gedoe met zus

09-03-2022 10:30 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit ergens mee en weet niet wat wijsheid s om te doen,
zal het proberen om he zo kort mogelijk te vertellen.
Het gaat om de band met mijn zus, het is altijd al moeilijk geweest mijn zus heeft een persoonlijkheidsstoornis ( borderline) en het gaat af en aan. Soms zijn er periodes dan is ze heel normaal, niks aan de hand, en ze heeft periodes van depressie, niemand willen zien spreken, of periodes van geïrriteerdheid en snel zich aangevallen voelen om redenen waar we soms niets van begrijpen. Ze voelt zich dus snel gekwetst , achtergesteld of aangevallen . Maar volgends haar ligt het nooit aan haarzelf altijd een ander.
Soms is ze kwaad om iets wat je zegt en dan haalt ze daar iets negatiefs uit , maar dat zijn dan woorden die je totaal zo niet bedoeld hebt.
Ze heeft vaak gedoe met haar kinderen, mijn moeder , of ik , of haar werk. Het gaat soms om niks . Je weet gewoon niet of de woorden goed vallen of niet , het is niet goed uit te leggen waarom ze soms zo boos en aangevallen voelt

Waar het nu om gaat is een conflict met mij Het zoveelste... maar altijd is het wel weer goed gekomen omdat we er niets van zeiden omdat je toch al weet dat het gesprek aan gaan niets uithaalt, want je komt er niet doorheen en jij bent altijd degene die haar pijn heeft gedaan .

Nu is het anders , ze is voor mijn gevoel echt een grens over gegaan en ik ben gekwetst en perplext door haar actie.
Mijn vader is anderhalf jaar geleden overleden, tijdens het sterfbed waren we er samen bij ,mijn moeder ik en mijn zus . mijn vader was niet bij kennis meer en hij zou komen te overlijden, heel verdrietig.
Ik was tegen mijn vader lief aan het praten, ..pap het is goed zo , ga maar ...we zullen goed voor mam zorgen enz enz. dat wij van hem houden.
Mijn zus werd toen zo kwaad , ze pakte haar tas en liep de ziekenhuiskamer uit en zei je bent egoïstisch ..pap gaat op zijn eigen tijd .
Wij stonden perplext, ......
een uur erna is mijn vader overleden zonder mijn zus erbij. .......heftig.

Nu afgelopen week vroeg mijn moeder of ik de kerstspulletjes van het gaf wilde halen, dat heb ik gedaan, en nog wel wat dingen laten staan maar eigenlijk moest dat ook weg maar dat was van mijn zus , in de groepsapp samen met mijn moeder en zus hadden we het savonds erover , het gesprek ging heel normaal dacht ik. Mijn zus zei ook er moeten niet zoveel troepjes meer op want door de regen enzo wordt het lelijk. Ze zegt ik ga volgende week nog wel even heen.
Ik zei misschien kan je ook even kijken naar die twee hortensia's want die zien er zo nepperig uit en het wordt er niet mooier op . ( kunsplanten ) die planten heeft zij er neer gezet. Ik had totaal niet door dat ik iets verkeerd zei, ik had het gevoel dat we normaal aan het appen waren samen met ons drieën
Toen ging het fout, ze voelde zich aangevallen...... ze gaat niet meer naar het graf, ze trekt zich terug enz enz

Mijn moeder zegt nog iets, en daarna verliet ze de groepsapp en zegt dat ze er niet meer in hoeft en heeft zichzelf verwijderd.
We waren perplext.
De volgende ochtend ben ik naar het graf gegaan van mijn vader , en ik kreeg een klap in mijn gezicht. Ze had er alles afgehaald en in de grijze bak gegooid op de begraafplaats. Beeldjes, plantjes, boompje, alleen 1 ding had ze laten staan. Dit heeft ze dan savonds of vroeg in de ochtend gedaan om naar het graf te gaan.
IK was en ben verbijsterd boos en verdrietig . eigenlijk alles. Wat een nare rare actie

Mijn moeder heeft wel weer contact gehad met haar , maar ik nog niet. Ze vertelde dat ze zo kwaad was .
Ze heeft mij per app gefeliciteerd met mijn man zijn verjaardag, ik heb wel bedankt maar verder spreek ik haar niet sinds vorige week.

IK weet het gewoon even niet meer. Moet ik het er niet meer over hebben en maar doen of mijn neus bloed? Maar ik voel mij erg geraakt door deze actie, net zoals ze bij het sterfbed van mijn vader weg liep, en nu dit weer.
Ik weet met haar praten is lastig want haar acties komen altijd door een ander vindt ze , een ander krijgt altijd de schuld want die heeft haar pijn gedaan dus in dit geval door mij.
Eigenlijk wil ik deze keer het gesprek wel aangaan om te vertellen wat het met mij doet, maar welke gesprekstechnieken kan ik dan het beste gebruiken , in de Ik vorm spreken dat weet ik maar dan komt er toch weer het woordje jij bij.
dat wordt dan .....Ik voel mij verdrietig en gekwetst omdat jij....
daar ga ik niet ver mee komen want ik krijg het weer terug van haar , ..ja maar jij ...

Of gewoon maar niets doen omdat het toch niet helpt, gewoon maar weer normaal doen? ik vindt het lastig om met haar om te gaan, ik ben niet de enigste hoor.
Had ik maar niets gezegd over die nep hortensia's .
Toch maar laten gaan en niet in gesprek gaan omdat ik weet dat ze een persoonlijkheidsstoornis heeft ? En je met praten toch niet ver komt en ze de bal altijd terug ketst ?
IK wil geen ruzie , maar ik wil ook niet meer die rare acties van haar , het doet heel veel met mij nu, het gaat nu letterlijk over het graf van mijn vader,
Hoop dat iemand wil reageren want ik weet het even niet meer wat te doen.

Dank je wel alvast.
Er is al genoeg gezegd door mensen met ervaring.

Over de tekstuele vraag: als je wil zeggen hoe jij je voelt ergens bij dan is het denk ik niet over wat iemand gedaan heeft, maar om wat het resultaat is.
Dus niet 'ik voel me verdrietig en gekwetst omdat jij'.
Maar wel 'ik voel me verdrietig omdat het beeldje er niet meer stond'. Maar was het echt weggegooid of heeft ze het nog?
Puy schreef:
09-03-2022 12:12
Aan het sterfbed; mensen gaan op verschillende manieren om met rouw. Dat zij die gedachte die jij had, niet fijn vond, dat kan natuurlijk. Heel erg dat zij zijn laatste momenten heeft moeten missen. Het lijkt dan misschien heel opstandig van haar, maar zij had het ook niet willen missen.

Het was niet nodig om dat over die hortensia’s te zeggen. Misschien waren ze voor haar extra speciaal, als een soort laatste eerbetoon. Ik roep maar wat. Zo vreemd is dat niet.
En dan komt de theatrale reactie, die je wel vaker ziet, alles of niks. Heel zwart wit.
Denk dat je wel iets minder hard mag zijn, ook je zus is in rouw, net als al zijn naasten. Veel sterkte komende tijd.
Of: zus vond de situatie bij het sterfbed moeilijk en verdrietig, TO zegt iets, daar kan haar zus al haar ellende tegenaan gooien en de deur uit stormen. Heeft zij het drama waar ze haar emotie in kwijt kan, en het is (volgens haar logica) ook niet haar schuld. Net als met die hortensia's: normaal mens zegt dan, nou zus ik vind die hortensia's wel mooi, en dan is er niks aan de hand. Maar haar emoties gaan volledig met haar op de loop, ze maakt er een theatraal spektakel van en het is niet haar schuld, want haar zus is (volgens haar) volkomen onredelijk geweest.

Iedereen rouwt en iedereen rouwt op z'n eigen manier, dat is waar. Maar de zus van TO kan geen rekening houden met de emoties van andere mensen, die heeft haar handen meer dan vol met haar eigen emoties. En dat is heel erg lastig om mee om te gaan. TO, sterkte.
Wat eten we vanavond?
Weet je zeker dat zij het graf heeft geschonden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lastig to en ook herkenbaar!
Ik heb een zus die hetzelfde gedrag kan vertonen. Het ene moment zit je gezellig en het volgende moment is ze ineens heel kwaad omdat iemand iets verkeerds zegt of met een bepaalde toon zegt. Er kunnen dan ook ineens allemaal oude koeien uit de sloot getrokken worden. Je moet altijd opletten met wat je zegt en voor je gevoel op je tenen lopen.

Ik heb dus niet echt tips maar ben het eens met wat hier al een beetje geschreven wordt. Niets verwachten en bij jezelf blijven. Hoe moeilijk ook soms.
Ik moet heel eerlijk zijn dat zo'n bericht over hortensia's bij mij ook niet zo goed gevallen zou zijn. Dus om nu alles op je zus af te schuiven vind ik niet zo heel eerlijk. Ze heeft je nog wel gefeliciteerd met je man, toch netjes? Ik denk dat ik na zo'n opmerking over bloemen dat niet gedaan had.
Bedankt voor alle reacties,

ik heb er veel aan.
Het komt er echt op neer om het niet persoonlijk aan te trekken ,en het meer te zien dat het komt door haar persoonlijkheidsstoornis .
Meestal lukt mij dit ook wel , om dan het gewoon te laten maar deze keer lukte het niet zo goed.

Ja ik had het niet moeten zeggen over die hortensias, ik had ook moeten aanvoelen dat het voelt als een afwijzing voor haar. Alleen het app gesprek ging heel normaal zoals je normaal praat, ik bedoelde gewoon van , als je toch heen gaat wil je dan even kijken naar die hortensias ( kunst ) want die worden van het buiten staan de regen en de wind en de zon er niet mooier op. Ik had ook het woordje nepperig niet moeten zeggen maar ja.......zo is het maar net als ik van te voren wist dat het zo uit zou gaan pakken had ik het niet gezegd.

Het raakte mij gewoon erg, gelijk uit die groepsapp samen met mijn moeder en wij als zussen, en de volgende ochtend het graf leeg en alles lag in de grijze bak op de begraafplaats. Ja ik weet dat het mijn zus was die dat heeft gedaan dat heeft ze tegen mijn moeder gezegd dat ze zo kwaad was en daarom deze actie.
Ze voelde zich aangevallen door mijn uitspraak.

IK voel mij verdrietig, onthutst en gewoon alles door elkaar. Gewoon ook erg tegenover mijn vader dat dit gebeurd gedoe over zijn graf. IK kan wel huilen.
Verder is mijn zus best een goed mens ze bedoelt het allemaal goed dat weet ik ook, alleen soms die reacties op iets. Het heeft mij ook verdriet gedaan toen ze boos weg liep bij het overlijden van mijn vader. Verschrikkelijk.
Wij hebben later daar nooit meer overgesproken .

IK heb haar vanmiddag gebeld maar ze neemt niet op, misschien werkt ze. In haar telefoon ziet ze wel dat ik heb gebeld hoop dat ze terug belt.

Bedankt in ieder geval voor alle antwoorden. LIef !
Bedenk ook dat dingen vaak de som der delen zijn. Het is best mogelijk dat zus zich tijdens het ziekbed van je vader al vaker heeft geërgerd aan hoe jij voor haar gevoel “bepaalt” wat er moet gebeuren.

Ook zal ze misschien vaker het gevoel hebben gehad dat jij neerkijkt op wat zij probeert te doen, zoals met de kunsthortensia’s.

Van mijn broers en zussen is er niemand borderline of wat dan ook, maar bepaalde ergernissen tijdens de ziekte de het sterfbed van mijn vader herken ik ook bij mijn broers en zussen. Bij je zus escaleert dat dan in extreem gedrag, bij ons is het niet geëscaleerd, maar we hebben allemaal weleens diep adem moeten halen, zeg maar.

Wat ik maar wil zeggen, ja, zus kan dingen door haar mentale gesteldheid niet goed reguleren, maar dat wil niet zeggen dat jij zonder “schuld” bent. Het gaat meestal niet om de actie op dat moment, maar om allerlei opmerkingen en situaties die zich daarvoor al voor hebben gedaan. Met broers en zussen kan dat soms een hele jeugd zijn. Ik heb bijvoorbeeld een betweterige broer die mij sneller ergert met bepaalde opmerkingen dan diezelfde opmerking uit de mond van mijn andere broer. Omgekeerd zal mijn broer koppigheid van mij in bepaalde situaties minder goed kunnen hebben dan diezelfde koppigheid van mijn andere broer. Bij ziekte, verdriet en stress ben je als familie allemaal niet op je best.

Persoonlijk zou ik het laten rusten en meer afstand nemen.
zusanne1968 schreef:
09-03-2022 18:27

Ja ik had het niet moeten zeggen over die hortensias, ik had ook moeten aanvoelen dat het voelt als een afwijzing voor haar. Alleen het app gesprek ging heel normaal zoals je normaal praat, ik bedoelde gewoon van , als je toch heen gaat wil je dan even kijken naar die hortensias ( kunst ) want die worden van het buiten staan de regen en de wind en de zon er niet mooier op. Ik had ook het woordje nepperig niet moeten zeggen maar ja.......zo is het maar net als ik van te voren wist dat het zo uit zou gaan pakken had ik het niet gezegd.
Ik denk niet dat ze over het woordje nep is gevallen.
Maar het gesprek ging erover dat je kerstspullen van het graf gehaald hebt en dat er meer spullen stonden die weg konden. Als je dan dit zegt is het enige wat ik me dan kan bedenken is dat je bedoeld dat deze bloemen dus ook in de catagorie moeten weg vallen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ze boos is.
Nanouk schreef:
09-03-2022 18:46
Ik denk niet dat ze over het woordje nep is gevallen.
Maar het gesprek ging erover dat je kerstspullen van het graf gehaald hebt en dat er meer spullen stonden die weg konden. Als je dan dit zegt is het enige wat ik me dan kan bedenken is dat je bedoeld dat deze bloemen dus ook in de catagorie moeten weg vallen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ze boos is.
Zo vat ik het ook op. Zus heeft die hortensia’s daar naar eigen inzicht en smaak neergezet, maar blijkbaar is het niet goed genoeg. Daar kun je normaal over praten, maar erg aardig is het natuurlijk niet.
Ik denk dat bij jou de irritatie nu ook sneller aanwezig is to, door alles wat er is gebeurd. Ik snap dat de zaken omtrent jullie vader extra zwaar meewegen en dat je daar verdriet om hebt. Dat je het erg vindt tegenover je vader zou ik proberen los te laten. Hij krijgt het niet meer mee en hij wist vast ook wel hoe ze was/is. Je maakt het anders voor jezelf heel groot, deze incidenten.

Ik denk dat de post van Lorem_Ipsum het mooi omschrijft, over dat dingen vaak de som der delen zijn.
Na een overlijden is het sowieso al lastig om niet te snel te vallen over kleine dingen bij je familieleden. Val jezelf en je zus dus niet te hard. Dit is voor jullie allemaal een moeilijke tijd en iedereen gaat er doorheen zo goed als zij kan.

Sterkte!
Het is zoals het is
Veel herkenbaarheid hier, ik heb een broer met bipolaire stoornis, met veel vergelijkbare karaktertrekken. Een keer in de zoveel tijd heeft een slechte bui, dan moet ik het helaas ontgelden. Waarschijnlijk omdat ik het dichtst bij hem sta. Hij wordt dan heel manipulatief, dwingend, veel zenden. Ik krijg dan hele monologen op de app waarbij het enige goede antwoord is dat ik hem maar in alles gelijk moet geven, sorry moet zeggen voor alle fouten in mijn leven en op mijn knieën mag bidden dat hij nog contact met me wil. Hij kan dan ook echt hele kwetsende dingen zeggen of doen, hij weet je dan echt op je zwakke plekken te raken.

Icm met zijn gebrek aan zelfinzicht is enig gesprek of discussie dan zinloos. Meestal eindigt dit in enige dagen, weken of maanden radiostilte, waarna ik maar weer een handreiking doe voor de goede lieve vrede in het gezin en al mijn grieven inslik. Wat ook weer ten koste gaat van mezelf.

Toevallig hebben we nu net weer zo’n akkefietje. Heb nog niet de moed gevonden het weer bij te leggen.

Ik vind een stoornis overigens geen excuus om gewoon een klote actie te plegen. Het kan geen dekmantel zijn voor slecht gedrag. Mijn broer heeft in het verleden echt een paar keer de lul uitgehangen en daar spreek ik hem dan ook op aan. Daarvoor kreeg ik uiteindelijk wel excuses, maar die zijn dan wel ingekleed door zijn stoornis. Hij geeft daar dan andere woorden en acties aan dan een broer of zus normaal gesproken zou doen. Daar moet ik mee leren leven.

We zijn allebei single en hebben dus straks alleen nog elkaar. Dat maakt voor mij wel verschil. We moeten toch samen verder als mijn ouders er ooit niet meer zijn, en met zijn psychiatrische rugzak heeft hij af en toe hulp nodig.
Op zich is jouw commentaar over de hortensia best wel vervelend. Ik kan me voorstellen dat ze het niet fijn vond te horen want het was goed bedoeld. Dus daar zou ik sorry voor zeggen.

Het is op zich gewoon niet belangrijk dat een graf er smaakvol uitziet; als het allemaal maar van harte is gedaan. Ik zou het helemaal niet over al of geen goede smaak hebben tegen haar. Eigenlijk is het nooit zo geslaagd om andermans smaak af te keuren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
-
anna75 wijzigde dit bericht op 29-04-2022 22:57
0.00% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Het kan natuurlijk best zijn dat zus boos is maar goed dat vind ik nog geen reden om een graf te schenden/ leeg te roven dat gaat wel even verder dan een "rot" opmerking🙄🙄 maar goed dat is mijn mening maar...
Helene0121 schreef:
10-03-2022 18:51
Het kan natuurlijk best zijn dat zus boos is maar goed dat vind ik nog geen reden om een graf te schenden/ leeg te roven dat gaat wel even verder dan een "rot" opmerking🙄🙄 maar goed dat is mijn mening maar...
Ligt eraan het gesprek ging over dat er nog veel rommeltjes op stonden die weg moesten EN dat zus ook even naar die hortensia's moets kijken zus heeft dus uit boosheid alle rommeltjes EN de hortensia's weggegooid.

Handig? Nee misschien niet maar gezien haar diagnose best logisch.
Helene0121 schreef:
Dat is het ook niet. Maar daar ontstaat er bij haar blijkbaar kortsluiting. Een ander is gewoon beledigd in slikt tandenknarsend zijn woorden in, ook al zegt iemand iets niet zo aardigs.

TO kan dus beter afstand nemen, want je zegt makkelijk ongemerkt iets verkeerd (in de eerste berichten heeft TO überhaupt niet door dat ze iets verkeerd gezegd zou kunnen hebben) en dan gaat het mis. In gesprek met iemand met een dergelijke stoornis ga je daar nooit uitkomen.
Lorem_Ipsum schreef:
10-03-2022 19:12
Dat is het ook niet. Maar daar ontstaat er bij haar blijkbaar kortsluiting. Een ander is gewoon beledigd in slikt tandenknarsend zijn woorden in, ook al zegt iemand iets niet zo aardigs.

TO kan dus beter afstand nemen, want je zegt makkelijk ongemerkt iets verkeerd (in de eerste berichten heeft TO überhaupt niet door dat ze iets verkeerd gezegd zou kunnen hebben) en dan gaat het mis. In gesprek met iemand met een dergelijke stoornis ga je daar nooit uitkomen.
Denk dat dat inderdaad de gangbare visie is: die borderliner reageert ondredelijk.
Geen land mee te bezeilen. Borderline van de ander wordt dan je eigen excuus....als je wel diegene kwetst en die flipt hoef je namelijk niet naar jezelf te kijken. Het zit vast bij hem of haar - die heeft immers borderline en daar is nooit uit te komen....die zijn altijd aan het flippen, dus tja...whatever.

Maar vaak genoeg zal jij zelf toch echt iets doen wat de oorzaak is en de ander redelijk reageren op die kwetsuur, en door te zeggen: met zulke mensen kom je er toch niet uit maak je het jezelf in ieder geval ook makkelijker. Het ligt toch bij die ander....
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
dignity schreef:
09-03-2022 19:20
Veel herkenbaarheid hier, ik heb een broer met bipolaire stoornis, met veel vergelijkbare karaktertrekken. Een keer in de zoveel tijd heeft een slechte bui, dan moet ik het helaas ontgelden. Waarschijnlijk omdat ik het dichtst bij hem sta. Hij wordt dan heel manipulatief, dwingend, veel zenden. Ik krijg dan hele monologen op de app waarbij het enige goede antwoord is dat ik hem maar in alles gelijk moet geven, sorry moet zeggen voor alle fouten in mijn leven en op mijn knieën mag bidden dat hij nog contact met me wil. Hij kan dan ook echt hele kwetsende dingen zeggen of doen, hij weet je dan echt op je zwakke plekken te raken.

Icm met zijn gebrek aan zelfinzicht is enig gesprek of discussie dan zinloos. Meestal eindigt dit in enige dagen, weken of maanden radiostilte, waarna ik maar weer een handreiking doe voor de goede lieve vrede in het gezin en al mijn grieven inslik. Wat ook weer ten koste gaat van mezelf.

Toevallig hebben we nu net weer zo’n akkefietje. Heb nog niet de moed gevonden het weer bij te leggen.

Ik vind een stoornis overigens geen excuus om gewoon een klote actie te plegen. Het kan geen dekmantel zijn voor slecht gedrag. Mijn broer heeft in het verleden echt een paar keer de lul uitgehangen en daar spreek ik hem dan ook op aan. Daarvoor kreeg ik uiteindelijk wel excuses, maar die zijn dan wel ingekleed door zijn stoornis. Hij geeft daar dan andere woorden en acties aan dan een broer of zus normaal gesproken zou doen. Daar moet ik mee leren leven.

We zijn allebei single en hebben dus straks alleen nog elkaar. Dat maakt voor mij wel verschil. We moeten toch samen verder als mijn ouders er ooit niet meer zijn, en met zijn psychiatrische rugzak heeft hij af en toe hulp nodig.
Tja, maar als het iemand is waarmee de relatie niet zo goed is, wil je dat wel?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
kers schreef:
10-03-2022 19:36
Denk dat dat inderdaad de gangbare visie is: die borderliner reageert ondredelijk.
Geen land mee te bezeilen. Borderline van de ander wordt dan je eigen excuus....als je wel diegene kwetst en die flipt hoef je namelijk niet naar jezelf te kijken. Het zit vast bij hem of haar - die heeft immers borderline en daar is nooit uit te komen....die zijn altijd aan het flippen, dus tja...whatever.

Maar vaak genoeg zal jij zelf toch echt iets doen wat de oorzaak is en de ander redelijk reageren op die kwetsuur, en door te zeggen: met zulke mensen kom je er toch niet uit maak je het jezelf in ieder geval ook makkelijker. Het ligt toch bij die ander....
Dit
Pittig to. Ik heb een herkenbaar geval in verdere familie zitten. Maar de omschrijvingen van de acties van jouw zus zijn heel erg hetzelfde. Met dit verschil dat ik meer afstand kan nemen van deze persoon en ik soms pllaatsvervangend medelijden voel voor hen die ermee te dealen hebben.
Laat ik voorop stellen dat je zus nog het meest last heeft van zichzelf, want gezien haar heftige emoties, ondergaat ze al die gevoelens. En dat houdt niet op bij alleen jij en je moeder, maar ook de rest van de mensen. Zij heeft kortom overal problemen en jij 'alleen maar' met 1 persoon. Maar dat maakt niet dat het daarom makkelijk is. In tegenstelling.

Voor wat ik zie in mijn familie, gaan de mensen die met deze persoon met borderline (en gelijksoortig gedrag) te maken hebben er mee om door heel veel afstand te bewaren. Alles blijft oppervlakkig, lastige onderwerpen worden zoveel mogelijk vermeden en eigenlijk haalt iedereen pas weer adem als deze persoon weer weg is. Heel erg, maar ze hebben dus zelf amper in de gaten hoeveel de mensen om hen heen op eierschalen lopen om maar niks te doen of te zeggen wat weer verkeerd opgevat kan worden. Er valt weinig aan te doen. Ik denk dat het je meer energie gaat kosten om je zus dingen te doen laten inzien. Wat ik heus wel kan lukken voor dat moment, waar ze zich dan weer heel erg slecht door voelen (boehoe, ik ben zo'n slecht mens) om bij de volgende situatie weer precies hetzelfde te doen. Beter kun je leren om dit erbij in te calculeren, te bedenken dat het niks persoonlijks is, ook al zijn de verwijten wel persoonlijk en de persoon in kwestie maar te zien als tot zekere hoogte ontoerekeningsvatbaar. Een beetje emotionele afstand zul je hard nodig hebben.

Er zijn wel behandelingen voor, maar ik vermoed maar zo dat jouw zus daar niet voor open zal staan, gezien het feit dat ze de anderen op de wereld het probleem vindt en niet haarzelf.
kers schreef:
10-03-2022 19:36

Nou, ik denk wel dat de persoon met borderline over het algemeen die dingen misschien niet helemaal in perspectief ziet en dan ook overtrokken en onredelijk reageert, dus ik kan me voorstellen dat het met zo iemand op eieren lopen is.

Het is meer dat ik bij deze specifieke voorbeelden ook heel goed de andere kant kan zien en ook herken bij irritaties binnen mijn familie. Maar bij ons uit zich dat niet in dergelijke acties, dus dan loopt het niet zo uit de hand. Maar rond het ziek- en sterfbed van mijn vader en de afhandeling van zaken nadien kwam er ook regelmatig verschrikkelijke ergernis in me opborrelen. En tijdens een ziekbed houd je je dan nog in, want de zieke ouder wil je niet belasten. Maar je blijft elkaar maar tegenkomen, soms meer dan je lief is.

Na het overlijden valt wat dat betreft de druk weg, maar de irritatie heeft zich wel opgebouwd. Dus ja, ik kan me voorstellen dat dat met iemand met een bepaalde diagnose dan helaas heel snel verkeerd kan gaan. Of je nou echt iets fout zegt, of dat de ander iets alleen maar verkeerd opvat.
Ik zou zelf al veel eerder afstand nemen van iemand met borderline,

Jij kiest ervoor om wel contact te hebben, maar tegelijkertijd lijkt zij hoe dan ook schuld te moeten dragen. Je vergeet dat er bij beiden rouw in het spel is wat de zaak gevoeliger maakt.
Je opmerking over de spullen die zij liefdevol en met de beste bedoeling bij het graf van jullie vader heeft gezet was ook wel erg gevoelloos en ronduit onbeschoft. Je zal haar daar erg mee gekwetst hebben.

En dat zal misschien in meerdere situaties zo zijn. Je kunt niet alles op haar problematiek schuiven. Ik proef een air die uitroept: Maar ik bedoel het goed. En je vergeet dat zij dat waarschijnlijk ook zo ervaart vanuit zichzelf. Jouw goede bedoelingen zonder stoornis, zijn niet beter dan haar goede bedoelingen met stoornis. En haar fouten met stoornis, zijn niet fouter dan jouw fouten zonder stoornis. Daar lijk je wel een beetje blind voor te zijn.
Mooi/goed verwoord ratelslang!
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Helene0121 schreef:
Ik lees dat ze de spullen die op het graf stonden in een grijze box naast het graf heeft gezet?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven