Goede redenen om te trouwen? Ik denk van niet.

04-01-2009 20:48 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 12 jaar samen met mijn vriend. We hebben de nodige ups en downs gehad. Veel van de downs kwamen voort uit onzekerheden. Beiden hebben we het in ons jeugd niet echt makkelijk gehad en mede daardoor heb ik vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg ben.

We wonen al jaren samen en ik heb altijd het idee gehad dat hij niet helemaal voor mij kon gaan, daar hij nooit met me wilde trouwen. Ik zie dat als het definitief kiezen voor elkaar. Een paar maanden geleden heb ik een per email uit de hand gelopen flirt gehad met iemand. Ik heb fysiek niets met die persoon gedaan, maar toch heb ik dingen geschreven naar die persoon die ik niet had moeten schrijven. Mijn vriend is hier toen achter gekomen (hij heeft mijn mail gecheckt). We hebben er daarna veel over gesproken en hij kwam tot de conclusie dat ik dit mede heb gedaan omdat hij nooit met mij heeft willen trouwen en dat ik dat mis. Ik heb ook gezegd dat zolang hij die verbinding niet met mij kan aangaan, ik me ook nooit volledig zal kunnen geven. Als ik het zo schrijf klinkt het ook stom, maar zo voel ik dat wel.

Afijn hij zag dit hele gedoe als een eyeopener en heeft mij ten huwelijk gevraagd. Beiden waren we erg blij. Totdat ik laatst van hem hoorde dat trouwen voor hem niet hoeft, maar dat hij dat voor mij doet. Ik vind dit niet de goede reden om te trouwen. Hij ziet dat anders. Ik vraag me nu af hoe anderen dit zien. Trouwen doe je toch omdat je het zelf wilt en niet voor een ander?

Groetjes, Brenda (mag Annelindes nick gebruiken)
sorry hoor, maar als jij een uit de hand gelopen flirt koppelt aan het feit dat hij niet wil trouwen dan vind ik wel dat je erg geraffineerd te werk gaat...

je maakt hem eerst onzeker door zoiets te doen en vervolgens leg je eigenlijk de schuld bij hem neer..bestwel oneerlijk en een beetje bitchy, vind je ook niet?

en als hij wil trouwen om jou blij te maken lijkt mij daar op zich niets mis mee, het geeft aan dat hij ver gaat om jou gelukkig te zien, ik ben benieuwd of jij ook zo ver voor hem zou kunnen gaan..
Wat had je dan eigenlijk verwacht? Hij heeft nooit willen trouwen, omdat dat voor hem niets toevoegt. Ik vind het wel gek dat je niet volledig voor hem kunt gaan omdat hij niet wil trouwen. Je woont toch met hem samen, dan ga je toch volledig voor elkaar?

Hij wil je gelukkig maken dus hij stemt toe in trouwen. In zijn ogen biedt dat wellicht meer zekerheid dat je dan niet vreemd zal gaan.

Ik vind het wel vreemd dat je verwacht dat je vriend in één keer wel graag wil trouwen. Je hebt dit zelf in de hand gewerkt. Blijkbaar is een handtekening voor jou waardevoller dan de liefde van je vriend.
Je wilt dus dat hij wíl trouwen? Tja, als hij niet echt wil dan zal hij het voor jou doen, elk mens is anders. Je kunt er niet voor zorgen dat hij het wil, hij doet het dan hoogstens omdat het voor hem geen verschil maakt.

En wat verandert er aan je relatie wanneer je trouwt waardoor je je dán wél kunt gedragen als een trouwe partner? Is je relatie nu nog niet exclusief genoeg?
Ik heb helemaal niets met trouwen

Ben 1 keer getrouwd dat hebben mijn ex en ik gedaan omdat ik zwanger was.

Was toen in onze ogen gemakkelijker ivm kind inschrijven etc

Ik heb altijd gezegd ik trouw nooit meer

Maar als ik nu heel verliefd zou zijn op de juiste man en hij zou perse willen trouwen dan zou ik dat voor hem doen. Niet voor mezelf.
Bedankt voor jullie reacties, sommigen komen hard aan maar dat is wel zo eerlijk, ik heb natuurlijk iets heel erg fouts gedaan.

Het is alleen zo dat ik altijd best wel onzeker ben geweest. Mijn vriend heeft in de eerste jaren van onze relatie regelmatig gezegd dat hij niet zeker wist of hij wel een relatie wilde en vaker gezegd dat ik op het foute moment in zijn leven ben gekomen. Ik heb vaak het gevoel gehad dat hij niet voor 100 procent voor mij kon gaan. Ik zie het trouwen als een teken dat hij dat dan wel wil.
Als eerste denk ik dat jouw beeld over trouwen en het huwelijk essentieel verschilt met dat van je vriend. Ten tweede, realiseer je jezelf wel dat wel of niet trouwen eigenlijk helemaal niets verandert aan je relatie. Als de huwelijksreis voorbij is enzo dan ga je gewoon verder waar je was voor de trouwerij.

De ultieme keuze voor elkaar....tja...in hoeverre kan je daar nog van spreke als je al 12 jaar een relatie hebt. Hiermee bedoel ik dat 12 jaar met iemand een relatie hebben op zich al op genoeg keuze voor elkaar moet duiden.

Dan, wil jij trouwen omdat je van hem houdt, of omdat je het in een bepaald plaatje vindt passen? Iemand die flirt met een ander komt op mij niet over alsof ze 100% voor haar partner wil gaan. Als ik hem had geweest had geen haar op mijn hoofd eraan gedacht jou na die actie ten huwelijk te vragen. Je kan wel zeggen dat je dat doet uit frustratie omdat je niet getrouwd bent maar, sorry, dit is een excuus voor je eigen onzekerheid. Jij denkt dat je partner niet van je houdt omdat je niet getrouwd bent. Als je getrouwd bent, zal je weer een andere reden vinden. Het probleem ligt niet bij hem, maar bij jou.
Nou wil hij trouwen, is het weer niet goed. 't Is zonde voor hem.
Trouwen lost jouw onzekerheid en de relatieproblemen die daaruit voortvloeien niet op, ik denk dat je dat moet inzien.
Ook als je trouwt kan hij vreemdgaan, bij je weggaan, enzovoorts. Je relatie zit goed of niet, dat wordt niet anders door trouwen.

Ik vind niet dat híj trouwt om de verkeerde redenen, ik vind dat JIJ trouwt om de verkeerde redenen. Je hoort niet te trouwen omdat je dan zeker weet dat de ander weggaat.
Jouw onzekerheid is jóuw probleem. Jij maakt het zíjn probleem, en dat is niet eerlijk.
quote:Eowynn_ schreef op 04 januari 2009 @ 21:02:

Jouw onzekerheid is jóuw probleem. Jij maakt het zíjn probleem, en dat is niet eerlijk.Wat zijn we het weer eens!
Ik vraag me ook af of de reden wel goed is in jullie geval. Jouw reden dus. Je vriend hoopt dat trouwen een reden voor jou zal zijn om niet meer over de schreef te gaan, want zelf hoeft hij niet zo nodig te trouwen. En dát kan nog wel eens een grote inschattingsfout zijn. Jij gebruikt het als excuus voor je gedrag/onzekerheid.

In ieder ander geval zou ik zeggen dat je moet trouwen wanneer je dat wilt, en het moet laten wanneer je het niet wilt. Hetzelfde denken over dit soort dingen helpt al veel bij die keuze.

Jij zegt dat je niet weet of je wel goed genoeg bent. Denk je werkelijk dat dat weg gaat na het trouwen (zelfs als hij wél wil trouwen?) Jullie zijn nog niet getrouwd en nu zoek je over dit onderwerp al redenen om te kunnen blijven volhouden dat hij niet helemaal voor je wil gaan.

Misschien moet je aan je onzekerheid werken? Dat kan natuurlijk nooit kwaad om te doen, maar het lijkt me voor je vriend ook zwaar.

Hij woont met je samen, hij heeft je flirtmailtjes vergeven en wil zelfs voor jou met je trouwen. Wat moet hij nog meer doen om jou te overtuigen van iets waar je je niet van wilt laten overtuigen?
Misschien moet je eerst eens aan je onzekerheid werken.

Ik geloof er namelijk niets van dat die onzekerheid als sneeuw voor de zon verdwenen is als je getrouwd bent.

Je geeft nu eigenlijk je vriend de schuld van jou onzekerheid en dat lijkt me niet eerlijk.

Jij bent onzeker dus jij moet er iets aan doen daar helpt trouwen alleen niets aan denk ik zo.
Ja maar als iemand dat zo vaak tegen je gezegd heeft. Dat hij het niet zeker wist in de relatie en dat we zoveel narigheid gehad hebben ook. Ik heb heel lang het gevoel gehad dat hij bij mij weg zou kunnen gaan. Nu is het de laatste jaren wel beter hoor, maar toch ben ik daar nog steeds onzeker over, alsof ik niet de moeite waard ben. En nu dacht ik, dat hij zo denkt daar kan ik niets aan veranderen, maar ik heb wel de keus om er wat mee te doen. Nu denk ik misschien is de basis van de relatie wel zo slecht dat het beter is om uit elkaar te gaan. Volgen jullie het nog?
quote:Annelinde schreef op 04 januari 2009 @ 21:08:

Ja maar als iemand dat zo vaak tegen je gezegd heeft. Dat hij het niet zeker wist in de relatie en dat we zoveel narigheid gehad hebben ook. Ik heb heel lang het gevoel gehad dat hij bij mij weg zou kunnen gaan. Nu is het de laatste jaren wel beter hoor, maar toch ben ik daar nog steeds onzeker over, alsof ik niet de moeite waard ben. En nu dacht ik, dat hij zo denkt daar kan ik niets aan veranderen, maar ik heb wel de keus om er wat mee te doen. Nu denk ik misschien is de basis van de relatie wel zo slecht dat het beter is om uit elkaar te gaan. Volgen jullie het nog?

Als de basis slecht is, is ie slecht. Trouwen is alleen maar uitstel van executie...scheiden zul je dan toch wel.

Wil je wel echt de rest van je leven met hem delen?
Vind het juist heel lief van hem dat hij het voor je over heeft met je te trouwen. Voor veel mensen hoeft dat trouwen niet zo nodig. Als je samen woont dan is dat voor hen 't zelfde. En trouwen houdt voor veel vrouwen 'n groot feest in met allerlei toeters en bellen. Kan zijn dat hij daar gewoon totaal niet om geeft en misschien ergens wel van gruwelt. Dat hij dat dan tóch voor je wil doen, lijkt mij dus juist 'n teken dat hij heel veel om je geeft en je niet kwijt wil.

Ben 't overigens met de opmerkingen eens dat 'n trouwbriefje niet voorkomt dat 'n partner vreemd gaat of dat dat voorkomt dat je relatie niet zou kunnen stranden.
quote:Zwieber schreef op 04 januari 2009 @ 21:09:

[...]

Als de basis slecht is, is ie slecht. Trouwen is alleen maar uitstel van executie...scheiden zul je dan toch wel.

Wil je wel echt de rest van je leven met hem delen?Dat begin ik me ook af te vragen. Ik denk ook weleens dat die onzekerheid misschien komt uit het feit dat ik zelf niet weet wat ik echt wil. Ik hou oprecht heel veel van hem en als ik diep in mijn hart kijk denk ik niet dat ik ooit nog zoveel van iemand anders zou kunnen houden. Maar soms denk ik dat ik dit soort crises zelf veroorzaak omdat ik zelf niet 100 procent zeker weet wat ik wil. Dan vraag ik me af of ik niet een heel vertekend beeld heb van relaties.
Wat wil je nou? Trouwen of niet? Hij wíl het toch? Omdat hij van je houdt, toch? Nu krijg je waar je om gezeurd hebt, is het nóg niet goed.

Vrouwen...

Ja maar als iemand dat zo vaak tegen je gezegd heeft. Dat hij het niet zeker wist in de relatie en dat we zoveel narigheid gehad hebben ook. Ik heb heel lang het gevoel gehad dat hij bij mij weg zou kunnen gaan. Nu is het de laatste jaren wel beter hoor, maar toch ben ik daar nog steeds onzeker over, alsof ik niet de moeite waard ben. En nu dacht ik, dat hij zo denkt daar kan ik niets aan veranderen, maar ik heb wel de keus om er wat mee te doen. Nu denk ik misschien is de basis van de relatie wel zo slecht dat het beter is om uit elkaar te gaan. Volgen jullie het nog?Ja maar lieve meid trouwen is toch geen garantie dat hij nooit bij je weg zal gaan?
quote:Annelinde schreef op 04 januari 2009 @ 21:13:

Maar soms denk ik dat ik dit soort crises zelf veroorzaak omdat ik zelf niet 100 procent zeker weet wat ik wil. Dan vraag ik me af of ik niet een heel vertekend beeld heb van relaties.

Zo klinkt het mij wel in de oren. Zowel met betrekking tot de flirt als nu met betrekking tot het trouwen. Je vraagt iets van hem, verlangt iets van hem, maar als je het dan krijgt, dan is het niet goed genoeg. Omdat hij het niet uit de voor jou 100% perfect juiste motieven doet.

Sorry hoor, maar zoiets zuigt natuurlijk als de ziekte, het continue op zoek gaan naar bevestiging en als je het dan krijgt, het net zo hard weer af te wijzen. Ja, dat is een symptoom behorend bij onzekerheid. Maar als ik heel eerlijk zou zijn, zou ik zulk gedrag van mijn partner niet langdurig kunnen accepteren. Wees gewoon tevreden met wat je hebt. Hij is al 12 jaar bij je. Wat wil je nou nog meer bewezen hebben?!
Ik vind trouwen ook iets van definitief voor iemand kiezen.

Mijn man hoefde ook niet per se te trouwen maar deed het voornamelijk omdat ik dat belangrijk vond. Ik zag dit niet als een slechte motivatie om te trouwen. Hij houdt heel veel van mij, wil dat we gelukkig zijn met elkaar en heeft dat voor mij over. Nu we getrouwd zijn zie ik dat hij trots is op het feit dat we man en vrouw zijn, trouwen heeft nu ook betekenis voor hem gekregen.

Als je na 12 jaar van ups en downs nog steeds bij elkaar bent moet er sprake zijn van liefde en hebben jullie al hard gevochten voor mekaar, dit lijkt mij juist een sterke basis. Waarom zou je je relatie nu niet willen belonen na al die onzekerheden die jullie blijkbaar hebben doorstaan. Elke relatie kent zijn problemen en als je ergens ontevreden over bent binnen jullie relatie kunnen jullie daar toch aan blijven werken ook als je getrouwd bent.
Beetje raar dat je aangeeft nog steeds onzeker te zijn over zijn keuze voor jouw. Jullie zijn inmiddels 12 jaar samen!!! Dan heeft hij toch echt wel voor jouw gekozen, en omgekeerd!

Mijn vriend heeft ook niks met trouwen, wij zijn ook 12 jaar bij elkaar. Als ik het perse zou willen dan zou hij het wel doen. Tenzij er ooit een kindje zou komen, dan ziet hij er het nut wel van in, dan is alles meteen goed geregeld. Maar trouwen omdat het zo geweldig romantisch is, nee, dat zou hij dus nooit doen. Ik vind het prima zo, weet echt wel dat we bij elkaar horen, daar voegt dat papiertje niks aan toe.
De een heeft wel wat met trouwen, de ander helemaal niet. En dan heb je nog mensen die zelfs faliekant tegen zijn. Ik denk dat iemands mening over het huwelijk bijzonder weinig zegt over wat iemand voor zijn/haar partner voelt. Als jouw vriend er niets mee heeft en voor jou toch wil trouwen omdat hij weet dat dit voor jou wel heel belangrijk is, dan vind ik dat getuigen van enorm veel liefde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven