Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
lilalinda schreef:
04-06-2019 15:10
Ik kan iets gemist hebben, maar er is toch nergens sprake van DIRECT op visite willen komen?
Staat nergens dat schoonmama de nageboorte wil opvangen en de hechtingen wil tellen

Dat hele verhaal van bevallen vrouwen die door trucs overreden zijn etc, doet niet ter zake. Al wacht TO een dag, schoonmama vraagt 'enkel' (en dat vind ik een rare vraag) of ze als eerste mag. Als TO en man pas na een week bezoek toelaten, moeten ze dat vooral zelf weten
Dit. Wat een irrelevant gedram de hele tijd. En TO hoopte op wat relativering...
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:16
99.47% gewijzigd
Wittelamp schreef:
04-06-2019 15:13
Maar TO wil misschien best direct iemand aan haar kraambed, maar toevallig niet haar schoonmoeder. Mag dat?
Linda zegt in diezelfde post toch ook dat ze het een rare vraag van schoonmoeder vindt
Man o man. Ik vind dat in de kraamtijd het om jullie gezin gaat. En dan is het allemaal al pittig genoeg. Hoe durven mensen daar dan voorwaarden aan te stellen? Het moet allemaal zo en niet anders. Bah. Dat beslist jij toch lekker samen met je man? En anders komen ze maar niet. Lekker rustig :-D

Kort door de bocht mijn reactie maar echt. Hoe komt je schoonmoeder erbij om te doen alsof het om haar draait na je bevalling. :whip:

Inhoudelijk weet ik het ook niet op te lossen. Dat je daar dan bij voorbaat al gesprekken over moet voeren O_O enzo. Succes met je bevalling straks en :hug:
TO reageert niet inhoudelijk meer hoor dus dames :popcorn:
Wittelamp schreef:
04-06-2019 15:18
Wat valt er te relativeren aan een onredelijk verzoek van schoonmoeder?

TO moet gewoon een goed gesprek aangaan over wat er gezegd en bedoeld is. Niet wegrelativeren maar open bespreken als je iets niet lekker zit.
Helemaal mee eens, maar waar Linda en ook ik op doelden is dat er allerlei traumatische ervaringen en vaderlijke rechten bij worden gehaald de hele tijd. Wat gewoon niks te maken heeft met de OP
Orișa schreef:
03-06-2019 22:31
Maar waarom dan?
Als moeders dat allemaal niet aan kan, neemt pa het kind en zijn ouders mee naar een andere ruimte.
Ik snap die pikorde niet.
Echt niemand nam mijn pasgeboren baby mee buiten mijn zichtveld gelijk na de geboorte.En al helemaal niet naar een andere ruimte.
Pinda-Kaas schreef:
04-06-2019 15:19
Linda zegt in diezelfde post toch ook dat ze het een rare vraag van schoonmoeder vindt

Ja. Dat “irrelevante gedram” is ook geen reactie op haar maar op mensen die kort samengevat schrijven dat de bevallen moeder hier geen veto in heeft en zich niet aan moet stellen want wat geeft het nou uit om schoonmoeder haar zin te geven? Dan ontstaat er discussie.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:17
99.52% gewijzigd
Wittelamp schreef:
04-06-2019 15:18
Wat valt er te relativeren aan een onredelijk verzoek van schoonmoeder?

TO moet gewoon een goed gesprek aangaan over wat er gezegd en bedoeld is. Niet wegrelativeren maar open bespreken als je iets niet lekker zit.
Elke post die gaat over hoe de poster zich voelde direct na de bevalling is oftopic
Want schoonmama vraagt of ze als eerste mag, niet of ze binnen een half uur mag, niet eens binnen een dag
Wittelamp schreef:
04-06-2019 15:26
Nee, dat zijn inderdaad geen directe reactie op de OP maar op andere posters. Dat is niet zo moeilijk te begrijpen toch? Zo gaat dat op een forum. Net zoals jij nu al een tijdje “irrelevant” zit te “drammen” over de richting die dit topic uitging. Jij reageert dan toch ook niet op de OP? Je kan posts die je niet aanstaan ook negeren.
Hoevaak ga je nog een zinnetje toevoegen aan deze post?
volgens mij zijn een heleboel reacties de opmaat naar een fikse familierel....

TO, volgens mij heb je normaal gesproken best een goede relatie met je schoonmoeder. Zoals iemand anders al zei, ga gewoon met haar in gesprek, leg uit hoe het voor jou was en dat je haar zeker niet achter wil stellen. Ik denk dat er best een redelijk gesprek kan plaatsvinden en daarna zie je zelf wel hoe je het bij de volgende bevalling wil doen.
Maar ga niet gelijk roepen dat je zelf wel van alles bepaalt en je niet laat chanteren etc, want dan weet je zeker dat het gezeik gaat geven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind het maar gedoe om niks. Ik heb daar echt nooit over nagedacht. Hoe het bij ons ging: kind is geboren. We wachten even tot ik weer 'fris en fruitig', met kind, in bed lig en dan bel ik mijn ouders/broer/zus en mijn man belt zijn familie. De eerste keer moest ik nog even in het ziekenhuis blijven en zijn (laat in de avond was het al) zowel mijn schoonouders als mijn ouders en zus gelijk komen kijken. Toevallig waren ze er tegelijkertijd. De tweede keer mocht ik wel snel naar huis maar gaven mijn schoonouders aan dat ze gelijk even langs wilden komen. Prima, leuk. En toen we thuis kwamen kwamen mijn ouders langs. Geen moment over nagedacht van goh, nu zijn mijn schoonouders eerder geweest. Volgens mij hebben mijn ouders daar ook nooit een moment over nagedacht.
Overigens vind ik het zelf wel een heel klein beetje apart om aan te geven dat je eerst je vader erbij wil hebben. Het is ook het kind van je man en hij vindt het natuurlijk ook super leuk dat zijn ouders langs komen. Beide ouders zijn even belangrijk denk ik. Tuurlijk, je schoonouders kwamen ook dezelfde avond nog. Maar stel dat je schoonouders 3 uur na de bevalling zouden komen en je vader komt 1 uurtje later, dat zou toch ook prima geweest zijn?
Pinda-Kaas schreef:
04-06-2019 15:21
Helemaal mee eens, maar waar Linda en ook ik op doelden is dat er allerlei traumatische ervaringen en vaderlijke rechten bij worden gehaald de hele tijd. Wat gewoon niks te maken heeft met de OP
Die traumatische ervaringen laten wel zien dat je het gewoon niet kunt plannen en dat je dus ook geen eisen op voorhand kunt inwilligen, aangezien je geen idee hebt hoe je je voelt na een bevalling en of het überhaupt mogelijk is voor schoonmoeder om de baby als eerste vast te houden (in een aparte kamer zonder de moeder).
ava75 schreef:
04-06-2019 15:23
Echt niemand nam mijn pasgeboren baby mee buiten mijn zichtveld gelijk na de geboorte.En al helemaal niet naar een andere ruimte.
huh hoezo niet? Waarom zou mijn man de baby niet even mee mogen nemen en even apart met zijn ouders zitten? Snap het nut er niet van, want blijf beter maar gewoon bij mij in de kamer. Maar als dat om een of andere reden niet handig is, dan mag mijn man echt wel even weg met baby hoor. het is toch ook zijn kind? En ik vertrouw hem daar toch mee?
Dat gezeur altijd over kraambezoek. Laat je (schoon)ouders gewoon meteen op bezoek komen. Die mensen zijn hardstikke benieuwd en blij dat hun kleinkind er is en dat is toch ook logisch? Laat ze alle vier tegelijk een half uurtje langskomen en pak daarna je rust. Iedereen blij.

Ik ben zelf ook moeder. Heb 1 traumatische bevalling achter de rug en 1 uit een boekje. Kraambezoek is bij mij hetzelfde gegaan in beide gevallen. Ik heb me nooit druk gemaakt over kraambezoek. Ik vind echt heel vaak dat vrouwen er zo krampachtig over doen en zich uiten als iemand die een wereldprestatie heeft uitgevoerd en behandeld moeten worden als een prinsesje. Vooral tegenover hun schoonouders. Ik vind dat echt sneu voor die mensen.
tulpje21 schreef:
04-06-2019 15:32
Overigens vind ik het zelf wel een heel klein beetje apart om aan te geven dat je eerst je vader erbij wil hebben. Het is ook het kind van je man en hij vindt het natuurlijk ook super leuk dat zijn ouders langs komen. Beide ouders zijn even belangrijk denk ik. Tuurlijk, je schoonouders kwamen ook dezelfde avond nog. Maar stel dat je schoonouders 3 uur na de bevalling zouden komen en je vader komt 1 uurtje later, dat zou toch ook prima geweest zijn?
Zelf moeder worden als je je eigen moeder bent verloren is een beladen moment waar veel verdriet kan vrijkomen. Dan snap ik wel dat je misschien behoefte heb aan je vader. Dat is gewoon een directe behoefte van TO geweest, die niet eens zozeer ging over dat vader ‘als eerste mocht komen’ maar ze had behoefte aan haar vader. Schoonmoeder heeft daar helaas iets heel anders van gemaakt, blijkt nu. TO is geschrokken omdat ze er juist ook niet echt bij stil had gestaan.
Maya85 schreef:
04-06-2019 15:34
Die traumatische ervaringen laten wel zien dat je het gewoon niet kunt plannen en dat je dus ook geen eisen op voorhand kunt inwilligen, aangezien je geen idee hebt hoe je je voelt na een bevalling en of het überhaupt mogelijk is voor schoonmoeder om de baby als eerste vast te houden (in een aparte kamer zonder de moeder).
als je zou willen, kun je dus best zeggen:
ja hoor schoonmama, jij mag als eerste komen

Want je zegt niks toe over: hoe snel het na de bevalling is. Of over vasthouden oid.
Wat wel leuk is is dat ik door dit topic veel beter weet wat ik wel en niet wil straks.

Niemand neemt baby mee buiten mijn zicht, ook papa niet, tenzij ik dat zeg ok te vinden en dan nog behoud ik het recht om binnen vijf minuten van gedachten te veranderen

Ik wil niemand zien de eerste 12 uur na de bevalling, misschien maak ik daar nog 24 uur van. Misschien maak ik een uitzondering voor iemand die zich bescheiden opstelt en belooft iets lekkers mee te nemen...

Iedereen die over bovenstaande wil zeuren wordt beloond met nog minder toegeeflijkheid en krijgt voortaan gerelateerd nieuws het laatste.
Lorem Ipsum
lilalinda schreef:
04-06-2019 15:10
Ik kan iets gemist hebben, maar er is toch nergens sprake van DIRECT op visite willen komen?
Staat nergens dat schoonmama de nageboorte wil opvangen en de hechtingen wil tellen

Dat hele verhaal van bevallen vrouwen die door trucs overreden zijn etc, doet niet ter zake. Al wacht TO een dag, schoonmama vraagt 'enkel' (en dat vind ik een rare vraag) of ze als eerste mag. Als TO en man pas na een week bezoek toelaten, moeten ze dat vooral zelf weten

Inderdaad. Iedereen heeft het over pas bevallen en nog open en bloot liggen, maar dat is toch niet het punt.
Schoonmoeder wil dit keer graag eerst komen, ze heeft niet gezegd meteen 1 minuut nadat het kind eruit is geperst.
Dat kan toch ook een paar uur later zijn?
turquasi schreef:
04-06-2019 15:44
Wat wel leuk is is dat ik door dit topic veel beter weet wat ik wel en niet wil straks.

Niemand neemt baby mee buiten mijn zicht, ook papa niet, tenzij ik dat zeg ok te vinden en dan nog behoud ik het recht om binnen vijf minuten van gedachten te veranderen

Ik wil niemand zien de eerste 12 uur na de bevalling, misschien maak ik daar nog 24 uur van. Misschien maak ik een uitzondering voor iemand die zich bescheiden opstelt en belooft iets lekkers mee te nemen...

Iedereen die over bovenstaande wil zeuren wordt beloond met nog minder toegeeflijkheid en krijgt voortaan gerelateerd nieuws het laatste.
Ik vond het juist heel leuk, om vrij snel mensen te spreken. Zat zo 'vol' van de bevalling, wilde er over praten.
En ook hele mooie herinnering aan binnen 12 uur op de bedrand zitten van goeie, net bevallen vriendin. :flirting:
Het kunnen delen van deze ervaring is namelijk ook heel mooi.
Ik zou gewoon zeggen: dat zien we dan wel wie wanneer komt. Wat maakt het nu uit wie als eerste komt. Baby is er later toch ook nog? Je bent toch niet belangrijker wanneer je als eerste mag komen kijken? Eerst maar eens kijken of alles goed gaat en hoe alles verloopt. Mijn man zou ook echt zoiets hebben van huh, moeten we nu al afspreken wie er als eerste komt kijken? Hij is altijd nogal van: dat zien we dan wel, niet teveel plannen van tevoren. Ik zou gewoon bellen: kind is geboren. En dan vraagt schoonmoeder: Kan ik om 3 uur komen? Ja is prima. En je vader zegt: kan ik om 4 uur komen, want ik ben nu nog even met dit en dat bezig. Ja, is prima. Nou dan is schoonmoeder toevallig eerste. Of andersom. Ik begrijp niet dat schoonouders dat belangrijk vinden.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 15:54
20.00% gewijzigd
turquasi schreef:

Er zijn culturen waar moeder eerst een week afgezonderd met pasgeboren baby in een hutje moet zitten, misschien is dat iets voor je.
Sjiraf schreef:
04-06-2019 15:37

. Ik heb me nooit druk gemaakt over kraambezoek. Ik vind echt heel vaak dat vrouwen er zo krampachtig over doen en zich uiten als iemand die een wereldprestatie heeft uitgevoerd en behandeld moeten worden als een prinsesje. Vooral tegenover hun schoonouders. Ik vind dat echt sneu voor die mensen.
De enige die krampachtig en prinsesserig doet is de schoonmoeder, want die haalt nu nog aan dat ze zich toen tweederangs voelde.
turquasi schreef:

:yes:

Goed dat je dit voor jezelf hebt bedacht. Mij is het erg goed bevallen om het rustig aan te doen na de bevalling. Het zijn zulke waardevolle momenten om die eerste band op te bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven