Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik snap dat hele plannen van visite niet zo. Ik ben 2 keer (bijna) 's nachts bevallen. De volgende ochtend in 1 kwartier alle naaste familie gebeld en die kwamen dan wanneer het hen uit kwam. (want ze moeten werken, de hond uitlaten, gaan nog even langs de winkel, weet ik het en dan hebben ze nog reistijd). Geen volgorde of rangorde, maar gewoon soort van "eerst komt, eerst maalt." Zou heel toevallig zijn (en was ook niet zo) dat ze dan allemaal precies gelijk voor de deur staan.

Het is toch niet zo dat ze allemaal naast de deur wonen en met de jas aan zitten te wachten wanneer ze op visite kunnen komen?

Daarnaast denk ik dat de hormonen hier ook hun werk doen. Niet leuk om te horen dat je schoonmoeder soort van teleurgesteld is, maar hang er niet te zwaar aan. (of ik moet iets gemist hebben waardoor het inderdaad een groter issue is dan het lijkt).
Bonnieux schreef:
04-06-2019 09:32
Dat is helaas niet waar. Lees maar eens over het gouden uur. Voor de hechting tussen ouder en kind is dat uur heel belangrijk.
https://www.kckz.nl/baby/als-er-geen-golden-hour-is/
Er zit een verschil tussen je kindje helemaal niet na de geboorte vast kunnen houden (waarbij er waarschijnlijk ook nog andere omstandigheden zijn die hechting moeilijker maken), en het uren na de bevalling even door papa te laten vasthouden. In dat laatste geval is het echt zwaar overdreven dat dit niet zou kunnen.

On topic: ik zou, samen met je man, proberen te achterhalen waar het pijnpunt zit en de hele discussie vooral niet op de spits drijven. En wanneer kraamvisite welkom is gewoon na de geboorte bepalen.
Bonnieux schreef:
04-06-2019 09:32
Dat is helaas niet waar. Lees maar eens over het gouden uur. Voor de hechting tussen ouder en kind is dat uur heel belangrijk.
https://www.kckz.nl/baby/als-er-geen-golden-hour-is/

Het is heel iets anders als de papa van het kindje (het is ook ZIJN kind he!) even een paar uur na de bevalling het kindje neemt en even aan zijn ouders laat zien en zijn moeder het ook even mag vasthouden.
Gaan kinderen niet dood van en krijgen ze ook zeker geen hechtingsstoornis van hoor.
Ik vind je schoonmoeder overdreven reageren, maar jou eerlijk gezegd ook.
Hoezo bepaal jij alleen wie er eerst komt? Ja, jij bent dan bevallen,maar het is net zoveel het kind van je man.
Raar dat je vader dan 2 keer als eerste mag komen en schoonouders niet. En dat jij dat dus bepaalt omdat jij bevalt.
Oké , ik vind ook wel dat ze er niet zo'n probleem van hoeven maken, maar je kan het zelf ook moeilijk maken op deze manier.
Nodig je vader+ schoonouders tegelijk even uit en klaar.
alleen een vrouw kan dit drama bedenken
Maya85 schreef:
03-06-2019 23:59
Normaal gesproken ben ik het met je eens, maar tijdens en vlak na een bevalling toch echt niet. Maar ik denk dat vrouwen met deze mening óf geen kinderen hebben, óf een makkelijke/ normale bevalling hebben gehad.
Wat een onzin. Ben zelf 2 keer bevallen, en zeker geen makkelijke bevalling en complicaties tijdens en na.
Wat een aannames doe jij toch vaker.
Je kan zelf ook besluiten niet zo moeilijk te doen. Voor zowel schoonmoeder als TO geld dit vind ik.
Kind is van beide ouders.
Sja schoonmoeder is niet prettig bezig, maar 2 keer alleen eerst vader op bezoek steekt haar blijkbaar, omdat ze ook erg betrokken is bij het leven van TO en man, en een ondersteunende oma en schoonmoeder is , lees ik.
Soms kun je jezelf ook heel even ergens overheen zetten, een kort bezoek van schoonmoeder en vader tegelijk is vast geen ramp.
Even over de mensen die zeggen dat bevallen een wereldprestatie is.... Het is geen wereld prestatie als zoveel mensen het al hebben gedaan
glitglam schreef:
04-06-2019 13:01
Hoezo bepaal jij alleen wie er eerst komt? Ja, jij bent dan bevallen,maar het is net zoveel het kind van je man.
Raar dat je vader dan 2 keer als eerste mag komen en schoonouders niet. En dat jij dat dus bepaalt omdat jij bevalt.
Oké , ik vind ook wel dat ze er niet zo'n probleem van hoeven maken, maar je kan het zelf ook moeilijk maken op deze manier.

Inderdaad. :thumbsup:

En ja, ik ben 3 keer bevallen. De laatste keer waren mijn ouders in het buitenland en zagen onze baby pas 5 of 6 dagen later.
Bij de oudste waren mijn schoonouders er denk ik ook eerder, omdat ze nu eenmaal dichterbij wonen.
Je bespreekt toch samen met je man de bevalling en hij heeft toch ook wat te zeggen over de bevalling van zijn kind.
Marie-Antoinettexx schreef:
04-06-2019 13:38
Even over de mensen die zeggen dat bevallen een wereldprestatie is.... Het is geen wereld prestatie als zoveel mensen het al hebben gedaan

Het is iets heel normaal waar ons vrouwelijk lichaam perfect voor is gemaakt en afgesteld.
LAgirl82 schreef:
04-06-2019 13:42
Het is iets heel normaal waar ons vrouwelijk lichaam perfect voor is gemaakt en afgesteld.
Nou, ik zie toch wel ruimte voor verbetering in dat proces hoor...
glitglam schreef:
04-06-2019 13:01
Maar TO wil dat toch helemaal niet alleen bepalen? Ze is volgens mij vooral geërgerd door wat schoonmoeder zegt. Volgens mij zijn het vooral anderen die vinden dat je dit als moeder alleen bepaalt.
Ik vind ook dat je dit als moeder alleen bepaalt.
Rhododendron schreef:
04-06-2019 14:16
Nou, ik zie toch wel ruimte voor verbetering in dat proces hoor...

😂😂😂😂😂😂
Wittelamp schreef:
04-06-2019 14:29
Ik vind ook dat je dit als moeder alleen bepaalt.

Je krijgt SAMEN een kind. Dus ja, vader heeft ook inbreng.
LAgirl82 schreef:
04-06-2019 13:42
:rofl:
LAgirl82 schreef:
04-06-2019 14:33
Als mijn man vlak na de bevalling, terwijl ik nog half open lig zou gaan hameren dat hij ook inbreng heeft en allerlei dingen erdoor zou drukken waar ik op dat moment geen behoefte aan heb, dan zou ik per direct de scheiding aanvragen.

Kom op hoor, een beetje rekening houden met een vrouw die net is bevallen mag echt wel.
Maya85 schreef:
04-06-2019 14:53
Als mijn man vlak na de bevalling, terwijl ik nog half open lig zou gaan hameren dat hij ook inbreng heeft en allerlei dingen erdoor zou drukken waar ik op dat moment geen behoefte aan heb, dan zou ik per direct de scheiding aanvragen.

Kom op hoor, een beetje rekening houden met een vrouw die net is bevallen mag echt wel.
Precies dit.

Die man ligt er niet bij alsof er zojuist een trein vanonder uitgekomen is, dus een beetje inlevings- en aanpassingsvermogen van zijn kant uit lijkt me niet teveel gevraagd.
LAgirl82 schreef:
Maar dat kind groeit in en komt uit het lichaam van de vrouw. Haar lijf is geen gemeenschappelijk bezit van haar en haar man, ook niet als het zijn kind is dat er in groeit.
LAgirl82 schreef:
Maar er staat toch helemaal nergens dat de vriend van TO wil dat zijn moeder als eerste komt? Zij wil dat, hij vindt het vervelend. Ik snap niet waarom hier maar over doorgezaagd blijft worden. Het is helemaal niet aan de orde dat TO haar man buitenspel zet.
Maya85 schreef:
04-06-2019 14:53

Als je nog half open ligt dan wil je toch gewoon nog ff helemaal niemand in je kamer hebben behalve je man. Ik zou vader en schoonfamilie gewoon tegelijk informeren en dan zie ik wel wie er als eerste komt of een tijdstip doorgeven wanneer ze mogen komen. Hier in de ochtend bevallen en moest nachtje blijven. Om 18.00 stonden ze gezamenlijk op de stoep en dan kunnen ze elkaar ook mooi even feliciteren (en daarna gingen ze met zn allen naar ons huis om de Ooievaar in de tuin te zetten en de slingers op te hangen zodat wij in een versierd hus thuis kwamen.

Doet jullie familie dat ook niet samen of samen afstemmen? Hier hadden ze contact met elkaar om de koelkast te vullen en de versiering te bespreken. Dat contact had ik ook met de familie van schoonzus. Wie haalt wat, welke versiering heb jij/koop jij. De meeste hebben toch niet twee kampen als je elkaar al jaen kent van verjaardagen en weet ik niet wat.
LAgirl82 schreef:
Nou... er waren voor mij (als partner van de vrouw die ging bevallen) toch wel een paar dingen waarvan ik volledig vond dat de keuze bij haar lag. Dat waren o.a. de keuze voor ziekenhuisbevalling ja/nee, pijnbestrijding tijdens bevalling ja/nee en borstvoeding ja/nee, hoe lang doorgaan met proberen, hoe lang doorgaan met de bv in het algemeen etc. Juist omdat het haar lichaam aangaat. En dan wel niet biologisch mijn kinderen, maar ik vind dat een vader daarin net zo pas op de plaats zou horen doen als ik dat deed. Bezoek na de bevalling hoort daar misschien ook wel bij, hoewel we daar vooraf niet heel uitgebreid over gesproken hebben.
LAgirl82 schreef:

Er is er maar 1 net bevallen. Die moet in het beste geval even bijkomen en in het ergste geval voelt ze zich totaal overreden door een vrachtwagen, en dat kind zit daar de eerste uren/dagen nou eenmaal aan vastgeplakt.

Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Ik kan iets gemist hebben, maar er is toch nergens sprake van DIRECT op visite willen komen?
Staat nergens dat schoonmama de nageboorte wil opvangen en de hechtingen wil tellen

Dat hele verhaal van bevallen vrouwen die door trucs overreden zijn etc, doet niet ter zake. Al wacht TO een dag, schoonmama vraagt 'enkel' (en dat vind ik een rare vraag) of ze als eerste mag. Als TO en man pas na een week bezoek toelaten, moeten ze dat vooral zelf weten
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 04:29
99.77% gewijzigd
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 04:29
99.69% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven