Hekel hebben aan schoonzus

06-08-2019 09:11 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus (vrouw van broer) heeft een week geleden verteld aan mijn ouders dat ze zwanger is. Mijn ouders waren dolgelukkig omdat ze heel graag een kleinkind wilde (ze pushte mij ook heel erg om zwanger te worden). Nu merk ik dat mijn ouders (en dan voornamelijk mijn moeder) haar nu veel meer aandacht geven. Mijn moeder noemt haar nu ook haar dochter.

Ik probeerde een paar dagen geleden met mijn moeder af te spreken en toen zij ze dat ze ziek was. Maar later zie ik op Facebook dat ze met mijn schoonzus was om babykleren te kopen. En de foto die ze op Facebook is getiteld met moeder- en dochter uitje. Ik wordt hier heel erg verdrietig van. Het helpt ook niet dat mijn schoonzus jonger is dan mij. Dit maakt het extra vernederend dat ik geen kinderen heb. En nu heeft ze ook nog eens de affectie van mijn ouders. Het voelt alsof ik vervangen wordt. En ik begin echt een hekel te krijgen aan mijn schoonzus.

Ik vraag mij af hoe ik hiermee moet omgaan. Ze is op zich wel aardig en het is de vrouw van mijn broer, maar het voelt net alsof zij mij sided-lined. Ik kan hier soms echt erg boos om worden. En dan schrik ik ook best van mijzelf. Hoe ga ik met deze jaloezie om?
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een (onvervulde) kinderwens? Met andere woorden, maakt dit het misschien extra emotioneel/pijnlijk of is dat helemaal niet aan de orde?

Ga zo spoedig mogelijk met je moeder praten over hoe jij je voelt!
Misschien dat zij dat niet eens door heeft, omdat zij zo op gaat in haar nieuwe rol als aanstaande oma.

Blijf er niet mee rond lopen, dit gaat steeds meer vreten aan je en dan heb je een fijne familieruzie te pakken. Wellicht kan het nu nog goed uitgepraat worden en gaat je moeder weer meer rekening houden met jou gevoelens.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar dit vind ik toch wel weer erg zielig doenerij… je schoonzus is zwanger en je ouders zijn helemaal gelukkig met dit nieuws. Gun ze dit ook gewoon en stop met alles op jezelf te betrekken.

Je moet maar eens gaan praten met je moeder waarom ze tegen je liegt dat ze ziek is, dat is het enige probleem dat je kan hebben met hetgeen in je OP staat.
Trek lekker je eigen plan. Je gaat toch niet met een schoonzus strijden om de aandacht van je ouders? Daar sta je toch wel boven hoop ik.

Uiteindelijk ben jij hun kind en zij niet. Dus laat ze lekker gaan en neem een beetje afstand.
Je bent 28, je hebt nog tijd!

En waar komt die behoefte dan vandaan dat het allemaal om jou moet draaien/ dat je bang bent om de aandacht te moeten delen?
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
06-08-2019 09:26
Sorry maar dit vind ik toch wel weer erg zielig doenerij… je schoonzus is zwanger en je ouders zijn helemaal gelukkig met dit nieuws. Gun ze dit ook gewoon en stop met alles op jezelf te betrekken.

Je moet maar eens gaan praten met je moeder waarom ze tegen je liegt dat ze ziek is, dat is het enige probleem dat je kan hebben met hetgeen in je OP staat.
+1
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt wel heel jaloers
Leuk toch dat jou broer en schoonzus een kleintje krijgen.
Je ouders opa en oma en jij voorlopig van gepush en gezeur af.

Dat je moeder niet eerlijk is over het uitje vind ik raar, weet je moeder dat je daar jaloers van wordt en wil ze het daarom verzwijgen?
Ik zou het daar zeker eens met haar over hebben, waarom ze niet gewoon eerlijk zegt dat ze al wat gepland had.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij iemand waar je terecht kunt? beetje hulp?
uit jouw topics straalt altijd zoveel ongelukkigheid
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:24
Wat erg om te horen. Wat jij nu beschrijft is mijn doemscenario. Dit wil ik kosten wat kost voorkomen. Maar nu zie ik het inwerking gesteld worden in mijn eigen leven en dat vind ik heel erg. Heel veel sterkte ieder geval.
Waarom denk je dat het bij jou ook zo gaat lopen?
Hoe is het normaal gesproken tussen je moeder en jou?

Je haat je schoonzus terwijl jij en moeder het probleem zijn. Tja.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 09:39
6.35% gewijzigd
Jaloezie is een menselijke emotie maar wel één die je de kop in kan drukken, wanneer je dat niet doet dan snij je jezelf diep in je vingers.Er is echt niets zo vreselijk als iemand die een ander iets misgunt.
Alle reacties Link kopieren
Ga een serieus gesprek aan met je moeder. Ga met haar lunchen op een rustige plek en spreek je uit. Spreek vanuit je eigen gevoel en zonder verwijten.

Dat je moeder enthousiast is dat ze oma wordt kun je haar niet kwalijk nemen, wel dat ze tegen je liegt en je mag best eerlijk zeggen dat je graag meer met haar wil doen en dat je je een beetje jaloers voelt.
lilalinda schreef:
06-08-2019 09:36
Heb jij iemand waar je terecht kunt? beetje hulp?
uit jouw topics straalt altijd zoveel ongelukkigheid
Dit.
Besef je wel dat je tantezegger ( neefje nichtje) er niets aan kan doen ? Hoop dat je jaloezie wegtrekt.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar om het zo op jezelf te betrekken, je klinkt behoorlijk onzeker.

Ik heb ook een schoonzus die dichtbij bij mijn ouders woont en veel vrij is en dus veel met mijn moeder doet en misschien wel een betere band met haar heeft dan ik. Maar ik ben alleen maar heel blij met mijn extra zus. Ik herken dus niets in jouw verhaal.

Wel heel vreemd dat je moeder tegen je liegt, dat zou ik haar wel teruggeven en vragen waarom.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je, TO. Ik kan me goed voorstellen dat je je achtergesteld voelt t.o.v. je schoonzus. Je schoonzus kan er echter niks aan doen dat je moeder er zo blij mee is. Ik vind het vooral niet netjes van je moeder om tegen je te liegen. Wellicht weet ze dat het pijnlijk voor je is en wilde ze jou niet kwetsen? Ik zou in ieder geval het gesprek met haar aangaan hierover. Verder moet je het je schoonzus gewoon gunnen om een leuke dag te hebben met je moeder. Daarnaast zou ik me niet onder druk laten zetten door mijn omgeving. Ongewild of gewild kinderloos, daar heeft niemand wat mee te maken en over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt je eigen band met je moeder. Want jij bent jij. Je schoonzus bouwt daarnaast haar eigen band met je moeder op. Dat hoeft elkaar helemaal niet in de weg te staan. Praat erover met je moeder.
Alle reacties Link kopieren
TS, ik heb even wat andere topics van je gelezen... je zegt in een bericht dat je je een achterblijver voelt, omdat je nog geen kinderen hebt (en nog wat redenen). Ik denk dat dat de kern van het probleem is. Je voelt je minderwaardig en dat gevoel wordt nu bevestigd, want je denkt dat moeder je schoonzus meer waard vindt nu ze zwanger is. Dat is trouwens een aanname, of zegt je moeder dat ook letterlijk tegen jou? Je maakt een hoop aannames, wat zegt je moeder er over?

Ik kan uit ervaring zeggen dat jaloezie en minderwaardigheidsgevoelens vreselijk zijn, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Ik heb jarenlang in een vruchtbaarheidstraject gezeten terwijl iedereen om me heen maar zwanger werd. Kan me je gevoelens dus heel goed voorstellen en heb er begrip voor.
Maar je moet er echt wel aan gaan werken en het bespreekbaar maken (op zijn minst met je moeder), anders gaat je jaloezie je opvreten en daar wordt je voor jezelf en anderen geen leuker mens door. Geloof mij, been there done that. Ik bedoel het goed!
Ik zou eerst van dat idee af zien te komen dat je faalt en minderwaardig bent als je niet trouwt en kinderen krijgt. En daarna zou ik proberen om wat je moeder doet en zegt niet te projecteren op je schoonzus.

Tegen je dochter zeggen dat je ziek bent en dan met je schoondochter gaan winkelen vind ik overigens echt een bizarre actie. Klinkt volledig alsof jouw moeder het probleem is. Jouw schoonzus weet waarschijnlijk niet eens dat je moeder tegen jou heeft gezegd dat ze ziek is.
2019 schreef:
06-08-2019 09:15
En dat allemaal in 1 week tijd?
Ja dat gaat snel.
Wel flauw om te jokken van je moeder.
Ik zou zeggen: ik had als aankomende tante ook wel graag meegewild, wanneer is het volgende uitje?
En ipv de nadruk leggen op dat jij geen kind krijgt kun je misschien proberen je te gaan verheugen op je nieuwe neefje of nichtje.
Maargoed, ik weet niet waarom je zelf geen kinderen hebt dus misschien is dat teveel gevraagd.
O wacht, ik zie nu dat je pas 28 bent. De gemiddelde Nederlandse vrouw krijgt haar eerste kind als ze 30 is...

Maar dan nog. Kinderen zou je moeten krijgen omdat je ze wilt en niet omdat je denkt dat je anders gefaald hebt in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-08-2019 09:53
Ja dat gaat snel.
Wel flauw om te jokken van je moeder.
Ik zou zeggen: ik had als aankomende tante ook wel graag meegewild, wanneer is het volgende uitje?
En ipv de nadruk leggen op dat jij geen kind krijgt kun je misschien proberen je te gaan verheugen op je nieuwe neefje of nichtje.
Maargoed, ik weet niet waarom je zelf geen kinderen hebt dus misschien is dat teveel gevraagd.
Ik heb nog geen partner gevonden. Ben wel druk aan het daten, maar elke keer als ik iemand vind loopt het op niets uit of zijn er problemen. Ik probeer enthousiast te zijn, maar ik vind het moeilijk omdat het voelt dat zij mijn ouder geluk maakt terwijl ik ze alleen maar teleur stel.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop maar dat je moeder dat leugentje vertelde omdat ze je juist wilde ontzien, wat ik me kan voorstellen als ze weet dat het gevoelig ligt bij je... maar ja, dat is dan wel een knullige methode die een gebrek aan intelligentie verraad waar helaas weinig aan te doen is.

Wat meestal wel aankomt bij mensen die niet heel snugger zijn is duidelijke taal; "luister mam, ik doe mijn best. Maar als jij niet je best doet voor mij dan zie ik niet zo goed waarom ik toekomstig kleinkind aan je bloot zou stellen want die verdient beter."
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
06-08-2019 09:55
O wacht, ik zie nu dat je pas 28 bent. De gemiddelde Nederlandse vrouw krijgt haar eerste kind als ze 30 is...

Maar dan nog. Kinderen zou je moeten krijgen omdat je ze wilt en niet omdat je denkt dat je anders gefaald hebt in het leven.
In mijn omgeving heeft iedereen al jong kinderen dus het gemiddelde ligt hier ook lager voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:57
, maar ik vind het moeilijk omdat het voelt dat zij mijn ouder geluk maakt terwijl ik ze alleen maar teleur stel.
je bent 28!
hoogste tijd om het idee los te laten, dat je op de wereld bent, voor het geluk van je ouders
(zoek hulp)
Alle reacties Link kopieren
Gekke gedachte, misschien heeft je moeder gelogen over het babykleding shoppen omdat ze weet hoe gevoelig dat ligt bij jou?
Niet om het goed te praten natuurlijk, het is een onacceptabele actie van je moeder (op Facebook zetten terwijl ze tegen jou zegt dat ze ziek is is dan ook nog ronduit dom!), waarmee je haar ‘moet’ confronteren. Maar wellicht een verklaring?
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:57
Ik heb nog geen partner gevonden. Ben wel druk aan het daten, maar elke keer als ik iemand vind loopt het op niets uit of zijn er problemen. Ik probeer enthousiast te zijn, maar ik vind het moeilijk omdat het voelt dat zij mijn ouder geluk maakt terwijl ik ze alleen maar teleur stel.
Wat een recept voor nog meer ongeluk.... Straks wordt het dus dan-maar-die, snel twee kinderen op de wereld zetten en dan in een doodongelukkig huwelijk zitten of scheiden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven