Heftige ruzie met moeder

24-09-2018 21:19 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik lees af en toe op dit forum. En ik zit nu zelf best wel met iets wat ik graag kwijt wil.

Ik ben 20 jaar oud. Ik studeer en werk daarnaast bij een hele leuke bijbaan. Thuis gaat het helaas niet zo goed. Mijn ouders hebben vaak heftige ruzie. Ze vallen elkaar nog net niet aan op die momenten. Daarnaast is mijn moeder eigenlijk altijd boos om alles en schreeuwt ze onwijs veel tegen iedereen thuis. Hierdoor vind ik het vaak niet fijn thuis en zie ik er soms tegenop om na werk of school naar huis te gaan. Nu is het gisteren echt uit de hand gelopen. Mijn ouders hadden weer een erg heftige ruzie. Mijn moeder begint eigenlijk altijd met de ruzies omdat ze mijn vader dingen verwijt en hierbij gaat schreeuwen, waar mijn vader dus onwijs boos om wordt. Ik zei dat ik het niet leuk vond thuis op deze manier en dat ik er eigenlijk klaar mee ben. Ik weet dat ik me er beter buiten kan houden, maar dit keer lukte het echt niet meer omdat ik er al zolang mee zit. Mijn zusje deelde die mening. Nu is mijn moeder onwijs kwaad op mij en mijn zusje. Ze zegt dat ze niks meer met ons te maken wilt hebben etc. Ik ben hier nogal van slag van en wil het liefste even een weekje bij mijn vriend logeren omdat het zo thuis niet gaat. Alleen als ik weg zou gaan zou dat alleen maar nog meer ruzie opleveren.

Eigenlijk zou ik graag uit huis willen. Dit wil ik al een tijdje. Hierdoor probeer ik naast mijn studie zoveel mogelijk te werken. Maar toch blijft het te duur. Mijn moeder verbied me om meer te lenen zodat ik uit huis kan. Ik weet dat ik 20 ben en ik zelf moet bepalen of ik dit wil. Maar mijn moeder is onwijs dominant. Ze zoekt altijd ruzie als ik er tegen in ga en het dus niet met haar eens ben. Ik vind dit erg lastig, ik ben namelijk best zelfstandig. Zo betaal ik alles zelf en regel ik mijn eigen zaakjes. Maar omdat ze zo dominant is vind ik het soms moeilijk om er tegen in te gaan omdat het altijd uitloopt op ruzie.

Mijn vraag is dus. Wat kan ik het beste doen? Een gesprek aangaan is erg lastig omdat ze mijn gevoelens niet begrijpt en niet inziet dat het thuis al langere tijd helemaal niet leuk is. Kan ik het beste toch dat weekje even bij mijn vriend logeren onlangs dat dit alleen maar meer ruzie oplevert?
Je kan het beste uit huis gaan. Je bent 20 jaar dus oud genoeg.
Enige optie: wél meer gaan lenen en lekker op jezelf. Toedeledoki.
Heeft je zusje ook werk? Samen met je zusje ergens gaan wonen?
lisa_ schreef:
24-09-2018 21:23
Heeft je zusje ook werk? Samen met je zusje ergens gaan wonen?
Mijn zusje is net met haar examen jaar op de middelbare school begonnen. Ze heeft een bijbaan maar als minderjarige verdien je niet genoeg om uit huis te gaan. Ik heb wel voorgesteld dat als ze volgend jaar studeert we kunnen kijken of we dan samen wat kleins kunnen huren. Ze is dan 18, verdient waarschijnlijk wat meer en kan een lening aanvragen omdat ze studeert. Dit lijkt me erg leuk, maar dit zou pas over een jaar mogelijk kunnen zijn.
Ga lekker naar je vriend om af te koelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je moeder kan je natuurlijk niet verbieden om te lenen. Hoe moet ze trouwens weten dat je dit doet? Mijn kinderen (20 en 18) studeren ook. Ik heb liever ook niet dat ze lenen, gewoon omdat wij alles betalen. Maar toch denk ik dat oudste leent, maar als zijn mail niet op mijn laptop had open laten staan was ik daar nooit achter gekomen. Dus je moeder kan nog zoveel vinden, ze komt er echt niet achter of je leent of niet, tenzij jij ook zo stom bent om je mail op je moeders laptop te checken en daarna niet uitlogt.
Je moeder klinkt behoorlijk overspannen en als ze daar geen hulp voor zoekt, zie ik geen reden waarom jij je als vrijwillige boksbal zou moeten opwerpen.
Jeetje wat een vervelende situatie zeg! Ik begrijp heel goed dat je dit niet trekt.
Is er een familielid met wie je het er hier over kunt hebben? Dit lijkt me namelijk geen prettige en gezonde thuissituatie..

Daarnaast, lijkt het me ook een goed idee om op jezelf te gaan wonen. Maar ik snap dat dat lastig is als je moeder het hier totaal niet mee eens is. Maar ik vind in dit geval dat je echt aan jezelf moet denken. En ja, lenen is niet ideaal, maar in deze tijd is het bijna onmogelijk om alles te kunnen bekostigen zonder te lenen. En met de regels van duo is de lening met een prima regeling terug te betalen.

Het lijkt me een goed plan om eens, puur uit eigenbelang, te gaan kijken of je dit zou willen en je er verder in verdiepen.

Sterkte :rose:
‘Mijn moeder verbied me om meer te lenen zodat ik uit huis kan’.

Je bent voor de wet volwassen wat zegt dat jij zelf bepaalt wat je wel en niet doet. Nu is het wel verstandig om je heel goed in te lezen/te laten voorlichten over hoeveel je dan zou kunnen lenen. Lenen doe je niet voor lol. Dus allereerst hard werken, echt zuinig leven (denk eens na over wat he uitgeeft en of dat nou eigenlijk echt wel nodig is) en dan daarna het kleine beetje dat je dan nog tekort komt met een gerust hart bijlenen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat een rotsituatie zeg...ga je alvast oriënteren op een eigen huisje met je zusje, dan is alles geregeld als het eindelijk kan. Sterkte en succes!
Ik zou toch proberen om op een rustig moment als het”gezellig” is met je moeder te praten. Misschien ergens gaan lunchen ofzo. Dan dring je misschien tot haar door. Ze kan nu wel heel boos en dwars zijn maar ze wil neem ik aan haar dochter/dochters niet kwijt.
1. Ga op zoek naar een kamer, zo goedkoop mogelijk
2. koop ondertussen al wat dingen, bestek, pannen etc.
3. bekijk dan hoeveel geld je bij moet lenen en regel dit met Duo
4. Zorg dat je de nodige meubels hebt, bed, stoel, kast etc.
5. Regel wat mensen die je kunnen helpen overhuizen
6. Vertel tegen je ouders dat je op kamers gaat
7. Ga op kamers
8. Laat je moeder maar boos worden, dat is niet jouw probleem. Het is duidelijk dat jouw moeder haar boosheid niet onder controle heeft en hem op iedereen afreageert. Ze zit duidelijk niet goed in haar vel. Daar zal ze zelf iets aan moeten doen, dat is verder niet jouw verantwoordelijkheid. Zorg goed voor jezelf, laat je niet ongelukkig maken door haar gedrag.
Succes met je studie!
Sta je wel ingeschreven voor een huurwoning? Je hebt natuurlijk wel de leeftijd om op jezelf te gaan. Maar op deze manier........ Ik zou daar erg verdrietig van zijn. Je hebt maar één moeder.
Bedankt voor de lieve reacties. Ik ga me zeker inlezen over de lening en kijken naar hoe ik uit huis zou kunnen gaan. Ik werk hier hard voor en het is zeker waar dat ik dit soort dingen dus gewoon zelf moet bepalen omdat ik natuurlijk geen kind meer ben. Mijn moeder maakt het me daarin wel lastig. Ik wil liever geen ruzie met haar. Maar heb het gevoel dat het niet anders kan.
anoniem_365948 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 21:58
1.06% gewijzigd
roosje1976 schreef:
24-09-2018 21:51
Sta je wel ingeschreven voor een huurwoning? Je hebt natuurlijk wel de leeftijd om op jezelf te gaan. Maar op deze manier........ Ik zou daar erg verdrietig van zijn. Je hebt maar één moeder.
Ik ben er zeker verdrietig over en baal er enorm van. Het is mijn moeder en het liefst heb ik natuurlijk een goede band met haar.
Wat zegt je vader over de situatie?
Je moeder kan dat helemaal niet verbieden. Gewoon een kamer gaan zoeken.
Praat met haar..... maar niet thuis
kippetje29 schreef:
24-09-2018 21:58
Wat zegt je vader over de situatie?
Mijn vader vind het erg lastig. Hij snapt dat ik me zo voel. Maar hij heeft er zelf ook veel last van dat ze vaak zo boos wordt. Hij wilt dat natuurlijk niet aanwakkeren dus zegt wel dat ik een beetje tactisch moet zijn en moet uitkijken, omdat ze er waarschijnlijk boos om wordt.
Met dominante ouder kan je het beste omgaan door op gelijke hoogte te communiceren en steeds redelijk te zijn. Je gaat ervan uit dat ze alles goed bedoelt.

Dus je moet de positie van gelijke aannemen, vertrouwelijk praten en ervan uitgaan dat zij een goed en aardig mens is, dan heb je de grootste kans dat ze dat ook echt wordt. De positie van onderworpene of dominante moet je vermijden, dan blijven bepaalde mechanismen van strijd, verontwaardiging en vergelding ook achterwege.

Dit is mijn ervaring tenminste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
BrownFox schreef:
24-09-2018 22:13
Mijn vader vind het erg lastig. Hij snapt dat ik me zo voel. Maar hij heeft er zelf ook veel last van dat ze vaak zo boos wordt. Hij wilt dat natuurlijk niet aanwakkeren dus zegt wel dat ik een beetje tactisch moet zijn en moet uitkijken, omdat ze er waarschijnlijk boos om wordt.
En waar is het karakter van je vader?
Waarom laat hij dit toe?
Jullie moeten dus op je tenen lopen omdat moeders anders boos wordt?
Die moet een draai om haar oren.

Zo snel mogelijk het huis uit, helaas.
Je bent nog maar 20, maar oud genoeg om uit huis te gaan.
jilzz schreef:
24-09-2018 22:23
En waar is het karakter van je vader?
Waarom laat hij dit toe?
Jullie moeten dus op je tenen lopen omdat moeders anders boos wordt?
Die moet een draai om haar oren.

Zo snel mogelijk het huis uit, helaas.
Je bent nog maar 20, maar oud genoeg om uit huis te gaan.
Precies, we moeten vaak op onze tenen lopen. Vooral mijn vader. Het probleem is dat ze boos wordt als je mening anders is dan die van haar. Als zij iets vindt, dan is dat zo. Daar zoekt ze dan ruzie over met mijn vader omdat hij het bijvoorbeeld anders vindt. Eigenlijk is alles wat mijn vader doet of zegt niet goed volgens haar. Waardoor ze heel vaak ruzie hebben, omdat hij in haar ogen niks goed doet. Of omdat ze iets op een bepaalde manier wilt. Mijn moeder doet veel voor ons en is echt een lieve moeder. Het probleem is alleen dat ze snel boos wordt en vaak ruzie zoekt. Wat heel de sfeer verpest. Dit wilt mijn vader natuurlijk zo min mogelijk.
Het gaat absoluut niet helpen om partij te kiezen. Het is andermans huwelijk. De dynamiek daarvan hebben ze zelf bepaald. Mensen kiezen de rol die hen ligt. Je bent volwassen en moet ophouden met je te ergeren over mensen die je gratis onderdak en te eten geven. Ga op kamers.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ga op kamers. en ja het is duur maar daarvoor kan je lenen dat doen heel studerend nederland
retrostar schreef:
24-09-2018 22:56
Het gaat absoluut niet helpen om partij te kiezen. Het is andermans huwelijk. De dynamiek daarvan hebben ze zelf bepaald. Mensen kiezen de rol die hen ligt. Je bent volwassen en moet ophouden met je te ergeren over mensen die je gratis onderdak en te eten geven. Ga op kamers.
Nouja het is het huwelijk van mijn ouders. Dan is het niet gek dat het me iets doet of dat ik het vervelend vind dat het vaak zo'n vervelende sfeer is thuis. Ik kies zeker geen partij omdat ik beide kanten snap. Ik snap dat mijn moeder gestresst is, omdat ze veel dingen doet zoals werken en het huishouden. En hier probeer ik haar dan ook in te helpen. Maar ik snap ook dat mijn vader ervan baalt dat hij niks goed kan doen. Het gaat mij op zich wel iets aan omdat het op mij en mijn zusje wordt afgereageerd. Maar het zou inderdaad wel veel helpen als ik op kamers zou gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven