Heftige ruzie met moeder

24-09-2018 21:19 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik lees af en toe op dit forum. En ik zit nu zelf best wel met iets wat ik graag kwijt wil.

Ik ben 20 jaar oud. Ik studeer en werk daarnaast bij een hele leuke bijbaan. Thuis gaat het helaas niet zo goed. Mijn ouders hebben vaak heftige ruzie. Ze vallen elkaar nog net niet aan op die momenten. Daarnaast is mijn moeder eigenlijk altijd boos om alles en schreeuwt ze onwijs veel tegen iedereen thuis. Hierdoor vind ik het vaak niet fijn thuis en zie ik er soms tegenop om na werk of school naar huis te gaan. Nu is het gisteren echt uit de hand gelopen. Mijn ouders hadden weer een erg heftige ruzie. Mijn moeder begint eigenlijk altijd met de ruzies omdat ze mijn vader dingen verwijt en hierbij gaat schreeuwen, waar mijn vader dus onwijs boos om wordt. Ik zei dat ik het niet leuk vond thuis op deze manier en dat ik er eigenlijk klaar mee ben. Ik weet dat ik me er beter buiten kan houden, maar dit keer lukte het echt niet meer omdat ik er al zolang mee zit. Mijn zusje deelde die mening. Nu is mijn moeder onwijs kwaad op mij en mijn zusje. Ze zegt dat ze niks meer met ons te maken wilt hebben etc. Ik ben hier nogal van slag van en wil het liefste even een weekje bij mijn vriend logeren omdat het zo thuis niet gaat. Alleen als ik weg zou gaan zou dat alleen maar nog meer ruzie opleveren.

Eigenlijk zou ik graag uit huis willen. Dit wil ik al een tijdje. Hierdoor probeer ik naast mijn studie zoveel mogelijk te werken. Maar toch blijft het te duur. Mijn moeder verbied me om meer te lenen zodat ik uit huis kan. Ik weet dat ik 20 ben en ik zelf moet bepalen of ik dit wil. Maar mijn moeder is onwijs dominant. Ze zoekt altijd ruzie als ik er tegen in ga en het dus niet met haar eens ben. Ik vind dit erg lastig, ik ben namelijk best zelfstandig. Zo betaal ik alles zelf en regel ik mijn eigen zaakjes. Maar omdat ze zo dominant is vind ik het soms moeilijk om er tegen in te gaan omdat het altijd uitloopt op ruzie.

Mijn vraag is dus. Wat kan ik het beste doen? Een gesprek aangaan is erg lastig omdat ze mijn gevoelens niet begrijpt en niet inziet dat het thuis al langere tijd helemaal niet leuk is. Kan ik het beste toch dat weekje even bij mijn vriend logeren onlangs dat dit alleen maar meer ruzie oplevert?
Je moeder kan toch niet zien wat je leent? Kortom lekker lenen en doeii. Ik heb ook een 20 jarige dochter en ik kan niet in haar duo hoor
poldervrouw schreef:
24-09-2018 23:20
Je moeder kan toch niet zien wat je leent? Kortom lekker lenen en doeii. Ik heb ook een 20 jarige dochter en ik kan niet in haar duo hoor
Ik kreeg als 13 jarige een bankrekening die gekoppeld was aan die van mijn moeder. Zo kon ze zien wat ik uitgaf etc. Op de een of andere manier is dit nogsteeds zo. Ze kan dus mijn bankgeschiedenis zien. Erg vervelend vind ik. Maar inderdaad eigenlijk zou ik gewoon meer moeten gaan lenen en me er niet teveel van aantrekken dat zij het niet wilt.
BrownFox schreef:
24-09-2018 23:46
Ik kreeg als 13 jarige een bankrekening die gekoppeld was aan die van mijn moeder. Zo kon ze zien wat ik uitgaf etc. Op de een of andere manier is dit nogsteeds zo. Ze kan dus mijn bankgeschiedenis zien. Erg vervelend vind ik. Maar inderdaad eigenlijk zou ik gewoon meer moeten gaan lenen en me er niet teveel van aantrekken dat zij het niet wilt.

Je bent nu volwassen dus kunt nu zelf regelen dat ze je bankrekening niet meer in kan zien. Morgen gelijk even regelen :thumbsup: .
S-Groot schreef:
24-09-2018 23:49
Je bent nu volwassen dus kunt nu zelf regelen dat ze je bankrekening niet meer in kan zien. Morgen gelijk even regelen :thumbsup: .
Daar heb jij goedkeuring aan moeten geven toen je 18 werd. Wat de forummer hierboven zegt, dit kun je zo veranderen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
25-09-2018 00:13
Daar heb jij goedkeuring aan moeten geven toen je 18 werd. Wat de forummer hierboven zegt, dit kun je zo veranderen.
Dit. Echt meteen doen. Sinds mijn kinderen 18 zijn kan ik écht niet meer op hun rekening kijken of in hun duo.
Is het een optie om een tweede bankrekening te openen die alleen op jouw eigen naam staat?
BrownFox schreef:
24-09-2018 21:55
Mijn moeder maakt het me daarin wel lastig. Ik wil liever geen ruzie met haar.
Maar... dat heb je toch al? (tip: kijk naar de titel van je OP)
Even wat 'tough love': je bent volwassen, het is tijd om je zo te gedragen. Neem je leven in eigen handen.
HKr schreef:
25-09-2018 00:56
Maar... dat heb je toch al? (tip: kijk naar de titel van je OP)
Even wat 'tough love': je bent volwassen, het is tijd om je zo te gedragen. Neem je leven in eigen handen.
Klopt, maar ik wil niet voor altijd ruzie met haar hebben en het niet nog erger maken dan het is. Ik weet alleen ook geen manier waarop het zonder ruzie zou kunnen, omdat ze mijn gevoelens niet begrijpt en volgensmij ook niet wilt begrijpen.
Enn schreef:
25-09-2018 00:13
Nee hoor. De bankrekening van mijn oudste is ook nog steeds gekoppeld aan de mijne. Niet dat het iets uitmaakt, ik kijk er nooit op.
BrownFox schreef:
24-09-2018 23:46
Dan ga je dus naar de bank en zeg je dat je se rekeningen wil laten ontkoppelen omdat je volwassen be t En niet wil dat je moeder inzicht heeft in je bankrekening.
Je schrijft dat je zelfstandig bent maar dat ben je niet. Je laat he leven bepalen door je moeder.

Als je zo doorgaat bepaalt je moeder op je 40e nog je leven omdat jij niet tegen haar in durft te gaan omdat er anders ruzie van komt.
BrownFox schreef:
25-09-2018 06:53
Klopt, maar ik wil niet voor altijd ruzie met haar hebben en het niet nog erger maken dan het is. Ik weet alleen ook geen manier waarop het zonder ruzie zou kunnen, omdat ze mijn gevoelens niet begrijpt en volgensmij ook niet wilt begrijpen.
Dat kan jij niet veranderen. Jouw moeder is zoals ze is, met goede kanten en ook een hele vervelende kant. Het maakt niet uit wat jij wel of niet doet, dat blijft zo.

Je kan jezelf er onafhankelijk van maken. Door op jezelf te gaan wonen bijvoorbeeld. Door niet mee te gaan in haar gedrag en pas met haar te praten als ze rustig is en redelijk.

Krampachtig proberen om haar tevreden te houden heeft tot op heden niet veel geholpen begrijp ik.
sugarmiss schreef:
25-09-2018 08:35
Je schrijft dat je zelfstandig bent maar dat ben je niet. Je laat he leven bepalen door je moeder.

Als je zo doorgaat bepaalt je moeder op je 40e nog je leven omdat jij niet tegen haar in durft te gaan omdat er anders ruzie van komt.
Klopt. Als ik iets doe wat in haar ogen niet goed is dan krijg ik een soort van op mijn kop. Natuurlijk houd ik niet van ruzie maar ik ben het er zeker mee eens dat ik dat los moet laten. Het kan niet echt anders. Op dit moment heeft ze veel zelfmedelijden en zijn wij degene die sorry tegen haar moeten zeggen. Vaak geven we hieraan toe omdat ze je dan gewoon negeert. Maar ik denk dat ik het dit keer gewoon moet laten.
YagaBaba schreef:
25-09-2018 07:13
Nee hoor. De bankrekening van mijn oudste is ook nog steeds gekoppeld aan de mijne. Niet dat het iets uitmaakt, ik kijk er nooit op.
Raar. Hier een brief van de bank kort voor hun verjaardag. Vanaf hun verjaardag geen inzicht meer. wellicht per bank anders maar ik vind het ook niet meer dan normaal dat je er geen zicht op hebt.
BrownFox schreef:
24-09-2018 22:33
Precies, we moeten vaak op onze tenen lopen. Vooral mijn vader. Het probleem is dat ze boos wordt als je mening anders is dan die van haar. Als zij iets vindt, dan is dat zo. Daar zoekt ze dan ruzie over met mijn vader omdat hij het bijvoorbeeld anders vindt. Eigenlijk is alles wat mijn vader doet of zegt niet goed volgens haar. Waardoor ze heel vaak ruzie hebben, omdat hij in haar ogen niks goed doet. Of omdat ze iets op een bepaalde manier wilt. Mijn moeder doet veel voor ons en is echt een lieve moeder. Het probleem is alleen dat ze snel boos wordt en vaak ruzie zoekt. Wat heel de sfeer verpest. Dit wilt mijn vader natuurlijk zo min mogelijk.
Even een andere vraag: Waarom zijn je ouders nog bij elkaar?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Misschien kun je je moeder een brief schrijven over hoe je je voelt.
Face to face geeft vaak toch een druk waardoor je misschien niet goed uit ie woorden komt, of dingen onhandig formuleert en als je het haar laat lezen kan ze het ook rustig in zich opnemen zonder meteen in de verdediging te schieten.

Houd het wel bij jezelf.
Zeg niet JIJ bent zo boos en dominant en JIJ zorgt voor ruzie, maar schrijf vanuit je eigen gevoel; dat je spanningen voelt in huis en je niet prettig voelt, dat je verdrietig wordt van de situatie en dat je er graag aan wil werken om jullie relatie te verbeteren, bijvoorbeeld.

Altijd boos klinkt namelijk alsof er iets aan de hand is. Woede is een symptoom van depressie, druk, onmacht en zoveel andere dingen die er op de één of andere manier uit moeten, maar het is voor je moeder misschien ook heel moeilijk dit te erkennen. Geef haar dus die ruimte door niet met haar in discussie te gaan als ze boos is, maar haar dmv je brief in rustig over jouw woorden na te denken.

Als bovenstaande niet aan de hand is (je moeder heeft gewoon een rotkarakter en/of is niet bereid er iets aan te doen) dan moet je voor jezelf wel ergens een grens gaan trekken en eieren voor je geld kiezen.
oudebaas schreef:
25-09-2018 09:14
Even een andere vraag: Waarom zijn je ouders nog bij elkaar?
Dat weet ik ook niet. Ze kunnen elkaar eigenlijk niet uitstaan. Mijn moeder zegt ook dat ze alleen samen blijven voor de kinderen. Maar ik vind dit eigenlijk een beetje een gekke reden. Want nu ze samen blijven maakt het de thuis situatie juist niet fijn.
BrownFox schreef:
25-09-2018 10:11
Dat weet ik ook niet. Ze kunnen elkaar eigenlijk niet uitstaan. Mijn moeder zegt ook dat ze alleen samen blijven voor de kinderen. Maar ik vind dit eigenlijk een beetje een gekke reden. Want nu ze samen blijven maakt het de thuis situatie juist niet fijn.
Of ze kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar. Lijkt op mijn vader en zijn tweede vrouw. Continu bekvechten. Gelukkig was ik al uit huis toen ze trouwden.
Maar ik vraag me vaak af waarin de meerwaarde van hun samenzijn zit.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik heb de indruk dat op jezelf gaan wonen voor jou vooralsnog een te grote stap is.
Dan zou ik maar gaan sparen en proberen je zoveel mogelijk buiten die ruzies te houden.
Zenzeo schreef:
25-09-2018 11:02
Ik heb de indruk dat op jezelf gaan wonen voor jou vooralsnog een te grote stap is.
Dan zou ik maar gaan sparen en proberen je zoveel mogelijk buiten die ruzies te houden.
Ik wil het al wel een lange tijd en ben er ook mee bezig. Ik kan natuurlijk niet 1,2,3 zomaar morgen uit huis gaan dus dat zal nog wel even duren. Ik probeer me er inderdaad buiten te houden. Het is alleen dat ze ook vaak ruzie zoekt met mij bijvoorbeeld. Vaak zijn dingen niet goed en als ik iets wil zoals dat lenen en ze is het er niet mee eens blijft ze net zolang aan me trekken totdat ik meega in haar mening. Ze wilt me graag onder de duim houden en heeft volgensmij niet door dat ik geen klein kind meer ben. Ik mag wat sterker in mijn schoenen staan en moet bij mijn eigen standpunt blijven. Dat is wel iets wat ik wil toepassen
Ze heeft het gisteren “goed” gemaakt met mijn zusje. Ook al praatte ze wel weer over mijn zusje heen en luisterde ze dus niet naar wat mijn zusje voelde of waar ze last van had. Ze moest gewoon even haar stempel drukken dat zij gelijk had. En daar heeft mijn zusje weer aan toegegeven. Ik ben van plan dit niet te doen. Ik wil een normaal gesprek met haar maar ik zou het fijn vinden als ze mijn gevoel serieus neemt. En er niet overheen loopt.
De eerste stap die je moet zetten naar volwassenheid is ervoor zorgen dat niemand behalve jij inzage hebt in je rekening.
Wel moet je (nadat je het gedaan hebt) wel kenbaar maken.
Dat je oud genoeg bent en geen inzage meer nodig hebt, gewoon mededelen, niet vragend of zo.

Daarnaast weet ik niet of je je ergens ingeschreven hebt? Bij Woningnet etc?
Ook gelijk doen.
Misschien is het fijn om een weekend bij je oom en tante te logeren of opa en oma?
Je komt niet echt heel zelfstandig over. Je moeder bepaald alles en je laat haar ook je afschrijvingen inzien. Dat is niet echt gezond op je 20ste. Als je dat zo irritant vind had je allang kunnen uitzoeken hoe je daar vanaf kwam. Dus begin eens met volwassen worden. Je hebt de goedkeuring van je moeder niet nodig om los te komen.
SjakS schreef:
25-09-2018 12:20
Je komt niet echt heel zelfstandig over. Je moeder bepaald alles en je laat haar ook je afschrijvingen inzien. Dat is niet echt gezond op je 20ste. Als je dat zo irritant vind had je allang kunnen uitzoeken hoe je daar vanaf kwam. Dus begin eens met volwassen worden. Je hebt de goedkeuring van je moeder niet nodig om los te komen.
Klopt, mijn moeder probeerd veel voor me te bepalen. Dit doet ze door boos te worden als ik het niet met haar eens ben. Ze gaat dan onwijs lang drammen. Ik vind het dan moeilijk om mijn eigen standpunt overeind te houden. Maar vanaf nu wil ik sterker zijn in mijn mening.
Je hoeft je standpunt niet overeind te houden, want je hoeft je standpunt niet aan je moeder voor te leggen en je moeder hoeft het er niet mee eens te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven