Gezonde spanning?

17-06-2019 12:36 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik voor mijn studie een paar maanden in het buitenland, deze periode loopt bijna op zn einde. Ik heb het hier nog steeds super naar mijn zin. Het is de bedoeling dat ik als ik terug kom bij mijn vriend intrek. De communicatie is nog steeds goed (we appen/bellen/skypen regelmatig), ookal hebben we elkaar de afgelopen 4,5 maanden maar 2 keer tussendoor gezien.

De afgelopen weken merk ik alleen dat ik tegen het samenwonen opkijk. Niet omdat ik niet bij mijn vriend wil zijn, maar omdat ik het eigenlijk gewoon fijn vind om op mezelf te wonen en me terug te kunnen trekken als ik dat nodig heb. Helemaal de afgelopen maanden heb ik heel veel mijn eigen ding kunnen doen en dat bevalt me prima.

Mijn vriend merkt nu dat ik soms iets afstandelijker/geïrriteerd doe en dat het niet meer zo soepel loopt als hiervoor. Ik heb hem ook al verteld dat ik af en toe moeite heb met deze stap te zetten, en dat begrijpt hij ook. Ik weet alleen niet waar dit gevoel bij mij vandaan komt, want toen we het er over hadden toen ik nog in Nederland was, wilde ik net zo graag als hij samenwonen. Daarom vraag ik me af of jullie je hierin herkennen, en of dit gewoon gezonde spanning is voor de aankomende periode.
Zoals verwacht loopt alles anders
Geen idee wat gezonde spanning precies is. En al helemaal niet mbt samenwonen.

Je hoeft niet samen te wonen he? Latten is ook een optie.
Of 'proefsamenwonen'. Hou gewoon nog een tijdje je eigen woonplek aan.
Ik wilde graag samenwonen, tot ik zijn boeken tussen die van mij in de kast zette.
Ineens paniek: Hoe weet ik nou nog wat mijn boeken zijn????

Die paniek trok weg

Praat er eens met hem over, misschien herkent hij het wel, dat is heel relativerend
nou, je verhaal klinkt best logisch

misschien valt er een compromis te vinden dat jullie ergens gaan wonen met voldoende ruimte zodat je je terug kunt trekken... of dat je avonden afspreekt waarop de ander even de deur uit is, sporten/socializen met vrienden zoiets
Lorem Ipsum
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 12:40
Of 'proefsamenwonen'. Hou gewoon nog een tijdje je eigen woonplek aan.
Latten hebben we in principe de afgelopen 2 jaar al gedaan. Eerst op 1,5 uur reizen afstand, en nu op 1000+ km. We zagen elkaar daardoor eigenlijk alleen in de weekenden. Misschien dat het daarom als zo'n grote stap voelt: eerst elkaar 5 maanden niet zien en daarna meteen elke dag bij elkaar.
Mijn oude kamer hou ik sowieso minimaal de komende 6 maanden nog aan, dat vonden we allebei een verstandig idee.
turquasi schreef:
17-06-2019 12:42
nou, je verhaal klinkt best logisch

misschien valt er een compromis te vinden dat jullie ergens gaan wonen met voldoende ruimte zodat je je terug kunt trekken... of dat je avonden afspreekt waarop de ander even de deur uit is, sporten/socializen met vrienden zoiets
Mijn vriend heeft al een huis, dus de locatie staat vast voor de komende jaren. In principe is er ruimte genoeg en door de week hebben we beiden genoeg te doen. Misschien over-dramatiseer ik het wel gewoon in mijn hoofd...
Ik vind het niet gek dat je het een beetje benauwd krijgt als je nu maanden met niemand rekening hoeft te houden.
Dat zal ook wel wennen zijn als je weer terugkomt. Heb je nog wel een woning van jezelf als je terugkomt? Dan zou ik mezelf en mijn vriend een plezier doen en fijn even weer wennen aan Nederland en je relatie op je eigen stek.
Als dat niet kan, dan is het misschien wel goed om met je vriend afspraken te maken over tijd voor jezelf. Als hij weet dat je verwacht dat je zal moeten wennen aan het steeds samen zijn, dan kan hij zich daar vast op instellen. Lijkt me fijner om dat vooraf al te weten dan dat het straks tot twijfels of relatiegedoe leidt.

Ik kan me van mezelf herinneren (na maanden in het buitenland) dat ik ook erg moest wennen en in het begin niet zo aardig was en echt twijfelde aan mijn relatie. Maar dat ebte ook weer weg toen ik mijn draai weer had gevonden.
Wici schreef:
17-06-2019 12:45
Latten hebben we in principe de afgelopen 2 jaar al gedaan. Eerst op 1,5 uur reizen afstand, en nu op 1000+ km. We zagen elkaar daardoor eigenlijk alleen in de weekenden. Misschien dat het daarom als zo'n grote stap voelt: eerst elkaar 5 maanden niet zien en daarna meteen elke dag bij elkaar.
Mijn oude kamer hou ik sowieso minimaal de komende 6 maanden nog aan, dat vonden we allebei een verstandig idee.

Dat zou ik ook niet willen denk ik.

Ik zou eerste een paar weken toch gaan latten, kijken of alles nog oke is, weer wennen aan het niet meer alleen zijn.. En dan langzaam elke week meer tijd daar doorbrengen. Het hoeft echt niet van de ene op de andere dag toch?

Je houdt je kamer nog aan zeg je.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 12:51
20.31% gewijzigd
O, je hebt nog je kamer zie ik. Fijn!
First things first.
Je zit nu op een heel andere locatie, andere omgeving, ver buiten het normale.

Kom straks eerst terug en ga samen op vakantie.
een hele week / 10 of 14 dagen met zijn tweeen. 24/7 bij elkaar.

En pas daarna pak je je spullen en zet je die bij hem.
Heel normaal, dat gevoel. Als je jouw woonruimte nog aanhoudt kun je het toch gewoon proberen?
lilalinda schreef:
17-06-2019 12:40
Ik wilde graag samenwonen, tot ik zijn boeken tussen die van mij in de kast zette.
Ineens paniek: Hoe weet ik nou nog wat mijn boeken zijn????

Die paniek trok weg

Praat er eens met hem over, misschien herkent hij het wel, dat is heel relativerend
Dankjewel voor je reactie!
Ik heb het er met hem over gehad, en hij herkent het ook zeker. Hij is alleen iemand die altijd wel mensen om zich heen wil, terwijl ik af en toe echt gewoon tijd voor mezelf wil. Hierboven werd al gezegd om hem dan soms een avond naar zijn vrienden toe te sturen, dat vind ik eigenlijk een best goed idee en heeft hij zelf denk ik ook geen problemen mee.
Wici schreef:
17-06-2019 12:52
Dankjewel voor je reactie!
Ik heb het er met hem over gehad, en hij herkent het ook zeker. Hij is alleen iemand die altijd wel mensen om zich heen wil, terwijl ik af en toe echt gewoon tijd voor mezelf wil. Hierboven werd al gezegd om hem dan soms een avond naar zijn vrienden toe te sturen, dat vind ik eigenlijk een best goed idee en heeft hij zelf denk ik ook geen problemen mee.
Of ga lekker in je eentje een stuk wandelen. Of op een aparte kamer in huis iets voor jezelf doen. En hij is ook af en toe weg neem ik aan? Het is natuurlijk niet zo dat je 24/7 bij elkaar op de lip zit. Tenminste, zo hoeft het niet te zijn.
Doreia* schreef:
17-06-2019 12:52
First things first.
Je zit nu op een heel andere locatie, andere omgeving, ver buiten het normale.

Kom straks eerst terug en ga samen op vakantie.
een hele week / 10 of 14 dagen met zijn tweeen. 24/7 bij elkaar.

En pas daarna pak je je spullen en zet je die bij hem.
Op vakantie samen gaan gaat niet lukken, hij is een maand geleden al een ruime week hier geweest en zijn vrij-indeelbare vakantiedagen gaan anders te snel. Mijn spullen staan ook al bij hem, omdat mijn kamer nu in onderhuur is zodat ik geen dubbele kosten heb.
helena2 schreef:
17-06-2019 12:55
Of ga lekker in je eentje een stuk wandelen. Of op een aparte kamer in huis iets voor jezelf doen. En hij is ook af en toe weg neem ik aan? Het is natuurlijk niet zo dat je 24/7 bij elkaar op de lip zit. Tenminste, zo hoeft het niet te zijn.
Ik ken de omgeving daar nog niet echt, maar dat valt natuurlijk uit te zoeken.
Hij is elke dag tussen 7 en 4 weg vanwege zijn werk, dus we zitten inderdaad niet 24/7 bij elkaar.
Wici schreef:
17-06-2019 13:01
Op vakantie samen gaan gaat niet lukken, hij is een maand geleden al een ruime week hier geweest en zijn vrij-indeelbare vakantiedagen gaan anders te snel. Mijn spullen staan ook al bij hem, omdat mijn kamer nu in onderhuur is zodat ik geen dubbele kosten heb.
Dan is het niet meer dan plankenkoorts. Omdat het een verandering betreft als je thuis komt.
Ik hou mijn kamer inderdaad aan, maar het plan was om deze ook voor de komende maanden in onderhuur te doen en als het aan het einde van die periode niet werkt weer terug te gaan. Daar begin ik nu alleen wel aan te twijfelen :-$
Doreia* schreef:
17-06-2019 13:04
Dan is het niet meer dan plankenkoorts. Omdat het een verandering betreft als je thuis komt.
Pff, ja.. Daar hoop ik echt op
Misschien kun je als je terug komt eerst een proef periode van 1 of 2 weken afspreken? Dus niet meteen de halve inboedel mee, maar gewoon met een weekendtas met de hoognodige spullen eens zien hoe het bevalt.

Zo hebben mijn vriend en ik dat ook gedaan. We zouden na een week evalueren hoe het beviel... Dat hebben we eigenlijk nooit gedaan want het was al snel duidelijk dat het goed zat.
Toch voelde het wel fijn dat we niet meteen in het diepe sprongen en we seeds meer naar het echte samenwonen konden toegroeien. Er kwamen steeds meer spullen deze kant op, we maakten er hier een thuis van voor ons samen, de taakverdeling groeide vanzelf en na een paar maanden was zijn huis verkocht en was het echt officeel.
Je eigen ding doen en je terug trekken kun je ook prima als je samenwoont. Bespreek dit met je vriend, dat je die behoefte hebt. Waarschijnlijk vindt hij het prima en zo niet, dan passen jullie misschien toch niet zo goed bij elkaar?
Wici schreef:
17-06-2019 13:06
Ik hou mijn kamer inderdaad aan, maar het plan was om deze ook voor de komende maanden in onderhuur te doen en als het aan het einde van die periode niet werkt weer terug te gaan. Daar begin ik nu alleen wel aan te twijfelen :-$
top idee juist toch?
je hebt opties, waarom zou je die niet inzetten als het nodig mocht zijn

ik heb wel eens mijn studio onderverhuurd aan een vriendin, uiteindelijk hebben we er alsnog twee maandjes samen gewoond toen ik wat eerder terug kwam...was nog gezellig ook eigenlijk
Lorem Ipsum
Bedankt voor de reacties allemaal!
Net even gebeld en hij begrijpt wat ik bedoel. We gaan de eerste 2 maanden mijn kamer niet in onderhuur doen om te kijken hoe het bevalt en zodat ik even terug kan als ik wil. Na de 2 maanden (of eerder als het heel goed of slecht gaat) kijken we verder.
Ik heb er meteen weer meer zin in gekregen, haha :rolling:
helena2 schreef:
17-06-2019 12:49
Ik vind het niet gek dat je het een beetje benauwd krijgt als je nu maanden met niemand rekening hoeft te houden.
Dat zal ook wel wennen zijn als je weer terugkomt. Heb je nog wel een woning van jezelf als je terugkomt? Dan zou ik mezelf en mijn vriend een plezier doen en fijn even weer wennen aan Nederland en je relatie op je eigen stek.
Als dat niet kan, dan is het misschien wel goed om met je vriend afspraken te maken over tijd voor jezelf. Als hij weet dat je verwacht dat je zal moeten wennen aan het steeds samen zijn, dan kan hij zich daar vast op instellen. Lijkt me fijner om dat vooraf al te weten dan dat het straks tot twijfels of relatiegedoe leidt.

Ik kan me van mezelf herinneren (na maanden in het buitenland) dat ik ook erg moest wennen en in het begin niet zo aardig was en echt twijfelde aan mijn relatie. Maar dat ebte ook weer weg toen ik mijn draai weer had gevonden.
dit klinkt als een logisch verhaal.
Wici schreef:
17-06-2019 17:00
Bedankt voor de reacties allemaal!
Net even gebeld en hij begrijpt wat ik bedoel. We gaan de eerste 2 maanden mijn kamer niet in onderhuur doen om te kijken hoe het bevalt en zodat ik even terug kan als ik wil. Na de 2 maanden (of eerder als het heel goed of slecht gaat) kijken we verder.
Ik heb er meteen weer meer zin in gekregen, haha :rolling:
Goede beslissing denk ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven