Geld/tijd/werk etc., alles 50/50 in je relatie?

23-11-2023 15:13 231 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van wat ik lees in een ander topic:
Hebben jullie in je relatie alles gelijk verdeeld? En waarom vind je dat wel of niet belangrijk?

To trapt af na deze OP
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Man werkt één dag meer dan ik, verder is alles gelijk verdeeld. We hebben geld dus ook niet naar rato verdeeld maar gewoon 50/50. Dat voelt voor ons beiden vanzelfsprekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
jep, het zal wat fluctueren en we leggen er geen daaglijkse meetlat langs, maar:
we verdienen ongeveer evenveel. Werken ongeveer evenveel, zorgen ongeveer evenveel.
We zijn beiden onafhankelijk en dus samen omdat we dat willen, niet omdat het mot.
Wat is eerlijk? 50/50 is gelijk maar niet per sé eerlijk.

Ik werk meer uren, verdien meer geld, en doe niet veel minder in het huishouden. We houden niet echt bij wie wat uitgeeft en waaraan maar ik weet niet dat ik meer uitgeef want ik koop vaker (en niet goedkoper) kleren, schoenen, boeken, puzzels, accessoires, enz. Ik vind het eerlijk genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons (tweepersoonshuishouden) is zeker niet alles 50/50. Het begint er al mee dat we niet allebei evenveel inkomen binnen brengen. Degene met het hoogste inkomen betaalt de huur, gwl, auto en tv/internet. De ander betaalt de boodschappen en alles voor de huisdieren.
Persoonlijke verzorgingsproducten kopen we ieder voor onszelf en ook betalen we ons eigen telefoonabonnement en zorgverzekering.
Uit eten e.d. betaalt degene die met het voorstel komt om uit te gaan. Met vakanties kijken we achteraf wat de totaalkosten waren en die delen we dan.
We hebben geen gezamenlijke rekening.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik deden alles 50-50.

Want we hadden allebei een baan met voldoende inkomen om dat te doen en ons gezamenlijke leven ook ingericht op voor beiden haalbaar was om 50-50 te doen. Ik werkte minder, omdat ik minder wilde werken. Huishouden was min of meer 50-50. Wel een gezamenlijke bankrekening voor alle gezamenlijke kosten, maar beiden ook eigen rekeningen.

Ik kon geen reden bedenken waarom het niet 50-50 te doen. Want zoals gezegd, voor beiden prima haalbaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles is van ons samen en we denken allang niet meer in mijn en dijn. We verdelen de zorg voor de kinderen en het huishouden gelijk.

We geven elkaar veel vrijheid in hoe we onze tijd invullen. Wat meer of minder werken maakt voor ons niet zoveel uit. De ene keer draagt hij wat meer bij, de andere keer ik, zolang we goed kunnen rondkomen is het ok.

Onafhankelijkheid, zelfstandigheid en gelijkwaardigheid zijn belangrijke waarden in onze relatie, maar dat zit wel goed bij ons en hangt niet af van een dag meer of minder werken.
kris84 wijzigde dit bericht op 23-11-2023 15:26
20.54% gewijzigd
oh, je bedoelt financien?

Toen we nog samenwoonden zonder kinderen hadden we daar ideeen over.
inmiddels komt alles op 1 grote hoop - want met een zorgintensief kind is het gewoon alle hens aan dek. Of je verdient geld - of je zorgt en regelt. Wisselt per fase hoe dat verdeeld is tussen ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze reden om het niet gelijker te verdelen is dat we dat niet belangrijk vinden. Het werkt prima op deze manier en we hebben er geen discussies over. Dat we geen kinderen hebben maakt het natuurlijk wel makkelijker dan bij gezinnen.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Geld gaat hier op 1 grote hoop, ieder heeft ook nog wat 'zakgeld'. Ik krijg een wia, man werkt. Ik zorg dan voor onze dochter. Op de dag dat man ouderschapsverlof heeft zorgt hij. De andere momenten zorgen we 50/50.
Man kookt 2 dagen per week, is verantwoordelijk voor de was, de auto's, vuilnis, drinkfontein van de katten.
Ik kook de rest van de dagen, doe de financien en boodschappen, poetswerk en de tuin (maar dat laatste is ook mijn hobby.
Ik draai mentaal de derde shift, maar besteed het daadwerkelijke werk dan ook vaak uit aan man.
Binnenkort ga ik 4 dagen studeren in een leerwerktraject, dan zal er nog wat verschuiven. Als ik eenmaal ga verdienen komt er meteen hulp in de huishouding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
23-11-2023 15:24
oh, je bedoelt financien?


Het ging in dat andere topic ook even over de verdeling van persoonlijke vrije tijd. Hier is die ook wel wat ongelijk verdeeld maar ook daar is geen discussie over. We hebben allebei sowieso het weekend altijd vrij, en ieder een dag in de week.
milestone wijzigde dit bericht op 23-11-2023 15:31
29.63% gewijzigd
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
23-11-2023 15:27
Het ging in dat andere topic ook even over de verdeling van persoonlijke vrije tijd.
Ah ja vrije tijd. Proberen we ieder evenveel te geven. In de praktijk neemt man zelf meer ruimte in doordat hij graag dingen buiten de deur doet. Ik heb meer behoefte aan een middagje ongestoord lezen. Dus heb ik nu ook een paar dagen in de gezamenlijke agenda geblokt ook al ga ik niks doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee bij ons is niet alles 50/50.
Ik werk 4 dagen, hij 5. Ik heb hem vaak gevraagd of hij niet ook 4 dagen wil werken maar hij vindt 5 dagen prima.

Qua huishouden doen we gewoon allebei wat. Ik kook vaak want ik vind het leuk en ben er beter in. De ene keer doe ik veel en de andere keer doet hij veel.

En qua geld, hij maakt elke maand salaris naar mij over. Ik betaal van ons beide salarissen alle rekeningen, geef ons zakgeld en stort de rest op onze gezamelijke spaarrekening. Ik verdien iets meer dan hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
O en qua vrije tijd... Wij besteden het meeste van onze vrije tijd samen. Ik werk vanuit huis en hij werkt buiten de deur wisseldiensten. En ik werk dus een dag minder. In theorie heb ik dus meer vrije tijd. Ik heb dat ook nodig want ik heb adhd en nah. Ik hheb vaak even een momentje niks nodig.

Eigenlijk doen we niet zo heel veel zonder elkaar maar als 1 van beide dat wil dan kan dat gewoon. Als een van ons naar vrienden wil ofzk dan wegen we niet af wie er vaker weggaan. We gaan sowieso allebei niet zo vaak weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier alles over het algemeen heel gelijk verdeeld. Werken, verdienen en zorgen vrijwel evenveel. Sinds ons huwelijk zijn de financiën op een hoop (beperkte gemeenschap van goederen). Al hebben we geen gezamelijke rekening.
Vrije tijd: man sport meer maar ik heb een wat drukker sociaal leven.
Wij hebben een erg gelijkwaardige relatie, en vinden dat beiden ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
23-11-2023 15:27
Het ging in dat andere topic ook even over de verdeling van persoonlijke vrije tijd.
Voor ons is een uur of 20-24 werken noodzakelijk om rond te komen. De rest van de tijd kunnen we zelf invullen naar gelang onze eigen voorkeuren.

Het maakt me oprecht niet of mijn man meer uren in de sportschool doorbrengt, of op dinsdagmiddag in de kroeg zit te schaken met een vriend. We hoeven daarover geen verantwoording af te leggen aan elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
zonder kinderen is vrije-tijd geen schaarste goed
met kinderen is het plots heel waardevol
Man heeft altijd hypotheek en vaste lasten betaald.
Ik altijd het eten, kleding en op de een of andere manier het water :-D

Wij hoeven het niet 50-50 te verdelen.
Wij voelen ons hier allebei prima bij.
Hij is ZZP'er maar betaald zichzelf ongeveer hetzelfde uit als dat ik nu in loondienst verdien.

Vroeger waren de vaste lasten vele malen hoger dan wat hij nu moet betalen.

Nu betaal ik meer voor eten.

Ik voel mij niet schuldig als ik zonder hem op vakantie ga, hij voelt zich niet schuldig als hij weer iets elektronisch koopt.

Het is gewoon om het even. We zijn ook al bijna 30 jaar bij elkaar dus ik vind het wel goed zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-11-2023 15:39
zonder kinderen is vrije-tijd geen schaarste goed
met kinderen is het plots heel waardevol

Dat snap ik. Maar als de een 5 dagen werkt en de ander 3, kan het misschien bij stellen zonder kinderen ook wel irritaties geven.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-11-2023 15:39
zonder kinderen is vrije-tijd geen schaarste goed
met kinderen is het plots heel waardevol
Onder de 4-5 jaar is dit inderdaad zo, maar als kinderen ouder worden dan verandert dit weer als ze naar school gaan en hun eigen bezigheden hebben.

Hebben jullie kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
23-11-2023 15:43
Onder de 4-5 jaar is dit inderdaad zo, maar als kinderen ouder worden dan verandert dit weer als ze naar school gaan en hun eigen bezigheden hebben.

Hebben jullie kinderen?
jep
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
23-11-2023 15:42
Dat snap ik. Maar als de een 5 dagen werkt en de ander 3, kan het misschien bij stellen zonder kinderen ook wel irritaties geven.
oh zeker, helemaal als de fulltimer ook nog de helft van het huishouden moet doen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is alles naar rato verdeeld omdat wij een inkomensverschil van x3 hebben bij evenveel uren werk. Dan zou 50-50 betekenen dat we kleiner moeten gaan wonen omdat de minst verdienende persoon de helft van de huidige vaste lasten niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
23-11-2023 15:45
Hier is alles naar rato verdeeld omdat wij een inkomensverschil van x3 hebben bij evenveel uren werk. Dan zou 50-50 betekenen dat we kleiner moeten gaan wonen omdat de minst verdienende persoon de helft van de huidige vaste lasten niet kan betalen.
en hoe heb je dat vastgelegd voor 'later', mocht hij er met zijn secretaresse vandoor gaan? :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
23-11-2023 15:43
Onder de 4-5 jaar is dit inderdaad zo, maar als kinderen ouder worden dan verandert dit weer als ze naar school gaan en hun eigen bezigheden hebben.

Hebben jullie kinderen?

Nou, een schoolgaand kind op de basisschool vraagt toch nog best veel van je tijd.
Je wordt pas nat als het regent

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven