Gelogen
zondag 24 september 2017 om 10:57
Nou het zit zo;
Ik heb wel eens - als ik iets vertel - dat ik in mijn enthousiasme (totaal onbedoeld) dingen overdrijf.
Soms is dat niet erg, soms zijn het 'leugentjes om bestwil', maar soms kan het ook verder gaan dan dit.
Oftewel, soms lieg ik over dingen, waarvan ik dan meteen denk; FUCK. Dit had ik niet moeten zeggen.
Mijn vriendin is iemand die niet tegen liegen kan. Iemand die leeft voor vertrouwen & doet er zo ook alles aan om dit hoog te houden.
Ik ben ook zo. Ik haat het als ik met iemand praat over iets waarbij ik merk dat de ander niet de waarheid spreekt.
Maar goed, zoals ik hierboven al had uitgelegd; soms flapt er bij mij ook wel zomaar iets uit.
Ik was dus laatst avondeten bij een vriendin van me - ook een vriendin van mijn vriendin. We hadden het leuk etc.
en op een gegeven moment waren ik en haar broertje wat grapjes aan het maken over haar outfit.
In de trant van; ''Jaaa, dat shirt kan echt niet hoor'', gewoon op normale wijze.
Ik zei toen een dag later tegen mijn vriendin (die vroeg hoe het was), van; ''Ja, we maakten wat grapjes & toen werd ze helemaal boos'' etc.
Gewoon puur in mijn 'enthousiasme'.
Een paar dagen later kreeg mijn vriendin het er dus gewoon over met die vriendin en bleek dat 'boos worden'-deel van het verhaal dus niet te kloppen. Waarop mijn vriendin mij weer hard erover aan heeft gesproken. Nu negeert ze me op WhatsApp & heeft ze me verteld me moeilijk te kunnen vertrouwen. Wat kan ik doen, om alles weer rustig te krijgen? Ik heb mijn excuses al netjes aangeboden, waarop ze antwoordde met;
''Als je maar weet dat je het op deze manier voor jezelf aan het verkloten bent''. (Even ter info; mijn vriendin reageert wel vaak erg explosief, dus ZO boos bedoelde ze dat niet, maar er zit wel een kern van waarheid in).
Ik heb wel eens - als ik iets vertel - dat ik in mijn enthousiasme (totaal onbedoeld) dingen overdrijf.
Soms is dat niet erg, soms zijn het 'leugentjes om bestwil', maar soms kan het ook verder gaan dan dit.
Oftewel, soms lieg ik over dingen, waarvan ik dan meteen denk; FUCK. Dit had ik niet moeten zeggen.
Mijn vriendin is iemand die niet tegen liegen kan. Iemand die leeft voor vertrouwen & doet er zo ook alles aan om dit hoog te houden.
Ik ben ook zo. Ik haat het als ik met iemand praat over iets waarbij ik merk dat de ander niet de waarheid spreekt.
Maar goed, zoals ik hierboven al had uitgelegd; soms flapt er bij mij ook wel zomaar iets uit.
Ik was dus laatst avondeten bij een vriendin van me - ook een vriendin van mijn vriendin. We hadden het leuk etc.
en op een gegeven moment waren ik en haar broertje wat grapjes aan het maken over haar outfit.
In de trant van; ''Jaaa, dat shirt kan echt niet hoor'', gewoon op normale wijze.
Ik zei toen een dag later tegen mijn vriendin (die vroeg hoe het was), van; ''Ja, we maakten wat grapjes & toen werd ze helemaal boos'' etc.
Gewoon puur in mijn 'enthousiasme'.
Een paar dagen later kreeg mijn vriendin het er dus gewoon over met die vriendin en bleek dat 'boos worden'-deel van het verhaal dus niet te kloppen. Waarop mijn vriendin mij weer hard erover aan heeft gesproken. Nu negeert ze me op WhatsApp & heeft ze me verteld me moeilijk te kunnen vertrouwen. Wat kan ik doen, om alles weer rustig te krijgen? Ik heb mijn excuses al netjes aangeboden, waarop ze antwoordde met;
''Als je maar weet dat je het op deze manier voor jezelf aan het verkloten bent''. (Even ter info; mijn vriendin reageert wel vaak erg explosief, dus ZO boos bedoelde ze dat niet, maar er zit wel een kern van waarheid in).
zondag 24 september 2017 om 12:20
zondag 24 september 2017 om 12:23
Ja tuurlijk wil ik er iets mee doen. Ik vind het zonde dat er nu een discussie/negeersessie is om dit. Tuurlijk heb ik gelogen, ik snap mijn vriendin heus wel. Maar het is zo ontzettend onschuldig. Kijk, als ik nou zou zeggen dat ik ongeneeslijk ziek zou zijn of zo, voor aandacht - dan denk ik; ja...Soldanella schreef: ↑24-09-2017 11:50Wat bedoel je precies? Als je het hebt over overwaaien, dan lijkt het alsof je wil dat je vriendin niet meer boos is op jou, en dat jullie daarna gewoon blijven doen wat je altijd al deed.
Als je dat niet wil, moet je het dus niet over laten waaien, maar bedenken wat je anders wil doen, dat ook al direkt anders gaan doen, en daarna pas een manier vinden om dit je vriendin te laten weten.
Maar dit ging over iets van 2,5 week geleden. Ik wil dus graag dat ze snapt dat dit sowieso nooit meer voorkomt, en me het 'vergeeft' voor zover ze me het nu kwalijk neemt. Er zijn ook heus wel dingen waar mijn vriendin zelf over heeft gelogen, maar dat stop ik ook gewoon in in de 'doofpot' alshetware. Omdat ik weet; 'als ik hierover ga lopen zeuren, kom ik er geen stap verder mee'. Ik vind het dit gewoon niet waard.
Maar dan nog blijft mijn vraag hetzelfde; als ik iets aan mezelf heb aangast, wat gemakkelijk binnen nu en 10 seconden kan. Hoe kan ik dit 'laten weten' aan mijn vriendin.
zondag 24 september 2017 om 12:24
Zwart maken was het geeneens... Jezus jongens, het was gewoon een vluchtig zinnetje. Jullie reageren bijna net zo overdreven als mijn vriendin...
zondag 24 september 2017 om 12:27
Heel simpel. Jij kan nu wel zéggen dat je je gedrag hebt aangepast, maar dat zul je in de praktijk moeten aantonen. Woorden zijn makkelijk. Nu de daden. Dus nooit meer liegen, verhalen aandikken of interessanter maken met onwaarheden, enz. En dat zal je nog genoeg moeite kosten, aangezien het hier om ingesleten gedrag gaat.fkrt schreef: ↑24-09-2017 12:23Ja tuurlijk wil ik er iets mee doen. Ik vind het zonde dat er nu een discussie/negeersessie is om dit. Tuurlijk heb ik gelogen, ik snap mijn vriendin heus wel. Maar het is zo ontzettend onschuldig. Kijk, als ik nou zou zeggen dat ik ongeneeslijk ziek zou zijn of zo, voor aandacht - dan denk ik; ja...
Maar dit ging over iets van 2,5 week geleden. Ik wil dus graag dat ze snapt dat dit sowieso nooit meer voorkomt, en me het 'vergeeft' voor zover ze me het nu kwalijk neemt. Er zijn ook heus wel dingen waar mijn vriendin zelf over heeft gelogen, maar dat stop ik ook gewoon in in de 'doofpot' alshetware. Omdat ik weet; 'als ik hierover ga lopen zeuren, kom ik er geen stap verder mee'. Ik vind het dit gewoon niet waard.
Maar dan nog blijft mijn vraag hetzelfde; als ik iets aan mezelf heb aangast, wat gemakkelijk binnen nu en 10 seconden kan. Hoe kan ik dit 'laten weten' aan mijn vriendin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 24 september 2017 om 12:33
Typisch. Dat eigen gedrag kleiner maken en goed praten.
Wel je vriendin als boze vulkaan neerzetten die niet tegen een grapje kan tegen jullie gezamelijke vriendin. Terwijl dat niet eens waar is.
Dat doe jij af als 'vluchtig zinnetje'. Jongen zo leer je het nooit.
zondag 24 september 2017 om 12:37
Je bent in het hele topic al het probleem aan het weerleggen naar de vriendin. Jij vindt dit, jij vindt dat. Je haalt er van alles bij. Het is allemaal niet zo erg, je hebt nooit eerder gelogen tegen je vriendin. Haalt er nog wat drama bij dat je niet gezegd hebt dat je ongeneeslijk ziek bent, dus wat zeurt ze nou?fkrt schreef: ↑24-09-2017 12:23Ja tuurlijk wil ik er iets mee doen. Ik vind het zonde dat er nu een discussie/negeersessie is om dit. Tuurlijk heb ik gelogen, ik snap mijn vriendin heus wel. Maar het is zo ontzettend onschuldig. Kijk, als ik nou zou zeggen dat ik ongeneeslijk ziek zou zijn of zo, voor aandacht - dan denk ik; ja...
Ik ken je verder niet, maar ik kan me voorstellen dat jouw vriendin je niet meer vertrouwd. Ik geloof je namelijk nu al niet. Zonder je te kennen.
zondag 24 september 2017 om 12:39
En hier zit dus precies de kern van jouw probleem.
Geen zelfinzicht, je gedrag goedpraten en de schuld bij een ander leggen.
Je hebt nog een lange weg te gaan naar volwassenheid.
zondag 24 september 2017 om 12:41
Dus je maakt je vriendin onzeker over haar outfit omdat jij dan lekker kan lachen met anderen. En dan zet jij haar neer als zijnde boos naar anderen toe, terwijl ze dat niet eens is.
Wat een vreselijke vriend heeft zij. Nodeloos onzeker maken, afkraken en ook nog eens dingen over haar vertellen die niet waar zijn.
Ik zou vriendin adviseren een leukere vriend te vinden. Eentje die niet ten koste van haar beter wil zijn.
Wat een vreselijke vriend heeft zij. Nodeloos onzeker maken, afkraken en ook nog eens dingen over haar vertellen die niet waar zijn.
Ik zou vriendin adviseren een leukere vriend te vinden. Eentje die niet ten koste van haar beter wil zijn.
zondag 24 september 2017 om 12:41
zondag 24 september 2017 om 12:43
Mijn moeder heeft er ook een handje van om verhalen te overdrijven en ze mooier te maken dan ze zijn. Het is echt ontzettend irritant en ik geloof dus ook geen woord meer wat er uit haar mond komt omdat ik toch nooit weet of het waar is.
En ik ken nog iemand die verhalen aandikt. Ook waar man en ik vroeger bij geweest zijn en dat is echt heel vervelend.
Ophouden dus.
En ik ken nog iemand die verhalen aandikt. Ook waar man en ik vroeger bij geweest zijn en dat is echt heel vervelend.
Ophouden dus.
zondag 24 september 2017 om 12:57
Ik had ook ooit zo'n vriendin. Iedereen wist dat ze in 'haar
Enthousiasme' behoorlijk kon overdrijven, maar regelmatig was het gewoon een regelrechte leugen om haar leven interessanter te doen voorkomen. Enorm irritant en ik was er op een gegeven moment he-le-maal klaar mee. Ze had nooit veel vriendinnen, en die ze had waren vaak kortstondig, je bent gewoon niet betrouwbaar.
Enthousiasme' behoorlijk kon overdrijven, maar regelmatig was het gewoon een regelrechte leugen om haar leven interessanter te doen voorkomen. Enorm irritant en ik was er op een gegeven moment he-le-maal klaar mee. Ze had nooit veel vriendinnen, en die ze had waren vaak kortstondig, je bent gewoon niet betrouwbaar.
zondag 24 september 2017 om 13:06
Ik vind dat er een beetje overdreven gereageerd word.
Tuurlijk, liegen moet je niet doen, weten we allemaal.
Maar een verhaal een beetje aandikken; doen we dat niet allemaal op een feestje of in de kroeg? Ik lees geen erge dingen verder. To moet gewoon op zn woorden letten of gelijk rechtzetten als iets niet klopt.
Dan is er toch niet veel aan de hand.
Maar een verhaal een beetje aandikken; doen we dat niet allemaal op een feestje of in de kroeg? Ik lees geen erge dingen verder. To moet gewoon op zn woorden letten of gelijk rechtzetten als iets niet klopt.
zondag 24 september 2017 om 13:08
Vind jij het niet vervelend dan als er dingen over jouw gezegd worden die niet waar zijn?Mariagalatea schreef: ↑24-09-2017 13:06Ik vind dat er een beetje overdreven gereageerd word.
zondag 24 september 2017 om 13:21
Als je de OP goed leest dikt TO structureel verhalen (uit enthousiasme) aan.Mariagalatea schreef: ↑24-09-2017 13:06Ik vind dat er een beetje overdreven gereageerd word.
Zulke patronen zijn niet gemakkelijk te veranderen.
Voor vriendin is er een druppel bereikt die de emmer deed overstromen. Dit soort mensen gaan niet "gewoon" even anders doen. TO noemt het zelfs letterlijk in een post dat hij binnen 10 seconden, gewoon door het te beslissen, zijn gedrag heeft aangepast. Dat is lachwekkend, zo snel kunnen mensen ingesleten gedrag niet veranderen. Denk je echt dat TO nu nooit meer enthousiast raakt zoals hij het noemt, en dan niet meer doet wat hij in enthousiasme altijd doet? Ik geloof er geen klap van, hij benoemt zelf al dat hij veel vaker "oh shit wat zeg ik nou" heeft gedacht en toch is het telkens weer volgende keren nogmaals gebeurd.
zondag 24 september 2017 om 13:30
Het is niet ziet zo onschuldig als dat het lijkt.
Want door zo'n stom zinnetje, die paar woorden, kan de vriendschap tussen de vriendin van to en haar vriendin verpest worden.
Want die vriendin kan dan denken: mijn vriendin wordt ook maar boos om niets en bvb minder met haar omgaan en die vriendin heeft dan geen idee wat ze verkeerd heeft gedaan.
To vindt zelf dat hij niets verkeerd heeft gedaan, want volgens hem stelt het niet eens iets voor en voor je het weet is de band minder goed tussen de twee vriendinnen.
Het is eigenlijk behoorlijk negatief, manipulatief.
Gelukkig hebben in dit geval de vriendinnen met elkaar gepraat en zijn ze erachter gekomen dat to heeft gelogen en dat de vriendin helemaal niet boos werd om niets.
Zodat de band tussen hen niet geschaad werd.
En inderdaad, nu ging het om iets kleins, alleen maar dat ze boos werd, terwijl dat niet zo was, maar het hoeft ook maar een tikje groter te worden en hele vriendschappen kunnen er van naar de knoppen gaan.
Heel sneaky.
Nu kun je natuurlijk denken, ach...mijn vriend is nu eenmaal zo en dan vervolgens elk verhaal bij de desbetreffende persoon gaan checken om zoiets te voorkomen of op tijd te signaleren, maar niet iedere vriendin zal daar zin in hebben.
Want door zo'n stom zinnetje, die paar woorden, kan de vriendschap tussen de vriendin van to en haar vriendin verpest worden.
Want die vriendin kan dan denken: mijn vriendin wordt ook maar boos om niets en bvb minder met haar omgaan en die vriendin heeft dan geen idee wat ze verkeerd heeft gedaan.
To vindt zelf dat hij niets verkeerd heeft gedaan, want volgens hem stelt het niet eens iets voor en voor je het weet is de band minder goed tussen de twee vriendinnen.
Het is eigenlijk behoorlijk negatief, manipulatief.
Gelukkig hebben in dit geval de vriendinnen met elkaar gepraat en zijn ze erachter gekomen dat to heeft gelogen en dat de vriendin helemaal niet boos werd om niets.
Zodat de band tussen hen niet geschaad werd.
En inderdaad, nu ging het om iets kleins, alleen maar dat ze boos werd, terwijl dat niet zo was, maar het hoeft ook maar een tikje groter te worden en hele vriendschappen kunnen er van naar de knoppen gaan.
Heel sneaky.
Nu kun je natuurlijk denken, ach...mijn vriend is nu eenmaal zo en dan vervolgens elk verhaal bij de desbetreffende persoon gaan checken om zoiets te voorkomen of op tijd te signaleren, maar niet iedere vriendin zal daar zin in hebben.
zondag 24 september 2017 om 13:30
.
.
Misschien dat je jezelf dan toch eens af moet gaan vragen wie er nu zo ongewoon is, jij of de rest van de wereld.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 24 september 2017 om 13:32
Ja, dan moet ie dat gaan leren Kerol.
Maar komop zeg, gastje is nog hartstikke jong en een beetje kinderlijk nog misschien.
En structureel.. Dat lees ik niet hoor. Wel dat het vaker is gebeurd. Maar ook dat hij zelf niet houd van mensen die niet de waarheid spreken.
Het verschil vind ik hierin of het per ongeluk gebeurt (en dat kan) of dat TO daadwerkelijk een oneerlijke inborst heeft.
Het eerste, ach, als je het dan ook corrigeert op hetzelfde moment.
Het laatste ben ik hard weg, ja.
Ik neig nu nog naar het eerste. Het voorbeeld vond ik niet echt wereldschokkend.
Maar komop zeg, gastje is nog hartstikke jong en een beetje kinderlijk nog misschien.
En structureel.. Dat lees ik niet hoor. Wel dat het vaker is gebeurd. Maar ook dat hij zelf niet houd van mensen die niet de waarheid spreken.
Het verschil vind ik hierin of het per ongeluk gebeurt (en dat kan) of dat TO daadwerkelijk een oneerlijke inborst heeft.
Het eerste, ach, als je het dan ook corrigeert op hetzelfde moment.
Het laatste ben ik hard weg, ja.
Ik neig nu nog naar het eerste. Het voorbeeld vond ik niet echt wereldschokkend.
zondag 24 september 2017 om 13:39
@Winkelfanaat
Ligt eraan.
Als iets niet klopt en ik hoor dat corrigeer ik dat gewoon "Nee hoor, zo boos was ik helemaal niet, .... overdrijft. Nog koffie?"
Ik heb ook wel eens via via een heel raar verhaal gehoord over mezelf. Dat vond ik eerder grappig dan iets anders. De mensen die mij kennen weten wel beter toch?
Lijkt me eerder dat to er het meeste last van heeft. Maar iemand die nog zo jong is krijgt dat echt wel afgeleerd als ie echt wil.
Als hij nou zeg 50+ was, ja, dan zou er iets niet kloppen.
Ligt eraan.
Als iets niet klopt en ik hoor dat corrigeer ik dat gewoon "Nee hoor, zo boos was ik helemaal niet, .... overdrijft. Nog koffie?"
Ik heb ook wel eens via via een heel raar verhaal gehoord over mezelf. Dat vond ik eerder grappig dan iets anders. De mensen die mij kennen weten wel beter toch?
Lijkt me eerder dat to er het meeste last van heeft. Maar iemand die nog zo jong is krijgt dat echt wel afgeleerd als ie echt wil.
Als hij nou zeg 50+ was, ja, dan zou er iets niet kloppen.