Geen verjaardagscadeau

04-10-2013 14:40 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me bijna dat ik hier een topic over moet maken. Iets onbenulligs als een verjaardagscadeau is uitgelopen tot een grote ruzie met mijn vriend.

Het verhaal:

Mijn vriend heeft mij geen verjaardagscadeau gegeven voor mijn verjaardag. Hij heeft gezegd dat hij niks had omdat hij niet wist wat hij voor me moest kopen. Ik vond het een beetje stom, en was er eerlijk gezegd wel een beetje verdrietig om. Vooral vanwege de reden, ik vind het nogal een flauwekul reden namelijk. Tegelijkertijd wil ik ook geen cadeau eisen, maar ik verwachtte het wel een beetje natuurlijk, dat valt niet te ontkennen.

Mijn vriend heeft toen gezegd dat het verjaardagscadeau nog komt, en dat hij iets leuks zou plannen. Er zijn intussen 3 maanden verstreken. Hij zei dat we in oktober ergens heen zouden gaan.

Nu vroeg ik gister of ik nog een weekend moest vrijhouden deze maand, en kwam eruit dat hij helemaal niks gepland had. Er was niet echt een reden voor. Hij wist het gewoon nog niet en had nog niks besloten.

Wat moet ik hier nou mee? Mijn vriend is heel chaotisch en ik wil niet verwend overkomen, maar eigenlijk doet dit me toch wel pijn, en voel ik me minder speciaal. Ik heb hem wel een leuk cadeau gegeven voor zijn verjaardag, en had op z'n minst een lief briefje of gedicht terug verwacht.

Ik weet dat mannen moeilijk zijn met cadeau's, dat ze bang zijn het verkeerde te kopen, etc, maar ik heb al duizenden keren aangegeven dat alles wel goed is, en dat het mij gaat om de moeite die erachter steekt. Ik krijg hiervan het idee dat ik de moeite niet waard ben... Mijn vriend zijn insteek blijft: maar ik weet niet wat ik voor je moet kopen. En daarmee is voor hem de kous een beetje af. Hij zegt wel het spijt me enzo, maar daar houd het ook op. Het doet me pijn dat hij niet eens op zijn minst geprobeerd heeft om iets leuks voor mij te vinden. Toen zei hij dat hij het heus wel probeerde, maar het gewoon echt niet wist.

Wat moet ik hier nou mee? Gewoon niet meer verwachten? Ik voel me intussen bijna een slecht persoon dat ik nog iets verwacht :(

Voor de beeldvorming: we zijn 1 jaar samen, ik ben 24 en mijn vriend 27.
Je hebt teveel verwachtingen! Ik vind het lief dat hij bloemen heeft gekocht voor je, veel leuker dan een nietszeggend cadeau.

Mijn man en ik geven elkaar niets. We zijn bijna tegelijk jarig en bedenken van tevoren wat we graag willen hebben. Dan gaan we rondom onze verjaardag op pad en kopen we dat, meestal iets voor het huis, niet iets nuttigs maar iets wat we allebei mooi vinden en al een tijd wilden kopen.
Ik kreeg de eerste jaren ook niks voor m'n verjaardag, tegenwoordig vertel ik ver van tevoren wat ik graag wil hebben en regelmatig herhalen

Hij mag ook gewoon het geld geven, haal ik het zelf... ja ik ben verwend!
Ik denk zomaar dat je 15 of 16 bent? En ja hij heeft bloemen gekocht en dus moeite gedaan. Je moet je niet teveel blind staren of films en boeken en het lijkt me dat jij dat wel doet.
quote:ricochet schreef op 04 oktober 2013 @ 15:16:

Ik zou hier wel boos om worden eigenlijk. Het hoeft niet groot, het hoeft niet duur, het hoeft zelfs niet creatief te zijn (met een boekenbon ben ik ook blij). Maar als ik helemaal niks krijg (een bos bloemen telt niet als cadeau) concludeer ik daaruit dat die persoon blijkbaar geen zin heeft om moeite te doen. En als die persoon mijn vriend is is dat een reden om me zorgen te maken.

Al dat gezeik over cadeaus die niet belangrijk zijn en niet te veel mogen verwachten, en het moeilijk vinden iets te kopen. Kom op zeg. Hoe moeilijk is het om ergens mee op de proppen te komen. Als je dat al niet kunt opbrengen kan je beter niet aan een relatie beginnen want zoveel gedoehoe. Pfff...Ja, zo voel ik me dus precies. Hij maakt het zo moeilijk terwijl ik niet had gedacht dat dit zo moeilijk voor hem moet zijn.
quote:sushilala schreef op 04 oktober 2013 @ 15:19:

Je hebt teveel verwachtingen! Ik vind het lief dat hij bloemen heeft gekocht voor je, veel leuker dan een nietszeggend cadeau.

Mijn man en ik geven elkaar niets. We zijn bijna tegelijk jarig en bedenken van tevoren wat we graag willen hebben. Dan gaan we rondom onze verjaardag op pad en kopen we dat, meestal iets voor het huis, niet iets nuttigs maar iets wat we allebei mooi vinden en al een tijd wilden kopen.Ik vind bloemen een behoorlijk stuk nietszeggender dan een cadeau wat mijn vriend speciaal voor mij heeft uitgezocht en waar hij moeite voor heeft gedaan.
quote:noreservations schreef op 04 oktober 2013 @ 15:01:

Op iemands verjaardag laat je merken dat je iemand belangrijk vind. En als je dat niet laat merken, vind je die persoon blijkbaar niet belangrijk.

En dat kan alleen met een cadeau? Wat materialistisch.

Mijn man en ik geven elkaar nooit cadeaus op onze verjaardag, en toch weten we heel goed hoe belangrijk we voor elkaar zijn.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 14:56:

Ik heb meerdere keren voorbeelden gegeven van wat ik bijvoorbeeld leuk zou vinden (bijv. een picknick, dagje weg) maar hij heeft hier niks mee gedaan.Als je met zoveel woorden al hebt aangegeven wat je wilt hebben en hij het dus niet eens zelf heeft hoeven bedenken, dan is het gewoon pure lompheid en luiheid dat hij niks geeft. Niks chaotisch. En dan ook nog eens een loze belofte doen over dat jullie in oktober ergens heen zouden gaan... Je hebt groot gelijk dat je er chagrijnig over bent.
Het klinkt alsof je een leuke vriend hebt, alleen heeft ie faalangst waar het je verjaardagskado aangaat. Ga met hem de stad in, wijs iets leuks aan en zeg... 'heej, mag ik dat misschien kado hebben van jou voor mijn verjaardag?' of boek een restaurantje/weekendje en vraag lief of hij voor deze keer zijn portemonnee wil trekken.

Wil hij dat niet?

Dan is hij te belabberd om geld aan je uit te geven, dan weet je genoeg he?
Lorem Ipsum
Ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen elkaar geen cadeaus geven omdat je er allebei niet om geeft (prima, wat mij betreft) of je vriendin geen cadeau geven terwijl ze dat wel leuk vindt. Als TO en vriend blijkbaar heel anders denken over het geven van cadeaus zullen ze een middenweg moeten vinden, maar ik vind zijn keus niet per se beter dan de hare.

Misschien lees ik eroverheen TO, maar heb je al heel duidelijk tegen hem gezegd dat je het jammer vindt dat je geen cadeau hebt gehad? En zo ja, wat zei hij daarop?
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Ik zou ronduit pissig zijn. Niet dat ik verwend ben of iets groots verwacht. Al had'tie pannekoeken voor me gebakken en mijn naam in stroop geschreven.. Iets! Samen uit eten bij het grootste pauperrestaurant in de stad was ook prima geweest. Sterker nog, al had hij een bos Albertheyn bloemen meegenomen voor je en er een lief briefje of gedichtje bij geschreven. Het gaat om de moeite. En jouw vriend is wat dat betreft lui geweest.

De grootste belediging zou ik overigens vinden dat hij niks kan bedenken voor jou, terwijl hij je goed kent.

Ik vind het terecht dat je teleurgesteld bent.
Overigens zijn veel mannen die ik ken heel slecht in het oppikken van hints. Zeggen dat ik dat toch zo'n mooi boek vind zorgt er niet voor dat ik dat boek krijg. Alleen als ik expliciet zeg dat ik dat mooie boek graag als cadeau zou krijgen krijg ik het ook. Hoe directer, hoe beter.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
quote:ricochet schreef op 04 oktober 2013 @ 15:16:

(een bos bloemen telt niet als cadeau) Waarom niet?
quote:sushilala schreef op 04 oktober 2013 @ 15:19:

Mijn man en ik geven elkaar niets. We zijn bijna tegelijk jarig en bedenken van tevoren wat we graag willen hebben. Dan gaan we rondom onze verjaardag op pad en kopen we dat, meestal iets voor het huis, niet iets nuttigs maar iets wat we allebei mooi vinden en al een tijd wilden kopen.

Bij jullie is dit dus een afspraak.

En jullie vervangen het nota bene door iets anders, namelijk door gezamenlijk iets te kopen.

Dat is toch niet te vergelijken met de situatie van TO?

De 'norm' is dat je een cadeautje koopt voor de verjaardag van je vader/moeder/broer/zus/geliefde/kind.

Het is dus ontzettend logisch dat TO dat ook als verwachting had.

Dat TO's vriend een andere norm heeft mag dat, maar dan is het wel fijn als hij dat bespreekbaar maakt, in plaats van dat het nu ineens de schuld van TO's verwachtingen is.

Overigens heeft hij het cadeau dat zij voor hem heeft gekocht gewoon aangenomen, neem ik aan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:ricochet schreef op 04 oktober 2013 @ 15:24:

Ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen elkaar geen cadeaus geven omdat je er allebei niet om geeft (prima, wat mij betreft) of je vriendin geen cadeau geven terwijl ze dat wel leuk vindt. Als TO en vriend blijkbaar heel anders denken over het geven van cadeaus zullen ze een middenweg moeten vinden, maar ik vind zijn keus niet per se beter dan de hare.

Misschien lees ik eroverheen TO, maar heb je al heel duidelijk tegen hem gezegd dat je het jammer vindt dat je geen cadeau hebt gehad? En zo ja, wat zei hij daarop?Ja, heb ik gedaan. Als reactie krijg ik dan dat het heus nog wel komt. Wanneer ik dan luchtig probeer te vragen wanneer dan, reageert hij naar mijn gevoel geirriteerd. En hij blijkt dus ook helemaal niks te hebben. Geef dan gewoon toe dat je niks gaat kopen! Vind ik dan... maar dat mag ik niet zeggen van hem, want het komt heus wel, maar nu nog niet...
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:27:

[...]

Ja, heb ik gedaan. Als reactie krijg ik dan dat het heus nog wel komt. Wanneer ik dan luchtig probeer te vragen wanneer dan, reageert hij naar mijn gevoel geirriteerd. En hij blijkt dus ook helemaal niks te hebben. Geef dan gewoon toe dat je niks gaat kopen! Vind ik dan... maar dat mag ik niet zeggen van hem, want het komt heus wel, maar nu nog niet...In jouw plaats zou ik het dan of laten rusten, of er juist een punt van maken. En duidelijk maken dat hij gerust mag zeggen dat hij geen zin heeft om een cadeau te kopen maar dat je het niet leuk vindt om zo aan het lijntje te worden gehouden. Want dat doet hij op deze manier.
De meningen lijken hierover ook nogal verdeeld te zijn. Lastig...

Waar het mij vooral om gaat is dat ik tegen mijn vriend heb gezegd dat ik mij gevoelsmatig hier niet overheen kan zetten, en dat hij zich niet geroepen voelt om dit op de lossen. Basically, dat ik hier een probleem van maak is mijn probleem. Dat vind ik zo jammer... ik had verwacht dat het hem meer doet als ik zou zeggen dat het mij verdrietig maakt... Dat is voor mij de kern een beetje, denk ik.
Ik vind het best lomp, en ik vind bloemen helemaal geen verjaardagscadeau voor je vriendin. Ik snap het best dat dat heel teleurstellend is.
quote:ricochet schreef op 04 oktober 2013 @ 15:29:

[...]

In jouw plaats zou ik het dan of laten rusten, of er juist een punt van maken. En duidelijk maken dat hij gerust mag zeggen dat hij geen zin heeft om een cadeau te kopen maar dat je het niet leuk vindt om zo aan het lijntje te worden gehouden. Want dat doet hij op deze manier.Ja, dat heb ik letterlijk gezegd. Toen reageerde hij boos en zei dat het echt nog wel komt! Hij voelt zich er zelf ook wel schuldig over. Maar ik snap niet dat hij het dan niet gewoon toegeven kan dat er niks komt.
Ik krijg van mijn man liever een mooie bos bloemen dan een boekenbon. Dat vind ik pas een onpersoonlijk cadeau.
Ik heb 1,5 maand na mijn verjaardag ook nog niets gekregen. Reden is dat vriend wat krap bij kas zat, maar dan nog was ik met iets kleins ook heel tevreden geweest. Vorig jaar kreeg ik wel een heel leuk, en totaal onverwacht, kerstcadeau, dus hij probeert wel om attent te zijn.

Ik vind het zeker niet TO's schuld. De meeste mannen zijn gewoon sukkels als het gaat om attent gedrag
Ik wil zo graag dat hij. omdat ik verdrietig hierom ben, de wil heeft om het goed te maken. Maar dat heeft hij dus niet... Wat stelt onze relatie dan voor? Als het blijkbaar niks betekent als de ander aangeeft gekwetst te zijn.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:31:

De meningen lijken hierover ook nogal verdeeld te zijn. Lastig...

Waar het mij vooral om gaat is dat ik tegen mijn vriend heb gezegd dat ik mij gevoelsmatig hier niet overheen kan zetten, en dat hij zich niet geroepen voelt om dit op de lossen. Basically, dat ik hier een probleem van maak is mijn probleem. Dat vind ik zo jammer... ik had verwacht dat het hem meer doet als ik zou zeggen dat het mij verdrietig maakt... Dat is voor mij de kern een beetje, denk ik.

Het gaat er niet zozeer om wat mensen er hier van vinden, het gaat erom wat jij vindt. Jij vindt het vervelend. Je vriend lijkt daar niet mee te zitten. Dat vind ik eerlijk gezegd een groter probleem dan de vraag of je zeurt als je graag een cadeau wil voor je verjaardag.

Als hij verder wel zo veel voor je klaar staat vraag ik me af waarom dit hem dan blijkbaar helemaal niets doet. Dat hij cadeaus niet belangrijk vindt is tot daar aan toe, maar dat hij zich weigert te verplaatsen in jou is wel opmerkelijk.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:35:

Ik wil zo graag dat hij. omdat ik verdrietig hierom ben, de wil heeft om het goed te maken. Maar dat heeft hij dus niet... Wat stelt onze relatie dan voor? Als het blijkbaar niks betekent als de ander aangeeft gekwetst te zijn.

Ja, dit is denk ik ook precies waar ik mee zou zitten.

Dat hij het vergeet, het belang niet inziet, een andere norm heeft, gewoon chaotisch of laks is, à la.

Maar als hij dan van je hoort dat het je teleurstelt, dan los je dat als echte vent toch op?

Direct, door je mee te nemen naar de stad en samen iets leuks uit te zoeken. Of door je mee uit eten te nemen.

Of inderdaad door te beloven je binnenkort te verassen met een uitje. Maar dan moet je dat ook wel echt doen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wow, wat reageren velen hier gemeen.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je teleurgesteld bent, hoor.

Als je zoals BAM beiden blijkbaar de (niet uitgesproken) afspraak hebt om geen cadeautjes te kopen voor elkaar, dan is het tot daar aan toe.

Maar als jouw vriend op jouw verjaardag niet even een leuke attentie kan geven.. Daar zou ik ook van balen. Hoe doet hij het bij andere verjaardagen? Hoe is hij verder? Denk je dat het er nog van gaat komen?

Als mijn vriend(in) jarig zou zijn, zou ik juist mijn best doen voor een cadeau, Ik vind dat juist een moment waar je kan aangeven hoe lief je diegene vindt...

Iedereen kan daarin verschillen< maar als jij daarmee zit, dan moet je dat kunnen aangeven bij jouw vriend. Hoe zou hij reageren als je dit zou zeggen, denk je?
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Lees het boek "De 5 talen van de liefde" van Gary Chapman. En je vriend ook. Voor sommige mensen is het krijgen van een cadeau een belangrijke manier om liefde te ervaren. Voor anderen betekent het veel minder. Dit boek zorgt dat je beter met elkaar daarmee om kunt gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven