Hekel hebben aan iemand
woensdag 17 februari 2010 om 12:36
Hoi allemaal,
ik dacht, laat ik hier eens mijn vraag stellen. We hebben allemaal wel eens een hekel gehad aan iemand, varierend van familieleden, schoonmoeders, collega's, buren, de bakker enzovoorts. Maar wat maakt nou dat je een hekel krijgt aan iemand? Kan iemand dit misschien uitleggen hoe dat werkt? Bij mij begint het vaak met ergernis. En waarom heeft de een veel meer last van 'een hekel hebben aan' dan de ander, of heb jij misschien je nooit een hekel aan iemand en de ander juist heel snel?
(of hoort dit op psyche thuis misschien?)
ik dacht, laat ik hier eens mijn vraag stellen. We hebben allemaal wel eens een hekel gehad aan iemand, varierend van familieleden, schoonmoeders, collega's, buren, de bakker enzovoorts. Maar wat maakt nou dat je een hekel krijgt aan iemand? Kan iemand dit misschien uitleggen hoe dat werkt? Bij mij begint het vaak met ergernis. En waarom heeft de een veel meer last van 'een hekel hebben aan' dan de ander, of heb jij misschien je nooit een hekel aan iemand en de ander juist heel snel?
(of hoort dit op psyche thuis misschien?)
woensdag 17 februari 2010 om 12:41
Ik irriteer me snel aan mensen. Daar schaam ik me eigenlijk best voor en er zijn maar weinig mensen die het weten. Ik denk wel dat de mensen waar ik me aan irriteer altijd iets hebben wat ik niet heb )b.v overtuigd van eigen kunnen, vol van zichzelf. Inmiddels heb ik geloof ik aardig geleerd om een ´pokerface´ op te zetten. Ik laat niet snel merken wat ik van iemand vind.
woensdag 17 februari 2010 om 12:46
Ik vind "een hekel hebben aan iemand" nogal wat. Er zijn legio mensen die ik niet boeiend of interessant vind, en met hen ga is dus niet om. Ik negeer ze niet eens bewust, in mijn wereld bestaan ze niet. Dan zijn er wat mensen die ik graag mag en koester. Tussen die 2 vormen zit niet veel, geloof ik. Een echte hekel heb ik aan niemand want dat impliceert een bepaalde betrokkenheid, en die heb ik simpelweg niet bij mensen die me niet boeien.
.
woensdag 17 februari 2010 om 12:49
woensdag 17 februari 2010 om 12:50
De enige keer dat ik een hekel aan iemand gehad heb was toen mijn vriend gezoend had met een ander. Met hem kon ik dat oplossen, maar ik heb nog lang een hekel aan haar gehad! Ik vond dat een heel naar gevoel, en heb mezelf er ook bewust overheen gezet. Zij was tenslotte niet heel erg fout bezig, mijn vriend wel!
woensdag 17 februari 2010 om 12:54
Ik kan echt een hekel krijgen aan mensen die me keihard in de rug steken terwijl ik me opengesteld hebt om er een band mee op te bouwen. Heb dat nu 2 keer meegemaakt in vrij korte tijd, en aan die mensen heb ik dus echt een hekel. En wat ik nog erger vindt is dat het je wantrouwend maakt als je weer nieuwe mensen ontmoet, en dat het dan moeilijk is om je weer open te stellen.
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 17 februari 2010 om 12:55
Soms vind je mensen op het eerste gezicht niet aardig. Heel gek, ik heb geen idee hoe dat werkt. Maar soms kom je iemand tegen, die je helemaal niet kent en dan weet je gewoon meteen die dat je diegene echt niet mag. Om dan gelijk van een 'hekel hebben aan' te spreken gaat wel wat ver, maar toch.
En echt een hekel hebben aan iemand komt bij mij vaak voort uit het feit dat iemand er ideeën op nahoudt die ik kortzichtig, discriminerend, arrogant of zoiets vindt.
En echt een hekel hebben aan iemand komt bij mij vaak voort uit het feit dat iemand er ideeën op nahoudt die ik kortzichtig, discriminerend, arrogant of zoiets vindt.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
woensdag 17 februari 2010 om 12:56
Soms zitten mensen gewoon in je allergie. Met de enen heb je een klik, met de andere een anti-klik.
Echt een hardgrondige hekel heb ik pas aan iemand als ie mij of iemand waar ik van hou echt kwaad heeft gedaan. Ik kan het bloed van mijn ex wel drinken omdat ie mijn (zijn) dochter in een emotioneel wrak heeft veranderd. Verder vind ik het zonde van mijn energie om teveel tijd en aandacht te besteden aan iemand die me niet ligt.
Echt een hardgrondige hekel heb ik pas aan iemand als ie mij of iemand waar ik van hou echt kwaad heeft gedaan. Ik kan het bloed van mijn ex wel drinken omdat ie mijn (zijn) dochter in een emotioneel wrak heeft veranderd. Verder vind ik het zonde van mijn energie om teveel tijd en aandacht te besteden aan iemand die me niet ligt.
woensdag 17 februari 2010 om 13:00
woensdag 17 februari 2010 om 13:11
Het begint bij mij bij irritatie omdat iemand in mijn "allergie"zit. Dit valt lang te accepteren tot die ander zich opelijk vervelend naar mij begint te gedragen, dan verandert irritatie langzamerhand in een hekel hebben.
Op het ogenblik heb ik alleen een hekel aan mijn streng gereformeerde collega die over alles wat ik doe een moreel oordeel heeft. Hij steekt dit niet onder stoelen of banken en dat maakt het werken voor mij nu knap lastig.
Op het ogenblik heb ik alleen een hekel aan mijn streng gereformeerde collega die over alles wat ik doe een moreel oordeel heeft. Hij steekt dit niet onder stoelen of banken en dat maakt het werken voor mij nu knap lastig.
woensdag 17 februari 2010 om 13:12
[quote]Dani71 schreef op 17 februari 2010 @ 12:56:
Soms zitten mensen gewoon in je allergie. Met de enen heb je een klik, met de andere een anti-klik.
Ik denk ook dat het te maken heeft met allergie en klik/anti-klik. Zie ook bijv. de theorie van het Enneagram en kernkwadranten.
Bijvoorbeeld: je hebt zelf bepaalde kernkwaliteiten en als je daar in doorslaat worden dit valkuilen. Je ergert je vaak aan de valkuilen van anderen (allergie) van eigenschappen die je zelf mist/ waar je het meest van kunt leren.
Verder vind ik mensen soms heel vervelend als ze totaal andere normen en waarden hebben dan ik heb meegekregen. Weet dat ik daar tolerant in moet zijn, maar is af en toe wel lastig.
Sommige mensen zijn gewoon irritant
Ik denk ook dat het te maken heeft met allergie en klik/anti-klik. Zie ook bijv. de theorie van het Enneagram en kernkwadranten.
Bijvoorbeeld: je hebt zelf bepaalde kernkwaliteiten en als je daar in doorslaat worden dit valkuilen. Je ergert je vaak aan de valkuilen van anderen (allergie) van eigenschappen die je zelf mist/ waar je het meest van kunt leren.
Verder vind ik mensen soms heel vervelend als ze totaal andere normen en waarden hebben dan ik heb meegekregen. Weet dat ik daar tolerant in moet zijn, maar is af en toe wel lastig.
Sommige mensen zijn gewoon irritant
woensdag 17 februari 2010 om 13:38
Nikki79 geeft mijn antwoord al hihi
en mijn moeder zegt altijd: irritatie schuilt in het hart van een dwaas. Daar moet ik wel altijd aan denken als ik me weer zit te irriteren aan iemand en dan is het snel over.
Ik heb meer een hekel aan "dingen doen" zoals bijvoorbeeld de afwas doen :p, maar het moet gebeuren(helaas).
Ik heb meer een hekel aan "dingen doen" zoals bijvoorbeeld de afwas doen :p, maar het moet gebeuren(helaas).
woensdag 17 februari 2010 om 13:41
quote:elninjoo wrote on 17 February 2010 @ 13:23:
Bij mensen aan wie ik me irriteer blijf ik uit het vaarwater en als zij zo verstandig zijn dat ook bij mij te doen, dan hebben we geen last van elkaar en krijgt hekel geen kans om te groeien.Of in gezamenlijk vaarwater redelijk oppervlakkig blijven en niet rekenen op diegene. Ik hoef ook geen vrienden te zijn met iemand om door één deur te kunnen...
Bij mensen aan wie ik me irriteer blijf ik uit het vaarwater en als zij zo verstandig zijn dat ook bij mij te doen, dan hebben we geen last van elkaar en krijgt hekel geen kans om te groeien.Of in gezamenlijk vaarwater redelijk oppervlakkig blijven en niet rekenen op diegene. Ik hoef ook geen vrienden te zijn met iemand om door één deur te kunnen...
woensdag 17 februari 2010 om 13:43
Ik kan me irriteren aan iemand, dat wel. Omdat die persoon verwaand is, arrogant, neerbuigend. Ik erger me aan een medewerker....zij kletst veel te veel, doet haar werk niet goed en ik heb ahar dus verzocht ander vrijwilligerswerk te zoeken.
Verder vermijd ik mensen waar ik niks mee heb, maar een hekel hebben vind ik een groot woord.
Ik heb een hekel aan de sneeuw, dat dan weer wel!
Verder vermijd ik mensen waar ik niks mee heb, maar een hekel hebben vind ik een groot woord.
Ik heb een hekel aan de sneeuw, dat dan weer wel!
woensdag 17 februari 2010 om 14:46
Voor mij is een hekel hebben aan iemand , iemand waar ik absoluut niet graag mee omga en eigenlijk niet zou willen kennen. Iemand die mijn normen en waarden niet respecteert maar wel eist dat ik de zijne opvolg. En wanneer ze ,in combinatie met bovenstaande, niet in staat zijn om mijn 'prive' te respecteren. Zowel roddel/achterklap verspreiden, als onaangekondigd 'gezellig' komen doen bij mij thuis.
Helaas heb ik 2 van dit soort mensen in mijn 1e kring (familie). Aangetrouwd dat dan weer wel.
Een daarvan kan ik werkelijk niet luchten of zien, maar omdat ik dat van mezelf ook weer een afschuwelijk iets vind doe ik normaal tegen hem. Niet dat ik ooit contact leg uit mezelf, maar ik neem wel op wanneer hij belt, antwoord op zijn vragen en lach mee met zijn grappen. Ik luister zelfs naar zijn (vele) leugens.
Ah gatver.. nou had ik al 8 uur niet aan hem gedacht en denk ik weer aan hem.. rot topic
Helaas heb ik 2 van dit soort mensen in mijn 1e kring (familie). Aangetrouwd dat dan weer wel.
Een daarvan kan ik werkelijk niet luchten of zien, maar omdat ik dat van mezelf ook weer een afschuwelijk iets vind doe ik normaal tegen hem. Niet dat ik ooit contact leg uit mezelf, maar ik neem wel op wanneer hij belt, antwoord op zijn vragen en lach mee met zijn grappen. Ik luister zelfs naar zijn (vele) leugens.
Ah gatver.. nou had ik al 8 uur niet aan hem gedacht en denk ik weer aan hem.. rot topic
Poelepoelepoelepoes!