Goede vriendin is boos op mij

13-03-2019 09:21 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,
Ik zit met het volgende.
Een goede vriendin van mij neemt de laatste tijd erg weinig contact met me op.
Er is iets voorgevallen waardoor zij het gevoel heeft gekregen dat ze niks voor mij waard is.
Ze had me gevraagd of ik haar mee wilde helpen met de verhuizing, maar ik had daar niet zo´n zin in.
Ik had dit dus eerlijk tegen haar gezegd. Toen zei ze dat zij mij al wel drie keer had meegeholpen met verhuizen en dat ze het niet bepaald netjes van mij vond. De psycholoog zegt dat ik meer aan mezelf moest denken, dus had ik eerlijk tegen haar gezegd dat ik er geen zin in had.
Ze is nu heel erg boos op mij en heeft tijd nodig. Deze tijd geef ik haar ook. Even later zag ik op haar facebook een bericht in de trant van dat echte vrienden die iets kapot hebben gemaakt er alles aan doen om het weer beter te maken. Van een andere vriendinnen van ons hoor ik dat ze alleen nog contact wil met mij als ik echt mijn best voor haar doe. Maar hoe kan ik mijn best doen als ze eerst aangeeft geen contact meer met mij te willen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: sorry, ik reageerde vanuit mijn ontzettende vermoeidheid, depressie, angst voor groepjes mensen (dus probeer een term te vinden voor je gevoel van toen) en dacht nét iets te laat aan jou. Maar je bent mijn allerbeste vriendin, ik ben blij voor je met je nieuwe woning en natuurlijk wil ik je dolgraag helpen. En dan stel je voor wat je wél kan leveren, en daarin moet je ruimhartig zijn. Er is altijd iets wat je wél kan doen en waar ze blij mee is. Jij kent haar goed om te weten waar ze graag hulp in zou willen hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
.
anoniem_125581 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 11:18
99.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-03-2019 10:15
To, ik snap jou, maar ook jouw vriendin.

Ik heb een pesthekel aan verhuizen of helpen klussen. Het duurt altijd veel langer dan je van plan bent, want je kunt nooit met goed fatsoen eerder weg. Dan vindt men toch vaak dat je de rest in de steek laat of zo. Dus ik heb het in het verleden echt wel eens gedaan, omdat je je toch verplicht voelt.

Op een gegeven moment heb ik gewoon aangegeven het niet meer te doen omdat ik er een hekel aan heb. Ja, dat geeft scheve gezichten, terwijl er genoeg mensen zijn die gewoon niet komen of met een smoesje afzeggen. En nee, ik heb zelf nooit hulp gevraagd bij een verhuizing.
Daarbij handjes nodig hebben? Tja, je kunt ook een verhuizer inschakelen als het echt heel veel is.

To, ik ben van mening dat een vriendschap meer is dan exact hetzelfde voor elkaar over hebben. Waarom is dit voor haar een breekpunt? Je staat één keer niet 'voor haar klaar' omdat je voor jezelf kiest. Misschien heb je het niet niet handig geformuleerd, maar als dat het enige is, vind ik het overdreven dat ze zo boos is. En jij heel erg je best moet gaan doen om het goed te gaan maken.

Het lijkt mij dat er meer speelt dan alleen maar een keer niet meehelpen met verhuizen.
Als ik zo'n uitleg zou krijgen van een vriendin zou ik er nóg meer klaar mee zijn. Jee, wat heb je in een vriendschap wél voor elkaar over? Het gaat toch niet alleen om je eigen belang en geluk?
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
13-03-2019 10:28
Nou dat zou van mij niet meer hoeven hoor. Kan TO het nog zo vaak aanbieden mar echt niet dat ik daar nu achteraf nog ja op zou zeggen. Graag of niet.
De enige manier om te laten zien dat je er spijt van hebt is het terugnemen, lijkt mij, en terugnemen houdt in dit geval in: alsnog helpen. Geen woorden maar daden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
13-03-2019 10:43
De enige manier om te laten zien dat je er spijt van hebt is het terugnemen, lijkt mij, en terugnemen houdt in dit geval in: alsnog helpen. Geen woorden maar daden.
Het valt niet zomaar terug te nemen. Mensen vergeten dit soort dingen echt niet zomaar hoor. En vergeven nog moeilijker. Woorden zijn permanent. De toon die daarbij komt kijken ook.

Excuses zijn makkelijk gemaakt.
Ik kan me nog precies herinneren wanneer mensen in mijn omgeving opmerkingen gemaakt hebben of dingen gedaan hebben die me echt pijn deden. Vergeven ja hoor, uiteindelijk wel, maar vergeten doe ik het nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat er meer speelt dan alleen deze verhuizing, meestal zijn er al andere signalen en dan is dit net de druppel. Dan maak je het niet zo snel weer goed met sorry ik had je moeten helpen.

Ik heb zelf bijna iets vergelijkbaars meegemaakt. Lang beste vrienden met iemand en diegene zat heel lang met zichzelf in de knoop, ook bij een psycholoog etc etc. Daardoor zat de relatie tussen ons al scheef, heel vaak ging het over hem. Ik moest hem helpen met dingen. Maar prima, dat doe je voor elkaar als vrienden.

Vervolgens kreeg ik een auto ongeluk, kon tijdelijk niet lopen. Andere vrienden kwamen boodschappen doen of op bezoek, bij hem kwam er enkel, "Ik kan dit er op dit moment niet bij hebben. Ik ben erg druk met mijzelf".

Ik dacht, het gaat niet over iets kleins. Ik kan niet lopen. Ik heb toen ook de vriendschap beeindigd, ook met het idee wat heb ik aan je vriendschap als je er niet bent als ik het nodig heb.

Dit is al jaren geleden, en ik denk nog steeds als hij ooit belt met excuses, dan is het wel weer goed, maar dit vergeet ik niet. Echt dikke maten zullen we niet meer worden.
Ook ik heb iets soortgelijks meegemaakt in mijn omgeving: een persoon die al jaren veel aandacht vroeg van haar omgeving, ging in therapie en ging vervolgens woest om zich heen slaan omdat ze volgens haar therapeut “nu eindelijk eens voor zichzelf moest kiezen”.

Ik vraag me weleens af of therapeuten beseffen wat ze kunnen aanrichten met hun woorden.

TO, het voelt echt waardeloos om op zo’n manier te worden weggezet. Maar volgens mij heb je dat al door. Maar ik vind je vriendin ook nogal labiel reageren met dat rare gedoe op Facebook en gestook via andere vriendinnen.
retrostar schreef:
13-03-2019 10:42
Ik zou zeggen: sorry, ik reageerde vanuit mijn ontzettende vermoeidheid, depressie, angst voor groepjes mensen (dus probeer een term te vinden voor je gevoel van toen) en dacht nét iets te laat aan jou. Maar je bent mijn allerbeste vriendin, ik ben blij voor je met je nieuwe woning en natuurlijk wil ik je dolgraag helpen. En dan stel je voor wat je wél kan leveren, en daarin moet je ruimhartig zijn. Er is altijd iets wat je wél kan doen en waar ze blij mee is. Jij kent haar goed om te weten waar ze graag hulp in zou willen hebben.
Ze had geen zin. Dat is wat ze hier schrijft en dat is wat ze tegen die vriendin heeft gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
13-03-2019 10:47
Ik heb het gevoel dat er meer speelt dan alleen deze verhuizing, meestal zijn er al andere signalen en dan is dit net de druppel. Dan maak je het niet zo snel weer goed met sorry ik had je moeten helpen.

Ik heb zelf bijna iets vergelijkbaars meegemaakt. Lang beste vrienden met iemand en diegene zat heel lang met zichzelf in de knoop, ook bij een psycholoog etc etc. Daardoor zat de relatie tussen ons al scheef, heel vaak ging het over hem. Ik moest hem helpen met dingen. Maar prima, dat doe je voor elkaar als vrienden.

Vervolgens kreeg ik een auto ongeluk, kon tijdelijk niet lopen. Andere vrienden kwamen boodschappen doen of op bezoek, bij hem kwam er enkel, "Ik kan dit er op dit moment niet bij hebben. Ik ben erg druk met mijzelf".

Ik dacht, het gaat niet over iets kleins. Ik kan niet lopen. Ik heb toen ook de vriendschap beeindigd, ook met het idee wat heb ik aan je vriendschap als je er niet bent als ik het nodig heb.

Dit is al jaren geleden, en ik denk nog steeds als hij ooit belt met excuses, dan is het wel weer goed, maar dit vergeet ik niet. Echt dikke maten zullen we niet meer worden.
Wat naar zeg, ik begrijp ook goed dat je de vriendschap heb beëindigd. Een auto-ongeluk is niet niks. Begreep hij waarom je de vriendschap had beëindigd? Wat je schrijft dat klopt denk ik wel. Er zijn meer dingen voorgevallen waar ze zich denk ik aan heeft geërgerd bij mij. Ik heb een half jaar in het buitenland gestudeerd en niks van me laten horen. Ik had wel aangegeven dat ik even ruimte en tijd nodig had voor mezelf. Daarna kwam ik weer terug in NL en nam ik contact met haar op. Dit vond ze niet leuk, want ze zei nu ben je weer in NL en heb je me weer nodig? Dit hebben we toen uitgepraat en de vriendschap was als voorheen. Heb wel meer energie van mijn kant in haar gestoken omdat ik vond dat ze wel een punt had.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
13-03-2019 10:58
Ze had geen zin. Dat is wat ze hier schrijft en dat is wat ze tegen die vriendin heeft gezegd.
Klopt ik had inderdaad geen zin en heb dit niet tactisch gebracht.
reeses schreef:
13-03-2019 10:58
Er zijn meer dingen voorgevallen waar ze zich denk ik aan heeft geërgerd bij mij. Ik heb een half jaar in het buitenland gestudeerd en niks van me laten horen. Ik had wel aangegeven dat ik even ruimte en tijd nodig had voor mezelf.
Wauw..... en vervolgens stond je weer op de stoep. Snap je zelf echt niet hoe het werkt in vriendschappen/relaties?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
13-03-2019 10:58
Ze had geen zin. Dat is wat ze hier schrijft en dat is wat ze tegen die vriendin heeft gezegd.
Geen zin (lusteloosheid om een bepaalde actie te doen) is een conclusie. Het is een onhandige, lelijke erg globale term voor diverse andere gevoelens, die je beter toe kan lichten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-03-2019 10:55
Ook ik heb iets soortgelijks meegemaakt in mijn omgeving: een persoon die al jaren veel aandacht vroeg van haar omgeving, ging in therapie en ging vervolgens woest om zich heen slaan omdat ze volgens haar therapeut “nu eindelijk eens voor zichzelf moest kiezen”.

Ik vraag me weleens af of therapeuten beseffen wat ze kunnen aanrichten met hun woorden.

TO, het voelt echt waardeloos om op zo’n manier te worden weggezet. Maar volgens mij heb je dat al door. Maar ik vind je vriendin ook nogal labiel reageren met dat rare gedoe op Facebook en gestook via andere vriendinnen.
Ik heb al twee verschillende therapeuten gehad en ze zeiden steeds dat ik meer moest denken aan mezelf, eentje zei zelfs tegen mij: als ze het niet accepteren dan zijn het geen goede vrienden van jou. Maar ik had het natuurlijk anders moeten brengen. Verder vind ik het ook niet netjes dat mijn vriendin zo reageert met dat facebookbericht en dat ze het er met onze andere vriendinnen over heeft gehad, maar aan de andere kant begrijp ik haar ook wel. Ze is natuurlijk ontzettend gekwetst.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 11:04
Ik heb al twee verschillende therapeuten gehad en ze zeiden steeds dat ik meer moest denken aan mezelf, eentje zei zelfs tegen mij: als ze het niet accepteren dan zijn het geen goede vrienden van jou. Maar ik had het natuurlijk anders moeten brengen. Verder vind ik het ook niet netjes dat mijn vriendin zo reageert met dat facebookbericht en dat ze het er met onze andere vriendinnen over heeft gehad, maar aan de andere kant begrijp ik haar ook wel. Ze is natuurlijk ontzettend gekwetst.
Ik had zo'n vriendin, die moest van haar therapeuten Meer voor zichzelf opkomen, en een cursus assertiviteit.
Terwijl zij juist in de praktijk zeer assertief was, en alleen maar deed waar ze zelf zin in had.
En zij vond dat advies van de therapeuten heerlijk, alleen... hield ze er geen vriendinnen meer aan over
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 10:41
Een week voordat ik het facebook bericht las en het van onze vriendinnen hoorde had ik haar al een berichtje gestuurd dat het met speet.
Waar heb je precies spijt van? Baal je echt van het feit dat je haar hebt laten zakken als een baksteen? Of heb je spijt van de consequenties? Ik heb het idee van het laatste. En echt, dat zegt weer heel veel over jou, en niet positief.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 11:04
Ik heb al twee verschillende therapeuten gehad en ze zeiden steeds dat ik meer moest denken aan mezelf, eentje zei zelfs tegen mij: als ze het niet accepteren dan zijn het geen goede vrienden van jou.
Het gaat dan waarschijnlijk wel om vriendinnen die de neiging hebben om je voor hun karretje te spannen. Of vriendinnen die gaan lopen drammen als je op zaterdagavond niet wil stappen maar op de bank film wil kijken, en roepen dat je saai bent. Niet om je lieve vriendin die er andersom altijd voor je is en nu een keer jouw hulp nodig heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
MissPientje schreef:
13-03-2019 11:12
Waar heb je precies spijt van? Baal je echt van het feit dat je haar hebt laten zakken als een baksteen? Of heb je spijt van de consequenties? Ik heb het idee van het laatste. En echt, dat zegt weer heel veel over jou, en niet positief.
Ik heb echt spijt dat ik haar heb laten vallen als een baksteen...
Doe moeite voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Lilla schreef:
13-03-2019 10:13
Kortom: gewoon even niet slachtofferen nu. Eigenlijk had jij háár "moeten" helpen, maar nu komt het er op neer dat zij voor jou aan de bak moet: troosten, vergeven, begrijpen.... Denk dat ze daar nu net even geen zin in heeft.

dit ^ pffft dit hele topic ook weer, jij doet alsof je "door het stof wil gaan voor haar", maar doe gewoon eens normaal en leuk. Iemand die wanhopig appjes stuurt, is toch geen gelijkwaardig contact?

En dan is dit niet eens de eerste keer dat je je als waardeloze vriendin gedraagt. Ik zou er klaar mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-03-2019 11:15
Het gaat dan waarschijnlijk wel om vriendinnen die de neiging hebben om je voor hun karretje te spannen. Of vriendinnen die gaan lopen drammen als je op zaterdagavond niet wil stappen maar op de bank film wil kijken, en roepen dat je saai bent. Niet om je lieve vriendin die er andersom altijd voor je is en nu een keer jouw hulp nodig heeft.
Er heeft een keer een psycholoog tegen mij gezegd dat ik voor mezelf moest kiezen, ook al had de vriendin in kwestie alles voor mij over. Want was haar redenering, als je niet goed voor jezelf zorgt kun je er ook niet zijn voor anderen. Ik ben uiteindelijk ook bij deze psycholoog weggegaan (gelukkig), omdat ik merkte dat haar adviezen mij geen goed deden. Je kunt soms zo beïnvloedbaar zijn als je je slecht voelt. Deze nieuwe psycholoog bedoelde het wel anders, maar ik heb het zelf zo verprutst richting die vriendin.
Alle reacties Link kopieren
MissPientje schreef:
13-03-2019 11:12
Waar heb je precies spijt van? Baal je echt van het feit dat je haar hebt laten zakken als een baksteen? Of heb je spijt van de consequenties? Ik heb het idee van het laatste. En echt, dat zegt weer heel veel over jou, en niet positief.
Dit bedoelde ik. Spijt na de zonde.
Kennelijk is het niet de eerste keer dat je haar hebt laten zitten, in dat half jaar buitenland heb je ook niks gedaan om contact te houden schrijf je net, want je had toen ook ruimte voor jezelf nodig. Toen heeft ze het nog een kans gegeven en konden jullie de vriendschap weer oppakken, maar nu flik je het gewoon nog een keer. Op een keer is het gewoon genoeg, en het lijkt erop dat dat moment voor je vriendin nu is.

Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 11:04
Ik heb al twee verschillende therapeuten gehad en ze zeiden steeds dat ik meer moest denken aan mezelf, eentje zei zelfs tegen mij: als ze het niet accepteren dan zijn het geen goede vrienden van jou. Maar ik had het natuurlijk anders moeten brengen. Verder vind ik het ook niet netjes dat mijn vriendin zo reageert met dat facebookbericht en dat ze het er met onze andere vriendinnen over heeft gehad, maar aan de andere kant begrijp ik haar ook wel. Ze is natuurlijk ontzettend gekwetst.

Jij had geen zin en gebruikt je therapeuten als excuus want die zeiden immers dat je meer aan jezelf moet denken.

Je komt absoluut niet over als een leuke lieve vriendin die altijd voor anderen klaarstaat en nu een keertje nee zegt.

Ga langs met een flinke reep chocolade en praat het uit met je vriendin. Biedt je excuses aan, leg uit waarom je zei geen zin te hebben en dat je ook op andere manieren had kunnen helpen en dat je je dat later pas realiseerde.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
buaya schreef:
13-03-2019 10:43
Net als jij herken ik dingen uit dit topic. Net als jij omschrijft ging het om een vriendschap waar vaak veel ruimte voor haar gedoe nodig was. Maar toen er eens echt iets goed mis ging bij mij was er geen enkele interesse vanuit haar. Toen knapte er iets, ik ben toen ook zo boos geworden. Wij hebben het uiteindelijk wel uitgepraat, zij heeft toegegeven dat ze fout zat en uitgelegd dat ze hier vaker tegen aanloopt en waar haar gedrag vandaan komt. We gaan nu wel goed met elkaar om maar voor mij voelt het nog niet hetzelfde als voorheen, er is wel iets stuk.

Dat boos worden en uitpraten heb ik ook al geprobeerd; toen kreeg ik zo'n lulpraatje dat 'zij er niks aan kan doen als ik dat zo ervaar'. Alles buiten zichzelf leggen en geen enkele zelfreflectie over waarom ze met zo'n beetje iedereen problemen heeft de laatste paar jaar.

De enige waar ze voor krúipt is haar klaplopersvriendje. Die heeft ze van Tinder. Die man is 50 plus, had geen huis want door vorige vriendin op straat gezet, werkt nauwelijks, trok na drie dagen bij haar in, 'leende' binnen 2 maanden 7000 euro van haar spaargeld wat hij vervolgens verzoop en verblowde (ja echt, een vijftiger), en de aanmaningen en schuldeisers blijven bij haar binnenstromen. Dat hij dit al eerder bij een andere vrouw exact zo flikte, zijn eigen kind m niet wil zien hij en overigens nog steeds rond-Tindert komt niet bij haar binnen. En daar bleef ze mij dan mee lastig vallen, maar er wel mee doorgaan. En zich maar ziek melden op haar werk vanwege dit alles. Die haar nu dus willen ontslaan, maar als je haar vertelt dat je écht moet oppassen wanneer je door je werkgever in gebreke wordt gesteld, wil er bij haar niet in. Nou ja, de klaploper zal 'm wel peren als haar geld op is.

Zo, dat is er even uit. ;-)


Topicstarter, je moet nu even je eigen ego opzij zetten. Jij begrijpt in elk geval wel dát je fout zit, dat heb je alvast voor op mijn fijne vriendin. Doe er wat mee, maar realiseer je wel dat sommige breuken niet zomaar te lijmen zijn.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 11:16
Ik heb echt spijt dat ik haar heb laten vallen als een baksteen...
Zeg haar dat!!
en verzwak het niet met: Ja maar... of ik koos even voor mezelf... etc
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 11:22
Er heeft een keer een psycholoog tegen mij gezegd dat ik voor mezelf moest kiezen, ook al had de vriendin in kwestie alles voor mij over. Want was haar redenering, als je niet goed voor jezelf zorgt kun je er ook niet zijn voor anderen. Ik ben uiteindelijk ook bij deze psycholoog weggegaan (gelukkig), omdat ik merkte dat haar adviezen mij geen goed deden. Je kunt soms zo beïnvloedbaar zijn als je je slecht voelt. Deze nieuwe psycholoog bedoelde het wel anders, maar ik heb het zelf zo verprutst richting die vriendin.
Waarschijnlijk bedoelde ze dan situaties waarin je echt niet kan helpen, waarin je oververmoeid bent of ziek of op dagen waarop je helemaal geen vrij kan nemen, zoiets, en je daar zo schuldig over voelt dat je geneigd bent het toch maar te doen. Als het echt een groot offer is dat je eigenlijk niet kunt brengen. Niet als je geen zin hebt omdat je de activiteit niet superleuk vindt. De hele logica van voor jezelf zorgen omdat je anders ook niet voor een ander kan zorgen raakt kant noch wal als je helemaal niet van plan bent om überhaupt voor een ander te zorgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven