Geen 'oude sokken' wegdoen voor je nieuwe hebt

04-03-2009 20:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit schijnt modern te zijn, althans ik zie en hoor het steeds vaker om mij heen: een relatie 'aan' laten ook al loopt het niet, want dan ben je tenminste niet alleen. En vanuit een bestaande relatie schijnt het makkelijk te zijn een nieuwe relatie op te bouwen (je ontmoet makkelijker nieuwe mensen, hebt een andere uitstraling etc.). De slecht lopende relatie wordt dan pas beëindigd wanneer een nieuwe relatie in zicht is.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik er zo over denk, ben alleen nieuwsgierig.

Geen 'oude sokken' weggooien voor je nieuwe hebt

Totaal aantal stemmen: 52

Eens (2%)
Oneens (87%)
Ligt aan situatie (12%)
Even betweterig zijn. Het spreekwoord luidt: Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt...
En ik ben het er niet mee eens
Het is inderdaad 'oude schoenen' en nee ik ben het er niet mee eens. Vind het eigenlijk nogal sneu ook, die angst om alleen te zijn.
Ik zie het ook regelmatig gebeuren, maar het zou mijn ding niet zijn. Als ik mij niet meer prettig voel in 'n relatie wil ik er vanaf. Ook ben ik geen reboundtype en moet eerst ergens helemaal mee klaar zijn wil ik weer open kunnen staan voor wat nieuws.

'k Heb 't idee dat vooral mannen het doen. Had zakelijk contact met 'n man die al 12 jaar samenwoonde en elke keer als we elkaar spraken zat ie zich te beklagen over zijn relatie en dat voor bijna 2 jaar. Op 'n gegeven moment kwam ie 'n ander tegen waar ie verliefd op werd en toen liet ie z'n jarenlange relatie ineens barsten en trok bij die ander in. Gemakzuchtig en asociaal vind ik zoiets.
Ik vind in een slechte relatie zitten veel erger dan alleen zijn. Dus vraag me af wie die mensen zijn die liever blijven 'hangen' in een dooie relatie tot er iets beters langskomt...
Hihi, las de topic-titel bij ´de laatste 10´ en klikte dr op om ook betweterig te doen maar je bent me voor, Pear

En ik vind t ook grote kwats, een relatie ´aahouden´ omdat je niet alleen wilt zijn.
Ik heb maar ´oneens´ gestemd, maar puur vanuit de sokken-theorie zou ik wel 'eens' stemmen. Je sokken kunnen bij de tenen wel kapot zijn, maar dan heb je tenminste nog iets om je hakken. Anders heb je wel erg snel blaren.

Maar verder, natuurlijk niet. Als het oude, versleten sokken zonder toekomst zijn, gooi ze dan weg. Maar je bent het je oude sokken, die je zolang toch van dienst zijn geweest, wel vanuit fatsoen verplicht om ze eerst van het verval op de hoogte te stellen voordat je ze vervangt.

Is dit puur een hypothetische vraag?
Volgens mij gaat 't nog niet eens zozeer om 't niet alleen zijn, maar uit pure gemakzucht. Toch wel handig zo'n vrouwtje in huis die de boodschappen en 't huishouden doet terwijl manlief 's avonds laat thuiskomt omdat ie vaak overwerkt en andere afspraken heeft.
Ik bedoel mensen die erg in hun relatie zijn opgegaan en verder weinig contacten hebben (al dan niet omdat ze die ten koste van de relatie hebben laten versloffen). Oftewel 'versufte tortelduiven'. Dan ziet het er zonder relatie toch wel eenzaam uit.
Ik ben het er niet mee eens dat vooral mannen dat doen. Om me heen zijn het eerder vrouwen die gewacht hebben om hun man te dumpen tot ze een ander hadden.

Je kunt het dus ook omdraaien, Elninjoo : toch wel handig, zo'n mannetje dat om 5u45 opstaat om geld te verdienen terwijl vrouwlief 's middags afspraakjes heeft met nieuwe vlam.

Ook ben ik het er niet mee eens dat je makkelijker aan een nieuwe relatie komt als je er al een hebt.

Persoonlijk : ik heb zelf eerst mijn slechte relatie beëindigd voor ik naar een nieuwe uitkeek. En ik zou nooit aan een relatie beginnen met iemand die nog in een relatie zit.

Verder denk ik dat sommige mensen heel lang in een slechte relatie blijven vanwege de kinderen. Dat was bij mij in elk geval zo. Zo lang ik maar ongeveer de helft van de tijd ongelukkig was, ben ik gebleven. Toen ik al een paar jaar constant erg ongelukkig was en ondanks allerlei pogingen er niets veranderde, heb ik de brui eraan gegeven.
Mensen zijn gewoontedieren en een ingeslapen relatie wordt vaak pas als slecht betitelt als ze zien dat het ook anders kan. Voor die tijd denken mensen volgens mij vaak niet eens zo erg na over hun relatie, het gaat zoals het gaat, en ze zijn druk bezig om alle andere bordjes hoog te houden. Zeker als er niets bijzonders in die relatie gebeurt, negatief of positief..

Denk trouwens dat het helemaal niet van de laatste tijd is, integendeel. Er zijn meer single mensen dan ooit.
Ik ben liever alleen dan in een slechte relatie. Gelukkig is mijn huidige relatie gewoon leuk en goed. Maarrrr mocht het ooit fout gaan tussen ons dan zou het voor mij persoonlijk beter zijn eerst een break in te lassen. Ik ken mezelf . Nooit gelijk in een nieuwe relatie springen en al helemaal niet als je huidige nog niet is beeïndigd!
Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen "Liever alleen dan een slechte relatie", het is vaak veel moeilijker om te bepalen wanneer je relatie slecht genoeg is om te verwachten dat je alleen gelukkiger wordt.

Pas wanneer er een andere liefde is gevonden verwachten mensen vaak dat ze gelukkiger worden zonder de huidige partner. Dat komt niet alleen doordat ze hun zekerheden niet op willen geven, dat komt ook doordat verliefdheid je vleugels geeft, zeker als het wederzijds is.
Ik kan het me wel voorstellen al wil ik het zelf niet. Maarja als je altijd een huisvrouw bent geweest, is het mss te eng om in een flatje en een baan terecht te komen. Zoiets? Dan maar in een keer door...
Ik denk dat sommige mensen pas beseffen dat hun relatie niet zo leuk meer is als er een ander in zicht is.

Daarnaast is het toch wel lichtelijk een kunst om heftige liefdesverdriet te overleven. Het is dan al gauw de makkelijkste weg om een vervanger te zoeken, zodat je iig niet zo hard geconfronteerd wordt met het alleen zijn of je maatje missen.

Scheelt weer een hoop moeilijke emoties verwerken.
Het is heel menselijk om eerst iets te vinden wat je echt leuk vindt terwijl je het wel al hebt, en dan pas te overwegen het weg te doen. Dat geldt voor schoenen net zo hard als voor relaties. Lijkt een rare vergelijking maar door de bank genomen zitten mensen niet zo te wachten op alleen zijn en willen ze liever samenzijn met iemand, ook als dat niet zo heel leuk is, dan dat ze alleen door het leven moeten. Je schoenen weggooien voor je nieuwe hebt, in het geval dat je maar één paar bezit, wordt als dom beschouwd, in de liefde werkt dat heel anders, vanwege het gevoel en de emotie die daarbij komt maar het blijft menselijk, hoewel misschien onwenselijk.

Je weet wat je hebt, wat een nieuwe keuze brengt moet je maar afwachten, dat is de reden dat mensen blijven hangen bij bazen, in huizen, bij partners waarmee ze eigenlijk niet zo happy zijn en dan dient er zich iets leuker aan, een better deal en dan zijn mensen geneigd daarvoor te kiezen.

Vreemd is het misschien eigenlijk wel dat als je zegt, ik heb een nieuwe baan, mijn oude beviel niet meer zo, je vaak bijval en gelukwensen krijgt. Zegt je dat je oude partner je niet meer zo bevalt en je een leuke nieuwe hebt gevonden dan worden de wenbkbrauwen gefronst en dat terwijl mensen doorgaans 'upgraden' relatiegewijs als ze weggaan bij een partner en een nieuwe partner al hebben of snel vinden na het uit elkaar gaan. Ze vinden zelf dat die partner beter is dan de vorige, precies zoals dat gaat bij huizen, banen, auto's enzovoort alleen is het sociaal niet wenselijk als men zo over de ex partner praat.
Ik denk dat dat alleen geldt voor mensen die niet alleen durven te zijn.

Mensen die het wel alleen aankunnen zullen niet blijven hangen in een relatie die hen ongelukkig maakt.
ik had mijn sokken van de buurvrouw geleend en die wilde ze weer terug dus loop ik nu weer op blote voeten maar dat is ook best fijn hoor!
quote:eleonora schreef op 05 maart 2009 @ 11:24:

Vreemd is het misschien eigenlijk wel dat als je zegt, ik heb een nieuwe baan, mijn oude beviel niet meer zo, je vaak bijval en gelukwensen krijgt. Zegt je dat je oude partner je niet meer zo bevalt en je een leuke nieuwe hebt gevonden dan worden de wenbkbrauwen gefronst en dat terwijl mensen doorgaans 'upgraden' relatiegewijs als ze weggaan bij een partner en een nieuwe partner al hebben of snel vinden na het uit elkaar gaan. Ze vinden zelf dat die partner beter is dan de vorige, precies zoals dat gaat bij huizen, banen, auto's enzovoort alleen is het sociaal niet wenselijk als men zo over de ex partner praat.

Het is inderdaad menselijk, Leo, en soms heel begrijpelijk.

Maar in sommige gevallen vind ik het niet goed.

Bijvoorbeeld als je niet tevreden bent met je relatie, maar daar nooit iets over zegt aan je partner. Je jarenlang doet alsof alles koek en ei is, en dan plots verliefd wordt op een ander, en dan pas je partner ineens helemaal niet leuk meer vindt of zegt te vinden, en hem dan helemaal tot de grond afkraakt.

Wie zijn partner echt zo slecht vindt, moet dat aankaarten.

Dat is misschien de reden waarom mensen anders reageren op het veranderen van partner dan op het veranderen van baan;

Het is natuurlijk iets anders, als je al jaren probeert je relatie te verbeteren, dat niet lukt, en je dan een ander ontmoet. Dan heb je tenminste je best gedaan.

Verder is er nog het feit dat je niet altijd 'upgradet' als je een nieuwe partner leuker vindt dan je oude. Die nieuwe zie je dikwijls door een roze bril, en je kent zijn foutjes of fouten nog niet. In de beginfase kun je hem dus veel leuker vinden dan je oude partner, maar later ga je je aan je nieuwe partner misschien nóg wel meer ergeren dan aan je oude partner. Net zoals sommigen hun vroegere baan uiteindelijk toch beter vinden dan hun nieuwe.

Uiteraard is dat niet altijd zo. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of daar statistieken over zijn: hoeveel mensen die hun oude partner voor hun nieuwe partner gedumpt hebben, zijn na tien jaar nog blij met die keuze?
quote:Bronny schreef op 05 maart 2009 @ 13:58:

Mensen die het wel alleen aankunnen zullen niet blijven hangen in een relatie die hen ongelukkig maakt.

Ik kan héél goed alleen zijn maar ben heel erg lang (29 jaar) in een relatie gebleven die van 'redelijk goed' geleidelijk evolueerde naar dramatisch slecht. De laatste tien jaren waren een hel.

Ik snakte ernaar om alleen te zijn, maar 'mocht' het van mezelf niet omdat

1) ik dacht dat het de kinderen schade zou berokkenen

2) ik beloofd had bij mijn ex te blijven 'tot de dood ons scheidt' en er heel, heel veel moet gebeuren voor ik zo'n belofte verbreek.

3) ik lange tijd op beterschap gehoopt heb.

Toen ik eindeiljk alleen was (de dag dat mijn ex naar zijn nieuwe huis vertrok), heb ik van puur geluk een rondedans door de kamer gemaakt... Ik voelde me als uit een gevangenis bevrijd.
quote:Bronny schreef op 05 maart 2009 @ 13:58:

Mensen die het wel alleen aankunnen zullen niet blijven hangen in een relatie die hen ongelukkig maakt.Tuurlijk, logisch, maar niemand zegt dan ook dat het voor iedereen opgaat. Wel vind ik het bijzonder dat opnieuw beginnen, iets anders gaan doen, ergens van weggaan waarmee je niet happy bent om elders je geluk te gaan zoeken doorgaans als iets positiefs wordt ervaren, ook als je nog ergens in zit/woont/werkt e.d., behalve als het om relaties gaat. Je mag van alles voor iets anders inruilen als je het zat bent, behalve als het om een partner gaat.
quote:Reiger100 schreef op 05 maart 2009 @ 15:01:

[...]

Het is inderdaad menselijk, Leo, en soms heel begrijpelijk.

Maar in sommige gevallen vind ik het niet goed.

Je zult mij ook niet horen zeggend dat het goed is, ik constateer slechts dat ik het menselijk gedrag vind

quote:Verder is er nog het feit dat je niet altijd 'upgradet' als je een nieuwe partner leuker vindt dan je oude. Die nieuwe zie je dikwijls door een roze bril, en je kent zijn foutjes of fouten nog niet. In de beginfase kun je hem dus veel leuker vinden dan je oude partner, maar later ga je je aan je nieuwe partner misschien nóg wel meer ergeren dan aan je oude partner. Net zoals sommigen hun vroegere baan uiteindelijk toch beter vinden dan hun nieuwe.

Het is ook niet gezegd dat men er op vooruit gaat. Ik zeg alleen dat mensen er vanuit gaan dat ze upgraden, dat ze beter af zijn, als ze de ene partner voor de ander verruilen. Dat het in die nieuwe relatie niet veel anders is dan in de voorgaande is iets wat later (misschien) zal blijken maar in eerste instantie gaan mensen er vanuit dat ze er beter van worden als ze de ene voor de andere geliegde verruilen.

quote:Uiteraard is dat niet altijd zo. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of daar statistieken over zijn: hoeveel mensen die hun oude partner voor hun nieuwe partner gedumpt hebben, zijn na tien jaar nog blij met die keuze?Vast wel, inderdaad een interessante vraag....
Ik persoonlijk beeindig een relatie eerst voordat ik in een andere relatie stap. Het is eerlijker naar mijzelf toe en ook naar de nieuwe toekomstige partner.
Tja, ik ben zelf zo'n oude sok/ schoen. En de nieuwe stonden klaar of waren al ingelopen. En ik liep hard weg, op m'n blote voeten. Als je 't overkomt valt de grond onder je voeten vandaan. Maar een relatie eindigt niet om niets, zo ver ben ik wel naar 3 jaar. Maar het is respectloos, we waren 18 jaar bij elkaar en op deze manier. Maar, life goes on en ik ben inmiddels heel gelukkig met een leuke vent en 't gaat lekker. 1 ding, een relatie is geen huis, auto, kleding of meubels. Is denk ik ook niet voor 't leven, maar zeker geen wegwerp artikel. Het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht en als het niet meer lukt, moet je heel eerlijk zijn: tegen de ander en vooral tegen jezelf.
What a perfect day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven