Goede vriendin is boos op mij

13-03-2019 09:21 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,
Ik zit met het volgende.
Een goede vriendin van mij neemt de laatste tijd erg weinig contact met me op.
Er is iets voorgevallen waardoor zij het gevoel heeft gekregen dat ze niks voor mij waard is.
Ze had me gevraagd of ik haar mee wilde helpen met de verhuizing, maar ik had daar niet zo´n zin in.
Ik had dit dus eerlijk tegen haar gezegd. Toen zei ze dat zij mij al wel drie keer had meegeholpen met verhuizen en dat ze het niet bepaald netjes van mij vond. De psycholoog zegt dat ik meer aan mezelf moest denken, dus had ik eerlijk tegen haar gezegd dat ik er geen zin in had.
Ze is nu heel erg boos op mij en heeft tijd nodig. Deze tijd geef ik haar ook. Even later zag ik op haar facebook een bericht in de trant van dat echte vrienden die iets kapot hebben gemaakt er alles aan doen om het weer beter te maken. Van een andere vriendinnen van ons hoor ik dat ze alleen nog contact wil met mij als ik echt mijn best voor haar doe. Maar hoe kan ik mijn best doen als ze eerst aangeeft geen contact meer met mij te willen?
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 10:09
Maar hoe moet ik mij nu opstellen? Aan de ene kant wil ze dat ik mijn best doe, maar aan de andere kant wil ze dat ik haar met rust laat. Wat is wijsheid? Ik wil haar echt niet kwijt als vriendin daarvoor houd ik teveel van haar.
Alsnog aanbieden om te helpen. Als je niet wil sjouwen dan ga je maar broodjes smeren of pizza's regelen of het huis stofzuigen als het leeg is.

Als je vasthoudt aan je weigering om te helpen dan heb je dus ook niet echt spijt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kortom: gewoon even niet slachtofferen nu. Eigenlijk had jij háár "moeten" helpen, maar nu komt het er op neer dat zij voor jou aan de bak moet: troosten, vergeven, begrijpen.... Denk dat ze daar nu net even geen zin in heeft.
Alle reacties Link kopieren
Aneso schreef:
13-03-2019 10:08
Vind deze excuses wat vreemd. Want je praat je gedrag gewoon weer goed "aan mezelf denken....". Dan kun je net zo goed geen excuses aanbieden.
Ook dat vergeet je nooit. Dan denk je: de vorige keren dat je me hielp deed je dat alleen omdat geen nee durfde te zeggen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oh jee TO je hebt jezelf niet geliefd gemaakt.
Ik kan me wel een beetje voorstellen dat je deze vergissing gemaakt hebt. Voor iedereen hier schijnt het glashelder te zijn maar tegen wie moet je dan "nee" kunnen zeggen?

Ik heb een keer een vriendin ook niet meegeholpen met verhuizen want dat had ze ook niet gevraagd. Toen zei later iemand verwijtend "Ja maar je wist toch dat ze die dag ging verhuizen?"
Uh ja, dat wel.. Maar vaak heb ik de indruk dat veel anderen dat toch best gezellig vinden met broodjes en muziek en lekker sjouwen. Mij was niks gevraagd en ik moest er ook niet aan denken. Een grote misser ook van mij, ik denk toch een autistisch of asociaal trekje.. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 10:11
Dat snap ik heel goed. Ik ben bang dat mijn vriendin mij ook niet meer hoeft te zien. Zag jouw vriendin zelf niet in dat dit niet leuk was voor jou?
Nope. Dat doet ‘HSP’ blijkbaar met je. Ze heeft met heel veel mensen gedoe momenteel, ook met haar werk. Eigenlijk vanwege hetzelfde probleem, iedereen moet maar met haar issues rekening houden, vindt ze. Trainwreck waiting to happen, ze zijn al bezig haar te ontslaan.

Ik hoop dat jij het kunt rechtzetten met jouw vriendin, maar hou er maar rekening mee dat jouw actie nog lang bij haar blijft hangen.
Alle reacties Link kopieren
To, ik snap jou, maar ook jouw vriendin.

Ik heb een pesthekel aan verhuizen of helpen klussen. Het duurt altijd veel langer dan je van plan bent, want je kunt nooit met goed fatsoen eerder weg. Dan vindt men toch vaak dat je de rest in de steek laat of zo. Dus ik heb het in het verleden echt wel eens gedaan, omdat je je toch verplicht voelt.

Op een gegeven moment heb ik gewoon aangegeven het niet meer te doen omdat ik er een hekel aan heb. Ja, dat geeft scheve gezichten, terwijl er genoeg mensen zijn die gewoon niet komen of met een smoesje afzeggen. En nee, ik heb zelf nooit hulp gevraagd bij een verhuizing.
Daarbij handjes nodig hebben? Tja, je kunt ook een verhuizer inschakelen als het echt heel veel is.

To, ik ben van mening dat een vriendschap meer is dan exact hetzelfde voor elkaar over hebben. Waarom is dit voor haar een breekpunt? Je staat één keer niet 'voor haar klaar' omdat je voor jezelf kiest. Misschien heb je het niet niet handig geformuleerd, maar als dat het enige is, vind ik het overdreven dat ze zo boos is. En jij heel erg je best moet gaan doen om het goed te gaan maken.

Het lijkt mij dat er meer speelt dan alleen maar een keer niet meehelpen met verhuizen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
reeses schreef:
13-03-2019 10:09
Maar hoe moet ik mij nu opstellen? Aan de ene kant wil ze dat ik mijn best doe, maar aan de andere kant wil ze dat ik haar met rust laat. Wat is wijsheid? Ik wil haar echt niet kwijt als vriendin daarvoor houd ik teveel van haar.
Geef toe dat je helemaal fout zat en dat het heel onaardig was haar niet te helpen, terwijl zij jou zo vaak heeft geholpen. Bied daarvoor oprechte excuses aan zonder mitsen en maren. En vraag haar hoe je het goed kunt maken.

Maar misschien is ze er al klaar mee. Het kan zijn dat je haar onbewust al eerder hebt laten vallen en dat dit de druppel was.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dat had ik dus een paar jaar geleden ook met al die mensen die ik al verschillende keren geholpen had met verhuizen of een nieuw huis.
Toen ik zelf dus een nieuw huis kreeg, leerde ik letterlijk mijn vrienden kennen.

Die paar mensen die toen op geen enkele manier geholpen hebben, hoefde ik daarna eigenlijk niet zo veel meer mee.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-03-2019 10:15
To, ik snap jou, maar ook jouw vriendin.

Ik heb een pesthekel aan verhuizen of helpen klussen. Het duurt altijd veel langer dan je van plan bent, want je kunt nooit met goed fatsoen eerder weg. Dan vindt men toch vaak dat je de rest in de steek laat of zo. Dus ik heb het in het verleden echt wel eens gedaan, omdat je je toch verplicht voelt.

Op een gegeven moment heb ik gewoon aangegeven het niet meer te doen omdat ik er een hekel aan heb. Ja, dat geeft scheve gezichten, terwijl er genoeg mensen zijn die gewoon niet komen of met een smoesje afzeggen. En nee, ik heb zelf nooit hulp gevraagd bij een verhuizing.
Daarbij handjes nodig hebben? Tja, je kunt ook een verhuizer inschakelen als het echt heel veel is.

To, ik ben van mening dat een vriendschap meer is dan exact hetzelfde voor elkaar over hebben. Waarom is dit voor haar een breekpunt? Je staat één keer niet 'voor haar klaar' omdat je voor jezelf kiest. Misschien heb je het niet niet handig geformuleerd, maar als dat het enige is, vind ik het overdreven dat ze zo boos is. En jij heel erg je best moet gaan doen om het goed te gaan maken.

Het lijkt mij dat er meer speelt dan alleen maar een keer niet meehelpen met verhuizen.
Eens. Maar het is wel de toon die de muziek maakt. Je kan best zeggen "joh, klussen en sjouwen is écht niets voor mij, maar ik wil je graag helpen met .... (vul maar in)", zeker als je zelf ook nooit hulp vraagt op klusvlak. Maar "nee ik heb geen zin en ik moet meer aan mezelf denken" tegen iemand die al wel drie keer voor jou heeft staan klussen... dat komt natuurlijk heel anders over!
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een lekker lunch voor haar klaar. Of als je geld hebt nodig haar uit voor high tea bij haar in de buurt en trakteer.
Of doe iets voor haar waar jij de inspanning doet en zij de ontvanger is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook iemand die een vriendin had met de neiging om zulke ontzettend slechte momenten uit te kiezen om 'eindelijk eens aan zichzelf te denken'. Had, ja. Die vriendschap is dus nu over. Denk niet dat het vanzelf wel overwaait. Met jouw manier van excuses aanbieden laat je het nu juist weer om jou draaien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TO, je bent nu wel een droeftoeter. Of heb je autisme, dat je oprecht niet kan inschatten wanneer je té eerlijk bent? Zelfs een goudvis heeft meer tact. Niet in de slachtoffer rol, ga naar die vriendin toe, nodig haar uit om te lunchen en praat het uit.
Alle reacties Link kopieren
Nu ze boos op je blijkt te zijn ben jij helemaal over je lip en heb je spijt.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel spijt je had gehad als vriendin er verder niks over had gezegd, die fb opmerking niet had geplaatst en andere vriendinnen niet had verteld hoe teleurgesteld ze is.....

reeses schreef:
13-03-2019 09:57
Ik heb haar in de tussentijd ook nog wel berichtjes gestuurd via de app, maar daar reageert ze heel kortaf op. Dit terwijl ze wel van mij verlangd (dat hoor ik dan van mijn andere vriendinnen) dat ik mijn best moet doen. Merk dat ik de situatie vrij moeilijk vind...
Je best doen is niet appjes sturen. :facepalm: Je best doen is een afspraak met haar maken, neem een maffe deurmat mee voor haar nieuwe huis, betaal haar lunch en PRAAT met elkaar.
En ga niet praten over je psycholoog en het feit dat je voor jezelf moet kiezen. Het gaat nu om haar.
2019 schreef:
13-03-2019 09:43
Had je er ook bij gezegd op advies van de psych moet ik aan mezelf denken?
Bespreek dit voorval eens met je psych.
Ik zou juist van zo'n uitleg link worden. Zo lekker passief; de psycholoog zegt het dus ik handel ernaar. Ik vraag me af of die psycholoog het wel zo bedoeld/gezegd heeft.

Kan ook nooit zoveel met mensen die ineens bedacht hebben dat ze vaker nee moeten zeggen, of dat dus ingefluisterd krijgen en daar dan ook heel rigide naar handelen. De balans dus helemaal naar de andere kant.
Alle reacties Link kopieren
Van mij zou je inderdaafd ook echt de boom kunnen, jeetje. Geen zin...
Susan schreef:
13-03-2019 10:12
Alsnog aanbieden om te helpen. Als je niet wil sjouwen dan ga je maar broodjes smeren of pizza's regelen of het huis stofzuigen als het leeg is.

Als je vasthoudt aan je weigering om te helpen dan heb je dus ook niet echt spijt.
Nou dat zou van mij niet meer hoeven hoor. Kan TO het nog zo vaak aanbieden mar echt niet dat ik daar nu achteraf nog ja op zou zeggen. Graag of niet.
Oh ik zou er ook wel klaar mee zijn, met jou als vriendin
Alle reacties Link kopieren
pot verf kopen in haar lievelingskleur en in een overal aan de deur staan om je diensten aan te bieden als huisschilder?
Lorem Ipsum
Het-groepje schreef:
13-03-2019 09:37
Is haar verhuizing wel goed gegaan of weet je dat ook niet eens?
Ik zou me daar wel druk om maken, of ze dan wel goed is overgekomen en andere hulp had. Heb je daarnaar geïnformeerd.
Goede vraag. Leuk dat je psycholoog zegt dat je aan jezelf moet denken. Maar dat betekent niet dat je anderen niet meer fatsoenlijk hoeft te behandelen.

Ik zou overigens volledig klaar met je zijn, als ik jou al 3x heb geholpen met verhuizen en jij mij simpelweg afwimpelt met “ik heb geen zin”.

En bedenk lekker zelf hoe jij moeite gaat doen om deze vriendschap te redden.
retrostar schreef:
13-03-2019 10:01
Mensen zijn onassertief omdat ze bang zijn uit de smaak te vallen.
De kunst is assertief te zijn en toch genoeg sympathie te houden.
Ik denk hoe dichterbij iemand staat, hoe gevoeliger je moet zijn in het (gedeeltelijk) afwijzen van verzoeken. Dat doe je door je begrijpend op te stellen wat die ander betreft en haar/hem tegelijk deelgenoot te maken van jouw probleem. Jij was dus te moe om mee te gaan sjouwen, dus dat vertel je haar dan maar biedt meteen ruimschoots compensatie aan. Dat bespreek je met haar.
Waar lees je dat?
Blijkbaar wil ze dat je door het stof gaat. Aan jou de keus..
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
13-03-2019 10:28
Je best doen is niet appjes sturen. :facepalm: Je best doen is een afspraak met haar maken, neem een maffe deurmat mee voor haar nieuwe huis, betaal haar lunch en PRAAT met elkaar.
En ga niet praten over je psycholoog en het feit dat je voor jezelf moet kiezen. Het gaat nu om haar.
Ongeveer drie weken geleden zei ze dat ze nog niet aan afspreken toe was...
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
13-03-2019 10:37
Blijkbaar wil ze dat je door het stof gaat. Aan jou de keus..
Dat idee heb ik ook. Ze is mij dat wel waard. Vind het alleen lastig hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
13-03-2019 10:24
Nu ze boos op je blijkt te zijn ben jij helemaal over je lip en heb je spijt.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel spijt je had gehad als vriendin er verder niks over had gezegd, die fb opmerking niet had geplaatst en andere vriendinnen niet had verteld hoe teleurgesteld ze is.....
Een week voordat ik het facebook bericht las en het van onze vriendinnen hoorde had ik haar al een berichtje gestuurd dat het met speet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven