Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

09-06-2008 19:02 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend (nou ja partner dus, maar dat klinkt zo duf) hebben ruim een jaar geleden een gerigistreerd partnerschap gesloten ivm zwangerschap.

We willen het partnerschap nu eigenlijk omzetten in een huwelijk. Voor zover ik had begrepen stelt dat niks voor. Gewoon een akte tekenen bij de balie van het gemeentehuis en klaar. Dat vinden wij prima.

Nu belde ik vandaag de gemeente en die hadden het erover dat dit pertinent niet aan de balie mocht/kon. Dit moest in de trouwzaal en dan konden we kiezen voor een gratis huwelijk of voor een hele ceremonie. Dit kon pas vanaf eind augustus. Volgens mij was die dame niet op de hoogte van hoe een en ander in zijn werk gaat. Bij mijn weten is er namelijk geen sprake van een "echt huwelijk". Je hebt al een contract en dit wordt omgezet in een ander contract. Dit betekent dat er alleen een akte hoeft te worden ondertekend en verder geen ja-woord en andere dingen eromheen.

Voordat ik morgen weer ga bellen om te zeggen dat het echt wel aan de balie moet kunnen wilde ik toch even jullie ervaringen/kennis raadplegen.

Want misschien heb ik het wel helemaal verkeerd en kan ik helemaal niet eisen dat dit gewoon aan de balie gebeurt. We willen eigenlijk niet tot eind augustus wachten maar dit gewoon binnenkort regelen.

Wie weet hoe of wat?
Nee hoor jos, jij hebt gelijk. ik en Mr. Zwieber gaan in mei hetzelfde doen. Hoefte niet zozeer van ons maar het is wel praktisch in verband met naar het buitenland reizen en eventueel later emigreren. Je mag wel de hele reutemeteut uit de kast trekken maar het hoeft niet. gewoon aan de balie tekenen en je hoeft niet eens getuigen mee te nemen want die had je al bij GP.
Josephine, ik ben wel heel erg benieuwd. Ik wilde nl ook partnerschap in huwelijk laten omzetten. Dat kon. Kosten: 319 euri. Ik zei: maar ik wil gratis. Dat kon niet want de partnerschap was destijds al gratis gedaan. En jij? Heb jij er destijds voor betaald? Kijken of jij wel gratis mag. O ja, voor mij is het volgens mij ook niet meer dan een andere akte. Maar ja...
Ik heb er toen wel voor betaald, wil het nu wel gratis maar is dat dan afhankelijk van welke dag?
mijn moeder had met haar man eerst een geregistreerd partnerschap en heeft het ook gewoon door een krabbel aan de balie om laten zetten in een huwelijk. Volgens mij alleen iets van administratiekosten betalen, maar dat weet ik niet zeker.
Palisander,

Ik heb geen idee of jouw gemeente het bij het rechte eind heeft hoor, dat het 319 euro moet kosten. Maar het argument dat GP al gratis was lijkt me kolder. Ik ben ooit in een andere gemeente ge-gp-d. Stel nou dat ik het nu zou willen omzetten in een huwelijk in mijn huidige woonplaats, dan weten ze daar toch helemaal niet hoeveel het mij gekost heeft? En zij hebben toch helemaal niets te maken met wat een andere gemeente hiervoor rekent?

Kijk eens op de site van je gemeente. Ik vond daar destijds veel informatie op die de ambtenaar aan de balie me niet kon vertellen simpelweg omdat gp niet zo vaak voorkomt en ze het niet wist omdat ze er weinig mee te maken had. Ik merkte datzelfde toen ik vragen had over de erkenning van een kind tijdens gp.

succes!
319 lijkt me erg veel. Volgens mij moet je gewoon de kosten betalen voor het omzetten van de akte en dat lijkt me niet zo duur als 319 euro.

De gemeente waar wij het GP zijn aangegaan rekent iets van 66 euro, maar de gemeente waar ik woon (kan dus alleen worden omgezet in de gemeente waar je woont) rekent iets van 18,50, maar dat wist ze niet zeker.

Wij willen het ook omzetten o.a. ivm geldigheid in het buitenland
Een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Dit kan op dezelfde wijze als een huwelijksvoltrekking worden uitgevoerd. Voor meer informatie over het huwelijk zie het trouwloket.

Dit is alles wat mijn gemeente op hun site zegt over het omzetten. Heb je ook niet veel aan.
Een gemeente is verplicht tijdstippen aan te bieden waarop je gratis kan trouwen/ geregistreerd partnerschap aan kan gaan. Bij onze gemeente kan je kiezen voor de balie, raadzaal of op locatie. Dat is gewoon afhankelijk van iedere gemeente.

Toevallig ga ik zelf 19 juni a.s. om 9.00 uur een geregistreerd partnerschap aan op een locatie en dat kost niets. (behalve dan kosten trouwboekje, aktekosten etc, totaal iets van 50 euro voor de gemeente en 2x 10,80 voor de geboorteakte bij de gemeenten waar wij geboren zijn).
Sarah, dat klopt inderdaad dat je gratis moet kunnen trouwen.

In mijn geval gaat het echter niet om het trouwen, maar om het laten omzetten van een akte.

Mijns inziens dient dat gewoon aan de balie te kunnen en hoeft dat niet in de trouwzaal. Beetje idioot om een zaal te reserveren voor het zetten van 2 handtekeningen.
Josephine,

Als ik jou was zou ik nog even goed informeren bij de gemeente of jouw huwelijk wel erkend gaat worden door het buitenland (ivm bv emigratie)

Toen ik een geregistreerd partnerschap afsloot is mij gezegd dat een eventuele omzetting naar een huwelijk niet door alle landen erkend wordt. Omdat je het via een soort tussenstapje gesloten hebt. Om diezelfde reden wordt bijvoorbeeld de flitsscheidding in veel buitenlandse landen niet erkend.

Om je huwelijk geldig te laten zijn in alle landen zou je dus eerst het parnerschap moeten ontbinden en dan opnieuw 'echt' trouwen. Althans, dat vertelde een ambtenaar mij. Dat is misschien wel even het checken waard!
Hoi hoi,

Gratis laten registreren en trouwen is idd op bepaalde data en tijdstippen. Bij ons dus om 9 uur op maandag. Op de site van de gemeente had ik al gekeken. En daarna even gebeld. Daar werd dus al de agenda gepakt om een afspraak te maken voor een gratis omzetting. Op de achtergrond werd toen geroepen dat het niet nog een keer gratis kon. Het leek me ook kolder, vandaar de vraag. Zal mn man even laten bellen.O ja, de gemeente van de gp en nu het omzetten is hetzelfde.

Ga ff informeren.
quote:poehbeertje schreef op 10 juni 2008 @ 12:02:

Josephine,

Als ik jou was zou ik nog even goed informeren bij de gemeente of jouw huwelijk wel erkend gaat worden door het buitenland (ivm bv emigratie)

Toen ik een geregistreerd partnerschap afsloot is mij gezegd dat een eventuele omzetting naar een huwelijk niet door alle landen erkend wordt. Omdat je het via een soort tussenstapje gesloten hebt. Om diezelfde reden wordt bijvoorbeeld de flitsscheidding in veel buitenlandse landen niet erkend.

Om je huwelijk geldig te laten zijn in alle landen zou je dus eerst het parnerschap moeten ontbinden en dan opnieuw 'echt' trouwen. Althans, dat vertelde een ambtenaar mij. Dat is misschien wel even het checken waard!Maar, als er staat dat je burgerlijke staat 'gehuwd' is, hoe weten ze dan in het buitenland dat dat is omdat je een GP hebt laten omzetten? Dat staat dan toch nergens meer?
Hoi

Je kunt je partnerschap gewoon aan de balie om laten zetten. Nu zal niet elke gemeente dat op die manier doen misschien. Ik werk bij een gemeente(afdeling Publiekszaken) waar ze het liever niet aan de balie doen maar gewoon even in een kamertje. Het is kosteloos tenminste als je geen toeters en bellen wilt. Het enige wat je dan moet betalen(bij ons in de gemeente dus) is een afschrift van de partnerschapsregistratie. Vind ik zelf ook onzin want die gegevens liggen vaak al in dezelfde gemeente maar dan ben je dus 10,80 kwijt. En het is belachelijk dat het geld zou moeten kosten als je een partnerschapregistratie kosteloos hebt gedaan. Elke gemeente is verplicht om een aantal uren beschikbaar te stellen voor kosteloze partnerschappen en huwelijken en of je dat dan voor de eerste of voor de tiende keer doet, dat maakt helemaal niets uit!

En het is inderdaad zo dat een partnerschap, omgezet in een huwelijk in een hoop landen niet erkend wordt.

Succes ermee!
quote:bimbonella schreef op 11 juni 2008 @ 11:56:

Hoi

Je kunt je partnerschap gewoon aan de balie om laten zetten. Nu zal niet elke gemeente dat op die manier doen misschien. Ik werk bij een gemeente(afdeling Publiekszaken) waar ze het liever niet aan de balie doen maar gewoon even in een kamertje. Het is kosteloos tenminste als je geen toeters en bellen wilt. Het enige wat je dan moet betalen(bij ons in de gemeente dus) is een afschrift van de partnerschapsregistratie. Vind ik zelf ook onzin want die gegevens liggen vaak al in dezelfde gemeente maar dan ben je dus 10,80 kwijt. En het is belachelijk dat het geld zou moeten kosten als je een partnerschapregistratie kosteloos hebt gedaan. Elke gemeente is verplicht om een aantal uren beschikbaar te stellen voor kosteloze partnerschappen en huwelijken en of je dat dan voor de eerste of voor de tiende keer doet, dat maakt helemaal niets uit!

En het is inderdaad zo dat een partnerschap, omgezet in een huwelijk in een hoop landen niet erkend wordt.

Succes ermee!Huh? Dit laatste vat ik nou niet. Ik ga het toch juist omzetten in een huwelijk zodat het die wel-erkende status krijgt! Hoezo zou het huwelijk dan niet erkend worden? Partnerschap wordt niet erkend in het buitenland maar huwelijk toch wel? ook als het is omgezet, wat heeft omzetten anders juridisch voor een zin?
Ik heb net ff gebeld met de gemeente. Bij mij zeggen ze ook, als je het eenmaal omgezet hebt in een huwelijk, is het gewoon een huwelijk maar dan wel vanaf de datum van omzetting en niet vanaf de datum van GP. Leek mij ook logisch.
Waarschijnlijk wordt het niet erkend omdat je geen "normale" huwelijksakte krijgt. Je krijgt namelijk een akte van omzetting van partnerschap naar huwelijk.

Ik zou trouwens toch iedereen afraden om een partnerschap aan te gaan, je kunt beter gewoon trouwen!
Bimbonella, waarom raad je partnerschap af? Maar even vraagje, want jij werkt bij een gemeente, zou je in principe de gp gratis kunnen omzetten inn huwelijk ook als de gp al gratis was? Ben even benieuwd.
Hoi Palisander

Ja hoor je kunt je partnerschap gewoon gratis om laten zetten. Het maakt helemaal niet uit dat je partnerschap ook gratis was. Wij hebben het hier wel meegemaakt dat mensen eerst een partnerschapsregistratie hebben gedaan,daarna omgezet in een huwelijk en daarna weer omgezet in een partnerschap(ivm flitsscheiding). En dat allemaal gratis!

Ik raad een partnerschap af omdat je beter kunt trouwen, dan is tenminste alles meteen geregeld. Ook als je nog kinderen wilt of eventueel gaat emigreren. Een huwelijk is overal erkend een partnerschap niet.

Er zijn mensen die een partnerschap aangaan ivm kopen van een huis etc.zodat alles geregeld is en later dan willen trouwen met alles erop en eraan maar uit ervaring weet ik dat het niet vaak gebeurt dat ze dit werkelijk doen.

Het gebeurt ook wel eens dat mensen kosteloos trouwen en daar later spijt van hebben en toch nog een feest en zo willen hebben dan kun er altijd nog voor kiezen om een soort ceremonie in het stadhuis te hebben met een ambtenaar van de burgerlijke stand. In principe ben je dan al getrouwd maar er wordt dan een soort nepceremonie gedaan, precies hetzelfde als bij een trouwerij. Wij hebben het hier wel meegemaakt dat een echtpaar al 25 jaar getrouwd was maar nooit een echte bruiloft hadden gehad. Die hebben ze 25 jaar later gewoon opnieuw gedaan met een ambtenaar van de burgerlijke stand en in de trouwzaal met alle toeters en bellen.
Hoi Bimbonella,

Bedankt, heel helder. Ik wilde eigenlijk nooit trouwen want het man/vrouw principe stond me tegen. Nu ben je gelijk, namelijk partners (hoewel sinds jaren 50 zijn m/v gelijk in huwelijk, je bent altijd de vrouw van... Ben nogal van de m/v verhoudingen). Maar inmiddels 2e kindje onderweg en weer erkennen deed me denken: hmm kan het misschien ook wel omzetten, zijn we in een klap klaar. Ga morgen gelijk bellen. By the way, zo'n bruiloft heeft me altijd tegen gestaan, maar tis leuk om te weten dat er altijd iets ceremonieels mogelijk is op het stadhuis, mocht ik tzt ook van gedachte veranderen.
Hoi Bimbonella,

We hebben nog even gebeld. We moeten echt betalen voor de omzetting, want de 1e keer was gratis. Heb ik nog een stok achter de deur? Kan je me advies geven?
Josephine, hoe is het afgelopen? Ben benieuwd of het nu toch aan de balie kan.

Wij zijn ook gepartnerd, gaan ooit nog trouwen en willen wel de huwelijksceremonie. Ook wij kregen te horen dat dat huwelijk niet gelijk staat aan een 'echt' huwelijk (in bepaalde buitenlanden), omdat je een omzettingsacte krijgt en geen huwelijksacte. Je kunt wel ontbinden en dan alsnog gewoon trouwen, kost allemaal centjes.

Palisander, rare regeling zeg. Kan je niet in een andere gemeente omzetten?
quote:bimbonella schreef op 11 juni 2008 @ 12:46:

Waarschijnlijk wordt het niet erkend omdat je geen "normale" huwelijksakte krijgt. Je krijgt namelijk een akte van omzetting van partnerschap naar huwelijk.

Ik zou trouwens toch iedereen afraden om een partnerschap aan te gaan, je kunt beter gewoon trouwen!Dit klopt inderdaad. Het probleem is dat er geen huwelijksakte is en je dus ook geen uittreksel van een huwelijksakte kunt krijgen. Er is wel een partnerschapsakte en een omzettingsakte, maar hoewel die bij elkaar genoeg zijn om in Nederland de gehuwde status te verkrijgen, worden die aktes door het buitenland in de meeste gevallen niet erkend en ben je dus voor de buitenlandse wet ook niet getrouwd.
Heey Soep,

Al bij 2 naburige gemeentes geinformeerd, maar gratis kan alleen als 1 van beide inwoner van gemeente is. Helaas.
Da's mooi balen dan. Succes er mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven