toen ik wilde gaan slapen. Ze zei toen "heeft ze soms een postnatale depressie? Wat zielig voor de baby een depressieve moeder. Nederlandse moeders zijn zwakke vrouwen, ze bidden te weinig"
Hahaha mijn schoonmoeder was boos dat ik geen pannetje vieze soep kwam ophalen toen ik aan het persen was. Uurtje later stond ze woest voor de deur want hoe haalde ik het in mijn hoofd om die soep niet te komen ophalen en nu had ze het weggegooid want als ik niet eens de moeite neem om de soep op te halen wil ze niks meer met mij te maken hebben. En toen wilde ze de baby zien en vasthouden. Nou nee dank je ga maar weg doei!
En ja ze wist dat ik aan het bevallen was.
Ik vind het nogal vreemd dat jouw schoonmoeder dit via jouw man speelt. Waarom geeft ze dat niet rechtstreeks bij jou of jullie samen aan? Ik vind dat een beetje achterbaks gedrag.

JIJ gaat straks bevallen, niet hij! En ja het is ook zijn kind maar jij bent de patient die net een wereldprestatie heeft geleverd, niet hij.

Dus jij bepaalt wie er als eerste op bezoek komt. Trouwens wat maken die paar uurtjes uit? Alsof de baby daardoor minder speciaal is! Ik zou me niet laten chanteren TO.

Zoals anderen hier al hebben gezegd, als er een moment is in je leven dat je voor jezelf mag kiezen dan is het op zo’n moment!
Ik zou dan ook lekker niks meer mbt de planning voor de bevalling met haar bespreken, sowieso vind ik dat een prive gelegenheid waarvoor zij geen enkel ‘recht’ heeft op informatie. En gewoon doen wat voor JOU goed voelt!

Fijne zwangerschap :rose:
mater_matuta schreef:

:worship:

Ik denk dat als mannen zouden moeten bevallen dat er helemaal geen sprake zou zijn van visite op de eerste dag. Het is doodnormaal om eerst even rustig te moeten bijkomen van zo'n gebeurtenis en eerst eens even aan jezelf te denken en aan je baby.

Vrouwen houden al veel te veel rekening met alles en iedereen. Wat een hel als er dan zo'n schoonmoeder jaren later nog eens haar gram komt halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven